Wijk Terwijde in Culemborg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_3

Wijk Terwijde in Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:56

Ik zag net dit filmpje op internet
http://www.dumpert.nl/mediabase/770791/ ... s_af_.html

mijn oude middelbare school stond daar in de buurt
en toen vond ik het al een k** buurt.
je hoefde er 'savonds niet door heen te lopen of te fietsen of jochies van 9 slingerde de ranzigste dingen naar je hoofd.
ook werden de ramen van de shoarmaboer/pizzaman bijna elk weekend opnieuw ingegooid
niet normaal.

en dan nu dit.
sorry maar ik vind het geen logisch gevolg om stenen te gooien als je voetbalveldje weg is >;)

Hoop trouwens dat het hier goed staat
wat vinden jullie ervan?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:09

Nou, dat je lekker loopt te stoken en zo een heel verkeerd beeld schetst van de situatie die er speelt. Je kunt heus wel 's avonds over straat daar, en ik ben daar nog nooit bedreigd, en er is me nog nooit overkomen dat ik ben uitgescholden door jochies van negen.

Wat er wel speelt is een conflict tussen twee groepen, twee specifieke groepen jongeren die een probleem met elkaar hebben maar niet mer de buurt; en die nou Terweijde als strijdveld gebruiken. Waar normale gezinnen last van hebben, zowel van Molukse als Marrokaanse kant.

Het is nou helemaal goor dat de media er nou bovenop zit en een heel verkeerd beeld gaat schetsen voor de kijkcijfers en de spanning die men tegenwoordig graag wilt zien. Ze spraken over 40 probleemjongeren van Molukse kant, nou, ik kan je vertellen dat er geen veertig zijn. Ik zou begot niet weten wie die 40 jongeren zijn, ik heb er nog nooit veertig geteld. Evenmin veertig marrokaanse jongeren.

Ik vind dat er veel te veel gestookt word. Door het nieuws, door nova, door netwerk en zeker door de telegraaf. Ja de situatie is ernstig, ja de burgemeester heeft er moeite mee; maar probéér hier maar eens een oplossing voor te vinden! Dit is geen makkelijke situatie!
En het laatste wat Terweijde nodig heeft, is de stempel van probleemwijk, terwijl daar alleen maar doodnormale gezinnen wonen die de dupe worden van die typische groepjes die we allemaal wel kennen!

gabyfedde

Re: Wijk Terwijde in Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:23

Nou Roane, ik voel me er anders niet veilig. Misschien komt het door mijn haarkleur, maar ik heb al diverse malen last ondervonden van Marrokaanse jongeren (beter gezegd, kinderen). Mijn opa en oma wonen er en die krijgen regelmatig eieren tegen de ruiten gesmeten (daders uit al genoemde groep). Dat er ooit een politiepost geplaatst is die vervolgens meteen werd aangestoken zegt ook al een heleboel.
Maar ben het met je eens dat de media-hype er geen goed aan doet. Ben blij dat ik aan de rand van Culemborg woon en zelfs dat nog maar heel even.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:00

Veilig voel ik me ook niet nee, en mijn lijstje met incidenten met marrokaanse jongeren is ook aardig lang. Maar die lijst heb ik niet alleen verzameld in die wijk, en maar een enekele heeft zich afgespeeld in terweijde.

Ik zeg ook niet dat er níks gebeurd, er is zeker wel wat aan de hand (eieren bijv. ;) ) maar op dit moment heeft dat niks met de wijk Terweijde te maken maar met die twee groepen, maar de media springt er handig op in door gelijk te doen alsof de hele wijk één grote ghetto is. Ik woon in de wijk ernaast, breng er de post rond, van de zomer daar heel veel gelopen, loop er elke zaterdag rond en ook laatste zaterdag met alle ME (die mijn fiets bewaakte :+ sta je ook even van '...') zie ik terweijde nog steeds niet als een probleemwijk.
Er wonen namelijk ook zat gezinnen waar niks mee aan de hand is, Nederlandse, Turkjse, Molukse, Marrokaanse; het woont daar allemaal door elkaar heen en dat gaat goed.
Het zijn alleen die jongeren die er een oorlogje van bouwen.

Dat is meer mijn punt: er word zo'n verkeerd beeld geschetst door de media en dat gaat groeien en groeien omdat de media ook niet alles ziet en weet, en dan hebben we hier een 'rassenoorlog' zoals ik in de krant heb zien staan. (Sinds wanneer is Moluks en Marrokaans zijn een 'ras?')

