Nederlander verspilt elk jaar een berg eten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Nederlander verspilt elk jaar een berg eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:02

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl ... _eten.html
Citaat:
DEN HAAG - Wie slim koopt en kookt, verspilt minder eten. En dat is hoognodig, vindt minister Gerda Verburg. Want per jaar verspilt een Nederlander 50 kilo aan fruit, brood, vlees en ander voedsel.
Dat meldde het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit donderdag. Een huishouden verspilt niet alleen een berg eten, maar daarmee ook een hoop geld.
Ongeveer tussen de 270 en 400 euro per jaar, zo berekende het Voedingscentrum, dat wordt gefinancierd door het ministerie.

Bedorven

Bedorven voedsel is de grootste reden om eten te verspillen. Huishoudens bewaren hun eten vaak op de verkeerde plaats of te lang. Het Voedingscentrum komt daarom met een top twaalf met antiverspillingtips.

Ook is er op de site van het centrum een bewaarwijzer te downloaden. Goed voor de portemonnee en het milieu, redeneert het Voedingscentrum.
Het centrum zal volgend jaar het hele jaar aandacht besteden aan voedselverspilling.

--------

Ik zat van de week al te twijfelen om hierover een topic te openen aangezien ik het idee heb dat wij extreem zuinig zijn met eten. En ik als ex-Brabander heb nogal last van: Das sund! ( oftewel, dat is zonde :+ )

Wij gooien amper eten weg, stem alles af op 1 dag. Heb ik iets over dan schuift dat op of gaat in een bakkie in de vriezer.
Brood hebben we in de vriezer in halfjes liggen. Hoeven we zelden wat van weg te gooien. Of dit gaat naar de beesten of de vogeltjes buiten.
Fruit en groentenresten gaat naar de cavia of naar de vogeltjes.
Beleg, zuivel en melk is hier allemaal zodoende afgestemd dat ik daar maar zelden iets van weg hoef te gooien.

Ik weet dat toen we het wat breder hadden veel meer weggooide of iets wat 1 dag voor de datum zat hoefde ik niet meer. Nu maak ik het dezelfde dag nog op, vroeger stond er immers ook nergens een datum op :7

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie met voedsel omgaan :D
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 13-12-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan citeerregels.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:52

Helaas gooi ik regelmatig eten weg. Maar eigenlijk nog vaker drinken. Dat komt omdat mijn vriend vaak weg is en ik dat in mijn eentje tijdelijk een 1-persoons huishouden vorm. ;)
Helaas worden de porties in de supermarkt steeds groter. Geen 1/2 of 1 liter vruchtendrank meer maar als het even kan 1 1/2 liter pakken in de schappen. En die krijg ik echt niet alleen op!

Anna

Re: Nederlander verspilt elk jaar een berg eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:56

Wij gooien thuis heel weinig eten weg, stemmen alles vaak goed af en anders invriezen.
Dingen die over de datum zijn hebben we weinig, melk drink ik heel veel dus daarvan houden we niks over :')
En groente gaat bij ons ook vaak naar de dieren :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:10

Wij drinken alleen water, melk, thee, koffie. Of water aangemaakt met limonade. Dus daarom gooien wij amper fris weg.

Wij drinken beide zelden cola en ander soort fris. We hebben wel flessen op voorraad voor visite en ik kan van het weekend ook een halve fles cola weg gaan gooien omdat anders de prik eraf is,...

En met groente en fruit naar de dieren bedoel ik voornamelijk restjes. Het komt maar zelden voor dat ik doorgeschoten piepers of rotte appels heb :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:16

Cyntje schreef:
Wij drinken alleen water, melk, thee, koffie. Of water aangemaakt met limonade. Dus daarom gooien wij amper fris weg.

Wij drinken beide zelden cola en ander soort fris. We hebben wel flessen op voorraad voor visite en ik kan van het weekend ook een halve fles cola weg gaan gooien omdat anders de prik eraf is,...

En als je dan een 6pack blikjes koopt ipv 1,5L fles?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:17

Als we visite hebben dan gaat er doorgaans wel 3/4 tot 1 fles op. Alleen vond mijn vriend het nodig om iemand die even langskwam een glas cola te geven ipv een bakkie koffie waardoor deze nu is aangebroken ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:20

Ik let er ook altijd goed op, restjes groenten combineer ik dan weer in een ovenschotel bijvoorbeeld.
We hebben nu geen cavia's meer dus groentenrestjes gooi ik weg (of geef ze aan de hond, die lust ze ook wel :D ).
Brood houdt het bij ons niet zo lang vol, mijn vriend is eigenlijk de enige broodeter, hij wil vers brood en niet uit de vriezer dus daarvan gaat wel elke keer een groot deel naar de honden/paarden.

