70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:34

Ik weet niet of het iets is van nu maar het valt me in elk geval valt het me meer op, ouderen veroorzaken op de raarste manier ongelukken in het verkeer.
Afgelopen week reed een bejaarde man een auto aan omdat hij wilde keren op de snelweg en een oudere dame was aan het spookrijden.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... ersongeval
http://www.blikop112.nl/bericht/9298/be ... haald.html
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... ijder-klem
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1075 ... ot_in.html

In Nederland moet je vanaf je 70ste een test ondergaan om te kijken of je nog mag rijden.
In feite stelt dit helemaal niks voor je bloeddruk wordt gemeten er wordt een oogtest gedaan en gekeken naar je medicijngebruik.

Zouden de testen veranderd moeten worden en zo ja wat zouden ze moeten testen en vanaf welke leeftijd en hoe vaak.
Of zouden mensen vanaf een bepaalde leeftijd maar beter helemaal niet kunnen rijden?

Charaz

Re: 70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:35

Beetje moeilijk te zeggen de ene 70-er is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:36

Ik denk dat die mensen 2x per jaar gecontroleerd moeten en een rijtest moeten krijgen. Het is algemeen bekend dat veel ouderen niet meer verantwoordelijk de weg op kunnen maar het zelf niet willen inzien.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:39

Het valt mij ook op en ik kom zelf ook vaak oudere mensen tegen die het verkeer heel erg hinderen.
Misschien is het een idee om alle mnensen vanaf 70 jaar iedere 5 jaar een examen laten doen, als ze hiervoor zakken mogen ze niet meer rijden, of is er een mogelijkheid om lessen te volgen en daarna opnieuw examen te doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:40

Het is inderdaad lastig mijn opa die nu 71 is rijdt prima houdt zich netjes aan de snelheid doet geen rare dingen.
Nou zei hij dus dat omdat hij elke dag rijdt (hij bezorgt gebak en brood voor een bakker) hij ook beter blijft rijden.
En dat als je als oudere misschien maar 1 keer in de week erop uit trekt je rijden toch wat minder wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:47

Zo zijn er ook genoeg jongere mensen die niet vaak rijden en een gevaar op de weg zijn, nog veel gevaarlijker de mensen die haast hebben en heerlijk gaan bumper kleven, rechts inhalen, verdrijvingsvlak etc etc

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:40

Charaz schreef:
Zo zijn er ook genoeg jongere mensen die niet vaak rijden en een gevaar op de weg zijn, nog veel gevaarlijker de mensen die haast hebben en heerlijk gaan bumper kleven, rechts inhalen, verdrijvingsvlak etc etc

Precies...

Het verschilt zo per oudere. Mijn opa is 80 en kan nog prima autorijden, alleen snelweg vermijdt hij liever omdat het hem wat te vlug en geïrriteerd en gehaast gaat.
De zus van mijn oma is nu 88 en die heeft onlangs een rijontzegging gekregen, omdat ze soms wegvalt door hartritmestoornissen.

Soms zie je inderdaad ouderen op de snelweg waarvan je denkt "Help, neem dat rijbewijs in want dit komt niet goed...". Dan komen ze de snelweg op rijden, knallen vanaf de invoegstrook vlák voor een vrachtauto terwijl ze 70 km/u rijden. De vrachtauto moet dik in de ankers, gaat allemaal nét goed. En de oudjes? Die zitten stoïcijns voor zich uit te staren.
Live gezien.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:48

Statistisch veroorzaken nog steeds meer de jongere dan oudere chauffeurs een ongeluk of zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties op de weg.
De jongeren moeten gewoon nog veel ervaring opdoen ( al denken sommigen dat ze de beste chauffeur van de wereld zijn zodra ze het roze papiertje op zak hebben).
Bij de ouderen zal het afhangen van de lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Er zijn mensen van 70+ die niet meer capabel zijn om achter het stuur te kruipen maar ik ken ook mensen van 70+ die nog zonder problemen overal naartoe rijden.
Mijn vader van 78 jaar is daar een voorbeeld van, heeft nog nooit een ongeluk veroorzaakt in zijn hele leven en hij rijdt zelfs zonder problemen nog naar het buitenland ( afkloppen...)
De verplichte keuringen voor chauffeurs boven 70 jaar stellen inderdaad erg weinig voor en zouden verbeterd kunnen worden door een verplichte rijvaardigheidstest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:52

Inderdaad, wat al gezegd wordt, het verschil per persoon.
Zo zie ik bijvoorbeeld net zo lief een zero tolerance beleid m.b.t. alcohol in het verkeer.

