''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:37

Ik zat een paar maanden geleden in het vliegtuig en had een plaats direct naast de nooduitgang, naast mij zat een vrouw die amper in haar stoel pastte en er ook flink overheen hing. Ze begon zelf al grapjes te maken dat zij nevernooit door dat deurtje ging passen en klem zou komen te zitten. Dit heeft me wel aan het denken gezet.
Stel dat wij een noodlanding hadden gemaakt, dan was ik door dat deurtje gegaan en had zij in eerste instantie klem gezeten en vervolgens achteruit gemoeten om anderen erlangs te laten: wat heel hectisch zou zijn in zo'n smal gangpad en de boel behoorlijk op zou houden.

Dus: Kan je het maken om alle mensen die met hun omvang niet door de nooduitgang passen (in de huidige vliegtuigen), op een 'tactische' plek neer te zetten zodat anderen er wel gauw uitkunnen? Zou je dit discriminerend vinden? Gaat veiligheid voor alles?

Captain

Re: ''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:40

Dikkere mensen zitten vaak bij nooduitgangen e.d. omdat daar meer beenruimte is..
Tsja.. Misschien moeten ze de stoelen en/of nooduitgangen breder maken? Ik vind het is sommige gevallen zeker discriminerend omdat je door bepaalde ziektes ook heel dik kunt worden en die mensen kunnen daar niks aan doen! :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:44

Ga je mannen en vrouwen ook op een bepaalde plaats zetten in het vliegtuig, omdat mannen meestal harder kunnen rennen, en de vrouwen dus het pad blokkeren...

De deurtjes moeten gewoon breder, als zo'n vrouw er niet door kan, moet zei als enige in het vliegtuig blijven?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:48

Deurtjes verbreden is inderdaad een logische oplossing, maar daarom heb ik er 'in de huidige vliegtuigen' bijgezet, want het luchtverkeer kan je niet in een keer stil leggen om alle vliegtuigen om te bouwen. :)

Voorin het vliegtuig zit een grotere deur waar je ook door binnenkomt (neem aan dat die ook als nooduitgang gebruikt wordt?), daar zou je die mensen dan eventueel neer kunnen zetten, dan kunnen zij er ook uit.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:49

Dus iedereen moet maar doodgaan dan omdat onze dikkere medemens niet door het deurtje past?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:52

Ik vind ook dat er tegenwoordig in vervoersmiddelen rekening gehouden moet worden met 'handicappen' die mensen kunnen hebben. We hebben al rolstoelplaatsen,minder valide plaatsen, meer beenruimte voor lange mensen, special braille etc. Dan vind ik ook dat mensen de stoelen en deuren aan dienen te passen aan het postuur van mensen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:52

Ik vind dat ze zo iemand niet bij de nooduitgang moeten zetten. De mensen bij de nooduitgangen moeten wat mij betreft aan een paar eisen voldoen:

- Tussen de 25 en de 60
- Niet te dik
- Goed ter been

Zij zijn de mensen die zouden moeten kunnen handelen als het nodig is. En dan vind ik dat je daar als maatschappij wel naar dient te kijken bij het indelen van de stoelen. (mochten ze dat nog niet op voorhand gedaan hebben)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:54

ik ben het wel met cookies eens, heel banketstaaf maar liever 1 leven dan de rest van de passagiers....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:54

Iris82 schreef:
Ik vind dat ze zo iemand niet bij de nooduitgang moeten zetten. De mensen bij de nooduitgangen moeten wat mij betreft aan een paar eisen voldoen:

- Tussen de 25 en de 60
- Niet te dik
- Goed ter been

Zij zijn de mensen die zouden moeten kunnen handelen als het nodig is. En dan vind ik dat je daar als maatschappij wel naar dient te kijken bij het indelen van de stoelen. (mochten ze dat nog niet op voorhand gedaan hebben)

Waarom zou een persoon bove de 60 niet bij de nooduitgang mogen zitten eigenlijk?!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:56

Maar waar leg je de grens bij 'te dik'?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:57

Iris82 schreef:

- Tussen de 25 en de 60
- Niet te dik
- Goed ter been

Hoe had je dat bedacht? Dat mensen bij het boeken van hun ticket hun lichaamsgewicht moeten vermelden? Want er is echt geen tijd dat de bemanning alle passagiers op een rijtje zet en dan op stoelen verdeeld van "dik" naar dun....

