Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

Ixie

Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:22

Hallo allemaal,
Het is al een aantal keer besproken in de politiek:
'Op maandag eet iedereen vegetarisch.'
Natuurlijk kan dit niet als een regel ingevoerd worden, maar het is een idee en een streven om minder vlees te eten. Dit is beter voor de dieren én voor het milieu. Wij gaan er vanaf heden mee beginnen. Ik eet sowieso weinig vlees, ik houd er niet (/zelden) van. Al het vlees dát we eten is biologisch net als onze scharreleieren enzovoort. Doen jullie ook mee?
Laatst bijgewerkt door Ixie op 25-12-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:24

Nee, daar doe ik niet aan mee. Als ik zin heb in vlees, eet ik vlees. Ga daar niet een bepaalde dag aan binden om geen vlees te eten. Ben een echt vlees mens dus minder vlees eten zie ik echt niet zitten :=

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:28

Ik denk niet dat het zin heeft om mensen op een bepaalde dag te verbieden vlees te eten :roll:
Je kan beter de mensen bewust maken van waarom je géén vlees zou eten en ze dan zelf laten kiezen, anders krijg je toch alleen maar gedonder..
Ik eet vlees wanneer ik er zin in heb, dus soms iedere dag, soms een hele week niet.. (:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:44

Als je z'n vraag stelt mag je er ook bijvertellen wat je wel en niet vegetarisch vindt. Is vis ook vegetarisch? Ei? Kaas?
Het is heel gemakkelijk om een dag per week geen vlees te eten, vooral als je rekening houdt om minstens eens per week vette vis te eten. Al vraag ik me af of zalm in een kwekerij nou zo'n leuk leven heeft gehad, en of met de krillvisserij die daar voor nodig is het leven op aarde niet meer bedreigd wordt.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:45

Vegetarisch is vlees, anders is het veganistisch.

Je hoeft dan ook niet per sé vis te eten oid.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:46

Mijn goede voornemen in 2019 is om helemaal vegatariër te worden dus dat is dan de hele week :P

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:46

Ik eet alijd vegatarisch dus al 3 jaar lang dus ik ben voor

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:10

Pff no thanks. Ik vind vlees erg lekker en blijf het dan ook gewoon eten. Als je zo nodig iets voor de dieren wilt doen, word dan veganistisch en stop met het dragen van leren rijlaarzen, schoenen etc etc. Veel mensen die vegetarisch zijn vind ik over het algemeen genomen hypocriet. Geen vlees eten omdat ze het zielig vinden, maar ondertussen wel gewoon leren schoenen dragen.. Heeft ook weinig zin natuurlijk.

Ik vind het hele idee van vegetarisch zijn wel okee, het is een mooi streven, maar nooit helemaal te realiseren.. Je zal nooit de hele wereld vegetarisch kunnen maken en daarmee dus ook nooit de productie van vlees kunnen stoppen/verminderen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:20

Nee hoor ik vind het te lekker om te laten staan. En ga er zeker geen vaste dag in de week aan verbinden.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:21

Vaste dag in de week is ook weer niet nodig maar ik vind wel dat mensen wat meer informatie er over morgen krijgen wat de dieren doormaken enzo.
De meeste mensen willen het niet weten omdat ze dan last krijgen van hun geweten..
maar ik vind het niet verkeerd als mensen eens in de week het vlees laten staan maar niet als verplichting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:27

Nee, ik vind dat niets. Zoals ik het ook vertik om op dinsdag een rood truitje aan te trekken om m'n solidariteit met lieveheersbeestjes te laten zien, en ik niet op donderdag op de fiets naar m'n werk ga om een boom te redden.

Iedereen moet dit lekker voor zichzelf weten. Er is aandacht en informatie genoeg voor en over gezond en bewust eten, wie zich daar voor af wil sluiten moet dat lekker doen, en wie er wel wat mee wil doen doet dat ook maar fijn.