Mijn vader wordt 75 en m'n moeder wordt 70 en ze gaan nog minimaal 3x per jaar met de caravan (of course :+) op vakantie. En dan ook gewoon naar Frankrijk, Spanje of de Alpen in.
En ik hoop echt dat ze dit nog vele jaren kunnen doen :j

Een rijvaardigheidstest ben ik dan wel weer helemaal voor, want ik ken helaas ook wel oudjes die je echt niet meer wil tegenkomen onderweg...

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:54

Liever dat ze auto rijden dan in zo'n 45 km mobiel, dat zijn de echte waaghalzen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:01

Is per persoon verschillend natuurlijk, maar betere testen zouden denk ik al een heleboel schelen :) Maar vaak houden oudere mensen er ook wel rekening mee, dat ze bijvoorbeeld alleen nog met de auto boodschappen gaan doen enzo, maar niet meer de snelweg op oid :)

Zo kan het natuurlijk ook... := :))
http://www.youtube.com/watch?v=PHzdSN8Q4G4

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:04

ik vind het moeilijk.
soms wilje de snelweg op en dan rijd er een ouder iemand (bejaard klinkt weer zo gemeen)
en dan ga je met 60 km de snelweg op.
dat vind ik echt gevaarlijk.
vanmiddag nog stonden we in de file voor de supermarkt hihi ja dat kan dus echt
en naast ons stond een rij met geparkeerde auto's en die oude man wou zo wegrijden zonder
te kijken en reed hem er dus bijna bij ons in.
maar goed er zijn ook genoeg jonge mensen die maling aan de regels hebben.
en die zijn misschien nog gevaarlijker.
zeker nu het weer glad is rijden ze al debielen want ze denken dat ze de beste zijn en na 1 jaar rijden
al ervaring genoeg hebben
ik heb nu 4 jaar mijn rijbewijs en als het niet nodig is ga ik echt niet rijden met dit gladde weer
dat laat ik aan manlief over die al 18 jaar zijn rijbewijs heeft
vandaag voor het eerst zelf gereden en ik vind het 3 keer niks die gladheid
als je wilt remmen schuif je gewoon door bah

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:06

ik vind iig dat het per mens verschilt mn opa is nu dit jaar 80 geworden, ziet er jonger uit, bouwt zelf nog dingen aan, sleuteld zelf alles aan zn oldtimer (camper) en doet dus alles zelf en anders met hulp van iemand die er meer verstand van heeft... hij is dus nog heel jong lichamelijk en geestelijk ook nog super bij! Dus dat hij niet meer zou mogen rijden en meer mensen zoals hem,dat zou ik heel onredelijk vinden

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:07

Wat een k*u*l.
Mijn schoonvader is achter in de zeventig. En die heeft net een nieuwe auto gekocht. Hij rijdt nog regelmatig een beetje te hard. En hij rijdt nog vrachtauto's met paarden.
Hij zei dat hij nog 20.000 in het jaar rijdt en dat klopt ook wel.
Je moet zulke mensen niet het rijbewijs afpakken.
Wij hebben hem nu net uit het hoofd gepraat, dat hij thuis moet blijven als er weeralarm is. Want daar gaf hij ook niks om. Ach hij had toch al 50 jr schadevrij.

Jongere mensen die nog maar net rijden, die zijn vaak gevaarlijker dan iemand die al dik 50 jr rijd met weer en geen weer.
Als iemand nog een goed reactievermogen heeft, laat ze tuffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:13

Ik vind overal de jongere jongens die net hun rijbewijs hebben veel gevaarlijker. Ze nemen veel risico's achter het stuur en brengen daardoor anderen in gevaar, knoeterhard rijden, gevaarlijk inhalen, geen overzicht hebben in het verkeer en eigenlijk is het stoerdoenerij. Ze zitten scheef in hun auto, zowat op de pook. Daarom zit bij veel autoverzekeringen voor jongeren een hogere premie aan de polis verbonden, vanwege de vele ongelukken veroorzaakt door beginnende of onervaren bestuurders.