Pak die groepen aan, de jongeren die het doen, wijs niet met de vinger naar Terweijde. :n Niet naar de mensen die daar wonen en er niks te maken mee hebben.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 11:11

Ik zeg ook niet dat het alle marokkanen en molukkers zijn
het is nu in de wijk wel erg uit de hand gelopen,v ind ik dan persoonlijk

daarnaast blijf ik bij mijn punt dat ik het niet begrijp dat men stenen gaat gooien door ruiten.

@roane. natuurlijk krijg je ook ergens anders opmerkingen naar je hoofd geslingerd. Maar meestal zijn dat oudere jongeren en niet kinderen die nog op de basisschool zitten. Wat ik erg opvallend vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:32

Roane, wat is dan het goede beeld? Een paar groepen jongeren die gewoon voor de gein en de leut elkaar ramen in gooit en elkaar lastig valt met gevaarlijke projectielen zoals auto's en stenen? Als Terweijde nog geen probleemwijk is, wat is dat dan wel?

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:35

mijn oom+buurmeisjes wonen in die wijk. En die merken wel een aantal dingen zoals de sfeer enzo. Maar ze zeggen zelf dat ze gewoon naar buiten kunnen en er niets gebeurt met hun. Wel fietsen de meiden/jongen die daar in de wijk wonen wel met grte groepen van en naar school.

En tja er word te veel in de media gebracht van dit gebeuren. De wijk staat er wel om bekent dat er altijd wel iets is. maar zo erg is er nog nooit geweest. heb gister Hvn gekeken en daar was een gezin en die liet de burgermeester niet binnen, hun vonden dat het zijn schuld is en dat het te laat is voor excuses daar had hij veel eerer mee moeten komen, en er veel eerder iets mee moeten doen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:48

Nogmaals, er is zeker wel iets aan de hand in die wijk, maar wat de media nou laat zien of uitzend is meer een beeld alsof er aan de ene kant van de wijk een groep marrokanen met stokken staat, brandende fakkels en hooivorken, en aan de andere kan de molukkers met stokke, fakkels en hooivorken, om het zo maar even uit te beelden.

Ze praten over groepen van veertig probleem jongeren van beiden kanten, terwijl het in werkelijkheid misschien gaat om een 'harde' groep van 20 jongeren, zelfs nog wat minder van beide kanten. Ik heb zo'n vermoeden wie er in beide groepen zitten, ik ken ze ook van school, sport en omdat ik in de buurt woon. Ik zeg al, het zijn díe jongeren die het probleem zijn, niet de wijk. De wijk is gewoon zoals elke andere met kinderen die op straat spelen (nu niet meer, maargoed) mensen die boodschapen gaan doen en mij vriendelijk goedemorgen wensen als ik de post kom brengen.

Het beeld dat de media nou schetst is een beeld dat je verteld dat je in elkaar word geslagen als je er rond loopt, al heb je er niks mee te maken. Alsof elk moment de ME 'rs aangevallen kunnen worden door hordes agressieve marrokanen en molukkers. En dat vind ik veel te eenzijdig en oppervlakkig.
Het speelt al vijf jaar, zelfs nog langer, en dat weet de media allemaal niet. Ik kan me nog herinneren dat ik op de basisschool zat en dat Molukse klasgenootjes het hadden over 'die Marrokanen'.
Dat er al eerder, aantal jaar terug, een flink gevecht is geweest, hoewel ik mij niet kan herinneren of dit ook marrokanen en molukkers waren of marrokanen en een andere groep. Het zijn twee groepen met groot eergevoel en trouw naar eigen groep toe; het is ooit begonnen als een ruzie, die een vete werd, een misplaattse actie hier en daar, waar de hele buurt nou onder lijd.

Ik zeg niet dat er níks aan de hand is. Ik zeg dat de media de boel ontzetten op blaast en verkeerd uitzend. Dat er veel meer aan de hand is dan HvN uitzend, RTL4, nova en netwerk. Maar hoe kunnen ze het nou weten; ze wonen hier niet, spreken de mensen wel maar zenden alleen uit wat interessant is, en ondertussen krijgt Nederland het beeld alsof Terweijde een oorlogszone is, terwijl je best daar over straat kan.

