Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:36

Hallo,

Natuurlijk 'heerst' de Q-koorts al langer. Maar de laatste tijd is er veel paniek over. Veel mensen vinden dat de locaties nu toch prijs moeten worden gegeven. Voorgesteld word om geiten en schapen te ruimen.

http://www.nu.nl/politiek/2137685/volks ... oorts.html

http://www.nu.nl/binnenland/2137395/hog ... nodig.html

Ik zit in het vak en heb zelf 41 geiten en 14 schapen. Ik kijk er waarschijnlijk anders tegen aan dan de rest van de wereld. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe jullie dit geheel zien.
Heeft de overheid gevaalt? Vaal ik als geitenboer omdat ik me dieren nog niet geënt heb? Zijn boeren die hun geiten niet laten afmaken terwijl ze ziek kunnen zijn, fout bezig?

MissAnnemijn

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:38

Q-koorts is al jaar en dag in NL, ik maak me er echt de minste zorgen over. Ik kijk er ook anders tegen aan wss, als dierenarts in opleiding krijg je toch wel andere berichten dan de paniek die de media zaait.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:54

Ikzelf ben een Q-koorts patiënt en ik heb er nu inmiddels al 2 jaar last van zonder verbeteringen.
Maar ik zie ook de andere kant (kom dagelijks op een geiten bedrijf)

Over het enten:
Ik vind het wel een goede zaak dat de dieren geënt worden om zo verdere versprijding te voorkomen, aan de andere kant word er dan wel in ieder dier een 'verzwakte' bacterië gespoten, maar wie zegt dat de zwakkere dieren op zo'n groep daar niet juist ziek van worden? ookal is het minimaal en verzwakt, zwake dieren kunnen juist daardoor ook weer ziek worden. ( wat is de rede dat ik ziek ben en de buurman niet - even kort door de bocht - omdat ik een van de zwakkere mensen was waarschijnlijk)

En over het ruimen, ik weet het niet, ik ben er zeker niet voor om alle dieren te ruimen, wat wel zou kunnen is dan alleen de zieke dieren te ruimen maar dan zit je ook weer met dat deze bacterie waarschijnlijk niet alleen meer op de bedrijven zit maar inmiddels, na 3 jaar ook in het millieu.

Er word wel veel onderzoek gedaan maar ook op een kleine schaal, misschien kunnen varkens, koeien, kippen, noem maar op het ook wel bij zich dragen en versprijden.

ik zelf vind het heel moeilijk...

Wat ik wel echt vind is dat er voor de patiënten weinig word gedaan.
Ik kan nu na 2 jaar lang ziek zijn nog steeds niet goed functioneren.
Ik ben 17 jaar en kan niet uitgaan met vrienden, heb mijn havo op moeten geven omdat ik maar 30% van de tijd naar school kon zo ziek. En iedere keer is het weer raak, gaat het een week goed, dan gaat het daarna altijd weer minstens 2 weken heel slecht. Ga je naar de dokter of het ziekenhuis, je word standaard weer naar huis gestuurd met "ja wij weten het ook niet hoor!"
Dat is wel erg frustrerend.

Ik neem het trouwens de boeren absoluut niet kwalijk, ik vind het juist fijn dat er zo veel boeren zijn die vrijwillig mee helpen terwijl hun er niet echt last van hebben, ofnouja de dieren zelf zijn niet ziek en geven ook niet minder melk, dus in die zin hebben ze er geen last van dus vind ik het al fijn als ze mee willen werken.

Verder wil ik nog even zeggen dat ik ook al Q-koorts had voor ik op het geitenbedrijf kwam waar ik nu dagelijks ben.

