Zembla: Ontucht in de kerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Zembla: Ontucht in de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:04

Ik krijg de link er niet goed op.
http://www.zembla.vara.nl -> Afleveringen pagina 3. Ongeveer in het midden.

Citaat:
ONTUCHT IN DE KERK - 21 JUNI 2009
Een priester uit Rijpwetering verkrachtte meermalen een minderjarig meisje en wordt veroordeeld, maar mag zich nog steeds priester noemen. Een dominee uit Eindhoven heeft seks met een psychiatrische patiënt en wordt overgeplaatst, maar niet ontslagen.

Twee voorbeelden van seksueel misbruik waarbij ambtsdragers uit de kerk betrokken zijn. In Nederland worden per jaar bij de kerken ruim veertig meldingen gedaan door slachtoffers van seksueel misbruik. In verschillende landen moet de kerk overgaan tot het betalen van grote bedragen aan slachtoffers, in Nederland probeert de kerk zoveel mogelijk te zwijgen.

Vooral kwetsbare gelovigen zijn het slachtoffer. Annet was zo’n kwetsbare vrouw die haar predikant om hulp vroeg. Het begon met troosten, met praten en liep uiteindelijk uit op seksuele handelingen. Annet: “Als ik vroeg waarom hij dat deed, zei hij omdat hij me wilde leren dat aanraking en seksualiteit ook fijn kon zijn. Aan het eind van zo’n gesprek, zei ik altijd dat hij niet weer hoefde te komen, maar als hij dan wegging, dacht ik: "Dan heb ik ook niemand meer om mee te praten".

Tweede kans
Volgens de Nederlandse kerken is alles goed geregeld. Maar slachtoffers van seksueel misbruik durven nauwelijks over hun ervaringen te praten en voor de kerkelijke daders worden vaak de begrippen vergeving en tweede kans uit de kast gehaald.

Slachtoffer Hans: “Christenen hebben een wasautomaat en daar gooien ze al hun zonden in en het wasprogramma heet vergeving. Dan komt alles er weer wit uit.”

Moeilijk te geloven
Als de dominee of priesters seksuele grenzen overschrijden, kunnen andere kerkgangers dat maar moeilijk geloven. In 2002 wordt tegen een dominee uit Eindhoven een klacht ingediend. De dominee maakt misbruik van een psychiatrische patiënt die hulp bij hem zocht. Tot ongeloof van het slachtoffer en haar omgeving wordt de dominee niet ontslagen maar overgeplaatst. De kerkgemeenschap kiest de kant van de dominee en het slachtoffer en haar familie worden uitgesloten van de kerkgemeenschap.

De affaire Rolduc begin jaren ’90 brengt voor het eerst aan het licht dat ook in de Nederlandse katholieke kerk misstanden plaatsvinden. Een priesterstudent wordt onder druk gezet door een invloedrijke conrector om een seksuele relatie aan te gaan. Na jaren klapt de priesterstudent uit de school omdat hij de situatie niet meer aankan. De conrector wordt met ziekteverlof gestuurd. ZEMBLA ontdekte dat hij al jaren als priester in Duitsland werkt.

Na deze affaire, komen slechts enkele zaken aan het licht. De meeste zaken worden intern afgehandeld mede dankzij de klachteninstellingen die de kerken sinds halverwege jaren ’90 hebben opgericht.

Kerk beschermen tegen aansprakelijkheid
De katholieke kerk scherpte in 2007 de regels aan voor haar klachteninstelling, Hulp en Recht. Dit was aanleiding voor de voltallige onafhankelijke commissie die de klachten van katholieke slachtoffers behandelden, om op te stappen, hetgeen door de katholieke kerk werd stilgehouden. Voormalig voorzitter Y. van Kuijck in ZEMBLA: “De commissie kreeg de indruk dat het veel belangrijker werd om ook de kerk te beschermen tegen allerlei aansprakelijkheidsrisico’s. Daardoor stond de positie van het slachtoffer niet meer centraal en dat was toch het uitgangspunt.”

