Bewoners belasting????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luffie

Bewoners belasting????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:49

Dit las ik op AD. nl......

DEN HAAG - De provincies overwegen een 'bewonersbelasting' in te voeren om het wegvallen van inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting te compenseren.

Dit meldt het AD dinsdagochtend. Door de nieuwe belasting wordt het beloofde financiële voordeel van de kilometerheffing deels teniet gedaan. Bovendien moeten Nederlanders zonder auto straks mogelijk ook de nieuwe heffing betalen.

In Den Haag is men kritisch. "Het is oneerlijk dat mensen die dat nu niet doen straks een belasting moeten betalen," vindt PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen. CDA'er Eddy Bilder vindt een inwonersheffing wel eerlijker dan het systeem waarbij alleen autobezitters betalen

Weer een nieuwe belasting! Wat vinden jullie hiervan?

rainbow8

Re: Bewoners belasting????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:53

Wat ik er van vind? Weer een nieuw idee om de Nederlanders leeg te knijpen. Stel je voor dat je iets spaargeld overhoud. Nu kunnen de meeste Nederlanders al met moeite rondkomen, dus laat staan met nog meer belastingen die betaald moeten worden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:58

Ik sta er eigenlijk niet eens van te kijken dat ze dit willen doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:02

Natuurlijk willen ze dit doen }:0

De wegenbelasting is een provinciale belasting. De kilometerheffing is een landelijke 'belasting'. Zo krijgt de staat meer in kas, maar dat gaat niet automatisch naar de provincies. Dus ontstaat er een tekort bij de provincies.

Afgelopen weekend stond er een artikel in de krant dat 59% van de autobezitters goedkoper uit zal zijn met de kilometerheffing vs. de wegenbelasting. Uhuh. Maar per saldo gaan we heus meer betalen hoor..

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:32

Chubby schreef:
Natuurlijk willen ze dit doen }:0

De wegenbelasting is een provinciale belasting. De kilometerheffing is een landelijke 'belasting'. Zo krijgt de staat meer in kas, maar dat gaat niet automatisch naar de provincies. Dus ontstaat er een tekort bij de provincies.
Afgelopen weekend stond er een artikel in de krant dat 59% van de autobezitters goedkoper uit zal zijn met de kilometerheffing vs. de wegenbelasting. Uhuh. Maar per saldo gaan we heus meer betalen hoor..

Tja.....En de burger moet het dan maar weer ophoesten! De staat zou de belasting van de kilometerheffing eigenlijk moeten doorsluizen naar de provincies dus. Waarom gebeurd dat dan niet??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:35

Omdat de staat het gebruikt om andere gaten te dichten.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:37

Tja, vandaag kun je nog om die belasting heen, door geen auto aan te schaffen.
Maar als het straks een bewonersbelasting gaat worden, schiet het echt compleet zijn doel voorbij. We wachten nog steeds op teruggave van dat kwartje van Kok.
Ik vraag me overigens ook af hoe ze dit binnen de EU willen verkopen. Ik was toevallig op een Duitse zender aan het kijken waar men met interesse naar Nederland en dit experiment aan het kijken is.
Het zal uiteindelijk wel niet haalbaar blijken...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:38

Ja Chubby, daar heb je ook weer gelijk in....Eigenlijk kunnen we dus wel stellen dat hoe dan ook de burger de l*ul is(en dat is ook geen nieuws, dat is altijd al zo geweest)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:41

@Cassidy: Als het een bewonersbelasting gaat worden dan schiet het inderdaad zijn doel voorbij, dat zou toch echt te gek voor woorden zijn! Kunnen ze zoiets flikken??

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:54

Wat mij even onduidelijk is, wat gaan ze dan van die bewonersbelasting bekostigen? Gaat dat op de grote hoop met de rest van de inkomsten of is daar een specifiek doel(en) voor?

Eigenlijk vind ik het oneerlijk, je blijft betalen op deze manier. Je gewone belastingen van de overheid, gemeentebelasting en nu dus ook provinciale belasting? Dat zou toch efficienter moeten kunnen...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:00

hebben we 1 auto de deur uitgedaan omdat de kosten te hoog werden kan je alsnog via een omweg de wegenbelasting gaan betalen :(

dan koop ik verdorie weer een auto ook }>

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:18

JoT schreef:
Wat mij even onduidelijk is, wat gaan ze dan van die bewonersbelasting bekostigen? Gaat dat op de grote hoop met de rest van de inkomsten of is daar een specifiek doel(en) voor?

Goeie vraag! Want naar wat ik begrepen heb betalen ze reparaties aan het wegdek ed van de wegenbelasting(Weet ik niet 100 procent zeker....). Waar gaan ze die reparaties dan van betalen? Van de bewonersbelasting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:19

Laat me 's raden, gaat per 1 april 2010 ingevoerd worden? :P

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:30

Sonja schreef:
Laat me 's raden, gaat per 1 april 2010 ingevoerd worden? :P

Zou wel een stunt zijn ja...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:32

melkkoe.................... staat er op mijn voorhoofd geschreven :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:35

Als ze dat echt door gaan voeren, denk ik dat ik toch maar een auto'tje koop, dan betaal ik iig nog ergens voor :+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:24

Belastingdienst leuker kunnen we het niet maken :(

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:11

KiWiKo schreef:
melkkoe.................... staat er op mijn voorhoofd geschreven :)

Bij jou ook al?? _O- _O-

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:55

Zo maar ff een gedachte:

Vinden jullie het niet eerlijker als iedereen via belasting meebetaalt aan bijvoorbeeld onderhoud van wegen i.p.v. alleen de autobezitters? Alleen automobilisten maken er gebruik van zou je zeggen, maar...