Edit: sorry voor spellings fouten, dyslexie

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:56

Ik heb ook Q-koorts. waarschijnlijk al 10 maanden.
Ik heb stage gelopen en op het land ernaast behoorde van een geitenboer. in dat dorp is er maar 1 geitenboer en er zijn meerder patiënten. Tijdens Carnaval heb ik een koudje gevat en de week na Carnaval ging ik een weekje met de klas op praktijkschool in Horst (Limburg)

Tja, daar zaten we tussen de koeien,geiten,varkens,paarden.
ik dacht dat ik het daar opgelopen had. ik begon die week met hoesten. tja we zaten intern en geen hoestsiroop of keeltablet aanwezig. gelukkig een reddende engel in de klas die met mij naar de apotheker ging om Hoestdrank en keelpastilles ging halen. jeetje wat hoeste ik. ik kon mijn hoest niet ophouden in de varkensstal (droge lucht) eindelijk konden we naar huis en heb ik uitgeziekt. maar het hoesten bleef. 2 dagen erna had ik een enorme pijn bij het hoesten. ik drukte me in een stoel of tegen de muur. maar ook in bed drukte ik me in het matras. het hoesten deed zeer. ik had een middenribspier gekneusd. en wat deed dat zeer. even een antibiotica kuur en het was weg. heb me nog nooit zo beroerd gevoeld. ik wilde het onderste puntje van mijn longen eruit hoesten. maar dat ging niet..

Toen werd ik moe, nog steeds moe. veel last van hoofdpijn, ik ging mijn bril vaker dragen, maar dat hielp niet. ook was ik nog steeds verkouden. maar geen koort. of ik heb koorts gehad zonder dat ik het merkte. ik voel dat namelijk nooit.

Dus naar de dokter en omdat ik geen koorts had wilde hij eigenlijk niet. ik werd getest op pfeiffer, bloedarmoede, q-koorts en nog iets. 2 weken wachten.

en ja hoor. ik had de Q-koorts. Eindelijk blij dat ik wist wat het wast. En uiteindelijk chagrijnig omdat dit een klote ziekte is. Jeetje wat voelde ik me beroerd.

Ik heb het 'gelukkig' niet zo erg als dat R_G het heeft. Ik heb in de week zo'n 3 a 4 keer hoofdpijn, ik ben snel moe (bovendien werk ik op het moment 6 a 7 dagen per week, wat ik wel gewoon kan) maar ik ben sneller aangebrand, ik kan níet tegen drukte. dan voel ik me beroerd en ik voel mezelf alsof ik van me eigen af kan gaan. gebeurd niet, maar ik word stil, ik klap als het ware dicht. Uitgaan lukt, tot een uur of 1. later word ik ontzettend hangerig en chagrijnig. ik vermijd op voorhand al uitgaansgelegenheden.

Ik moet om de 3 maanden prikken. vandaag de uitslag gekregen (ik zit al op de 6 maanden zegmaar) en hij is nog steeds positief. de Q-koorts is er nog steeds. en er is niets wat ze kunnen doen voor me. mijn lichaam moet dat zelf doen.

Ik denk dat de geiten wel afgemaakt moeten worden. klinkt misschien hard, maar ik weet hoe erg de q-koorts is (al houd ik mezelf ontzettend groot hierin) wil ik andere hiervoor waarschuwen. het klinkt zo simpel, maar dat is het dus echt niet.

Ik merk aan mezelf dat ik binnenkort echt ga breken. op het moment werk ik 5 weken lang 7 dagen per week. Zondagen werk ik op een zorgboerderij (1x in de 2 weken ) en de andere op het moment verplichte koopzondagen. het gaat me binnenkort gewoon breken.

Maar zonder baan, geen geld en zonder geld niet voldoende om mijn school te betalen. en paard is dan een luxe optie, maar daar stop ik het liefste niet mee. ook heb ik nog een vriend, die me goed begrijpt, maar afentoe ook niet. Hij doet heel goed z'n best, maar dat ik 'moe' ben komt volgens hem dat ik geen conditie heb ( speelt ook een rol hoor, maar ik ben niet op die manier moe)

De dragende beesten afmaken vind ik ook weer triest eigenlijk. een dubbele moord. maargoed, als je mensen hier mee kan behoeden.

