Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:59

Citaat:
Marokkaanse familie dwingt reanimatie af door Johan van den Dongen
BERGEN OP ZOOM - Artsen en verpleegkundigen van het Lievensberg-ziekenhuis in Bergen op Zoom zijn zo geïntimideerd door de familie van een Marokkaanse hartinfarctpatiënte, dat ze hun reanimatiepogingen voortzetten terwijl dat allang zinloos was.

De arts die de reanimatie vrijdag had geleid, voelde zich zelfs genoodzaakt het ziekenhuis via een sluiproute te verlaten. Bedreigde zorgmedewerkers zijn bang om aangifte te doen uit angst voor de Marokkaanse nabestaanden. De politie rukte tot drie keer toe uit voor het incident, maar besloot uiteindelijk uit het zicht van de familieleden te blijven om de gemoederen niet nog verder te verhitten. 's Ochtends verscheen de politie voor het eerst, toen ambulancepersoneel dat snel naar de woning van de vrouw was gekomen om haar op te halen, werd lastiggevallen. Aangekomen bij de afdeling spoedeisende hulp liep de situatie weer uit de hand. En ook op de afdeling intensive care kon het personeel zijn werk niet doen.

Bedreigen

"Al tijdens de eerste reanimatie kwamen leden van de familie verpleegkundigen en doktoren bedreigen, zodat zij in hun werk werden gehinderd", zegt een arts die getuige was van het incident en uit angst voor de familie anoniem wil blijven. "De vrouw is overleden. De artsen durfden onder druk van de familie niet de reanimatiepoging te staken. Toen dat uiteindelijk wel gebeurde, werd een van de artsen tegen de muur aan gedrukt en met de dood bedreigd."

Onrust

"Ondanks herhaaldelijke gesprekken wilde de familie niet tot bedaren komen", vervolgt de zorgverlener. "De hal was volgestroomd met familieleden en kennissen die de betrokken artsen en verplegend personeel stonden op te wachten. De politie was erbij, maar trad niet op. De betrokken familie heeft gezworen dat ze na de begrafenis van hun moeder in Marokko terugkomen om wraak te nemen." Volgens de politie is er op bepaalde momenten niet ingegrepen, omdat 'onze aanwezigheid meer onrust veroorzaakte dan kalmte'. "De familie wilde koste wat kost de afdeling intensive care binnen. Het werd met onze komst eigenlijk alleen maar onrustiger. Daarop werd besloten om weg te gaan, zodat de gemoederen tot bedaren konden komen", aldus een woordvoerster, die meldt dat er geen strafbare feiten zijn geconstateerd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5772 ... html?p=8,1

ik vind dit echt ziek hoor waar gaan we in godsnaam heen met dit land? moeten we dit allemaal maar zo accepteren??
levenslang hulp weigeren dit soort zieke gasten! :(

Caira

Re: Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:01

Het is natuurlijk wel geschreven door de telegraaf, ik ben er niet bij geweest dus kan er geen oordeel over vellen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:02

*die meldt dat er geen strafbare feiten zijn geconstateerd*
Ik kan me dat haast niet voorstellen, dat zo'n scene en de bedreigingen niet strafbaar zijn...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:08

Ik ben niet getuige geweest van dit incident, maar kan je vertellen dat ik bij 2 andere soortgelijke situaties wel erbij was.
Toen heeft een deel van IC personeel uit angst thuis gezeten, dit was een man die door mij op de gewone verpleegafdeling ontvangen was en die naar IC werd overgeplaatst.
Ik heb met desbetreffende familie geen problemen gehad, ook niet na het gebeurde op IC en toen hij weer terug kwam.
Hij is uiteindelijk in mijn dienst overleden.
Bij deze mensen was het ook omdat ze niet om konden gaan met het grote verdriet.
Staat buiten kijf dat ze echt wel dingen gedaan hebben die niet door de beugel konden en een deel van de familie ook een ziekenhuisverbod opgelegd heeft gekregen.

Het andere was ook een reanimatie, waarbij de familie ook niet wilde dat er gestopt werd en uiteindelijk zelf de reanimatie overnam. Mijn collega is daarna ziek thuis komen zitten en heeft de zorg verlaten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:10

Jeetje... Dat is toch niet te geloven!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:11

wat een belachelijke reactie van die marokkanen. die mensen doen hun best wel. of je nu blank bent of zwart. ze laten je echt niet voor de gein doodgaan hoor.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:11

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar agressie tegen hulpverleners komt iedere keer bij allochtonen vandaan.
Ik vind dat ze hier enorme straffen op moeten zetten. (helaas wordt dit lastig zonder aanklacht). Als deze mensen al zo met hulpverleners
omgaan, hoe gaan ze dan in het dagelijks leven met anderen om?

