Mohammet Enait stapt op bij Pauw&Witteman; terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Mohammet Enait stapt op bij Pauw&Witteman; terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:07

Gisteren zat ik met stijgende verbazing te kijken naar de uitzending van Pauw&Witteman. Enait werd gevraagd naar de reden voor het dragen van een hoofddeksel en het weigeren om op te staan als de rechter de rechtszaal betreed:
Citaat:
Vandaag heeft het Hof van Discipline besloten de berisping van de Raad van Discipline tegen advocaat Mohammed Enait te vernietigen. De raadsman kreeg die berisping omdat hij weigerde op te staan voor rechters. Het is gebruikelijk dat advocaten opstaan voor de rechter om respect te tonen. Enait zegt vanwege zijn islamitische geloofsovertuiging dit niet te willen.

Het oordeel van het Hof van Discipline luidde dat tegenover het respect voor de rechtelijke macht je ook respect mag verwachten voor de geloofsovertuiging. Daarbij oordeelde het Hof dat er “geen intentie van minachting van de advocaat” blijkt uit het handelen van Enait.

(http://www.pauwenwitteman.vara.nl)
Hij werd steeds geagiteerder, terwijl ik de vragen en vooral de manier van vragen niet respectloos of vervelend over vond komen.
De reacties van Enait echter... en het feit dat hij opstapte tijdens het programma vond ik een zwaktebod.

Voor diegene die de uitzending gemist hebben hier de link naar het specifieke gedeelte:
Archief
En dan doorklikken naar het gedeelte over Enait.

En de volledige uitzending:
Uitzending 11 december

Wat vinden jullie van de reactie(s) van Enait? Gingen P&W te ver in hun vragen, of is zijn reactie overtrokken? En wat vinden jullie van het feit dat hij gelijk heeft gekregen om niet op te hoeven staan?

Let wel, ik wil hier niet met moddergooien, en ik zou het fijn vinden als de reacties normaal en respectvol kunnen zijn. Aan reacties als "zie je wel, alle moslims het land uit!" heeft niemand wat ;)

zonnebloem18

Re: Mohammet Enait stapt op bij Pauw&Witteman; terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:17

Zulke dingen zijn altijd moeilijk aan de ene kant vind ik dat als ze hebben gekozen in nederland ze zich ook aan mogen passen naar onze cultuur maar ze hebben net zo goed recht op hun geloof en cultuur.
Dingen als niet opstaan en een vrouw geen hand willen geven vind ik toch slecht dat zijn standaard fatsoensnormen dacht ik zo.

Ik denk dat de uitspraak niet verstandig is straks kunnen alle criminelen lekker niet opstaan omdat ze zogenaamd moslim zijn en dat lijkt me niet goed voor het verloop van de rechtzaak.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:18

ik heb het gisteravond wel gezien en vond de de vraagstelling wel respectloos. Het hoofddeksel werd al meerdere malen muts en hoofddoek genoemd.
Meneer pauw vermaande Enait meerdere malen om relaxter te reageren, met andere woorden het minder zwaar op te nemen.

Voor Enait geld het echter we zo zwaar en om welk geloof het nu ook gaat je mag iemands overtuiging wel respecteren ondanks dat je het niet eens bent met hetgeen waarin geloofd wordt.
Daarnaast is deze man natuurlijk een oproerkraaier maar ik denk toch vooral om de jurispredentie te beinvloeden.

Ben trouwens wel benieuwd wat de uitspraak gaat betekenen voor het verbod op hoofddoeken op bijvoorbeeld scholen

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:22

Ik heb het net gekeken en ik vind dat zowel Jeroen Pauw als Mohammed Enait respectloos met elkaar omgaan. Het enige wat ze doen is elkaar aanvallen en het is totaal geen zinvolle discussie.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:38

jeetje dit is echt uit de tent lokken zeg! en ze zitten gewoon te lachen. Tja weet niet wat ik hievan moet zeggen/denken. vind dat ze beide respectloos met elkaar omgaan. en een hoofddeksel een muts noemen is zeer beledigend voor degene die het draagt. Ik vind dat je er best over kan discuseren maar wel met respect voor ELKAAR

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:27

Nou ik vind de manier waarop Enait uit zijn dak ging en Jeroen rascistisch noemde + nog zijn meningen over de media en pers, aardig ver gaan.
Ik vind toch de wijze waarop deze man en zijn vader steeds maar weer de grens opzoeken van wat Nederland wil tolereren zo langzamerhand wel genoeg geweest.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 03:03

Voor beiden is wel wat te zeggen.
Ik vind en dat is dan mijn mening: je kiest voor een bepaald beroep en weet vooraf wat de daarbij geldende regels zijn. Het is een Nederlandse rechtbank, hou je dan aan die regels die daar gelden als advocaat.

