Gratis spullen van de sociale dienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:43

Afgelopen weekend zaten we met een paar vrienden bij elkaar. We hadden het over een buitenlandse kennis van een kennis die naar Nederland is gekomen en vrij snel een huurhuis toegewezen had gekregen. Een van de vrienden maakte een opmerking dat ze waarschijnlijk ook wel de huisraad van de sociale dienst zou krijgen.
Huh? Hoe bedoel je? Nou, zei die vriend, mijn buurman werkt in een witgoedzaak en het komt nogal eens voor dat iemand binnenkomt, vanalles uitzoekt en dat de rekening naar de gemeente gestuurd wordt. Mensen die NL binnenkomen met helemaal niets mogen nl op kosten van de gemeente een wasmachine, TV enzo uitzoeken.
Is dit echt waar? Werkt er iemand bij de sociale dienst die dat kan bevestigen?
Dat iemand spullen nodig heeft daar kan ik inkomen. Dat de gemeente / sociale dienst een helpende hand reikt ook prima (tot een bepaalde hoogte). Maar waarom alles nieuw? Waarom niet bij de kringloop voor een paar tientjes spullen halen?

Caira

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:44

echt? wow dat zou ik echt bizar vinden. hmm mijn tv is ook 20 jaar oud krijg ik dan ook een nieuwe?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:45

Dat zou ik niet netjes vinden van de gemeente. Tweedehands spullen zijn vaak prima bruikbaar. Je moet mensen natuurlijk niet met oude troep opschepen, maar er zijn zat dingen die nog jáááren mee kunnen.

Een vriendin van mijn moeder kreeg van de gemeente (??) wel een nieuwe computer omdat ze niet meer kon werken ivm een baby, en er was iets met haar gezondheid (tijdelijk). Vond dat ook erg vreemd.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

Toen er bij ons een buitenlands gezin kwam wonen hoorde ik ook van iemand dat ze van alles van de gemeente hadden gekregen.
Maar ik weet niet of dit waar is, vind zulke dingen eigenlijk wel wat vreemd^^

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:49

Tja.. werk niet bij de sociale dienst maar weet wel dat er potjes zijn voor dit soort zaken. Vaak worden die niet eens heel veel gebruikt omdat de mensen die er recht op hebben niet goed weten hoe ze hier gebruik van kunnen maken. Het invullen van bergen papierwinkel e.d. is vaak te lastig... of het precies laten zien van je inkomsten ;) Immigranten hebben vaak hulp van advocaten e.d. die wel beter de weg weten in de bureaucratie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:51

en wie betaald die advocaten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:54

Laatst bijgewerkt door Evelijn op 08-12-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:57

Ja dit is idd. waar.Weet niet of het ook nu nog zo is,maar vorig jaar was het wel al jaren zo.Alles wat ze nodig hebben [behalve luxe spullen] moeten ze effe een bonnetje van vragen.Alle bonnen inleveren en ze krijgen het totaal bedrag op hun rekening en kunnen die spullen gaan kopen.Weet wel dat de regels nu strenger en veranderd zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:57

blijkbaar spullen en advocaten :)

tv is luxe lijkt me :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:00

Idd zijn er zat van dit soort potjes.
Zo worden voor mensen met een laag inkomen en/of uitkering sportkleding voor de kids vergoed, krijgen zij korting op sportscholen/dagjes uit/zwembaden etc, krijgen de kids computers(splinternieuw en met de nieuwste programma's) wanneer ze naar de middelbare gaan en is er idd een pot voor witgoed, tv's etc etc etc.....

Tsja... blijf dat een rare gang van zaken vinden, maar ja... je doet er niets aan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:02

Nee t.v. is geen luxe.Magnetron,droger,en andere keukenhulpjes zijn luxe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:02

dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:03

want............. je gaat dood zonder tv? magnetron, droger en andere keukenhulpjes zijn ook luxe wat mij betreft :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:04

gohya schreef:
Nee t.v. is geen luxe.Magnetron,droger,en andere keukenhulpjes zijn luxe.

tuurlijk is een tv een luxe! Heb je een tv nodig om te kunnen leven?

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:04

Dit gaat al jaren zo........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:05

Het is als organisatie bijna nooit voordeliger om gebruikte spullen te kopen, omdat je geen grip hebt op het aanbod. Het lijkt besparing, maar het shoppen langs de diverse kringloopcentra, kijken of de kwaliteit voldoet, kijken wat je nodig hebt, naar de volgende winkel voor een ander deel van de uitrusting kost tijd. En dus geld. (En wat als het ding stuk is? Bij nieuw claim je dan de garantie, maar bij tweedehands niet). Handel in tweedehands spullen is bovendien een markt waarin veel dingen niet helemaal zuiver zijn. Als overheid moet je HEEL goed weten wat je koopt, voor je de plaatselijke 'van de vrachtwagen gevallen'-productielijn sponsort.

