Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:12

Deze week 3 nieuwsberichten over een ongeval op de openbare weg t.g.v. een daar loslopend paard.

Over díe gevallen zijn verschillende topics dus daar gaat dít topic NIET over.

Paarden zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Daar is een heldere ´Sticky´over.

Een loslopend paard, of dat nu uitgebroken of door ruiterval door de openbare ruimte zwerft is een zeg 500 kilo ongeleidt projectiel op de openbare weg.

Hier in andalucía is er dit jaar een veelvoud van verkeersongevallen door loslopende paarden. Het is geeneens meer dan locaal nieuws tenzij er bijvoorbeeld vijf jongeren in een auto door omkomen.
Eigenaars hebben financiële problemen, onderhoud aan hekken wordt niet gedaan, er wordt bezuinigd op voer. De paarden willen naar het groenere gras verderop en de omheining is niet onderhouden = paarden op de openbare weg = ongevallen.

Zoals geschreven in NL nu toevallig 3 keer in het nieuws deze week.
De samenleving wordt geconfronteerd met het risico van de hobby van de eigenaars.

Moet de overheid de samenleving hiertegen in bescherming nemen?
Doet ze dat al?
Moet het strenger?
Vind je het geen probleem?

bulck

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:49

Ik vind dit een goed onderwerp HC.
Uiteraard heel erg voor de eigenaren, maar zij zijn wel de verantwoordelijken.

Ik vind dat er strengere reglementering moet komen op omheiningen. Hoe vaak zie je niet een paard achter een enkel draadje staan of erger een lint.

Zelf woon ik afgelegen en kan er op zich wel eentje ontsnappen zonder direct schade te berokken. Maar bij ons is de wei afgezet met draad, dan een strook en dan een dichte haag.
Ik denk dat ze dergelijke principes zouden moeten verplichten bij weides gelegen aan wegen. Voordeel ervan, je bouwt een extra veiligheid in voor zowel jouw dier, als eventueel schade aan derden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:57

Ik denk dat de overheid weinig kan betekenen, behalve een wet maken die de eigenaren verplicht stelt om hun zaken, zoals de omheining, goed op orde te hebben. En dan gaat het niet alleen om paarden, maar ook om alle andere dieren. (sterker nog, wat te doen met loslopende honden / katten? )
Laatst bijgewerkt door Winged op 19-11-09 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:58

Je moet niet vergeten dat een ongeluk een ongeluk is en zoals de nieuwsberichten deze week, vind ik dat daar het geval.

Anders vind ik het, als paarden uit een weide ontsnappen door te lage voltage, slechte palen of minmaal gebruik van afrastering. Daarnaast hebben wij het op de manege weleens gehad dat er een paard via de oprit de weg op rende, daar is ook gelijk een slagboom gekomen. Dat beperkt het risico enigszins, maar neemt het niet weg. En dat laatste, deze risico's kun je niet wegnemen. Maar elk risico dat door regelgeving beperkt kan worden, is er 1.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:00

bulck schreef:
Ik vind dat er strengere reglementering moet komen op omheiningen. Hoe vaak zie je niet een paard achter een enkel draadje staan of erger een lint.

Zelf woon ik afgelegen en kan er op zich wel eentje ontsnappen zonder direct schade te berokken. Maar bij ons is de wei afgezet met draad, dan een strook en dan een dichte haag.
Ik denk dat ze dergelijke principes zouden moeten verplichten bij weides gelegen aan wegen. Voordeel ervan, je bouwt een extra veiligheid in voor zowel jouw dier, als eventueel schade aan derden.

Op zich is een ´deugdelijke omheining´ een eis.
De vraag is dan: wat is een ´deugdelijke omheining´?

DEUGDELIJK:
-als goed erkend -betrouwbaar -gedegen -geducht -gefundeerd -gegrond -geldelijk -geldig -goed helpend -grondig - krachtig -opperbest -pondig -probaat -proefhoudend -steekhoudend -werkelijk -rechtsgeldig -rechtschapen -in goede staat -goed -gezond -gerechtvaardigd -flink -deugdzaam -degelijk -braaf -bondig

Een omheining ingericht op en betrouwbaar bestand tegen het natuurlijke gedrag van een paard?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:02

Ik vind zeker dat, wanneer het paard uitbreekt door gebrek aan onderhoud (denk aan de weide afrastering) de eigenaar aansprakelijk gesteld mag worden.