De manier van respect tonen naar Mohammed Enait en andersom vond ik echt beneden peil, ik vond J.P denigrerend over komen en kan mij voorstellen dat Mohammet dan niet vrolijk wordt. Maar om dan meteen te zeggen dat de media een elite rassist is...
Discussie vond ik onzinnig en was meer onderwerp "muts" en "hoofddoek". Het uiteindelijke gespreksdoel heeft het niet gehaald.
Plank misgeslagen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 04:19

Als ik naar turkije zou emigreren zou ik me aanpassen
Als ik naar Spanje zou emigreren zou ik me aanpassen

Als anderen (australiers,iranezen,marokanen,duiters etc etc) naar nederland emigreren moeten ze zich verdorie maar aanpassen aan ONZE cultuur. Ik ga toch ook niet met de christelijke kerk lopen zwaaien in een hindu land zoals India. Laat staan dat ik het in mijn hoofd durf te halen om in een moslim rechtbank dingen te weigeren vanuit mijn geloof. Denk dat moslims dan ineens een stuk minder respect hebben voor een ander geloof. Doe toch normaal. En die vent provoceert dus wel. Wat hij doet is echt nergens voor nodig.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 04:22

diesel83 schreef:
jeetje dit is echt uit de tent lokken zeg! en ze zitten gewoon te lachen. Tja weet niet wat ik hievan moet zeggen/denken. vind dat ze beide respectloos met elkaar omgaan. en een hoofddeksel een muts noemen is zeer beledigend voor degene die het draagt. Ik vind dat je er best over kan discuseren maar wel met respect voor ELKAAR

een mooie muts een hoofddeksel noemen is ook niet echt aardig ;)

Misschien moet die meneer gewoon de islamitische term gebruiken voor die muts, ipv een nederlandse waar we 100 verschillende termen voor hebben (hoed,pet,muts,cap,hoofddeksel etc.)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:35

Wat een geneuzel over de term muts.
Enait zat vanaf het begin duidelijk te wachten op een relletje en dat is niet de eerste keer. Bovendien heeft hij zo ongeveer het woordenboek uit zijn hoofd geleerd om maar zo intelligent mogelijk over te komen. Je gastheren elite rascisten noemen en dan ook nog begrip willen hebben, ik weet het niet hoor.
Hij zou meer symphatie oproepen als hij op een normale manier de discussie aan zou gaan en niet gelijk zichzelf aangevallen zou voelen. Bovendien heeft hij het alsmaar over zijn rechten, over zijn plichten hoor je hem niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:40

Ik ben wel een beetje klaar met die man....
Hij zoekt elke keer weer de publiciteit op. Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn. Als wij in Saoudi-Arabië gaan wonen, zullen we een hoofddoek meoten dragen. Zo heeft hij zich ook aan de gebruiken in NL te houden. Tijdens zijn opleiding is hij hier ongetwijfeld al meerdere keren tegenaan gelopen, je wordt nl niet zomaar advocaat. Heeft hij deze geintjes ook uitgevoerd tijdens de oefenrechtzaken en oefenrechtbank op de opleiding. Wanneer begrijpt die man eens dat het gewoonweg geen zin heeft om hier tegenaan te blijven schoppen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:56

sharief schreef:
Voor beiden is wel wat te zeggen.
Ik vind en dat is dan mijn mening: je kiest voor een bepaald beroep en weet vooraf wat de daarbij geldende regels zijn. Het is een Nederlandse rechtbank, hou je dan aan die regels die daar gelden als advocaat.

De manier van respect tonen naar Mohammed Enait en andersom vond ik echt beneden peil, ik vond J.P denigrerend over komen en kan mij voorstellen dat Mohammet dan niet vrolijk wordt. Maar om dan meteen te zeggen dat de media een elite rassist is...
Discussie vond ik onzinnig en was meer onderwerp "muts" en "hoofddoek". Het uiteindelijke gespreksdoel heeft het niet gehaald.
Plank misgeslagen.