En nee, natuurlijk is ruiten ingooien niet standaard, auto's die op groepen inrijden, auto's die in de fik worden gezet en mensen van beide groepen die in elkaar worden geramd. Maar ik zeg het wederom; dat zijn die groepen en niet die wijk!

Maar ik heb een beetje het idee dat ik iets uit probeer te leggen, maar dat jullie mijn punt niet helemaal snappen of niet helemaal begrijpen. Zal mijn best doen het beter uit te leggen, maar het zo aflezen wat ik bedoel in een forum post of het opschrijven wat ik bedoel is best moeilijk merk ik zo.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:00

Ik heb niet alleen mijn informatie van de media. Ik ken een poltieman die erg op de hoogte is van deze wijk.
Het zijn jongeren die de buurt terroriseren, waardoor Terweijde een probleem buurt wordt!
En aangezien dit al meerdere jaren aan degang is, wat tevens WEL vermeldt wordt in de media, vind ik dit je gerust ervan mag spreken dat Terweijde een probleembuurt is (geworden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:05

Roane, ik snap je wel hoor, maar voor jou is het toch heel anders omdat je er woont en het van dichtbij meemaakt. Maar laten we even heel wel wezen, de sfeer in die wijk is niet normaal en wat er nu escaleert is het resultaat van iets wat al langer broeit en niet zo makkelijk op te lossen zal zijn. Het is belangrijk dat er nu ingegrepen wordt anders gebeuren er steeds grotere ongelukken waar misschien steeds meer mensen bij betrokken worden die er eigenlijk buiten staan.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:06

Mijn opa en oma wonen in Culemborg, niet in die wijk maar redelijk in de buurt. Ik hoop dat het een keer over is tussen die 2 groepen, want inderdaad, normale gezinnen hebben er last van. En dat het nu zo in de media is schetst ook weer een heel fout beeld van de 'normale' Molukse en Marrokaanse gezinnen in Culenborg, die worden weer allemaal over een kam geschoren..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:11

Het zou toch zo simpel moeten lijken.. meer dan 100 politieman op de been voor 'slechts' 100 raddraaiers... 1 op 1 en nog geen resultaat. Het is al jaren gedonder en de culturen die daar heersen zijn nu eenmaal niet echt positief. Loverboy affaire aantal jaar terug, verpaupering en toename bepaalde afkomsten... Ik heb er ook op school gezeten en zelfs toen (10 jaar geleden) zag je al duidelijk welke jongens er bij dat groepje onderverdeeld zouden kunnen worden. Een schooljuf die les heeft gegeven op een "zwarte school" heeft al vaker opgemerkt dat het nog weleens problemen op zou kunnen leveren.

Maar het zegt toch al genoeg dat mensen op tv gaan lopen verkondigen dat de burgemeester niet welkom is? Laat hij zich zien, is het weer niet goed. Ik vraag me dus af, hoe serieus die "rellen" nu niet zijn en of het niet gewoon een irritante groep jongelui is die gewoon te vrijgevochten is en de hele boel aan het opnaaien is...

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:19

Volgens mij is het niet de hele wijk terwijde maar het zijn 2 straten waar het voornamelijk omgaat. De burgemeester is heel kort geleden nog daar geweest en er is 24/7 bewaking en survillerende politie. Dus het is wel een probleemwijk geworden. Het is al een hele tijd bezig en het is daar zeker ook niet veilig. Ik denk zeker dat de zaak hoog opgenomen mag worden want dingen die daar gebeuren kunnen niet door de beugel. En zolang de marokanen en de mollukkers niet met elkaar praten en alleen het uit willen vechten zullen er harde maatregelen moeten komen. Vind ik.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:22

Roos_3 schreef:
Ik heb niet alleen mijn informatie van de media. Ik ken een poltieman die erg op de hoogte is van deze wijk.
Het zijn jongeren die de buurt terroriseren, waardoor Terweijde een probleem buurt wordt!
En aangezien dit al meerdere jaren aan degang is, wat tevens WEL vermeldt wordt in de media, vind ik dit je gerust ervan mag spreken dat Terweijde een probleembuurt is (geworden).