Vlees eten we niet maar als mensen dat weggooien vind ik wel zo'n kul! Hup, gooi dat voor-jou-gedoode-dierenrestje maar in de afvalbak :(

Met verjaardagen houdt ik wel altijd van alles over wat we in huis halen terwijl we het zelf nooit eten...
Heb vorige week 5 dozen oud eten (als in: onaangebroken blikken bonen enz, die we toch niet opeten en anders over datum raken) naar de voedselbank gebracht, waren ze erg blij mee :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:23

Klopt helemaal. Maar niet alleen voedsel. Menigeen huishouden verspilt ook veel energie/water wat je simpel kunt verminderen.

Hier gooien wij ook zelden eten weg :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:13

Ik proef eerlijk gezegd geen verschil tussen diepvries of vers.
Ik gooi het verse brood direct in de vriezer en een halfje ligt hier hooguit 2 dagen, dus dan is het nog prima te eten.

Op energie en water besparen wij ook, nu vind ik het sowieso onnodig om lampen aan te laten staan van ruimtes waarvan men geen gebruik maakt.
Kraan laten lopen tijdens het tandenpoetsen vind ik ook al zoiets onzinnigs :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:18

hier ook wordt weinig weggegooit. tja ook brabander
brood wordt ingevroren kontjes van brood is voor de paarden restjes eten gaan in bakjes in de vriezer die neem ik mee als ik avond moet werken of als het kleine porties zijn wordt het voor mn zus ingevroren die heeft vaaak nacht of late diensten
zo wordt er amper wat weggegooit

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:20

Hier een zunige Zeeuw, ik probeer ook echt zo weinig mogelijk weg te gooien. Idd door dingen in te vriezen, of kliekjesdag. Tja, soms ontkom je er niet aan, maar als je een beetje oplet, dan kom je een heel eind.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:24

Ik gooi bijna nooit wat weg. Drink erg veel fris en zelfs al is de prik er een beetje af drinken we het alsnog gewoon op. Dingen over de datum? Als het nog goed ruikt en niet raar smaakt wordt het hier alsnog gewoon opgegeten. Brood komt uit de vriezer, halen 's ochtends alleen de sneetjes eruit die we gebruiken.

Waar ik inderdaad echt een gigantische hekel aan heb is als mensen vlees weggooien, bij ons ligt alles gewoon in de vriezer en haal het de dag zelf dr uit. Als er dan iets tussen komt wordt het de volgende dag ook gewoon nog klaargemaakt en gegeten. Dr worden inderdaad beesten voor afgemaakt, dat kan je gewoon niet weggooien vind ik.

Verder groenten vaak uit glazen pot of uit de diepvries dus dat hoeven we ook nooit weg te gooien, een zak aardappels doe ik super lang mee, soms zitten er verschrikkelijk lange wortels aan en dan nog schil en kook ik ze gewoon, weeg aardappels altijd af zodat ik niet teveel kook, zelfde met rijst.

Enne, we zijn nooit ziek :P(niet van eten iig)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:25

Aardappels bewaar ik bij voorkeur in de bijkeuken of andere ruimte die niet verwarmd is, dan blijven ze echt beter met minder uitschieters. Als ze echt zacht worden, dan vind ik ze niet meer zo lekker gekookt. Maar dan bak ik ze gewoon, net zo lekker.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:28

Rijst weeg ik ook af, aardappels weet ik wel welke hoeveelheid ik nodig heb.
Persoonlijk heb ik liever piepers die licht uitgeschoten zijn, die vind ik lekkerder ( eerst koken, dan bakken ).
Vlees/vis ligt hier ook altijd in de vriezer :j
Evenals macaroni/wokgroenten. Zo heb ik ook vaak altijd wat voor handen mocht er wat tussen komen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:26

Wij gooien eigenlijk nooit eten weg. Wat overblijft maar te weinig is voor 1 persoon doen we in de vriezer. Eens in de zoveel tijd hebben we een restjes dag. Verder weet ik nu ongeveer hoeveel wij eten dus houden we bijna nooit wat over. En heel bewust inkopen. Maar die grote pakken fris hebben we ook wel eens problemen mee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:28

tijdens het boodschappen doen let ik heel goed op de data omdat ik het dus heel zonde vind om dingen weg te gooien..
ben er al heel lang bewust mee bezig en dus niet sinds dat die reclame op de radio is ;)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:16

Misschien dat ze eerst eens moeten beginnen bij restaurants/winkels en bakkers. Die verspilling daar is gewoon niet te geloven.. Verder is het bij ons zelf een kwestie van goed inschatten qua hoeveelheden. Restjes gaan als het nog de moeite is in de koelkast en anders gooi ik ze inderdaad weg. ( En vaak is dat niet) Alleen brood, vlees en iets van soepgroenten gaat in de vriezer. Steeltjes en restjes van witlof/ broccoli gaan naar de paarden zijn ze gek op :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:35

Ik woon alleen en dan komt het toch vaker voor dat ik wat weg moet gooien, groente bijvoorbeeld, of een pak optimel, of vleeswaren (bijv. spek).