Ik hoop dat de boeren hierin in mee willen helpen. want dit schiet zo niet op. Zoals laatst een arts in ZEMBLA zij je kan beter de mexicaanse griep krijgen als q-koorts en ik begin daar steeds meer in te geloven..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:09

bij zulke dierziekten ben ik zeker VOOR enten.
Net als dat wij ook alle koeien+jongvee hebben geent tegen blauwtong.

Dit schaar ik namelijk onder het kopje MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN.

Je moet als bedrijf, en dus ook als boerenbedrijf zoveel mogelijk maatregelen nemen om de volksgezondheid niet in gevaar te brengen. Als je kunt enten dan moet je dit doen imo.

Het ruimen van gezonde dieren gaat mij een stap te ver.
Maar als blijkt dat dieren de Q-koorts hebben, dan ben ik wel voor ruimen, hoe hard ook.
Stel dat 1 van onze dieren MKZ of blauwtong heeft, dan wordt deze ook geruimd.
Ook wat betreft para-tbc, wat in verband wordt gebracht met ziekte van Crohn, ook deze worden geruimd.

Verder maak ik me er niet zo druk om.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:34

ik werk op een BD zorgboerderij met 250 geiten, allemaal drachtig op dit moment, maar we zitten in het westen, en hier is het nog niet.

Zou vreselijk zijn als we moeten ruimen.... kan er niet bij ... en kan het me niet voorstellen...

Wij hebben al ik weet niet hoeveel moeite gedaan om onze geiten te laten enten, maar nog niks gebeurd, er was geen vaccin. En nu nog steeds niet. Het is waardeloos hoe dit gedaan is, zo lang laten gaan, en nu ruimen.

En als je 6000 geiten houdt is dat vragen om moeilijkheden, jammer dat wij hier op die manier ook de dupe van worden, terwijl onze geitjes op een heel andere en diervriendelijke manier gehouden worden en daardoor dus nauwelijks ziek zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:07

Ik hoor net op het NOS journaal dat alle BESMETTE geiten geruimd worden.

ik ben benieuwd. hoe het gaat verlopen en of het probleem verhelpt..

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:12

Ik vind het sowieso weer een beslissing vanachter het buro. Eerst al die geiten laten dekken, nu ze allemaal drachtig zijn moeten ze geruimd worden. Zinloos afmaken.
Vreselijk hoor en ik hoop dat het een beetje humaan gaat gebeuren en niet zoals voorgaande ruimingen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:13

Overdreven, net als de mexicaanse griep.

Het banketstaaf verschil tussen de MG en de QK is alleen: De QK word verhaald op de boeren. Die zijn alweer de dupe...

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:13

Gelukkig worden alleen de positieve geiten geruimt, dat scheelt al een hoop.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:14

Moon schreef:

Het banketstaaf verschil tussen de MG en de QK is alleen: De QK word verhaald op de boeren. Die zijn alweer de dupe...

Pardon???

Ik vind het absoluut niet overdreven!
Het word juist veel te erg onderschat!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:58

Moon schreef:

En wij Q-koorts patiënten niet dan? ik heb er nooit om gevraagd om zoveel geiten in een hokkie te proppen. hetzelfde geld voor de varkens en koeien en wat voor dieren dan ook. Als je dat doet dan vraag je er ook om.

Ik geef boeren geen slechte naam. maar ik ben blij dat het nu eens aangepakt gaat worden. wees blij dat jij geen q-koorts hebt.
MG is in mijn ogen wel opgeblazen. QK absoluut niet. nergens in de wereld zijn er zoveel gevallen geweest als nu in nederland. het word tijd dat ze iets gaan doen. helaas zijn hier de dieren inderdaad de dupe van, maar wij patiënten net zo goed.

