Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:56

Laatst bijgewerkt door Fira op 13-12-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes

Re: Mening leraar leerling relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:00

Ik vind, dat zolang het geen invloed heeft op school, dat het dan best moet kunnen.
Het moet niet zo zijn dat deze leerlingen ineens hogere cijfers krijgen, meer mogen en noem maar op.

itsmi

Re: Mening leraar leerling relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:04

Liefde laat zich niet tegenhouden hè ;)

maar erg handig is het niet..

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:04

Ik vind de leeftijd van leerling (en docent) er ook heel erg mee te maken hebben.
Maar als een van mijn vrienden of vriendinnen (15/16/17 jaar) een relatie aangaat met een docent (van onze school), zou ik het niet goedkeuren.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:05

Als de leerling 18+ is heb ik er geen problemen mee. Onder de 18 vind ik het toch weer een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:06

Moeilijk, er is toch een machtsrelatie tussen leraar en leerling. Hoe weet je zeker dat het echt liefde is en geen dwang of hersenspoeling? Dat is ook de reden waarom het verboden is.

Maar als het om een meisje uit VWO6 gaat van 18 jaar en een jonge leraar van 22, dan kan ik me toch voorstellen dat het gebeurt.

itsmi

Re: Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:11

Gefeliciteerd Blijheid.

Inderdaad, er zijn tegenwoordig best jonge leraren, en zeker die bij mij op de middelbare school, daar zaten best lekkere tussen! Kan het me dus voorstellen, maar dan wel 18+.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:13

Blijheid, gefeliciteerd!

18+ is ook te begrijpen, maar dan is het toch alsnog verboden?

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:13

Zolang ze beide volwassen zijn vind ik het prima hoor. Ik kan me voorstellen dat een leraar ook niet op 14 jarige meiden valt, waarschijnlijk giechelen die heel de dag door als hij er leuk uit zou zien. Maar ik ken iemand die is sinds een tijdje afgestudeerd en nu muziek leraar, hij heeft mijn leeftijd, maar alsnog zou hij mijn leraar kunnen zijn mocht ik op die school gaan studeren. Dan zou ik er geen problemen mee hebben. Al zou ik dan zelf kiezen voor een andere leraar, ik zou geen les willen hebben van mijn vriend want dan wordt het niet aan elkaar zitten en doen alsof je thuis bent, wel erg moeilijk.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:13

Fira schreef:
Blijheid, gefeliciteerd!

18+ is ook te begrijpen, maar dan is het toch alsnog verboden?

Leerling/leraar relatie is volgens mij altijd verboden, 18+ of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:14

Eigenlijk vind ik het wel apart dat er hier op 18+ wordt gehamerd, terwijl in een ander geval (geen leraar-leerling) een relatie tussen iemand van 16 en iemand van 23 wel als normaal wordt gezien, ook op bokt. Want "liefde overwint alles" etc...

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:19

Om even op mijn bericht door te gaan... Ik zei dat omdat ik vind dat een leraar makkelijk misbruik kan maken van zo'n minderjarig meisje (of jongen). Liefde kan dan alles overwinnen, maar persoonlijk zie ik liever een meid een 23 jarige jongen tegenkomen op een feestje dan dat een leraar misbruik maakt van zijn positie. Deze hoort immers beter te weten. Ik ben niet tegen jonger met ouder, en daarom heb ik ook een beetje een tegenstrijdig gevoel bij wat ik zeg. Maar als ik naar mijzelf zou kijken, had ik, en mijn ouders, het niet prettig gevonden als er een leraar op mij zou vallen. Ookal is dat dan een enorm leuke leraar.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:19

hmm... moeilijk hoor :) op HBO vind ik het wel kunnen (of MBO ;) ) dan ben je vaak al ouder en verder in het leven. Je kiest tenslotte je eigen opleiding (mag ik hopen dan).
Maar als je eerste jaars bent van de VMBO, ben je nog zo onzeker, en kan er zo met je gespeeld worden. En ook zijn daar de meeste leraren ouder dan op andere scholen. (uit eigen ervaring dan).
Ik zou het niet kunnen, het is je leraar, maar goed. Gevoel kan je niet tegen houden he?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:20