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:57

Bovendien, lichaamsgewicht zegt ook niet heel veel. Spieren zwaarder dan vet etc.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:58

LovingTweety schreef:
Maar waar leg je de grens bij 'te dik'?

Als ze niet door de deur kunnen. :Y)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:58

Moet je dan iemand naast de deur zetten en dan gaan kijken?
Ik vind het krom hoor. Alsof er maar 1 nooddeur is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:59

Niet bij alle vluchten worden de stoelen van te voren al verdeeld toch? Volgens mij wordt er ook nog het
een en ander bij het inchecken geplaatst? :?

Dan zou ik de baliemedewerkers laten beslissen wie ze bij de nooduitgangen neer zetten.

Fidele

Als je via internet gaat inchecken zul je ook zien dat zwaarlijvigen niet op de stoelen bij de nooduitgangen mogen zitten, net zoals mensen die reizen met baby's of (kleine) kinderen, logisch vind ik!

Lous

Idd,

Toch even een voorbeeldje. Bekijk mijn profiel eens. Zou je zeggen dat ik 67 kilo weeg?
Gewicht zegt niet alles, gaat toch ook om iemands postuur.
Laatst bijgewerkt door Lous op 17-11-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:00

Er zijn al eisen, je moet capabel zijn om dier deur (evt met hulp personeel) open te krijgen. Ik mocht daar op m'n 17e al gewoon zitten :)

Maar die deuren zijn echt niet smal, dus je moet best erg dik/vol zijn om daar niet door te passen (evt zijwaarts ofzo)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:00

Nog een "dilemma"

Wat vinden jullie ervan dat mensen met overgewicht even veel kilo baggage mee mogen nemen als mensen met een licht tot normaal gewicht?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:01

Cookies schreef:
Als ze niet door de deur kunnen. :Y)

:j :+

Nee tuurlijk zie ik geen 'vaste' grens.
Weegschaaltje naast de incheckbalie ofzo. :+

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:01

Tja, ik denk dat het strategisch plaatsen van mensen of het verbreden van deurtjes niet veel zin heeft. Dik, dun, groot of klein; in een noodsituatie vallen alle regels weg en is het volgens mij (helaas) vaak een kwestie van "the survival of the fittest"

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:02

Uthrick schreef:
Nog een "dilemma"

Wat vinden jullie ervan dat mensen met overgewicht even veel kilo baggage mee mogen nemen als mensen met een licht tot normaal gewicht?

Dat vind ik meer dan normaal hoor. De draagcapaciteit van een vliegtuig is altijd groot genoeg. En de ene neemt meer mee dan de andere, dus ze zullen altijd rekening houden met de veiligheid.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

Haha ik moest toch even lachen. :))

Tja blijft denk ik toch een beetje een gevoelig onderwerp. Mensen voelen zich snel aangevallen.
Als je zo dik bent kun je ook gewoon flink beuken, dan wordt het vanzelf wel breder. :+

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

Uthrick schreef:
Nog een "dilemma"

Joh, iedereen mag een bepaald gewicht in het toestel meenemen inclusief zichzelf. Je kunt ook dingen gaan zoeken hoor!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:04

Er zijn regels op wie ze bij de nooduitgang plaatsen hoor.
Zo is het niet toegestaan om er bejaarden, mindervaliden, kinderen en ik vermoed ook mensen met zwaar overgewicht aan de nooduitgang te plaatsen. Dit om in geval van nood een evacuatie zo vlot mogelijk en zonder problemen te laten verlopen.

Een stoel aan de nooduitgang zal je ook NOOIT vooraf kunnen vastleggen : iedereen wil daar graag zitten uiteraard ivm extra beenruimte, maar enkel de mensen aan de check in zijn bevoegd om deze toe te wijzen. Zij moeten namelijk zien wie zij op deze stoelen plaatsen.

Het lijkt me dus heel apart dat deze dame naast jou heeft gezeten.
Hiermee wil ik NIET discriminerend zijn absoluut niet, maar in de luchtvaart gelden nu gewoon bepaalde regels.