Ik heb jarenlang in Duitsland gewoond en daar ook de nodige winters meegemaakt, maar wat er ieder jaar in Nederland gebeurt als er ook maar een beetje bladeren op de rails liggen, of het ook maar dreigt te gaan sneeuwen verbaast me iedere keer weer. Helemaal als de NS een dag van tevoren al beslist om minder treinen te laten rijden omdat er sneeuw wordt verwacht. Iedere trein die er minder rijdt is natuurlijk besparing van kosten, maar is dat nu echt DE oplossing?
Nu zie ik in de krant dat Duitsland bereid is om Nederland te gaan helpen.
Ik hoop dat de NS het aanbod van de Deutsche Bahn aanneemt en even gaat kijken waar het nu in Nederland precies aan schort dat het feit dat er bladeren op de rails liggen en de oorzaak van vertragingen zijn ieder jaar weer het nieuws halen, en een beetje sneeuw heel het spoorwegennet in Nederland lam kan leggen....
ik hoop ook dat ze deze hulp aannemen. moet zeggen dat ik ook helemaal verbaasd sta over het ov... ook dat er zo'n verschil zit in de busmaatschappijen. vanmorgen om 6 uur reden de connexion bussen gewoon, ik heb dan de "pech" om met een lijn van Qbuzz te moeten en daarvan komt gewoon pas de eerste om kwart over 8! zo ook met de treinen, de trein dus leeuwarden en groningen rijd nu maar 2x per uur met een stoptrein, en dan halen ze het ook nog eens in hun hoofd om maar 1 treinstel te laten rijden ipv de normale 3.. het is echt een grote bende hier...
Ik heb gereageerd vind het echt belachelijk dat door wat sneeuw alles ineens ontregelt is terwijl de meteorologen echt wel al een tijdje wisten dat het zou gaan sneeuwen.
In de steek laten is wel weer een lekker telegraaf formulering. Sjongejonge. Maar het is wel wonderbaarlijk hoe snel het op zijn gat ligt. Maar ik hoorde gister op de radio dat dat voornamelijk komt doordat wij het dichtste spoornet van Europa hebben. Waardoor wij heel veel wissels hebben, en daar gaat het op mis.
ja wat het treinverkeer betreft klopt dat inderdaad, maar de NS wist ook van te voren dat er zulk bar weer aan zat te komen dus het lijkt mij dat daar wel op ingespeeld had kunnen worden? maar wat met de bussen? ik snap heus wel dat de veiligheid van chauffeur en reiziger gegarandeerd moet kunnen worden maar het lag nu wel heel ernstig snel, en vooral naar mijn mening ook veel te lang! op zijn gat.
Adriana
Geplaatst: 22-12-09 14:18
Ik zit met mijn werk, ik moet iets meer dan een uur met 2 bussen reizen voor dat ik op mijn bestemming aankom. Ik vertrek na 7 uur s'ochtends en kom 6 uur s'avonds weer aan, beide keren in het donker. De weg naar het busstation is op dit moment spekglad. Ik heb me afgemeld... gisteren is er in dezelfde regio als mijn werk een vrachtauto geschaard... Voor velen is het niet haalbaar om thuis te blijven... maar voor degenen bij wie het wel haalbaar is... Zondag zou ik naar België voor 2 weken, ik ben bang dat dat ook op losse schroeven staat...
Plus ik denk dat onverantwoordelijke rijgedrag van veel van de medeweggebruikers (bij bussen dan) ook een groot risico is... Nog vinden mensen het nodig om 120 te rijden over de snelwegen en om ze even later uit de vangrail, greppel, boom te halen...
Oliefjuh
Geplaatst: 22-12-09 14:33
Ben ook een beetje klaar met het OV hier, op het moment. En gisteren nog doodleuk een woordvoerder van de NS/Prorail oid op tv zien vertellen dat allerlei landen zoals Rusland en Duitsland ook last hebben vertellen van het winterse weer.
Eleionomae
Geplaatst: 22-12-09 15:46
maar een land als rusland heeft lang niet zoveel wissels als we hier in Nederland hebben. Die Russen hebben gewoon bij elke wissel iemand neer gezet die m sneeuwvrij houdt
Zou iig heel wat zijn als ze Duitsland eens mee laten kijken, want het is te belabberd voor woorden dat alles op zn gat ligt.
Tja, een groot nadeel van privatisering. Hadden ze eigenlijk nooit moeten doen.
Isabonny
Geplaatst: 28-12-09 17:05
Cassidy schreef:
Nu zie ik in de krant dat Duitsland bereid is om Nederland te gaan helpen.
Op dat aanbod heb ik op TV weer een reactie van een Nederlander gehoord die dus vanuit Duitsland naar Nederland met de trein probeerde te komen: Daar reden de treinen dus OOK NIET!! Wat moeten die ons nou gaan helpen, als ze het zelf nog niet eens voor elkaar hebben.
En dan nog: moeten we echt miljoenen gaan uitgeven aan verwarmde rails of iets dergelijks voor die 2 -3 dagen in het jaar dat het vriest en sneeuwt? Wie moet dat betalen? Blijf die 2 dagen gewoon lekker thuis als het even kan.
Vroeger toen het treinenstel allemaal nog van de overheid was zouden ze dus echt wel door hebben gereden, maar ik vind het zelf ook onzin dat gelijk heel nederland ontregeld is door een laagje sneeuw. Eignelijk best triest als je bedenkt dat het al wekenlang verwacht werd.