@ Blijheid. Daar heb je wel gelijk in ja, maar dat is toch een andere situatie.. Leraar heeft macht en leerling kan hem gebruiken oid.

maar als je niet in zo'n situatie zit, dan ziet het er al anders uit.. Maar je hebt wel een punt.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:22

Mijn studiebegeleider van afgelopen jaar zag er ook hartstikke leuk uit. Maar ik heb zelf toch een beetje in mijn hoofd dat het niet hoort. Het was dan niet mijn leraar, maar wel degene die iedereens problemen aanhoort, en voor zich houdt. Zulke mensen met zo'n belangrijke taak, horen in mijn ogen niet met een leerling te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:22

Mers schreef:
Om even op mijn bericht door te gaan... Ik zei dat omdat ik vind dat een leraar makkelijk misbruik kan maken van zo'n minderjarig meisje (of jongen). Liefde kan dan alles overwinnen, maar persoonlijk zie ik liever een meid een 23 jarige jongen tegenkomen op een feestje dan dat een leraar misbruik maakt van zijn positie. Deze hoort immers beter te weten. Ik ben niet tegen jonger met ouder, en daarom heb ik ook een beetje een tegenstrijdig gevoel bij wat ik zeg. Maar als ik naar mijzelf zou kijken, had ik, en mijn ouders, het niet prettig gevonden als er een leraar op mij zou vallen. Ookal is dat dan een enorm leuke leraar.

Dat heb ik precies hetzelfde :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:25

Ik werk in het onderwijs en vind het niet kunnen dat een leraar of lerares een relatie aangaat met een leerling of student. De leraar moet professioneel zijn en als die al gevoelens voor een leerling krijgt hier alles aan doen om dat niet te laten blijken en ook niet aan toe te geven.
Mocht er sprake zijn van 'echte liefde' dan wacht die leraar maar tot de de leerling van de school of opleiding af is. Dan kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:28

Mee eens :j
Een leraar moet (zolang de leerling nog op school zit) niks met een leerling beginnen.
Dit kan leiden tot voortrekken van de leerling, maar zelfs als dit niet het geval is, vind ik het niet kunnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:29

mee eens AnnaaX ik vind het niet kunnen.

Maarja.. liefde hou je niet tegen ;)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:31

Dat is waar, maar als je leraar wordt weet je dat het kan gebeuren.
En dan moet je professioneel zijn om het toch aan de kant te zetten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:33

Waarom zou je liefde aan de kant zetten :=
Als het echte liefde is...

Ik twijfel n beetje bij mn mening ;) Ene kant vind k het niet kunnen, maar de andere kant... het zijn maar gewoon 2 mensen...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:34

Jolliegirl schreef:
Waarom zou je liefde aan de kant zetten :=
Als het echte liefde is...

Ik twijfel n beetje bij mn mening ;) Ene kant vind k het niet kunnen, maar de andere kant... het zijn maar gewoon 2 mensen...

Dit heb ik nou ook ...

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:35

Ja nouja, ieder zijn mening natuurlijk :D
Aan de ene kant twijfel ik ook wel hoor.
Ik bedoel, eigenlijk vind ik het niet kunnen, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, dus ik kan eigenlijk verder niet oordelen over het wel of niet aan de kant zetten ervan :=

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:37

Ik loop nu zelf stage op een middelbare school.
Maar moet er niet aan denken haha
Vind dat het van de kant van de leraar ook absoluut onmogelijk moet zijn.. Er zijn grenzen zeg maar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:39

Ik ben ooit verliefd geweest op een goede vriend van me...we dachten er beide wel een beetje hetzelfde over, hij was net klaar met zijn opleiding.
Tot hij op dezelfde school kwam lesgeven als waar ik zat ;)

tsja... en dan??

Inmiddels is hij daar weg, en zit hij in het buitenland, en hebben we eigelijk geen contact meer.