Ik als dierenvriend had ook liever gezien dat ze blijven leven, maar ze zijn gewoon een gevaar voor de bevolking. Alle beesten worden getest. zijn ze besmet, dan worden ze opgeruimd. beesten die niet besmet zijn blijven leven. hoe hard het ook mag zijn.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:12

Ik ben het helemaal met Jolanda eens!

Ik vind het ook heel erg vervelend voor de Boeren,
maar aan de andere kant wens ik niet nog 100e mensen de zelfde hel toe als waar ik nu in leef.
En dan zullen er maatregelen moeten komen hoe hard dan ook, dan hadden ze dit probleem 3 jaar geleden al aan moeten pakken, maar helaas word dit probleem al 3 jaar onderschat, en nu, nu het te laat is gaan ze pas actie ondenemen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:10

voorlopig zijn we nog veilig, maar het is wel spannend, moet er niet aan denken dat ze bij ons alles zouden ruimen zeg!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:38

Ik doe mijn scriptie over de Q-koorts (bachelor Biologie)
Mijn titel is: Kan Q-koorts een pandemie worden? Dit moet ik onderzoeken door veel literatuur te lezen en onderzoeken te vergelijken.
Voor mij is al deze ophef dus wel gunstig, zo is mijn scriptie natuurlijk hartstikke relevant. en is het vel in het nieuws

Ik moet zeggen, ik heb er nog niet heel veel aan gedaan, vooral de geschiedenis een beetje bekeken, ik kan je zo vertellen hoe de bacterie aan zijn naam komt, maar daar hebben jullie niks aan.

Ik vind het wel heel interessant om van jullie, de patienten te horen hoe het is om Q-koorts te hebben. In de literatuur (voornamelijk wetenschappenlijke atikelen) wordt er vrij makkelijk over de symptomen gedaan. Er zijn ook zoveel verschillende symptomen.

RG en Jolanda, hoe zijn jullie gediagnosticeerd? en ik neem aan dat jullie het chronisch hebben. Zijn er nog meer mensen in jullie omgeving besmet geraakt?

Wat de Q-koorts wel gevaarlijk maakt is dat je zo snel besmet kan raken, door 1 enkele bacterie in je lichaam kan je al ziek worden. Verder kan je wel antibiotica gebruiken, maar er is natuurlijk een kans dat het resistent wordt (zoals MRSA).
Verder is er nog geen goedgekeurd vaccin voor mensen.
En zoals jullie al zeiden, het is niet altijd alleen maar een kwestie van uitzieken, soms wordt het chronisch en blijf je er dus (soms) jaren ziek van.
Mij lijkt het dus niet echt prettig als deze ziekte zich nog verder gaat verspreiden, er moeten dus zeker maatregelen worden getroffen.
Weet iemand of er al een vervoersverbod voor geiten is?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 00:08

Ik ben wel voor enten. Inprincipe. Toen met blauwtong was ik er het eerste bij. Toen had ik peg, bleek dat bokken er steriel van konden worden, 3 van de 6 bokken waren daarna onbruikbaar.

Ik heb in begin Mei entstoffen aangevraagd voor Q. Toen waren ze er nog niet. Aanstaande vrijdag ben ik pas aan de beurt. Zijn we ruim 7 maanden verder.

Drachtige geiten op besmette bedrijven die niet ingeënt zijn worden allemaal geruimd trouwens. Op bedrijven die wel geënt hebben hoeven alleen de zieke dieren te worden afgemaakt.
Dus geiten zijn evengoed de klos door falende inkoop van de overheid.

Ik zet nog steeds vraagtekens bij regels als:
- Mest 90 dagen verplicht opslaan en dan pas uitrijden, is dat wel handig. Als er maar iets achterblijft in de mest dan zit het dus in het land.
- Stallen van besmette bedrijven mogen tijdens de lammertijd en 30 dagen erna niet worden uitgemest. Is dit erg diervriendelijk (ik zeg nee) en is de kans niet aanwezig dat juist door die oude mest in de stallen er meer dieren ziek worden.