Dit soort mensen ongeacht afkomst, zijn echt te walgelijk voor woorden. Wat is dit toch een soft land, er zijn geen strafbare feiten geconstateerd? Hulpverleners storen in hun werk zou strafbaar moeten zijn!
Jouw kind zal in de ambulance liggen en zijn een paar etters die de voortgang te hinderen... Ik weet bijna 100% zeker dat iedereen op zo'n moment wenst dat die etters ter plekke neer zullen vallen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:16

lucienne schreef:
Het spijt me dit te moeten zeggen, maar agressie tegen hulpverleners komt iedere keer bij allochtonen vandaan.
Ik vind dat ze hier enorme straffen op moeten zetten. (helaas wordt dit lastig zonder aanklacht). Als deze mensen al zo met hulpverleners
omgaan, hoe gaan ze dan in het dagelijks leven met anderen om?

Dit soort mensen ongeacht afkomst, zijn echt te walgelijk voor woorden. Wat is dit toch een soft land, er zijn geen strafbare feiten geconstateerd? Hulpverleners storen in hun werk zou strafbaar moeten zijn!
Jouw kind zal in de ambulance liggen en zijn een paar etters die de voortgang te hinderen... Ik weet bijna 100% zeker dat iedereen op zo'n moment wenst dat die etters ter plekke neer zullen vallen.

Nee dat ben ik niet met je eens, de meeste incidenten waar ik bij was, waren Nederlanders.
Deels erg emotionele mensen die erg veel houden van de zieke, maar die dat op totaal verkeerde wijze uiten. Ze willen helpen, maar weten niet hoe en dan kiezen ze de verkeerde manier.
Vaak waren het ook wel mensen met een wat beperktere intelligentie die de situatie niet konden over zien en inschatten.

Ik vind trouwens dat het erg erg zwaar gestraft mag worden.

In een enkel geval denk ik ook dat het een wisselwerking is. Als professional moet je je ook weleens afvragen hou jouw houding (die wrs wel heel efficient is) op de naasten overkomt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:17

dat is ook zo hoor. maar ik vind dat met name de naasten jou nooit mogen belemmeren wanneer jij je werk uitoefent. ik weet dat het niet zo werkt hoor. maar tussen bezorgdheid en agressie zit een groot verschil

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:21

Ik denk niet dat deze machteloosheid (want dat is het in beginsel gewoon, die mensen staan machteloos bij het leven dat ze weg zien glijden) volledig te wijten is aan de afkomst van deze mensen. Blijft natuurlijk wel dat dit soort dingen absoluut niet moeten kunnen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:22

Niet als je sociaal zo gehandicapt bent dat je denkt dat je met geweld en bedreigingen het lot kunt dwingen.
Dan is die scheidingslijn erg erg klein. Een gevoel van machteloosheid wekt vaak agressie op. Alleen zijn de hulpverleners niet degene waar je boos op moet zijn.

Nogmaals, ik vind het ook echt niet kunnen hoor!!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:23

Na drie keer bedreigen/lastig vallen, blijft de politie op afstand om de rust te bewaren ?!?!?!
Eerlijk gezegd denk ik dat de politie zelf niet Durfde.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat deze mensen, na zulke bedreigingen, gewoon naar Marokko kunnen gaan om hun moeder te begraven (waarom worden ze niet gewoon in NL begraven, NL is wel goed genoeg om te wonen, maar niet om begraven te worden?), en dan ook rustig weer terug kunnen komen....

Deze mensen hebben een zware straf nodig. Tuurlijk komen er bij een overlijden heftige emoties kijken, waarbij ook een portie woede/onbegrip, maar ik denk dat 3 keer op verchillende locatie's niet meer komen door emoties, maar een doordachte actie is...

(dit geld overigens voor allochtonen, maar ook net zo hard voor autochtonen)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 13-01-10 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:23

Nee maar ik denk dat sommige mensen op dat moment terug vallen op hun oergevoelens.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:24

Ja wat moet je hier nu op zeggen. Zal niet de eerste keer zijn dat hulpverleners tijdens hun werk worden lastiggevallen door familie en/of vrienden. En als dan de persoon in kwestie komt te overlijden dan worden ze bedreigd? En dan 'onze aanwezigheid veroorzaakte meer onrust': kom op zeg! Is er dan niemand die ingrijpt? Laten we dit zomaar toe in een ziekenhuis?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:25

het moet toch niet nodig zijn dat er bij hulpverlening ook al security aanwezig moet zijn?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:25

Dat denk ik ook, en misschien zit er tussen die 3 x niet zo gek veel tijd hoor.
Dit soort dingen zijn geen geplande acties. Wel wordt het ongetwijfeld aangewakkerd door toestraomende familieleden.