Een van de vorige keren dat hij bij P&W zat, was hij met zijn vader. Toen hadden ze voor de uitzending al een hele heisa gemaakt omdat er glazen wijn voor de andere gasten stonden.
Er stond geen wijn bij hen, ze werden ook niet gedwongen dat te drinken of zo, maar aan de andere kant van de tafel.
Maar die glazen wijn werden dus verwijderd want dat mocht niet van hun geloof.

Dit zijn dus de mensen die hier de angst zaaien voor moslims, want zo bekrompen als zij dat geloof voortdurend uitleggen en er allemaal dingen mee afdwingen, zoals geen handen geven etc, zijn pure provocaties.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:19

Mohammet Enait is heel rustig en beargumenteerd alles wat hij zegt. Waarom wordt hij zo behandeld?

Later gaat hij ook te ver, maar hij is uitgelokt. Niet netjes.
Maar ik zie hem niet opstappen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:25

christel1857 schreef:

Als anderen (australiers,iranezen,marokanen,duiters etc etc) naar nederland emigreren moeten ze zich verdorie maar aanpassen aan ONZE cultuur. Ik ga toch ook niet met de christelijke kerk lopen zwaaien in een hindu land zoals India. Laat staan dat ik het in mijn hoofd durf te halen om in een moslim rechtbank dingen te weigeren vanuit mijn geloof. Denk dat moslims dan ineens een stuk minder respect hebben voor een ander geloof. Doe toch normaal. En die vent provoceert dus wel. Wat hij doet is echt nergens voor nodig.

Maar zou je je christelijke geloof dan ineens gaan afzweren? Nee tuurlijk niet. En je hebt toch ook het volste recht om het geloof te hebben waar je zelf voor kiest. Of je nou hier woont, in Spanje of waar dan ook. Hij is ook een Nederlandse man, hij is gelijk aan jou. Het zolang hij met zijn geloof niet tegen de wet in gaat is hij toch vrij zijn geloof te beoefenen. En hij mag dus ook aanvechten dat hij wel een hoofddeksel wil dragen. Als dat afgewezen wordt mag het niet, wordt het geaccepteerd mag het wel. Hij is hetzelfde als jij, hij is ook een mens, met ideeen en dergelijke. En ik vind dat hij als Nederlandse moslim hetzelfde recht heeft op vrijheid van gedachte en geloof als dat jij dat hebt.

En dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:29

Hij stapt ook niet voor de camera op Krips, maar tijdens de zgn Zapservice.

Of het woord 'muts' puur provocerend is gebruikt of omdat het makkelijker is dan 'hoofddeksel', dat weet ik niet. Hij werd zeker uitgelokt, maar ik vond zijn reactie echt een zwaktebod. En beginnen met elitaire rascisten enzo, daarmee breng je elke discussie om zeep.

Iedereen in Nederland heeft dezelfde rechten, wel moet je je afvragen in hoeverre je jouw eigen gewoontes en culturen door wilt drukken in je nieuwe cultuur.

En het zijn optredens zoals dit door één Moslim die er wel voor zorgen dat mensen die verder niets lezen en of kijken een verkeerd beeld krijgen van moslims en de Islam. Helaas zijn het de schreeuwers die altijd de meeste aandacht krijgen, en als je je geloof en mening op zo'n manier profileert.. nee dat doet de 'moslim zaak' in Nederland echt geen goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:54

Krips schreef:
Maar zou je je christelijke geloof dan ineens gaan afzweren? Nee tuurlijk niet. En je hebt toch ook het volste recht om het geloof te hebben waar je zelf voor kiest. Of je nou hier woont, in Spanje of waar dan ook. Hij is ook een Nederlandse man, hij is gelijk aan jou. Het zolang hij met zijn geloof niet tegen de wet in gaat is hij toch vrij zijn geloof te beoefenen. En hij mag dus ook aanvechten dat hij wel een hoofddeksel wil dragen. Als dat afgewezen wordt mag het niet, wordt het geaccepteerd mag het wel. Hij is hetzelfde als jij, hij is ook een mens, met ideeen en dergelijke. En ik vind dat hij als Nederlandse moslim hetzelfde recht heeft op vrijheid van gedachte en geloof als dat jij dat hebt.

En dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben.