Wanneer er sprake is van een ongeval is dit niet het geval... bv het op hol slaan van een koets oid.
Het vervelende is: hoe bepaald men de grens? Wanneer is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar?

Als je geheel sec naar de wet kijkt, altijd...
Maar er is imo wel sprake van verzachtende omstandigheden.
Zeker als op nuchtere denkwijze de eigenaar niets te verwijten valt.
Maar bij duidelijke punten, zoals de door jou aangehaalde, achterstallig onderhouden leefomgeving van het paard. Zou er wat mij betreft strenger opgetreden kunnen worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:03

Huertecilla schreef:
Een omheining ingericht op en betrouwbaar bestand tegen het natuurlijke gedrag van een paard?

Dat lijkt mij meer dan logisch toch? Maargoed, sommige paarden zijn zo sterk, dan houdt een houten hek met een stroomdraadje dat paard echt niet tegen. Een ijzeren bouwwerk gaat denk ik ook wel wat te ver.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:04

Ik ben van mening dat een ieder sowieso voor een goede verzekering moet zorgen.
Daarbij, als je echt zo gek bent op je dier, neem ik aan dat je wei in orde is zodat je je paard niet verliest aan bijvoorbeeld een ongeluk.

Maar om nou te stellen dat de schuld bij de eigenaar ligt?
Nee, dat vind ik een beetje ver gaan.
Een ongeluk is altijd vreselijk, veroorzaakt door wie of wat dan ook. En ook ik stel een mensenleven boven dat van een dier.
Maar er zijn andere prioriteiten voor de overheid mijns inziens, waar ook ongelukken door komen (waarschijnlijk meer dan door paarden) en waar dus wat aan gedaan moet worden.

Nou ben ik wel benieuwd hoe anderen hun wei hebben afgeschermd / afgesloten.
Bij mij komt er een wei met dubbele stroomdraad, en de rest van het terrein is nog met een gaas hekwerk afgezet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:06

A_lette schreef:
Huertecilla schreef:

Dat lijkt mij meer dan logisch toch? Maargoed, sommige paarden zijn zo sterk, dan houdt een houten hek met een stroomdraadje dat paard echt niet tegen. Een ijzeren bouwwerk gaat denk ik ook wel wat te ver.

Waarom? Het is joúw paard!
Als een paard extreem sterk is dan heb je een extreem sterke omheining nodig. Gevolg van de keuze dat dier te houden toch?!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:08

Waar mijn verzorgpaarden staan bestaat de omheining uit: Houten hek, stroomdraad (staat niet altijd aan) en prikkeldraad.
Maar paard was paar weken geleden toch uitgebroken toen we de paarden weer op het land deden, Niet mijn schuld, wel mijn verantwoording.. Wat wou je daaraan doen dan? die 'foutjes'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:08

Hier in Nederland komt ook niet alles in het nieuws.. Hier in de buurt is er toevallig ook deze week een paard overleden na een ongeluk (aangespannen, sloeg op hol) en ook afgelopen week hebben er twee paarden losgelopen op een drukke weg die uit een weiland waren ontsnapt (en gelukkig veilig naar de manege zijn gebracht door de politie, ik weet niet of de eigenaren intussen zijn gevonden).. Die eerste heeft volgens mij wel in de regionale krant gestaan, de tweede niet, dat hoorde ik van de manege eigenaar. Er breken ontzettend veel paarden uit, bijna wekelijks, ook met veel ongelukken tot gevolg, maar daar hoor je niet of nauwelijks iets van.

Ze hebben hier wel een reclame campagne gehouden.. hoe een automobilist moet reageren als ie een paard tegenkomt (was natuurlijk vooral bedoeld voor paarden mét ruiters), veel meer kunnen ze denk ik niet doen. Hoge houten omheiningen verplichten kunnen ze niet maken, of ze moeten regelen dat je daar geen vergunning meer voor nodig hebt.. Ze kunnen hooguit wat meer nieuwsberichten verpreiden, zodat mensen er een beetje van gaan schrikken en beter gaan nadenken over hun eigen omheining..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:12

Vergeet niet de vandalen die het leuk vinden om een paard los te laten en de weg op te jagen. Zo zijn er 2 paarden bij ons doodgereden, door een stelletje ongeregeld, die dat sensatie vonden.
Is het dan ook nog de verantwoordelijkheid voor de eigenaar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:16

Saffier schreef:
Maar om nou te stellen dat de schuld bij de eigenaar ligt?

Dat is bij wet omschreven en vastgelegd. Wat je víndt is een persoonlijke visie doch de wet geldt toch.