Ik vind het allemaal maar dubieus. Dat het een erge en vervelende ziekte is, ja dat geloof ik wel. Mare gaan we deze besluiten ooit te boven komen. Er zijn maar 400 geitenbedrijven in nederland. 55 daarvan hebben problemen. Dat betekend dus ongeveer 1/7.
Maar als ik ook eens ga rekenen over het aantal geiten. Dei bedrijven zijn geschat goed voor zo'n 37.000 geiten. Dat is 10,5% van de totale geiten stapel. Dat is een mega verlies voor markt en nederland. Geitenhouderij groeit als 1 van de weinige landbouwsectoren nog steeds.

Waarom zijn deze maatregelen geen 3 maanden geleden genomen. Toen was er niks drachtig en hadden we dus geen dubbele moorden hoeven plegen, goed onderzoek had alleen de zieke dieren kunnen isoleren.

Gelukkig is er nog geen vervoersverbod op geiten Talishe. Dat zou onwerkbare situaties opleveren. Sommige van die stallen hebben 100den geiten. In het voorjaar gaat dat maal 2,5. Er is geen plek op bedrijven voor zoveel dieren.
Het is wel zo dat:
- Besmette bedrijven mogen geen dieren afvoeren naar andere melkleverende bedrijven. Afvoer van dieren naar het slachthuis en van jonge dieren naar een afmestbedrijf is wel toegestaan. Afvoer van jonge dieren naar een opfokbedrijf, ten behoeve van toekomstige melkproductie, is alleen toegestaan als op het opfokbedrijf geen dieren zijn die bestemd zijn voor melkproductie op andere bedrijven.
- Besmette bedrijven mogen alleen gevaccineerde dieren aanvoeren van vrije bedrijven.
- Voor veehouders van besmette bedrijven geldt een verbod op het ontvangen van bezoekers. Alleen mensen die vanwege hun beroep op het bedrijf langskomen, mogen in stallen van besmette bedrijven komen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:00

Er is inmiddels wel een vervoersverbod.
Al dacht ik dat dat er zelfs al was een tijd tereug, voor de besmette bedrijven.

Talishe: Ik zal vanmiddag/ vanavond er even voor gaan zitten om het even uit te leggen hoe het bij mij gagaan is misschien heb je er wat aan. (word wat later, moet nog naar school)
Ook krijg ik vanmiddag weer niete uitslagen van mijn bloedonderzoek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:18

Ik weet te weinig af van de ziekte van de geiten om te zeggen wat mij het beste lijkt.
Enten vind ik wel belangrijk en zou geregeld moeten worden!
(mits de nadelen ten opzichte van de ziekte niet te groot zijn natuurlijk )

Ik heb ME, dus denk wel dat ik me kan inleven in de mensen met QK.
Ik vind ook dat er te weinig aan gedaan is.
Echter vind ik ruimen het laatste redmiddel, terwijl imo de overheid daar nu gelijk mee wil beginnen.

Jolandaa_: ik wil je heel graag waarschuwen!
Zoals jij nu door gaat met deze ziekte verwacht ik wel dat jij een verhoogde kans op ME hebt.
Pas alsjeblieft op, want die ziekte is een hell!!!!
Mensen met ME hebben vaak een langer ziektebeeld waar ze niet van genezen en toch hebben geprobeerd om zoveel mogelijk door te gaan tot het echt niet meer ging. (ik dus ook ;) )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:19

Petitie tegen het ruimen van gezonde dieren

Het kabinet is van plan om alle drachtige schapen en geiten op bedrijven die besmet zijn met q-koorts te doden. Hoe duidelijk ook beloofd was in het verleden dat er nooit meer ruimingen zouden plaatsvinden van gezonde dieren, het kabinet heeft het er opnieuw op laten aankomen.