Heb je de collage van incidenten gezien die uitgezonden werden. Deze man heeft maar een doel, om de mensen in het land waarin hij woont te laten weten dat hij hen minderwaardig vindt en het verdomd om zich ook maar op enigerlei wijze aan te passen, integendeel hij provoceert voortdurend
Het trieste is dat hij een uitwas is, maar idd zoals hier boven ook al gezegd voor veel mensen als voorbeeld voor DE moslim gezien wordt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:42

wat een gek joh :')
die heeft ze niet allemaal op een rijtje hoor..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:16

LimaMambo schreef:

Nou dat heeft hij absoluut wel, hij is zeer intelligent

Overigens heeft intussen de politiek gereageerd op de uitspraak van het Hof van Discipline, men wil regels vastleggen waar de advocatuur zich aan moet houden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:30

sarabande schreef:
LimaMambo schreef:

Nou dat heeft hij absoluut wel, hij is zeer intelligent

Overigens heeft intussen de politiek gereageerd op de uitspraak van het Hof van Discipline, men wil regels vastleggen waar de advocatuur zich aan moet houden.

ook mensen die heel slim zijn kunnen het wel eens niet op een rijtje hebben.. zie einstein ;)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:48

Berdien schreef:
En het zijn optredens zoals dit door één Moslim die er wel voor zorgen dat mensen die verder niets lezen en of kijken een verkeerd beeld krijgen van moslims en de Islam. Helaas zijn het de schreeuwers die altijd de meeste aandacht krijgen, en als je je geloof en mening op zo'n manier profileert.. nee dat doet de 'moslim zaak' in Nederland echt geen goed.

Eens. Ik doe altijd mijn best om dingen ook vanuit 'hun' perspectief te bekijken, maar deze man maakt het mij toch wel heel lastig. Daar kan ik absoluut niets mee beginnen. Ik meen mij te herinneren dat dit ook niet bepaald mainstream gedachtegoed was, dat vanuit verschillende 'moslimlanden' (tussen aanhalingstekens, wat is dit is nogal een gecompliceerde term) afkeurend hierop gereageerd werd.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:51

christel1857 schreef:

_/-\o_

Helemaal mee eens! dat weglopen was echt te zielig voor woorden. voordat hij wegliep kwam hij ook al een tijdje zeer agresief over wat nergens voor nodig was.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:50

Berdien schreef:

Dit vind ik echt goed gezegd. Helemaal mee eens!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:54

Gister was bij Paul en Witteman een interessante discussie over dit onderwerp :) Tussen een CDA-kamerlid en de advocaat van Enait. Hebben meer mensen dit gezien? Ik vond dat de CDA-er een hoop onzin praatte. Hij vond je respect tonen voor de rechter dmv gaan staan, blijkbaar belangrijker dan vrijheid van godsdienst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:06

Opstaan voor een rechter is niet opstaan voor een meneer, maar voor hetgeen waar die meneer voor staat, namelijk de rechterlijke macht. Het is normaal dat men daar uit respect voor opstaat, niet alleen in Nederland trouwens.

Ik vond de advocaat van Enait een zemelaar die zoveel dingen door elkaar haalde, kan me begrijpen dat niemand daar meer iets van snapte.

Maar de staatsecretaris heeft de orde van advocaten opgeroepen om de boel in het reine te brengen en anders komt er een wet.
Godsdienst behoort niet mee genomen te worden in een rechtszaal zei iemand nog, en daar ben ik het hartgrondig mee eens.

Einat verzint voortdurend dingen om de verhoudingen te laten escaleren.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:09

sarabande schreef:
Opstaan voor een rechter is niet opstaan voor een meneer, maar voor hetgeen waar die meneer voor staat, namelijk de rechterlijke macht. Het is normaal dat men daar uit respect voor opstaat, niet alleen in Nederland trouwens.
Ik vond de advocaat van Enait een zemelaar die zoveel dingen door elkaar haalde, kan me begrijpen dat niemand daar meer iets van snapte.

Maar de staatsecretaris heeft de orde van advocaten opgeroepen om de boel in het reine te brengen en anders komt er een wet.
Godsdienst behoort niet mee genomen te worden in een rechtszaal zei iemand nog, en daar ben ik het hartgrondig mee eens.

Einat verzint voortdurend dingen om de verhoudingen te laten escaleren.

Over dikgedrukt stuk 1: Klopt als een bus.

Over dikgedrukt stuk 2: Dit geld voor een rechter ja, een rechter hoort neutraal te zijn. Een advocaat niet.