Bij ouderen vind ik dat ze idd getest moeten worden ieder jaar. Maar ook op rijvaardigheid, je kan niet met 60 op de snelweg rijden en midden op de weg blijven rijden, omdat je bang bent dat je de stoeprand raakt (terwijl die nog 2 meter verwijderd is) is erg vervelend voor een tegenligger die zo over de stoep of in de berm gedwongen wordt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:15

wel vreemd dat de ts stelt dat de test niets voorstelt.
mijn oma moest gewoon een stuk rijden met een examinator om te kijken of ze nog haar rijbewijs mocht verlengen.
is dat nu alweer veranderd ofzo?

verder ben ik van mening dat er bij beide groepen (jongeren en ouderen) mensen zitten die goed kunnen rijden en mensen die een gevaar zijn op de weg.
een stuk zelfreflectie zou al bij de meesten een heel stuk helpen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 01:20

Ik hoorde van de oma van mijn vriend dat haar vriend wel moest rijden en de examinator dus opmerkte dat hij de binnenspiegel niet meer gebruikte.
Verder had hij weer wat verkeersregels omhoog gehaald die waren vergeten.
Een rijtest hoeft dus niet altijd en volgens mij kunnen ze daar ook niet zo 123 zeggen dat je de weg niet meer op mag.

Tuurlijk zijn er ook meer dan genoeg jongeren die belabberd rijden.
Mijn vriend heeft net een maand zijn rijbewijs en rijd heel voorzichtig al zijn collega's noemen hem een oud omatje maar hij houdt zich wel aan de regels.
Ik heb alleen het idee dat de overheid op dit moment meer kijkt naar de jongeren terwijl er ook weleens wat beter naar de ouderen gekeken mag worden.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:22

tja misschien sowieso goed om iedereen om de 5 jaar een test te laten doen
wat zeg ik nu straks leest iemand uit den haag mee hebben ze gelijk weer een rede om geld te plukken

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:23

De jongeren veroorzaken ook de meeste ongelukken.
Klep van de pet in de nek en gassen maar. Voertuigbeheersing hebben ze nog niet.
Ouderen hebben meestal alleen blikschade en de jonkies rijden zichzelf meteen dood.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:23

Zo lang mijn moeder van 75 nog met enige regelmaat een brief uit Leeuwarden ontvangt voor een kleine transactie ivm de snelheid zal het wel loslopen met de rijvaardigheid. Ze houdt het verkeer iig niet op. :+

De ene bejaarde is de andere niet. Een kneus in het verkeer zijn heeft niet alles met de leeftijd te maken. Zolang iemand zich door heel nederland durft te verplaatsen mag ie van mij gewoon rond blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:33

Stapte eens in de auto van mijn opa van 75, spiegels stonden alle kanten op hemel en aarde, band was voor de zoveelste keer kapot gereden omdat hij nogal eens een stoepje pakte.

Maar goed laatst reed ik achter een of ander jong gassie, beide spiegels waren nog besneeuwd, dus hij kon niets naast hem zien.
Hoe vaak rijden ze niet met een kapotte spiegel op half elf?

Vind het niet leeftijd gebonden denk zelf dat de ouderen beter rijden dan de jongeren die nog geen flauw benul hebben wat voertuigbeheersing is.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:42

We pakken allemaal wel eens een stoep. Vooral met het weer van de laatste weken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:49

Wat een gruwelijke vooroordelen zowel over jongeren als over ouderen lees ik hier... :n

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:51

pharagirlke schreef:
Wat een gruwelijke vooroordelen zowel over jongeren als over ouderen lees ik hier... :n

vooroordelen???
hmmm denk gewoon eigen ervaringen

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:51

Vooroordelen zijn heel iets anders dan gegevens uit statistieken.