Je kunt op tweedehands spullen (vanwege het wisselende aanbod) ook geen begroting bouwen.

Allemaal redenen waarom bijna geen enkele organisatie (zowel commercieel als (semi)-overheid) veel tweedehands spullen inkoopt. Het loont op langere termijn gewoon maar zelden de moeite, het levert gewoon geen besparing op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:06

Je heb t.v. nodig om op de hoogte te blijven wat er in de wereld gebeurt.Ook kun je alle nieuws zien en kun je later met andere mee praten over een of ander programma.Tja ik vind het ook onzin hoor,maar het is zo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:07

KiWiKo schreef:
dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

Jup!
Dat klopt helemaal!
Zit jij door keihard werken net een paar euro boven de grens heb je pech. Blijf je lekker met een uitkering lopen, heb je daar geen last van!
Eerlijk is anders imo...

En tv geen luxe?
Komop!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:08

radio voldoet daar ook in gohya :)

Ik doe strategisch iets verkeerd in mijn leven, echt waar :)

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:09

_rosita_ schreef:
Idd zijn er zat van dit soort potjes.
Zo worden voor mensen met een laag inkomen en/of uitkering sportkleding voor de kids vergoed, krijgen zij korting op sportscholen/dagjes uit/zwembaden etc, krijgen de kids computers(splinternieuw en met de nieuwste programma's) wanneer ze naar de middelbare gaan en is er idd een pot voor witgoed, tv's etc etc etc.....

Tsja... blijf dat een rare gang van zaken vinden, maar ja... je doet er niets aan!

Ja je kan er wel wat aan doen. Door hard naar de stembus te hollen als er weer verkiezingen zijn. Alles kan en alles mag maar in dit land. Deze regering is veelste soft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:10

KiWiKo schreef:

Dat is wel een probleem... maar bijzondere bijstand kan je ook krijgen als je minimum salaris hebt. Daarvoor hoef je echt geen uitkeringstrekker voor te zijn. Echter zal die meneer het waarschijnlijk wel lastig vinden om aan te kloppen bij de sociale dienst. Die heeft ook zijn trots en helemaal omdat je vaak ook alles op tafel moet leggen (inkomen, uitgaven etc.) daar hebben velen geen zin in [of ze weten eigenlijk wel dat bij hun er ook niet alles wit aan toe gaat].

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:11

KiWiko
Op radio zie je de beelden niet.
Ze zeggen dat je op de hoogte moet kunnen blijven wat er allemaal in de maatschappij gebeurt.
Ik vind t.v. ook een luxe,maar zij denken er anders over.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:12

Klopt. Hier in Culemborg mogen deze mensen ook een nieuwe fiets twv 1000 euro uitzoeken bij de fietsenzaak...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:13

Wat een afgunst. Als je dan toch kijkt naar wat andere mensen wel of niet hebben zou ik zeggen dat we het in verhouding tot zeg 80% van de wereld nog redelijk getroffen hebben, niet? Je had ook in Afghanistan of Somalie of Cambodja of China geboren kunnen worden. Als je voor je geboorte al Aids hebt, als je hele dorp is opgeblazen door concurerende drugsmaffia, je verdronken wordt omdat je een meisje bent, of je land in handen is van religieuze fanatici, waardoor je kansen al verkeken zijn voordat je ook nog maar 1 minuut hebt geleefd, DAT is pas niet eerlijk.

En dat die situaties voor een groot deel in stand worden gehouden door ons eigenste vrije westen, dat is niet eerlijk!

Het is niet alsof het je eigen prestatie is dat je hier geboren bent en niet daar, dat is puur geluk. En wees blij. De meeste mensen op de wereld hebben het minder getroffen. (En als je toch misstanden aan de kaak wilt stellen en gemeenschapsgeld wilt besparen, waarom worden we dan niet heel erg kwaad om de bonussen van de topmensen? Die krijgen wel meer dan een wasmachine, zelfs als ze een bedrijf naar de kl0te helpen. Da's pas oneerlijk.)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

@ evelijn: als jij 40 uur per week keihard beukt in de bouw of maakt schoon op schooltjes of wat dan ook en bent dan kostwinner, zit je geheid nét boven de grens en dan heb je dus helemaal niets waarop je terug kunt vallen..

@ shadow: maar als je nou eenmaal hier geboren bent en niet Afrika, China of waar dan ook, mag je toch verwachten dat er in ieder geval luxemiddelen niet kado hoeven te worden gedaan. Het gaat niet om eten, het gaat om luxe artikelen