Volgens P. Nissen, hoogleraar cultuurgeschiedenis van het christendom van de universiteit Tilburg, worden zelden tot nooit priesters uit het ambt gezet. Strenge straffen zijn uitzondering. Nissen: “Ik ken meer voorbeelden van priesters die geschorst zijn en na een tijdje in kerkelijke functies en zelfs weer pastoraal werk kunnen doen, zelfs met jongeren”.

http://www.zembla.vara.nl

Afschuwlijk.
Hoe alles intern via "kerkelijk recht" word afgehandeld waarna er helemaal niks gedaan word.
Bij zwemleraar Benno vond ik het al onvoorstelbaar hoe alles zo kon lopen, maar dit gaat haast nog een stapje verder!
Mensen in de kerkelijke gemeenschap die ,ondanks harde bewijzen, nog geloven in de onschuld van de priesters.
Hoe kan het dat zo iemand "het woord van God" mag verkondigen ?
Die mensen kunnen alles maken, zonder dat iemand iets doet of uberhaupt durft te doen?

Anoniem

Re: Zembla: Ontucht in de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:18

Het wordt idd erg vaak met de mantel der liefde bedekt, hoewel niet altijd.

Ik heb het altijd heel erg gevonden, als het slachtoffer maar moest vergeven, terwijl de dader geen spijt had. Dan nog, vergeving is iets wat geheel van iemand zelf uit moet gaan, vergeving hoort nooit onder druk te gaan. Ik geloof ook niet dat een mens onder druk oprecht kan vergeven.

Blijft een moeilijk onderwerp, en het is net zo goed voor kerkmensen heel moeilijk om met zoiets om te gaan. Persoonlijk vind ik dat een dader naar de gevangenis hoort te gaan, ongeacht zijn of haar beroep.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:10

Gelukkig maar dat God het ze wel vergeeft als ze spijt hebben (ookal ontstaat die spijt pas zodra iemand erachter komt). :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:12

Dat is dan geen spijt.

Die persoon vindt het dan alleen rot dat ie gepakt is, maar heeft totaal geen schuldbesef.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:15

Het is net zoiets als pedofielen die ook elke keer weer aan het werk komen als onderwijzer, voetbaltrainer, als leider bij de scouting, zeilinstructeur etc etc etc.
Schandalig dat dat mogelijk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:17

Tja, het blijft dubieus dat men zichzelf alle lusten moet ontzeggen om nader tot God te komen. Wanneer er een Schepper is, zou je zeggen dat hij mensen niet met zoveel 'aandrang' had opgescheept wanneer het de bedoeling was dat ze er niets mee mogen doen.
Maar goed, dan stelt een gelovig iemand dat het juist een test is van onze Schepper om te zien in hoeverre je echt aan hem gewijd bent en alle 'verlokkingen' kunt weerstaan.
Ik denk dat we inmiddels kunnen concluderen dat dat dus niet lukt, en dat men eens moet gaan kijken naar een andere invulling van het geloof.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:22

Yamcha schreef:
Dat is dan geen spijt.

Die persoon vindt het dan alleen rot dat ie gepakt is, maar heeft totaal geen schuldbesef.

Tja blijkbaar wel, want als ze zo heilig in god geloven (en de 'gevolgen' kennen) zullen ze toch geen dingen doen die ze niet vergeven worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:27

Ook iemand die in God gelooft is niet zonder fouten.

Maar je mag er idd vanuit gaan, dat zo iemand in ieder geval zijn uiterste best zal doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:30

Ik noem zoiets wel iets meer dan een 'menselijke fout'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:32

Ik ook. Dit is niet zoiets als iemand per ongeluk kwetsen, omdat je even iets minder tactisch bent.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:34

Ik ken ook een andere zijde van zo'n verhaal.
Vrouw heeft veel gesprekken met pastoor en haalt hier veel troost uit. Vrouw wordt verliefd op de pastoor en probeerd hem over te halen tot een affaire. Pastoor gaat hier niet op in, en heeft een aanklacht wegens sexueel misbruik aan zijn broek hangen. Vervolgens blijft de vrouw hem lastig vallen, vraagt vergeving, probeerd nogmaals een affaire uit te lokken, begint de pastoor te volgen en zelfs zijn huis te bekladden en leusen in de kerkdeuren te kerven. Uiteindelijk is de pastoor met pensioen gestuurd en in het bejaarden tehuis beland.