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:26

vindt het schandalig..als of ziekenhuis personeel er lol aan heeft dat je het loodje legt.. en het lijkt me ookverschrikkelijk te zijn dat je iemand bent aan het reanimeren die er al lang niet meer is.
waar gaat het in dit land naar toe?? er komen iedere dag steeds gekkere bericht gevingen in de krant te staan..
triets zeer triest.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:27

raket schreef:
Nee dat ben ik niet met je eens, de meeste incidenten waar ik bij was, waren Nederlanders.
Deels erg emotionele mensen die erg veel houden van de zieke, maar die dat op totaal verkeerde wijze uiten. Ze willen helpen, maar weten niet hoe en dan kiezen ze de verkeerde manier.
Vaak waren het ook wel mensen met een wat beperktere intelligentie die de situatie niet konden over zien en inschatten.

Ik vind trouwens dat het erg erg zwaar gestraft mag worden.

In een enkel geval denk ik ook dat het een wisselwerking is. Als professional moet je je ook weleens afvragen hou jouw houding (die wrs wel heel efficient is) op de naasten overkomt.
Deze naasten zouden moeten begrijpen dat die professional op dat moment bezig is er alles aan te doen om iemand te redden, anders had hij daar niet gestaan. Dit besef is bij veel mensen ver te zoeken volgens mij.

Ok, dan stel ik mijn mening bij(over afkomst), ik heb tenslotte geen ervaring in de praktijk. Ik krijg alleen mee wat de media beweert.
Evengoed vind ik dat hulpverleners veel meer beschermd zouden moeten worden. Er mag van mij keihard opgetreden worden bij dit soort situaties. Natuurlijk hebben deze mensen veel verdriet, maar dat geeft ze nog niet het recht zo te handelen. Ze kunnen zelf blijkbaar niet rationeel denken op zo'n moment dus dan moet een ander dat maar doen.
Er mag in dit land heel veel meer respect komen voor hulpverleners, leer kinderen dit maar op school! Dat lijkt mij veel belangrijker dan al die 'knuffelprojectjes' in het onderwijs.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:28

Het moet niet gekker worden :n

Hele zware straffen op dit soort feiten zetten, dit mag gewoon niet gebeuren, allochtoon of niet!!!

Mensen hebben voortaan 0 respect, gisteren zag ik op tv ook een misselijk ventje (allochtoon :o ) welke bekeurd werd voor zwartrijden,
hij stond gewoon die conducteurs, welke gewoon hun werk doen, voor alles en nog wat uit te schelden met de camera erbij >;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-01-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:29

listiglistje schreef:
Het moet niet gekker worden :n

Hele zware straffen op dit soort feiten zetten, dit mag gewoon niet gebeuren, allochtoon of niet!!!

Mensen hebben voortaan 0 respect, gisteren zag ik op tv ook een misselijk ventje (allochtoon :o ) welke bekeurd werd voor zwartrijden,
hij stond gewoon de mensen welke gewoon hun werk doen, voor alles en nog wat uit te schelden met de camera erbij >;)

Noh ik zit nu een uitzending gemist te kijken van Regelrecht en daar zijn de nl hangjongeren net zo erg hoor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:30

vreemd is inderdaad wel dat je in de media veel vaker buitenlandse mensen door het lint ziet gaan dan nederlanders. dan vraag ik mij af of de media dit graag zo neerzet of dat het echt zo is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:30

Telegraaf heeft daar echt een handje van hoor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:31

ik doel op alle media. niet op 1 medium (krant. die fabeltjeskrant neem ik sowieso altijd met een flinke korrel zout)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:32

Denk dat er wel wat verschil zit tussen Nederlanders en Marokkanen.
Beide zullen vanuit wanhoop wellicht dingen doen die ze anders nooit gedaan zouden hebben.
Alleen zullen in het geval van een Nederlander eerder alleen nabije familie komen terwijl bij Marokkanen meteen de hele gemeenschap in het ziekenhuis staat.
Dan heb je nog het taalverschil want ja nog steeds veel Marokkanen vooral de vrouwen spreken nauwelijks of slecht Nederlands.

Emotie is overal hetzelfde en emotie doet gekke dingen maar dit gaat wel heel ver al vraag ik me af of de telegraaf het had gemeld als het om autochtonen had gegaan.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:34

Emoties kan en mag men hebben, alleen uit het laatste stukje waaruit blijkt dat de hal was volgestroomd met familie en kennissen om het personeel op te wachten, dan spreek ik niet meer van emotie. En dan nog zweren bij terugkomst om wraak te nemen, pffffffff als ze een beetje verstand hebben hier dan laten ze hen niet eens meer terugkeren. Het is echt van de gekke dat politie hier niks mee doet, aanklacht of geen aanklacht, ze stonden erbij en hebben alles kunnen horen en zien. Geen strafbare feiten gepleegd, dan moet je eens proberen om dit tegen een agent of tegen de koningin te zeggen en ze daarbij tegen een muur aan te drukken. Gegarandeerd dat je vliegt en niet te zuinig! :(