Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Wiwabalia

Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:46

Beste Bokkers!

Ik moet een betogende spreekbeurt houden voor Nederlands en hierbij de mening vragen aan verschillende mensen, om erachter te komen hoe mensen over een bepaald onderwerp denken en wat voor'n verschillende argumenten er zijn.

Mijn stelling luid:
Moet de Burka kunnen?

Als je reageert leg dan uit waarom je voor of tegen deze stelling bent.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 14-01-10 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimbers

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:49

Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:50

Nee, dat vind ik dus niet kunnen. Als wij naar een land gaan waar het wel gebruikelijk is moeten wij ons ook aanpassen. Zo vind ik dus ook dat als men in Nederland is, men zich moet aanpassen aan onze cultuur. Dus open, gezicht laten zien. En "normale westerse" kleding. Hoofddoek......... oke. Nog niet zo lang geleden liepen de vrouwen hier ook met een soort hoofddoek om/op, dus geen uitdaging mee. Maar een burka vind ik te ver gaan.
Als ik nu half bokt over me heen krijg is dat jammer voor hen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:54

Ik vind persoonlijk dat een Burka storend is, omdat slechts de ogen zichbaar zijn. Ik vind het prima als mensen zich uiten in hun geloof, maar een burka vind ik wat veel, wij zijn hier vrij open, en een burka past daar dus totaal niet bij. Je weet niet wie eronder zit en als je met diegene praat zie je ook geen gezichtsuitdrukkingen, wat ik ook vervelend vind.
Eergister ging het bij het programma 'jong' er nog over. Best leuk om te zien trouwens. Ik weet niet of je dat kunt zien bij tvopjepc of uitzendinggemist of iets, maar misschien is dat ook wel leuk om te bekijken.
edit: hoofddoekjes heb ik geen last van
Laatst bijgewerkt door _Jennifer_ op 14-01-10 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:54

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Van de andere kant. Nederland heeft iets met vrijheid enzo in de grondwet staan - en een ander dwingen zich aan te passen is daar weer niet mee in overeenstemming.

Burka's hebben trouwens wel bezwaren... maar hoofddoekjes? Dan ben je gewoon aan het zoeken naar aanleidingen om moeilijk te doen. Hoofddoekjes zijn op geen enkele wijze opvallend in ons kledingbeeld en belemmeren niks. (En zeker niet wat mijn mooie muts in deze tijden niet ook bedekt.)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:56

Ik geef les in een taalklas. In mijn klas heb ik kinderen uit Somalie, die een hoofddoekje dragen, vanwege hun geloof. De afspraak is dat zij hun hoofddoek mogen dragen mits deze aan de achterkant als een knot zit. Dus het gezicht en hals is dan vrij. Andere kinderen op deze school dragen helemaal geen hoofddoek.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:58

Ik ga met de meeste mensen hier mee.
Ik vind het ook storend.
Die mensen horen zich aan te passen aan de cultuur hier. Dat moeten wij ook als we daar heen gaan.

Hoofddoekjes mogen van mij wel gedragen worden. Gewoon op straat dan.
Wanneer het bijvoorbeeld op de middelbare school in de klas is mag de leraar van mij zeggen dat hij af moet. Dat moeten mensen met een pet ook. Dus waarom zou een hoofddoekje dan wel mogen? Hij hoeft van mij niet af hoor, maar van mij mag de leraar er kwestie het wel zeggen als hij dat graag heeft.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:58

Ik ben het eens met _Jennifer_ en rainbow8 :j
Ik heb het programma Jong inderdaad ook gezien, moest er meteen aan denken. Ik vond dat meisje daarin nog behoorlijk fel reageren op sommige vragen...

En ik heb per ongeluk verkeerd gestemd op de pol, ik heb dus per ongeluk op 'nee' geklikt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:59

Ik vind Burka's niet kunnen, ik wil iemands gezicht kunnen zien, de gezichtsintonatie's ed. En hoe moeten ze worden herkend op hun ID kaart? Ik ben van mening dat dat ook mogelijk moet zijn.

Hoofddoekjes heb ik niks op tegen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:01

Hoe wordt daar nu trouwens mee omgegaan, die herkenning op ID kaarten en paspoorten? Weet iemand dat?
Staan ze daar bijvoorbeeld wel herkenbaar op? En mogen politiemensen ze dwingen om zich herkenbaar te maken?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

Vind het ook niet kunnen en wil ook graag het gezicht van iemand kunnen zien. Ze mogen best iets dragen wat hun hoofd bedekt als ze dat willen/moeten vanwege hun geloof, maar een burka gaat te ver.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

mistery schreef:

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:03

Ik vind het eigenlijk best storend dat ik iemand niet kan zien.
Maar het is toch hun cultuur?
Wij zouden toch ook niet oppeens een Burka gaan dragen?
Het is volgens hun geloof en als ze gewoon zonder Burka door de stad zouden gaan lopen..
Nou dat is bijna hetzelfde als dat wij oppeens in ons ondergoed door de stad moeten lopen. En Nederland is een vrij land toch?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:03

Lisa91 schreef:
Hoe wordt daar nu trouwens mee omgegaan, die herkenning op ID kaarten en paspoorten? Weet iemand dat?
Staan ze daar bijvoorbeeld wel herkenbaar op? En mogen politiemensen ze dwingen om zich herkenbaar te maken?

Ja op een ID staan ze herkenbaar op, en ja als politie mensen ze aan spreken kunnen ze dwingen om mee te moeten op een politie buro om door een vrouwelijke politie agente te laten zien dat ze het in het echt zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:05

Misschien kun je even opzoeken dacht in frankrijk dat er nu gesproken word over een burka wet.