Dit is de juiste zin!
Zoals Roanne zegt, er wonen genoeg "normale" mensen(wat is normaal kan je je afvragen... :roll: ) in die specifieke wijk die er niets mee te maken hebben. Maar de raddraaiers zijn de jongeren die het uitvechten in die wijk, waardoor de wijk een slechte naam krijgt.
Ik zeg: keihard aanpakken die jeugd. Gewoon een jaartje in the middle of nowhere neerzetten met de middelen om zichzelf te redden. Zijn ze niemand tot last.
Maar nee hoor. Waarschijnlijk hebben de jongeren het "moeilijk" en zijn ze vroeger gepest dus komen ze er waarschijnlijk met een foei-praatje en een taakstrafje vanaf.......

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:31

ik volg dit even. Mijn tante woont sinds kort in de hoek van Culemborg, woonde eerst aan de Moerbeiboom.

Wat ze in mijn ogen daar nu ook fout doen is door de Molukse buurt af te zetten en niet de Marokkaanse... Beide groepen zijn fout, zet dan ook beide buurten af.

Vind het wel goed dat nu iedereen die richtinc Culemborg gaat gefouilleerd mag worden.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:47

luffie schreef:
Roos_3 schreef:

Dit is de juiste zin!
Zoals Roanne zegt, er wonen genoeg "normale" mensen(wat is normaal kan je je afvragen... :roll: ) in die specifieke wijk die er niets mee te maken hebben. Maar de raddraaiers zijn de jongeren die het uitvechten in die wijk, waardoor de wijk een slechte naam krijgt.
Ik zeg: keihard aanpakken die jeugd. Gewoon een jaartje in the middle of nowhere neerzetten met de middelen om zichzelf te redden. Zijn ze niemand tot last.
Maar nee hoor. Waarschijnlijk hebben de jongeren het "moeilijk" en zijn ze vroeger gepest dus komen ze er waarschijnlijk met een foei-praatje en een taakstrafje vanaf.......

ik had ook laatst in gehoord dat de jongens die opgepakt worden juist meer aanzien kregen van hun groepsleden.Zelfde gebeurt in de Bijlmer.

Ook vind ik wel dat ik moet zeggen dat marokkaanse gezinnen die in die buurt wonen en zich houden aan de regels zeg maar, zich kapotschamen voor dat kleine groepje marokkanen. Hoorde dat van iemand die huisbezoek bij een gezin daar moest doen.
Daarmee wil ik even verduidelijken dat ik niet iedereen over een kam scheer.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:10

lang niet alle marokkanen zijn inderdaad zo. Alleen zijn het gek genoeg wel bijna altijd Marokkanen als er ergens problemen zijn...

Wat ze van mij mogen doen is die raddraaiers terug sturen naar het land waar ze vandaan komen...Daar hoeven ze het niet te proberen zo te doen...

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:03

Ik doe nu de studie pedagogiek. Ik heb geleerd dat ,bij veel jongeren in de bijlmer bv, de reden dat ze rotzooi gaan trappen is dat zij zich niet echt Nederlander voelen en zich ook niet 'whatever het land waar ze vandaan komen' voelen.
ben benieuwd of het daar nu ook mee te maken heeft

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:34

Roos_3 schreef:
Ik doe nu de studie pedagogiek. Ik heb geleerd dat ,bij veel jongeren in de bijlmer bv, de reden dat ze rotzooi gaan trappen is dat zij zich niet echt Nederlander voelen en zich ook niet 'whatever het land waar ze vandaan komen' voelen.
ben benieuwd of het daar nu ook mee te maken heeft

Vast wel. Wordt vanuit de Marokkaanse gemeenschap in Gouda ook aangegeven. Door 'echte' Marokkanen worden deze jongeren niet geaccepteerd als Marokkaan en door Nederlanders niet als Nederlander.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:40

Er zijn nog twee mensen aangehouden. Eentje wilde ded wijk niet verlaten en een ander liep rond met een honkbal knuppel. :roll: >;)

Ook is er een tocht gehouden; een mengeling van marrokaans, moluks, nederlands en alles wat er nog meer rondloopt om te tonen dat dit niet Terweijde is en dat ze niet allemaal zo zijn. +:)+ (ik fiets er langs en het eerste wat ik dacht was; samenscholingsverbod? >;) )

En voor de rest wil bij deze een klacht indienen dat de poep van de ME paarden óók opgeruimd moet worden want nu is het stijfbevoren en dat vind m'n fietsie niet zo leuk :))
En ik schrik me dood in het donker door de hobbels in de weg _O-