Het is ook wel fijn dat de ambulance die jou met spoed naar het ziekenhuis moet brengen over een goed onderhouden weg rijdt en de brandweer die jouw huis komt blussen een beetje door kan rijden evenals de politie die jouw leven komt redden.
M.a.w. goede infrastructuur is in mijn ogen van maatschappelijk belang en mag daarom best wat van ieders solidariteit vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:17

Er vloeit ook al voldoende maatschappelijk geld richting die wegen. Je denkt toch niet dat je als consument NIET meebetaalt aan de kosten van bv de transportsector he? Dat zit allemaal verdisconteerd in kost- en verkoopprijzen hoor ;)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 10:28

Consort schreef:
Zo maar ff een gedachte:

Vinden jullie het niet eerlijker als iedereen via belasting meebetaalt aan bijvoorbeeld onderhoud van wegen i.p.v. alleen de autobezitters? Alleen automobilisten maken er gebruik van zou je zeggen, maar...

Het is ook wel fijn dat de ambulance die jou met spoed naar het ziekenhuis moet brengen over een goed onderhouden weg rijdt en de brandweer die jouw huis komt blussen een beetje door kan rijden evenals de politie die jouw leven komt redden.
M.a.w. goede infrastructuur is in mijn ogen van maatschappelijk belang en mag daarom best wat van ieders solidariteit vragen.

Ik moet zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Als je geen auto hebt belast je de wegen alleen als er ambu, brandweer of politie nodig is(volgens jouw redenatie). Maar als het goed is, is dat niet dagelijks :P . Als je een auto hebt gebruik je hem over het algemeen bijna elke dag.......Dus dan belast je de weg ook veel meer dan iemand zonder auto.
Ik vind dus niet dat iedereen moet meebetalen via belastingen. Waarom laten ze het niet zoals het is en moet alles veranderd worden?? Kans is aanwezig dat het helemaal mislukt, en dan?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:48

Sonja schreef:
Er vloeit ook al voldoende maatschappelijk geld richting die wegen. Je denkt toch niet dat je als consument NIET meebetaalt aan de kosten van bv de transportsector he? Dat zit allemaal verdisconteerd in kost- en verkoopprijzen hoor ;)

Dat weet ik. Maar de transportwereld is commercieel en heeft niks met het publieke domein te maken. Daar gaat het hier over.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:51

luffie schreef:
Consort schreef:
Zo maar ff een gedachte:

Ik moet zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Als je geen auto hebt belast je de wegen alleen als er ambu, brandweer of politie nodig is(volgens jouw redenatie). Maar als het goed is, is dat niet dagelijks :P . Als je een auto hebt gebruik je hem over het algemeen bijna elke dag.......Dus dan belast je de weg ook veel meer dan iemand zonder auto.
Ik vind dus niet dat iedereen moet meebetalen via belastingen. Waarom laten ze het niet zoals het is en moet alles veranderd worden?? Kans is aanwezig dat het helemaal mislukt, en dan?

Ik heb een auto, maar gebruik 'm twee keer per maand. Moet ik volgens jou dan de volle mep betalen? Dat snijdt geen hout.
Je betaalt ook premie voor de WIA en de WWB ook al maak je daar zelf misschien nooit gebruik van, dat heet solidariteit.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:02

ik vind het belachelijk, ze proberen het ene gaatje met de andere te vullen. Dat km rijden ben ik het ook niet mee eens. Ik rij per dag 100km voor mijn werk, dat is dus 500km per week dus 30euro per week, terwijl ik nu ong 40euro betaal per maand. Ik kan geen werk dichter bij huis vinden, omdat ik in het buitengebied woon. Verhuizen is geen optie. En ik verdien nu ook niet mega veel! Partner heeft geen werk en krijgt geen inkomen, dus we moeten alles doen van mijn loon.
Nou sorrie hoor maar laat nederland de rambam krijgen met zijn belastingen, begin er behoorlijk zoer van te worden. Je krijgt strax duidelijk het verschil tussen arm en rijk. Waar zijn ze mee bezig!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:05

ze zijn bezig om de laatste cent uit de burger te knijpen voor hij/zij op de leeftijd van 67 eindelijk met pensioen mag om er dan achter te komen dat er geen geld meer is voor dat pensioen.

en gespaard heeft deze arme sukkel ook niet want het autorijden was zo duur dat de auto er uit ging en dat wat bleef was de belasting op die auto _O-

en dan durft dit kabinet zich sociaal christelijk te noemen :') de duivel zou er trots op zijn wat ze daar in den haag aan het bakken zijn }>