Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chubby schreef:Natuurlijk willen ze dit doen![]()
De wegenbelasting is een provinciale belasting. De kilometerheffing is een landelijke 'belasting'. Zo krijgt de staat meer in kas, maar dat gaat niet automatisch naar de provincies. Dus ontstaat er een tekort bij de provincies.
Afgelopen weekend stond er een artikel in de krant dat 59% van de autobezitters goedkoper uit zal zijn met de kilometerheffing vs. de wegenbelasting. Uhuh. Maar per saldo gaan we heus meer betalen hoor..
JoT schreef:Wat mij even onduidelijk is, wat gaan ze dan van die bewonersbelasting bekostigen? Gaat dat op de grote hoop met de rest van de inkomsten of is daar een specifiek doel(en) voor?
Consort schreef:Zo maar ff een gedachte:
Vinden jullie het niet eerlijker als iedereen via belasting meebetaalt aan bijvoorbeeld onderhoud van wegen i.p.v. alleen de autobezitters? Alleen automobilisten maken er gebruik van zou je zeggen, maar...
Het is ook wel fijn dat de ambulance die jou met spoed naar het ziekenhuis moet brengen over een goed onderhouden weg rijdt en de brandweer die jouw huis komt blussen een beetje door kan rijden evenals de politie die jouw leven komt redden.
M.a.w. goede infrastructuur is in mijn ogen van maatschappelijk belang en mag daarom best wat van ieders solidariteit vragen.
Sonja schreef:Er vloeit ook al voldoende maatschappelijk geld richting die wegen. Je denkt toch niet dat je als consument NIET meebetaalt aan de kosten van bv de transportsector he? Dat zit allemaal verdisconteerd in kost- en verkoopprijzen hoor
luffie schreef:Consort schreef:Zo maar ff een gedachte:
Vinden jullie het niet eerlijker als iedereen via belasting meebetaalt aan bijvoorbeeld onderhoud van wegen i.p.v. alleen de autobezitters? Alleen automobilisten maken er gebruik van zou je zeggen, maar...
Het is ook wel fijn dat de ambulance die jou met spoed naar het ziekenhuis moet brengen over een goed onderhouden weg rijdt en de brandweer die jouw huis komt blussen een beetje door kan rijden evenals de politie die jouw leven komt redden.
M.a.w. goede infrastructuur is in mijn ogen van maatschappelijk belang en mag daarom best wat van ieders solidariteit vragen.
Ik moet zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Als je geen auto hebt belast je de wegen alleen als er ambu, brandweer of politie nodig is(volgens jouw redenatie). Maar als het goed is, is dat niet dagelijks. Als je een auto hebt gebruik je hem over het algemeen bijna elke dag.......Dus dan belast je de weg ook veel meer dan iemand zonder auto.
Ik vind dus niet dat iedereen moet meebetalen via belastingen. Waarom laten ze het niet zoals het is en moet alles veranderd worden?? Kans is aanwezig dat het helemaal mislukt, en dan?