Deze zaak is destijds uitgebreid in de media geweest. Bijna elke week was er ergens wel een interview met deze vrouw te zien, op tv of in de krant. Ook was hier weldegelijk politie bij betrokken. Deze mensen hebben ook een positie waarbij zulke dingen een risico zijn, juist door het vertrouwen en de troost, die ook zo vaak misbruikt wordt door priesters. In dit geval was de man onschuldig en is zijn leven tot een hel gemaakt. Hij heeft hierna ook niet lang meer geleefd. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet het enige geval was waarbij het zo gebeurd is. Overigens is zijn naam nooit gezuiverd door de media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:42

Schandalig vind ik zoiets. Echt schandalig.

En wat die man ook doet, zijn naam kan hij nooit meer zuiveren, want er is niemand die hem gelooft......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:51

Angelita schreef:
Yamcha schreef:
Dat is dan geen spijt.

Tja blijkbaar wel, want als ze zo heilig in god geloven (en de 'gevolgen' kennen) zullen ze toch geen dingen doen die ze niet vergeven worden?

God vergeeft alleen als je echt berouw hebt. Als jij volhoudt dat het niet fout is, maar het is dat wel, krijg je dat heus wel op je bordje. Volgens de bijbel is een van de grootste zonden huichelarij. Volgens mij valt daar ook het veinzen van spijt onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:56

Volgens mij ook.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:25

God's vergeven houdt ook niet in, het is niet erg dat je dat gedaan hebt. Nee het is juist wel erg. Alleen bij oprecht berouw, draagt Hij de straf die er bij hoort, en mag je dus weer met een schone lei beginnen.
En daarbij geldt dit ook alleen voor de schuld die je hierdoor hebt tegenover God. Op aarde moet dit gewoon berecht en bestraft worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:23

Angelita schreef:
Yamcha schreef:
Dat is dan geen spijt.

Maar, wat is dan werkelijk in god geloven? Een zuiver mens begint er al niet aan, zou je denken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:30

Ninx schreef:
Tja, het blijft dubieus dat men zichzelf alle lusten moet ontzeggen om nader tot God te komen. Wanneer er een Schepper is, zou je zeggen dat hij mensen niet met zoveel 'aandrang' had opgescheept wanneer het de bedoeling was dat ze er niets mee mogen doen.
Maar goed, dan stelt een gelovig iemand dat het juist een test is van onze Schepper om te zien in hoeverre je echt aan hem gewijd bent en alle 'verlokkingen' kunt weerstaan.
Ik denk dat we inmiddels kunnen concluderen dat dat dus niet lukt, en dat men eens moet gaan kijken naar een andere invulling van het geloof.

Of gewoon geen geloof :=

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:41

Ninx schreef:

Je hoeft je van God helemaal niet alle lusten te ontzeggen. Hij wil wel dat je er op een goede manier mee omgaat.
De conclusie dat de mens zondigt is in het paradijs al getrokken. Bij een 'test' zouden we dus gigantisch falen. En guess what, daar heeft God zelf iets op gevonden.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 08-01-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:43

Ik las; "ontlucht de kerk".

Valt me op dat dit best vaak voorkomt bij priesters? Paar jaar terug ook al die jongetjes die misbruikt waren door meerdere priesters (dominee's?).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:52

Er zijn ook verhalen van vroeger dat dit gebeurde, verbazen doet het mij niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:57

_Ella_, met de oplossing van god zijn de slachtoffers van ontucht niet geholpen en het weerhoudt kennelijk niemand van het plegen van ontucht.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:03

_Ella_ schreef:
God's vergeven houdt ook niet in, het is niet erg dat je dat gedaan hebt. Nee het is juist wel erg. Alleen bij oprecht berouw, draagt Hij de straf die er bij hoort, en mag je dus weer met een schone lei beginnen.
En daarbij geldt dit ook alleen voor de schuld die je hierdoor hebt tegenover God. Op aarde moet dit gewoon berecht en bestraft worden.