Ik vind burka neen, hoofddoek wel sinds burka naar het te extreme neigt :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:06

pubelia schreef:
Lisa91 schreef:

Ja op een ID staan ze herkenbaar op, en ja als politie mensen ze aan spreken kunnen ze dwingen om mee te moeten op een politie buro om door een vrouwelijke politie agente te laten zien dat ze het in het echt zijn.

Hoe staan ze er herkenbaar op dan? Je kan iemands gezicht niet zin wanneer diegene een burka aan heeft, hoe moet je iemand dan herkennen?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:07

pubelia schreef:
Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

Dat hebben Turkije en Spanje helemaal aan zichzelf te danken, om meer toerisme te krijgen. Dat is geen 'aanpassen aan een cultuur'.

En ik ben bang dat je dan verkeerd gestemd hebt.. Misschien een idee om de titel aan te passen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:08

Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik persoonlijk het comminuceren met iemand in een burka prettig denk te vinden (nog nooit gedaan) maar omdat ik vind dat je als individu het recht hebt om jezelf te uiten op een manier die jij prettig vind. Of dat nou een hoofdoek is, een burka, een priesters gewaard, een Goois overhemdje, een bikini of compleet in het zwart fluweel met zwarte lijnen op je gezicht. Als dat de manier is waarop jij je het prettigst voelt, dan moet je dat vooral dragen.

Voor iedereen die niet kan comminuceren zonder gezichts uitdrukking: wat doe je dan op bokt? Je kunt hier ook geen gezichts uitdrukkingen zien, en zelfs geen stem horen. En dan moet bellen ook heel moeilijk zijn. Msn, smsen, brief schrijven etc. Kan allemaal niet als je een gezichtsuitdrukking moet zien om te kunnen comminuceren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:09

Probleem met de burka is dat er een fijne grens is tussen uitdrukking en onderdrukking. En dat is eigenlijk het voornaamste item in de anti burka wet.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-01-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:10

NEE, hihi... nee vind het echt associaal, als hier wilt wonen moet je je maar aanpassen vind ik. en als je dat wilt dan ga je maar ergens anders heen, ik kan me vreselijk storen al die pinguïns aan de kassa en over straat.
ze hebben omdat hun mannen dan niet te eh hoe noem je het netjes? lustig worden naar de dames toe, alsof ze hier in nl niks anders hebben om naar te kijken, dus al het nut schiet het voorbij. dus kunnen ze er maar beter mee ophouden en gewoon normaal doen. als je in de hoofdsteden enzo gaat kijken in turkije en noem maar wat van die landen (ben topografisch niet zo goed :P) daar vind je geen hooddoekje of burka hoor, echt niet, het is zelfs verboden in de hoofdsteden, alles wat hier rondloopt met doekjes zijn die maffe boeren uit de buitengebieden, oftewel het zijn ook nog eens allemaal economische vluchtelingen, en wat mij betreft mogen die allemaal ophoepelen. :Y)

Vjestagirl

Marion_ schreef:
pubelia schreef:

Dat hebben Turkije en Spanje helemaal aan zichzelf te danken, om meer toerisme te krijgen. Dat is geen 'aanpassen aan een cultuur'.

En ik ben bang dat je dan verkeerd gestemd hebt.. Misschien een idee om de titel aan te passen?

Hebben wij als Nederlanders niet zelf de eerste allochtonen hierheen gehaald. In de jaren 70 van de vorige eeuw? Iets met gastarbeiders? Dan moet je ook niet mokken als die mensen hier hun gebruiken voort zetten.

Ik woon op dit moment in Ierland. Ben bezig gaelic te leren, etc. Maar wat hier gebruikelijk is om te gaan stappen in je aaaaller kortste rokje (formaat zakdoek). Dat doe ik niet. Integreer ik dan niet genoeg?

pubelia

@ xmarr: Op de Id zelf staan ze wel met een foto.

@ Marion_: Maar waar een markt is.... Dus schijnbaar kunnen Nederlanders zich niet aanpassen aan de cultuur in bv Spanje, want als nederlanders dat wel zouden kunnen waarom is er dan een markt in Spanje op oa friet tenten?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:11

ik vind het een beetje afhankelijk van waar het is..
als ik naar Turkije (vakantie gebied) ga draag ik geen hoofddoek, dit zou ik eerder doen als ik naar het binnengebied ga :)
dat vind ik hier ook, toeristen spots vind ik anders dan op het platteland (bijvoorbeeld).
vind het trouwens erg vervelend dat je iemand niet goed kan zien..
als je hier woont vind ik het not-done, je hebt je maar aan te passen, je mag best het geloof houden en subtiel aantonen maar dan houd het op :)

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:11

Ik heb niets tegen hoofddoekjes, maar wel tegen een burka. Er was bijna een wet geweest tegen de cappuchon, en een burka mag dan wel? Ik zal een winkel overvallen met een burka, nog beter dan een bivaks muts!

Wat hier opgemerkt werd over een hoofddoekje in een knot vind ik een goede oplossing. Wij passen ons ook aan, nu zij nog.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:12

Ik vind een burka ook niet kunnen.
Het gezicht is een herkenningspunt voor veel mensen en gelaatsuitdrukkingen zijn een belangrijk onderdeel van onze manier van communiceren. Met een hoofddoekje heb ik verder geen problemen, zolang het gezicht maar te zien is.