Vorig jaar was al duidelijk welke ernstige problemen er ontstonden door grote hoeveelheden schapen en geiten dicht op elkaar te houden in de intensieve vee-industrie. Nergens in de wereld is het q-koorts probleem zo groot als in Nederland. Het lijkt niet toevallig dat de problemen zich juist bij ons, het meest veedichte land ter wereld, voordoen. Economische belangen hebben veel te lang voorrang gekregen boven de belangen van dieren en de volksgezondheid. De locaties van de besmette bedrijven zijn niet openbaar gemaakt, waardoor mensen nog steeds onwetend een risico lopen om besmet te worden met q-koorts. Duizenden mensen zijn al besmet geraakt met q-koorts, een aantal van hen heeft hier chronische klachten aan over gehouden en er zijn al elf mensen aan de ziekte overleden.

Wanneer vorig jaar ingezet was op een fokverbod hadden de problemen voorkomen kunnen worden. De Partij voor de Dieren en de KNMvD vinden ruimingen van gezonde dieren ethisch onaanvaardbaar. Er moet een algemeen fokverbod komen totdat de q-koortsproblemen onder controle zijn.

Hier staat de petitie!

Read more: http://www.partijvoordedieren.nl/conten ... z0ZHAdZSS5

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:58

Nikka schreef:
Wanneer vorig jaar ingezet was op een fokverbod hadden de problemen voorkomen kunnen worden. De Partij voor de Dieren en de KNMvD vinden ruimingen van gezonde dieren ethisch onaanvaardbaar. Er moet een algemeen fokverbod komen totdat de q-koortsproblemen onder controle zijn.

Zullen we dan maar gewoon alle schapen- en geitenbedrijven opdoeken?
Dat is niet haalbaar, zeker niet bij de melkproducerende bedrijven.
Wat wil je met hobbyhouders?
Wat denk je waarom het LNV nu zo druk is met het I&R systeem voor geiten en schapen? Juist, omdat deze dieren niet geregistreerd stonden, en met een ziekte als dit, ze er geen grip op hebben!!
Ik denk dat het fokverbod niet haalbaar is en dit wellicht meer economische schade met zich mee zal brengen als ruimen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:10

Ik vind dat de maatregelen veel te laat komen. Ik ben wel voor het ruimen. Het is natuurlijk zielig voor die beesten. Maar Q-koorts is een erg ingrijpende ziekte. Het is geen mexicaanse griep die na een week weer over is. Mensen kunnen er jaren last van hebben en zelf na jaren nog sterven aan de gevolgen van deze bacterie. ERG gevaarlijk dus!
Dus alle mogelijke maatregelen treffen. Ruimen en/of enten! En tegelijkertijd dit kabinet ook ruimen. Weg met die handel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:11

Lynske78 schreef:
En tegelijkertijd dit kabinet ook ruimen. Weg met die handel.

*\o/* Ben ik ook voor!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

Dat ze enten, prima! Dat ze zieke dieren ruimen ook, maar blijf alsjeblieft van de gezonde en ook nog dragende dieren af!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:56

@ Anastasia als je het stuk verder leest zie je dat het de tekst van de PVD is. Ik ben het met ze eens dat gezonde dieren niet geruimd moeten worden en er adequaat geent moet worden. Ook KNMvD (dierenartsen) zijn tegen het ruimen van gezonde dieren.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:35

goed idee hoor dat enten, beetje jammer dat groot gedeelte van de geiten nu drachtig is, en niet geeent kan worden hierdoor...

Wij zijn al ruim een jaar bezig om entstof te krijgen, maar nee hoor, dat was steeds niet voorradig, en nu opeens, zomaar opeens, kunenn onze geiten ingeent worden??!!!

ja nu zijn ze allemaal drachtig, en kan het niet.

Lekker geregeld hoor, vanachter de burootjes daar!!!