Ik eet niet elke dag vlees, maar er zijn ook weken dat ik het wél dagelijks eet. Ik eet bewust, maar wel waar ik zin in heb. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten volgens mij.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:54

Ik heb absoluut geen last van mijn geweten. Weet heel goed hoe dieren geslacht worden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:55

ben te dol op vlees om het 1 dag te missen!
wel biologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:00

Ik eet altijd vegetarisch, maar ik denk dat het niet echt een goed plan is. Erg betuttelend ook, zo'n vaste dag.

Ze kunnen volgens mij beter iets gaan doen aan het prijsverschil tussen biologisch vlees en bio-industrie vlees. Of nog beter, die hele bio-industrie verbieden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:02

Sok schreef:
Pff no thanks. Ik vind vlees erg lekker en blijf het dan ook gewoon eten. Als je zo nodig iets voor de dieren wilt doen, word dan veganistisch en stop met het dragen van leren rijlaarzen, schoenen etc etc. Veel mensen die vegetarisch zijn vind ik over het algemeen genomen hypocriet. Geen vlees eten omdat ze het zielig vinden, maar ondertussen wel gewoon leren schoenen dragen.. Heeft ook weinig zin natuurlijk.

Ik vind het hele idee van vegetarisch zijn wel okee, het is een mooi streven, maar nooit helemaal te realiseren.. Je zal nooit de hele wereld vegetarisch kunnen maken en daarmee dus ook nooit de productie van vlees kunnen stoppen/verminderen.

Hypocriet? Wij doen er tenminste iets aan! Ik ben vegetarisch, eet geen vlees en vis, geen eten waar dier in verwerkt zit, ik draag geen leer en ook geen bont. Leer gebruik ik tijden het paardrijden inderdaad wel, maar daar heb ik momenteel geen invloed heb en daar ga ik me uberhaupt ook niet voor verantwoorden. Why the hell zou dat moeten? Elke bijdrage is er een. Ik ben vegetarisch omdat ik het belachelijk vind hoe onze huidige consumptiemaatschappij omgaat met andere levende wezens. Mensen willen niet zien hoe de koe die op hun bordje ligt geslacht is, dat vinden ze vies, maar het 'ding' smaakt uiteraard wel. Dat is pas hypocriet.

En natuurlijk kun je de productie van vlees wel reduceren. Denk je dat de productie van vlees momenteel even groot is als wanneer niemand op de wereld vegetarier zou zijn? Natuurlijk niet! Inmiddels zijn er zo veel vegetariers op de wereld dat dat effect heeft.

Een vaste dag invoeren gaat natuurlijk nooit werken, maar het idee erachter is goed en door het te opperen breng je het weer onder de aandacht, iets wat imo zeker nodig is :) De ideeen die RedPassion oppert vidn ik inderdaad ook betere manieren om hier wat aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:06

Nou doe je net of het eten van vlees zo'n enorme zonde is. Wel eens nagedacht over hoeveel energie en bestrijdingsmiddelen ed het kost om groenten en vleesvervangers te produceren? ;)
Vlees is een normaal onderdeel van het natuurlijke rantsoen van de mens.
Prima als je het niet wilt gebruiken, maar doe nou niet of het zaligmakend is...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:09

Goed idee. :) Alhoewel het voor mij weinig zin heeft, ben inmiddels 8 jaar vegetariër, dus niet alleen 's maandags! :P

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:20

Killyenn schreef:
Sok schreef:

Hypocriet? Wij doen er tenminste iets aan! Ik ben vegetarisch, eet geen vlees en vis, geen eten waar dier in verwerkt zit, ik draag geen leer en ook geen bont. Leer gebruik ik tijden het paardrijden inderdaad wel, maar daar heb ik momenteel geen invloed heb en daar ga ik me uberhaupt ook niet voor verantwoorden. Why the hell zou dat moeten? Elke bijdrage is er een. Ik ben vegetarisch omdat ik het belachelijk vind hoe onze huidige consumptiemaatschappij omgaat met andere levende wezens. Mensen willen niet zien hoe de koe die op hun bordje ligt geslacht is, dat vinden ze vies, maar het 'ding' smaakt uiteraard wel. Dat is pas hypocriet.

