Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

FrontC

Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:35

Er is natuurlijk een hoop te doen over de vaccinaties tegen de Mexicaanse griep. Zijn ze goed getest of niet, is het wel veilig, wat doen de werkende stoffen op de lange termijn... Veel is niet bekend en dat is genoeg voor een algemene onrust.
Een hoop mensen die in de zorg werken laten zich niet inenten. Maar zou dit wel moeten mogen? Mensen uit de zorg moeten een voorbeeldfunctie hebben en als zij het niet vertrouwen, wie dan wel? Moeten wij als burgers dan verstandig genoeg zijn om zelf de keuze te maken?
En wat als de griep dadelijk écht serieus wordt en er zijn te weinig mensen om de zieken te behandelen, omdat de artsen, chirurgen en verplegers allemaal op bed liggen? Of er is niemand meer die de bejaarden kan verzorgen? Wat gebeurt er dan? Want dat zou natuurlijk catastrofaal zijn... De hele maatschappij stort in als (een deel van) de zorg zou wegvallen.

Daarom lijkt me een discussie over de volgende stelling erg interessant:
"mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten tegen de Mexicaanse Griep."

nb: ik ben (nog) niet voor of tegen. dit lijkt mij gewoon een erg interessante discussie!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 13-11-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd om discussierichting helder te houden.

Blue_Eyes

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:37

Ik denk het niet. Zij weten wat meer van de hoed en de rand als het gaat om vaccinaties, bescherming en bijwerkingen, waardoor zij ook beter kunnen inschatten of ze dat wel moeten doen. Dan kan de overheid ze wel vanalles opleggen, maar ja...
Ik denk eerder dat als ik zou zien dat artsen zich bewust niet laten inenten, ik het zeker niet zou doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:40

Ik vind het opzich wel goed als mensen in de zorg zich zouden laten enten, vooral om veel uitval in de toch al overbelaste zorg te voorkomen. Maar ik vind niet dat het verplicht moet worden. Imo moet een handelsbekwame volwassenen zelf kunnen kiezen wat hij wel of niet in zijn/haar lichaam laat spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:44

Als je als zorgende werkt met mensen met weinig weerstand, vind ik dat het verplicht moet worden.
Mijn buurman is heel zwaar longpatient en heeft heel vaak longontsteking, hij ligt in een verpleeghuis. Als hij Mexicaanse griep van een verzorgende op zou lopen, dan overleeft hij dat niet.

Ook als je op de afdeling neonatologie, kraamafdeling en kinderafdeling werkt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:49

Maar zelfs als ze zich inenten kunnen ze het nog wel dragen en zo overdragen op andere mensen zonder zelf ziek te zijn (en dus ook niet weten of ze het dragen).

Een vaccinatie van de verzorgenden gaat de mensen met weinig weerstand niet beschermen. Die mensen zelf vaccineren en ervoor zorgen dat er een goede hygïene is zal veel effectiever zijn. En voor zover ik weet is dat ook de strategie die gevolgd wordt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:51

Thioro schreef:
Een vaccinatie van de verzorgenden gaat de mensen met weinig weerstand niet beschermen. Die mensen zelf vaccineren en ervoor zorgen dat er een goede hygïene is zal veel effectiever zijn. En voor zover ik weet is dat ook de strategie die gevolgd wordt.

Er zijn vanuit onderzoek sterke aanwijzingen dat het vaccineren van het verzorgend personeel zorgt voor een daling van het sterftecijfer bij een griepgolf.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:52

Niemand kan een volwassenen verplichten zich te laten enten. Bij ons (jeugdzorg) is er ook een hoop over te doen, maar wat er ook gebeurt ik wordt niet geent hoor. De risico's aan de enting zijn niet bekend. Ik ken meerdere die de griep gehad hebben ook bij ons op het werk en die waren allemaal in korte tijd weer beter en het was niet anders dan een normale griep, dus waarom nu zo'n paniek.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 07-11-09 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gegevens zonder bronvermelding verwijderd in overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:53

Lekker nieuws hoor als je tot de risicogroep behoort. Waar staat dat eigenlijk, ben wel benieuwd.

Ik heb even gezocht, maar dat staat op hoaxwereld. nl en paranormaal.nl
op een gewone site staat dat 4 mensen zijn overleden en 200 in het ziekenhuis liggen. Hoeveel mensen zijn er in zweden geent? Even om het percentage te bekijken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-09 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:56

Ik hoorde dat gisteren op het werk , waar het vandaan komt, geen idee.
Laatst bijgewerkt door sonjim op 05-11-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:58

De buurman is geent tegen de mexicaanse griep vorige week en hij loopt nog fris en fruitig rond gelukkig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:13

Een vriendin van mij is ook geënt (tegen beide griepen, ivm haar reumatoïde arthritis) en loopt ook nog vrolijk rond, ik ken ook een aantal mensen die mexicaanse griep gehad hebben en ook nog altijd fris en fruitig rondlopen (ok ze hebben wel een klein weekje goed moeten uitzieken).

Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt als je tot een risicogroep behoort maar paniek rond mexicaanse griep is imo nog steeds niet nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:15

is je titel wel goed "varkensgriep"

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 00:38

@ bigone: "mexicaanse griep" pastte niet. ;) varkensgriep is het zelfde en deze term werd op het begin veel gebruikt omdat deze griep van varkens komt. De term "mexicaanse griep" is nu min of meer ingeburgerd en varkensgriep niet, omdat deze ferm suggereert dat de consumptie van varkensvlees eventuele schadelijke gevolgen zou kunnen hebben. Dit is niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:31

Interessante stelling :D
Bij mij op het werk ( ook zorg dus :+ ) is het ook al even ter sprake, maar ik laat me niet inenten.
De mogelijke voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen en onzekerheden en ik ben er ook steeds meer van overtuigd dat het weer iets leuks is van de farmaceutische industrie voor geld.
(je mag het achterdochtig noemen, maar alles draait tegenwoordig om geld en vooral de farmaceutische sector is wat dat betreft een hele lucratieve, gezien de media hypes en bangmakerij die er snel ontstaat)

Bij ons wordt ook steeds meer gezegd 'maar ja, je hebt een verantwoordelijkheid tegenover je cliënten/patiënten'
Sorry, maar dat gaat mij ook te ver. Dat ze risicogroepen willen inenten oké, dat is nog tot daar aan toe.
Maar ik ga me niet vol laten spuiten met rommel omdat dat 'mijn verantwoordelijkheid is tegenover mijn cliënten'. Mijn lijf. Mijn keuze.
Met dat cliënten/patiënten niet alleen te maken hebben met verzorgend en begeleidend personeel, wat als externen als familie, kennisen, chauffeurs, werkbegeleiding etc. zich niet laat enten?

En teven kan het virus zich snel muteren waardoor het al weer resistent is voor de Tamiflu en het nog geen nut heeft :+
(wat ook ieder jaar weer terug keert bij het normale influenza (dus griep) virus)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:38

Ik vind eigenlijk dat je varkens, of Mexicaans wat dat aangaat, best uit je titel weg had kunnen laten.
Een "gewone" griep kan net zo dodelijk wezen voor de bepaalde risico groepen.
Any how, bij ons in het verzorgingshuis word het niet verplicht, maar wel sterk aangeraden, dit geldt ook voor de bewoners, die zich overginds bijna allemaal laten enten, mensen die er niet tegen kunnen daar gelaten, in tegenstelling tot een deel van mijn collega's, die er van overtuigd zijn er ziek van te worden :Y) (van de enting dus)
Ik laat me braaf ieder jaar enten, dit jaar ook voor de Mexicaanse :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:27

sonjim schreef:
Niemand kan een volwassenen verplichten zich te laten enten.

Klaar.

Ik behoor ook tot de als ´van kritiek belang voor de samenleving´ geïdentificeerde groep en kom als eerste in aanmerking voor een vaccinatie. Als dat verplicht zou zijn, trek ik mij uit die rol voor de samenleving terug.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:33

Ik wil me best laten enten, maar niet verplicht. Ik wil zelf de keuze hebben.
Ik ga het dus ook doen. Bij ons op de afdeling komen mensen die voorheen niet tot risico groepen hoorden, maar door een grote operatie wel kwetsbaar worden.
Natuurlijk kan het van buitenaf worden meegebracht, maar als er een patient die ik heb verpleegd overlijdt aan gripe. Wil ik me daar niet schuldig over hoeven te voelen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:36

Ik werk ook in de zorg, maar laat me niet inenten..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:38

ik werk ook in de zorg en laat me niet enten, een groot aantal collega's ook niet.
Ik heb nog nooit griep gehad, ben nooit ziek dus waarom zou ik troep in mijn lijf laten spuiten, nee dank je!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:40

Ik heb op dit moment geen intensieve patiëntencontacten, anders zou ik me zeker laten inenten. Ik vind dat een verantwoordelijkheid jegens mijn patiënten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:45

Ik werk zelf in de zorg, ben verpleegkundige op een kinderafdeling, en nee, ik laat me niet enten.
Je kunt de mex. griep nog steeds doorgeven als je geent bent, dus imo heeft het weinig zin.

De enige reden dat ze imo de mensen uit de zorg laten enten is omdat ze bang zijn dat er veel mensen uitvallen door de griep als ze net hard nodig zijn.
En daarbij zijn de bijwerkingen nog niet bekend..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:48

afgelopen twee weken zijn 9 collega's uit de running geweest ivm gewone griep.
wat krijgen de clienten en collega's deze week, een griepspuit, hoe krom :+
overigens willen ook onze clienten niet allemaal een griepspuit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:16

FitzChivalry schreef:
De enige reden dat ze imo de mensen uit de zorg laten enten is omdat ze bang zijn dat er veel mensen uitvallen door de griep als ze net hard nodig zijn.

Op zich is dit niet zo'n slechte reden. Stel dat 50% van je personeel ziek is, hoe waarborg je dan nog adequate zorg. Maar dat is niet de hoofdreden. De hoofdreden is dat er sterke aanwijzingen zijn, dat het vaccineren van personeel nog beter werkt om de sterfte tegen te gaan dan de patiënten zelf te vaccineren. Het vaccineren is bij bepaalde groepen, bijvoorbeeld de oudere groep, namelijk in veel mindere mate effectief.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:18

Een vraagje aan de zorgers onder ons..
Wordt er op jullie ook veel druk gelegd om je te laten enten.. bij ons zijn ze van bovenaf best manipulatief..

Als compromis draag ik nu altijd een mondkapje bij het verplegen van prematuren.. en zowiezo je basishygiene..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:29

Zolang er om economische redenen thimoresal en formaldehyde aan een vaccin toegevoegd wordt voor mij en de mijnen GEEN enting!
Deze stoffen zijn conserveringsmiddelen, zodat er voor 10 vaccinaties in 1 flesje kan, i.p.v. een unidose per injectie.
In Amerika is het aantal autostische kinderen de laatste decennia na toevoeging van deze stoffen in vaccinaties opgelopen van eerst 1:50.000 naar 1:161 nu................. en dat voor een paar centen; hoe groot is de financiële en niet te vergeten de emotionele schade op lange termijn voor al de betrokkenen?
Maar ja, daar zit de pharmaceutische industrie niet mee, die heeft daar wel weer een pilletje voor...............