Vaak zitten dingen inderdaad in een behoorlijke grootverpakking, en dat krijg ik gewoon niet allen op. Gelukkig kan ik soms ontbijtspek kopen in een kleineverpakking, maar soms is een grotere verpakking nog goedkoper. Net als met paprika's bijvoorbeeld, alleen een rode is vaak nog duurder dat een verpakking met rood/geel/groen...tja dat die groene dan verrot...

Vind het wel erg zonde hoor, maar vaak wint de portemonee, heb gelukkig wel een vriezer zodat daar evt. restjes en vlees/brood inkunnen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:07

met een gezin van 5 man wordt hier gelukkig weinig weggegooid. Ik haal ook niet teveel in huis. Als ik soms zie wat een karrevrachten er bij de supermarkt weggehaald worden. Zeker zo rond de kerst. Op is hier op en wat op is wordt elke vrijdag aangevuld.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:37

Yucca schreef:
Ik woon alleen en dan komt het toch vaker voor dat ik wat weg moet gooien, groente bijvoorbeeld, of een pak optimel, of vleeswaren (bijv. spek).

Vaak zitten dingen inderdaad in een behoorlijke grootverpakking, en dat krijg ik gewoon niet allen op. Gelukkig kan ik soms ontbijtspek kopen in een kleineverpakking, maar soms is een grotere verpakking nog goedkoper. Net als met paprika's bijvoorbeeld, alleen een rode is vaak nog duurder dat een verpakking met rood/geel/groen...tja dat die groene dan verrot...

Vind het wel erg zonde hoor, maar vaak wint de portemonee, heb gelukkig wel een vriezer zodat daar evt. restjes en vlees/brood inkunnen!

Ontbijtspek kun je ook invriezen :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:46

Ik gooi ook hoogst zelden iets weg. Vind dat zó zonde, en krijg dan direct beelden van hongerweesjes in Afrika voor me :o

Ik koop eigenlijk alleen dingen voor mezelf, wel heb ik altijd wat lekkers liggen voor als er mensen langs komen. Ik koop hele broden, die gaan ook heel in de vriezer en ik ontdooi wat ik nodig heb per dag. Verder stem ik het gewoon af, dan maar wat vaker langs de AH.

Groenteresten gaan in twee altijd hongerige dikkerdjes, mijn cavia's krijgen alles wat ze lusten en mogen.

Als ik onverhoopt toch meer heb gemaakt dan ik op kan/wil dan gaat het inderdaad in de koelkast of de vriezer.

Mijn vorige huisgenootje gooide zo een halve pan pasta met saus weg, ik kan dat echt niet.

Overigens komt ook een anderhalve liter sap of fris wel op, dan bubbelt het maar wat minder, en sap houdt over het algemeen ook wel een kleine week.

Al moet ik wel zeggen dat als iets over de datum is, het meestal wel weg gaat. Ik krijg daar echt de kriebels van. Maar ik doe ook weer zo boodschappen dat oudere dingen altijd eerst op zijn voor ik nieuwe haal, dus dat komt ook weinig voor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:35

Even voor de duidelijkheid, het is dus niet zo dat ik fris zonder prik niet lust hoor, vind het vaker zelfs lekkerder.
Alleen vind ik het niet netjes om een fles fris welke al 4 weken open staat aan visite te geven :+

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:38

:oo Dingen die bij jullie in de vriezer gaan.. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken! Wat een boer niet kent.......

Nee hoor, hier gaat redelijk wat weg elke week. Zonde, klopt. Maar ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien, en moet eerlijk toegeven dat ik mij daar ook niet zoveel zorgen over maak :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:40

Cyntje schreef:
Het Voedingscentrum komt daarom met een top twaalf met antiverspillingtips.

Omdat de economische crisis wordt opgelost door postbus 51 reclames +:)+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:43

Ookal hoef je niet ieder dubbeltje om te draaien dan is het toch nog zonde :?

Wat vind je raar aan eten in de vriezer?