Wat de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid van de eigenaar is, is helder in een Sicky uitgelegd.
Wanneer een eigenaar in gebreke blijft of iets verwijtbaars doet ontstaat er een andere situatie.
Dat kán in extreme gevallen tot ´dood door schuld´ leiden.

Het punt is dat de andere gebruikers van de openbare ruimte geconfronteerd worden met een risico.
Is de samenleving daar voldoende tegen beschermd?

Ik denk in theorie wel, doch in de praktijk verre van.
Zoals Bulck opmerkt is het gewoon verbázend dat paarden niet veel vaker loslopen.
Omdat een paard zomaar 500 kilo weegt is dat een probleem van een andere orde van grootte dan een kat van 2 of 3.
Een kat overrijden met een motorfiets is heel wat anders dan daarmee op een hoop gelopen worden door een paard.
Risico = kans op een voorval x ernst van de mogelijke gevolgen.

Een botsing met een paard is serieus ernstig mbt de mogelijke gevolgen.
Moet de overheid iets doen aan beperken van de kans erop?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:18

Tsja het kan op verschillende manieren gebeuren.
Als het paard inderdaad ondergebracht is met een ondeugdelijke omheining en dan los raakt op de openbare weg en er ontstaat een ongeluk dan is het een zeer grove fout.

Echter als het dier op hol geslagen is om welke reden dan ook, bijvoorbeeld op een erf of tijdens een buitenrit vind ik niet dat je altijd de schuld bij de eigenaar/ruiter kan leggen.
Een paard is en blijft een dier.

Dit soort ongelukken kunnen ook gebeuren met, honden katten, koeien etc etc.
Moet je dan gaan verbieden dat men dieren mogen houden?
Tuurlijk met een kat of een hond is de schade minder maar toch een naar iets voor de bestuurder.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:22

Willy_UrsB schreef:
Maar paard was paar weken geleden toch uitgebroken toen we de paarden weer op het land deden, Niet mijn schuld, wel mijn verantwoording.. Wat wou je daaraan doen dan? die 'foutjes'

Bekijk het eens als familielid van een slachtoffer, of van poetntiële slachtoffers.

Wat vind je er als moeder van drie kinderen van dat je man elke dag twee keer in het donker kilometer langs weilanden met paarden rijdt die achter een draadje op 60 cm. hoog staan, of achter een houten hek waar ze bij schrik zó doorlopen?
Of als je man over die weg je kinderen van en naar school rijdt?
Wat wou je er aan doen dán?
Wat is de rol van de overheid?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:26

HC, de overheid heeft niks te zoeken op land dat van een ander is. Een afrastering hoor te staan op het land van de eigenaar. Niet op het land van de overheid. Dus dat lijntje van 60 cm hoog kán de overheid niks mee, ze is er namelijk geen eigenaar van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:26

Als mijn paard een ongeluk veroorzaakt is het mijn schuld. Sterker nog, toen mijn pony is aangereden door een tractor (dus niet mijn schuld, tractor maakte de fout) moest mijn verzekering opdraaien voor de kosten van de revalidatie van mijn bijrijdster. (die was onder het paard terecht gekomen).

Maar goed, zorgverzekering is al verplicht voor iedereen.

Wat kan de overheid meer doen? ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Een paard kan voor afschuwelijke ongelukken zorgen. Met een beetje geluk komt de auto er met materiele schade vanaf maar als je in volle vaart tegen 500 kilo aanknalt kom je er toch wat minder goed vanaf....
Stel dat een paard materiele schade veroorzaakt, door welk type verzekering moet dat betaald worden? en is die al verplicht?

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:27

De rol van de overheid? De overheid hoeft niet voor paarden te zorgen, genoeg licht mag van mij wel.
Maar onze paarden schrikken niet snel van auto's. Zouden ze dat wel doen, zou er een hoger hek komen.
Het is aan de eigenaren van de paarden/pony's dat hun dieren achter een goed hek staan, waar ze dus niet zo doorheen lopen of over heen springen ;)

Edit:typfloutjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:30

maaike5581 schreef:
Dit soort ongelukken kunnen ook gebeuren met, honden katten, koeien etc etc.
Moet je dan gaan verbieden dat men dieren mogen houden?

Dat vraag ik.
Moet de samenleving die ´ongelukken´ maar gewoon accepteren?
Moeten er ´paardenvangers´ op autos komen en motorrijders een harnas aan?
Moet de omheining bij het dier en het risico wat het oplevert passen?
Moet het verboden (vergunningplichtig) worden?