Cassidy
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-09 23:20
MoonChloe schreef:
Tja, een groot nadeel van privatisering. Hadden ze eigenlijk nooit moeten doen.
Ik heb ook de indruk dat het komt door de privatisering....
Zou het echt alleen komen door de sneeuw op de rails? Ik heb regelmatig conducteurs mee en ik verbaas me er ook steeds over hoeveel treinen er uit vallen. Mij werd verteld dat het voornamelijk om de wissels gaat die niet goed werken of zijn vast gevroren.
Wij proberen altijd zoveel mogelijk door te rijden, ook al is het niet op tijd. Mijn passagiers zijn mij veel waard, als ik het niet vertrouw ga ik echt de weg niet op. Dan vallen er lijnen uit, dat is dan heel jammer. Maar ik heb liever dat er lijnen uitvallen dan dat er levens uitvallen..
Ze hebben nu wel een hele leuke actie! Uit mijn hoofd de 28ste en 29ste mag iemand met ov/abbo iemand gratis mee laten reizen en 31ste en het weekend voor iedereen 40% korting..
Dit doen ze vanwege het ongemak, staat meer informatie op de site www.ns.nl
Vertel mij wat.... Ik baal als een stekker. De 23e moest ik vliegen vanaf vliegveld Eindhoven, maar moest vanuit Leeuwarden komen. Diesel op en neer kostte me €25,- en het parkeren daar kostte €69,-, reken maar uit..... Dat was met de trein toch een stukkie goedkoper geweest. Maarja, de NS reed niet....
Het is gewoon ongelooflijk dat de NS er ook nog mee weg komt! OV hoort onder vrijwel elke omstandigheden te rijden, anders mag het de naam OV niet hebben in mijn ogen. Het hoort juist beschikbaar te zijn in omstandigheden waarin veel mensen niet met de auto kunnen of durven, maar toch naar bijvoorbeeld hun werk moeten.
In zo'n beetje elk ander land is er niets aan de hand (Groot Brittannie daargelaten, rondom Londen schijnt het ook een zooitje geweest te zijn en amper OV gereden te hebben). In landen als Belgie krijgen ze het wel voor elkaar om min of meer normaal te rijden, waarom hier dan niet? Het Belgische spoorwegnet is vergelijkbaar met het Nederlandse. En in Belgie en Duitsland reden bussen ook gewoon.
Ik vraag me af wat er morgen gaat gebeuren, hier ligt er nu al een flink pak sneeuw. Vrees dus dat er weer amper OV beschikbaar is.
Hmm, ik vond het eigenlijk erg verwonderlijk dat ik op tv zag dat de treinen normaal reden in Belgie. Want ik was toevallig ook die dagen in Belgie, kwam de land niet fatsoenlijk binnen, uuuuren vertraging. En in Belgie waren er veel meer treinen die ook uren vertraging hadden. Toen ik 2 dagen later uit Belgie vertrok had ik ook uren vertraging en niet alleen mijn trein In Brussel lag de eerste dag de OV absoluut plat, geen bussen, trams etc.
Omdat het OV hier geprivatiseerd is, en er in Belgie flinke protesten zijn tegen privatisering van De Lijn. Tot nu toe hebben ze dat niet aangedurfd.
Karamell
Geplaatst: 02-01-10 01:31
@MoonChloe Als er in Nederland problemen zijn met het treinverkeer heeft dat ook invloed op de treinen die de grens over moeten naar Nederland. Die treinen hadden dus vaak inderdaad uren vertraging helaas. De binnenlandse treinen (in België) hadden ook vertraging maar reden meestal wel. Er waren extreme vertragingen bij maar meeste vertragingen waren 9 à 15 minuten, niet ideaal maar wel begrijpelijk gezien de omstandigheden.
Inoterry
Geplaatst: 02-01-10 13:20
Ik heb van de week een duitse collega gesproken, (ben conducteur), en ook in Duitsland is het een behoorlijke puinhoop geweest met het winterweer, en dat had helemaal niks met de puinhoop in Nederland te maken . Dat het in België niet zo vlekkeloos is verlopen als dat de media ons graag wil laten geloven, was mij al wat langer bekend, en ook dat kwam niet door de puinhoop in Nederland. Het aantal grensoverschrijdende treinen vanuit Nederland is echt niet groot genoeg om voor een puinhoop in andere landen te zorgen . Het probleem zit echt in het vastlopen van de wissels en daar kunnen de vervoersbedrijven zoals NS, arriva, veolia, syntus en de goederenvervoerders niks aan veranderen, zouden ze wel willen. De spoorvervoeders willen niks liever dan gewoon al hun treinen op tijd laten rijden, maar als spoorbeheerder prorail geen rijpaden aan kan wijzen omdat de wissels vast liggen, houd het gewoon op.
steeffie
Geplaatst: 04-01-10 16:16
Ik wou net zeggen, ik ben het weekend voor kerst naar Praag gegaan voor een weekje, met de City Night Line. Deze mocht van de NS/Prorail prima rijden maar de Deutsche Bahn lag dwars, uiteindelijk mocht onze trein wel rijden (twee uur later) maar we waren een van de enige.
Door heel Duitsland heen heb ik die nacht gestrande passagiers op de stations gezien, dus ik weet niet of het nou zo'n heel goed idee is om de Deutsche Bahn ons te laten adviseren.