En natuurlijk kun je de productie van vlees wel reduceren. Denk je dat de productie van vlees momenteel even groot is als wanneer niemand op de wereld vegetarier zou zijn? Natuurlijk niet! Inmiddels zijn er zo veel vegetariers op de wereld dat dat effect heeft.

Een vaste dag invoeren gaat natuurlijk nooit werken, maar het idee erachter is goed en door het te opperen breng je het weer onder de aandacht, iets wat imo zeker nodig is :) De ideeen die RedPassion oppert vidn ik inderdaad ook betere manieren om hier wat aan te doen.

ik sluit me hierbij aan

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:24

Sonja schreef:
Nou doe je net of het eten van vlees zo'n enorme zonde is. Wel eens nagedacht over hoeveel energie en bestrijdingsmiddelen ed het kost om groenten en vleesvervangers te produceren? ;)
Vlees is een normaal onderdeel van het natuurlijke rantsoen van de mens.
Prima als je het niet wilt gebruiken, maar doe nou niet of het zaligmakend is...

Waar maak je dat uit op? Want dan heb je mijn tekst waarschijnlijk fout geinterpreteerd, ik vind vlees eten an sich helemaal geen doodzone. De huidige manier van vlees vervaardigen vind ik echter fout en ik wens daaraan dan ook niet mee te doen. Wat ik ook fout vind is jezelf verschuilen achter onwetendheid of het argument 'dat het toch niets uitmaakt'. Als je vlees eet, weet dan ook wat je eet en waarom. We hebben tegenwoordig de keuze om geen vlees te eten, dus waarom zou vlees nog deel uitmaken van ons natuurlijk rantsoen? hoe definieer je natuurlijk dan?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:32

Ik eet vrij regelmatig vegetarisch. Niet omdat ik dat bewust doe, maar gewoon omdat ik een aantal hele lekkere vegetarische gerechten ken.

Ik ga daar alleen geen vaste dag aan prikken hoor, word me veel te ingewikkeld

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:35

Ik ben ook helemaal vegetarisch, dus vind het een goed idee. :)
Alleen weet ik niet of het haalbaar is.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:38

aagje26 schreef:
Mijn goede voornemen in 2019 is om helemaal vegatariër te worden dus dat is dan de hele week :P

2019? duurt nog een tijdje hoor, ahah of bedoelde je 2010?

Wij eten thuis ik denk ook rond de 4/5 x vlees dus een speciale dag ervoor inlassen heeft geen nut voor ons.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:46

Het is echt al sinds er levende wezens op aarde zijn, dat er vleeseters zijn. Ik zou het bijna onnatuurlijk vinden als wij als mensen geen vlees eten.

Ik stem tegen. Soms wil ik heel graag een dagje vega, maar zo'n gehaktballetje in jus of van die heerlijk zoet gekruide kippenpootjes wil ik echt nog wel regelmatig kunnen eten. :9

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:49

Drrrassic schreef:
Het is echt al sinds er levende wezens op aarde zijn, dat er vleeseters zijn. Ik zou het bijna onnatuurlijk vinden als wij als mensen geen vlees eten.

Ik stem tegen. Soms wil ik heel graag een dagje vega, maar zo'n gehaktballetje in jus of van die heerlijk zoet gekruide kippenpootjes wil ik echt nog wel regelmatig kunnen eten. :9

Dan voor jou ook de vraag, hoe definieer je 'natuurlijk' of in dit geval 'onnatuurlijk'?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:52

Ik eet wel regelmatig vega, maar ik vind niet dat het perse 1 specifieke dag per week moet. En bedoel je met iedereen heel Nederland? Want dan zou ik helemaal nee stemmen, omdat je mensen niet moet gaan dwingen geen vlees te eten. Laat iedereen lekker zelf kiezen ;)