Een paard los in de openbare ruimte (waardoor ook) = risico = kans op een ongeval x de ernst van de mogelijke gevolgen.

Persoonlijk vind ík dat het de rol van de overheid is om het bovenstaande risico voor de gebruiker van de openbare ruimte tot een minimum te beperken.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:33

A_lette schreef:
HC, de overheid heeft niks te zoeken op land dat van een ander is. Een afrastering hoor te staan op het land van de eigenaar. Niet op het land van de overheid. Dus dat lijntje van 60 cm hoog kán de overheid niks mee, ze is er namelijk geen eigenaar van.

Maar de overheid kan wel wet- en regelgeving opstellen waarin staat hoe hoog of sterk een afrastering moet zijn. Er bestaan al diverse wetten (indirect of direct) over dieren met als doel risico's voor de volksgezondheid als gevolg van het houden van die dieren te verkleinen. Dus ik vind het helemaal niet zo'n vreemd punt wat aangedragen wordt, eigenlijk :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:34

Ok een ongeluk is een ongeluk en kwaad opzet is helaas heden ten dagen ook niet uit te sluiten.

En ja deugdelijke omheining is afhankelijk van situatie tot situatie e.

Een omheining raakt een paard dat in paniek is gemakkelijk door, zeker als het gaat om een draad of lint op stroom.
Maar als je een buffer inbouwt verklein je gevaarlijke toestanden.

Zelf hebben wij een weide (voor de fokmerries en veulens in de zomer) en die paalt aan een grote weg. Deze is omheind met een haag, die ondertussen 1.5m breed en ruim 2m hoog staat, dan een heras omheining en dan draad. Poort is een met slot en vervolgens nog een hek. de kans dat daar een uit ontsnap is praktisch nihil. Dus dat is wel deugdelijk, maar uiteraard kostelijk.

En ja de paarden bij ons zijn zelf verzekerd alsmede ook wij via onze BA.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:34

Een kat zorgt alleen voor een hobbel op de weg, een hond rijd je ook wel omver. Maar voor grote, zware dieren sja... Dan zit je ook weer met het wild wat wél losloopt. Een zwaar zwijn zorgt ook nog wel eens voor een ongeluk, die loopt bewust los.
Wie is er dan aansprakelijk?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:36

Ik vind best dat de overheid iets mag verplicht stellen mbt tot goede omheiningen.

Voldoende hoog, stevig en veilig voor het paard.
En als je daar niet kan aan voldoen moeten er maar geen paarden worden gehouden op die plaats.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:37

Welshcobfan schreef:
Wat kan de overheid meer doen? ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Een paard kan voor afschuwelijke ongelukken zorgen. Met een beetje geluk komt de auto er met materiele schade vanaf maar als je in volle vaart tegen 500 kilo aanknalt kom je er toch wat minder goed vanaf....

Wel, de overheid zoú bijvoorbeeld proces verbaal op kunnen maken tegen elke eigenaar waarvan het paard achter een draadje op 60 cm. hoog staat met als reden ´ondeugdelijke omheining´.
Idem elke inrichting waarvan het erf niet afgesloten is.
En zo verder.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:37

Huertecilla schreef:
Persoonlijk vind ík dat het de rol van de overheid is om het bovenstaande risico voor de gebruiker van de openbare ruimte tot een minimum te beperken.

Nou :)* Dan rasteren we toch alle wegen af? Flinke muur omheen, geen paard die de weg meer op kan. :Y)
Zwartwitje schreef:
A_lette schreef:

Maar de overheid kan wel wet- en regelgeving opstellen waarin staat hoe hoog of sterk een afrastering moet zijn. Er bestaan al diverse wetten (indirect of direct) over dieren met als doel risico's voor de volksgezondheid als gevolg van het houden van die dieren te verkleinen. Dus ik vindhet helemaalniet zo'n vreemd puntwat aangedragen wordt, eigenlijk :)

Er zijn ook inderdaad regels voor, maar de controle erop is nihiel. Sterker nog, ik ken een stuk land waarbij er een aanvraag is gedaan bij de gemeente om een hek te mogen plaatsen. Tot zover gaat de controle. Het hek schots en scheef in het land staat, er geen stroomdraadje bij langs loopt, en het vrij dicht aan een provinciale weg staat. Ja, de aanvraag is gedaan. Maar als het er eenmaal staat is er geen controle hoé het er staat.