Wel lekker makkelijk, Hij draagt 'mijn' straf en ik kan weer fluitend verder naar de volgende 'misstap'. Mensen die dit soort dingen doen zijn gewetenloos en hebben geen idee wat het woord 'berouw' inhoudt of hoe het voelt naar mijn idee. Ze kunnen het geweten volgens mijn nòg makkelijker uitschakelen door maar te 'geloven' in vergeving en dat Hij de straf op zich zal nemen/heeft genomen. Waarschijnlijk denken ze dat ze door hun functie in de kerk ook nog een streepje voor hebben bij de god die zij dienen, dat ze iets hebben te compenseren.

Deze manier van geloven is mij net iets te gemakkelijk, ik interpreteer het toch iets anders, maar dat wordt een lang verhaal.
Kort samengevat dan maar even:
Ik geloof vooral in de kracht van de maatschappij en de gemeenschap, onze rechtstaat, maar te vaak wordt mijn vertrouwens beschaamd in dit soort zaken naar mijn idee, en dàt is waar dit topic over gaat.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:19

Lante schreef:
Wel lekker makkelijk, Hij draagt 'mijn' straf en ik kan weer fluitend verder naar de volgende 'misstap'. Mensen die dit soort dingen doen zijn gewetenloos en hebben geen idee wat het woord 'berouw' inhoudt of hoe het voelt naar mijn idee. Ze kunnen het geweten volgens mijn nòg makkelijker uitschakelen door maar te 'geloven' dat Hij de straf op zich zal nemen/heeft genomen.

Deze manier van geloven is mij net iets te gemakkelijk, ik interpreteer het toch iets anders, maar dat wordt een lang verhaal.
Kort samengevat dan maar even:
Ik geloof vooral in de kracht van de maatschappij en de gemeenschap, onze rechtstaat, maar te vaak wordt mijn vertrouwens beschaamd in dit soort zaken naar mijn idee, en dàt is waar dit topic over gaat.

Nee helemaal niet makkelijk. Bij oprecht berouw (dus vanuit je hart, en niet zoals je het naar buiten toe voorstelt), kan je toch niet fluitend naar de volgende misstap? Als je berouw hebt, wordt je geweten juist geactiveerd. Volgens mij is 'gewetenswroeging' wel een goed synoniem voor berouw.
Het punt is, dat voor mensen die alles verprutst hebben, er toch nog een nieuwe kans bestaat om het béter te doen.
Nogmaals, dit geldt naar God toe. Hier op aarde moeten deze zaken wél gewoon berecht en bestraft worden. Ook dát is een instelling die al heel vroeg in de bijbel beschreven staat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:22

Maar ik denk dat deze mensen heel ander redeneren, omdat het geweten minder ontwikkeld is om wat voor reden dan ook. Mensen met een normaal ontwikkeld geweten doen dit soort dingen niet naar mijn idee, daar is het te ernstig voor.
Gewetenswroeging lijkt me dan ook moeilijk.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:53

Lante schreef:
Maar ik denk dat deze mensen heel ander redeneren, omdat het geweten minder ontwikkeld is om wat voor reden dan ook. Mensen met een normaal ontwikkeld geweten doen dit soort dingen niet naar mijn idee, daar is het te ernstig voor.
Gewetenswroeging lijkt me dan ook moeilijk.

Ik kan van hier niet zoveel zinnigs zeggen over hoe deze mensen denken, of hun geloof beleven. Ik weet wel dat vergeving niet zo makkelijk werkt dat je net zoveel kan zondigen als je wil, en dat God het wel weer even witwast.
Wat ze hebben gedaan is in ieder geval heel erg fout en schadelijk voor de slachtoffers. Geen ontwikkeld geweten lijkt me een geestelijke ziekte of handicap. Gelukkig kent God ook de daders door en door, maar is Hij ook rechtvaardig.

edit: typo