'Meester begrijpt jongens beter'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

'Meester begrijpt jongens beter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:48

vrijdag 29/11/2009 stond in de Volkskrant het artikel 'Meester begrijpt jongens beter'.

Het volgende stukje viel mij extra op:

Citaat:
Als jongens tot hun 13de ‘in hun opvoedingsomgeving’ nooit een man zien, behalve hun vader, is dat volgens Tavecchio schadelijk voor hun ontwikkeling. ‘Ze missen rolmodellen.’ Jongens zijn van nature onrustiger, bewegen meer. Meisjes zijn vlijtiger. Juffen zien jongens sneller als stoorzender. Ten onrechte, zegt hij. ‘Zit stil. Houd je mond. Jongens worden geremd in wat hen tot jongens maakt.’ Maar je moet die onrust niet afleren, maar kanaliseren. Want het leidt ook tot ondernemerschap, lef en ontdekkingen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Denken jullie dat, zoals gesteld, als jongens in hun opvoedingsomgeving nooit een man zien (behalve de vader) dit schadelijk is voor hun ontwikkeling?

Voor het volledige artikel:
http://www.vkbanen.nl/onderwijs/753008/Meester-begrijpt-jongens-beter-dan-juf.html

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:02

Het is goed voor de ontwikkeling van jongens als er meer mannen in het onderwijs zouden zijn. Mijn moeder is al jaren onderwijzeres in de bovenbouw van het basisonderwijs en ze merkt gewoon verschil aan jongens die enkel vrouwen voor zich hebben gehad en jongens die in hun schoolperiode ook mannen voor hun neus kregen.
Daarom zijn veel scholen nu ook bezig met positieve discriminatie naar mannen toe, zodra het even kan krijgen ze voorrang op vrouwen wanneer ze kiezen voor het basisonderwijs. Ik kan me er dus wel in vinden en er zit ook zeker een kern van waarheid in. Jongetjes hebben manfiguren nodig waarvan ze kunnen leren en dus ontwikkelen, je ontwikkelen bij één persoon is mijnziens dus inderdaad mindergoed dan bij meerdere personen van het zelfde geslacht.
Echt schadelijk is het volgens mij niet, er zijn gelukkig nog steeds veel mannelijke docenten in het middelbaar onderwijs en daar leren ze ook veel van :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:40

Eleionomae schreef:
Het is goed voor de ontwikkeling van jongens als er meer mannen in het onderwijs zouden zijn.

Niet alleen voor jongens. Volgens mij is het voor iedereen beter als er gewoon een evenwichte mix is.
Ik heb trouwens op de basisschool alleen maar mannelijke leerkrachten gehad.