Mogen topsporters in hun vrije tijd harddrugs gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Mogen topsporters in hun vrije tijd harddrugs gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:23

Dat vraag ik me af wat jullie daar van vinden.

Toevallig ben ik nu 'Wat vindt Nederland' aan het kijken en kwam die stelling even boven.

Ik heb eigenlijk het idee, waarom niet? Als het hun sportprestaties niet beïnvloed, moeten zij dat toch zelf weten?
Als je de tour de france in de zomer fietst, en je gebruikt doping, in de winter dan is dat vast al helemaal uitgewerkt.
Waarom dan niet?

Ik ben benieuwd.

_Lisanne

Re: Mogen topsporters in hun vrije tijd harddrugs gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:25

Hahaha, ik zit het toevallig ook te kijken. Zat al over deze stelling na te denken inderdaad. :j

Ben het eigenlijk wel met je eens. Zolang het uitgewerkt is als je je topprestaties moet leveren, lijkt het mij geen probleem. Dan is het gewoon je eigen keuze.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:34

Ja komen best wel leuke stellingen voorbij :D

Zo vind ik het dus ook zonde daat Yoerie van Gelder geschorst is.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:40

Ja, inderdaad. Wel leuke dingen om over na te denken inderdaad.

Dat vind ik inderdaad ook. Kijk doping vind ik iets anders dan cocaïne.. Wat mij betreft had hij ook niet geschorst hoeven worden. :n

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:44

Ik vind dat ze lekker zelf moeten weten wat ze wel of niet gebruiken, zo lang het inderdaad hun sportprestaties niet positief kan beinvloeden.

Over Yoerie van Gelder, die gebruikte toch tijdens zijn diensttijd?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:46

Ja, Cocaïne, maar volgens mij beïnvloed dat niet speciaal iets?
En duurt geloof ik maar 'n half uurtje ofzo.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:48

Volgens mij beinvloed cocaïne behoorlijk :=
Maar zo niet, dan vind ik nog niet dat van Gelder had mogen gebruiken toen hij in dienst was. Drugs beinvloeden een mens nou eenmaal en als je in dienst bent moet je toch goed kunnen functioneren en dus helder kunnen nadenken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:51

Eventjes opgezocht:

Na inname duurt het hooguit een paar minuten (meestal bijna direct al) voordat de effecten optreden, die gemiddeld 15 tot 30 minuten zullen aanhouden (waarvan de eerste 10 minuten het hoogtepunt zijn). Een ontspannen en (intens) euforisch gevoel overkomen de gebruiker, gepaard gaande met opgewektheid en vrolijkheid.
De waarneming wordt helderder en scherper; de gebruiker wordt alerter. Daarnaast wordt het uithoudingsvermogen verhoogd, stijgt het energiegehalte en stimuleert cocaïne de seksuele opwinding. Cocaïne werkt plaatselijk verdovend, wat je soms kunt voelen aan de mond en keel. Ook neemt de algemene pijnperceptie af.
Het zelfvertrouwen stijgt en er bestaat een versterkte aandrang om te praten, wat zo nu en dan kan ontaarden in onafgebroken geratel. Ondanks dat zijn er ook mensen die juist heel stil worden.
‘Diepzinnige’ gesprekken onder invloed van cocaïne zijn vaak niet meer dan een dwangmatige uiting van rusteloosheid (drukte om niets, weinig echte emoties, voelt gewoon fijn om te praten). Wel worden er vaak messcherpe analyses gemaakt.

Als het energiegehalte stijgt e.d. vind ik dat het iig zeker niet gebruikt mag worden tijdens sport.
Maar mocht je vakantie hebben, of een leuk weekendje, doe je ding :)

Tja en in dienst.. kan eigenlijk niet nee, maar toch heb ik zoiets van, voor 'n keertje dan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:53

Lijkt me niet. Het is verboden voor iedereen, dus waarom niet voor hen?! En als topsporter heb je een voorbeeld functie. Je hebt die rommel niet nodig om je beter te voelen of voor je plezier.

Mijn mening is dus ook, afblijven je doet meer kwaad dan goed!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:55

Als je op het moment in dienst ben, vind ik het ook echt niet kunnen. Onder 'werktijd' kunnen dit soort dingen gewoon niet.

Maar daarbuiten, vind ik dat je het zelf moet bepalen hoor. Als ik niet aan het werk ben, mag ik toch ook gewoon drugs gebruiken?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:56

Zit nu ook te kijken ;) Ik vind dat ze gewoon zelf moeten weten wat ze in hun vrije tijd doen.. ;) Maarja, drugs zijn nou eenmaal slecht voor je lichaam, dus veel voordelen heeft het niet voor topsporters..
En inderdaad wat hierboven gezegd wordt, het is wel verboden dus in principe mag het niet ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:57

Mogen is een beetje een dubbele vraag hier. Van de wet bijvoorbeeld mag niemand dat, sporters niet, jij en ik ook niet. Je bedoelt het waarschijnlijk als een morele vraag. Uiteraard kan ieder voor zichzelf beslissen al dan niet drugs te nemen (al dan niet de wet te overtreden enz..) maar is het verantwoordelijk gedrag? Als je een bekende sporter (uiteindelijk voornamelijk een mediafiguur, zonder media geen bekende sporters) bent, heb je voor een behoorlijke groep mensen een voorbeeldrol, of je dat nu wil of niet. Dus een professionele houding is het niet.
Dus hier ook, nee.. mag niet. Gegronde reden voor ontslag wat mij betreft, en ook begrijpelijk dat de sponsors daar zo over denken.
Komt nog bij dat de nu zo hippe cocaïne een afzichtelijke puinhoop veroorzaakt voor duizenden mensen die toevallig in het noorden van Zuid-Amerika wonen in plaats van in West-Europa. Egoïstisch en kortzichtig dus ook om daar aan mee te doen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 00:00

Ik bedoel idd de morele variant.

Ik begrijp idd dat zo'n persoon een voorbeeld functie heeft. Maar vind je echt dat je iemand zijn beroep kunt ontnemen zeg maar als hij 1x gesnoven heeft?

(even niet op yoerie van gelder verder dan ;) )

Als Anky van Grunsven toevallig met kerst eens coke gesnoven heeft.. vinden jullie dan ook dat ze niet meer starten mag?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:02

_Lisanne schreef:
Als je op het moment in dienst ben, vind ik het ook echt niet kunnen. Onder 'werktijd' kunnen dit soort dingen gewoon niet.

Maar daarbuiten, vind ik dat je het zelf moet bepalen hoor. Als ik niet aan het werk ben, mag ik toch ook gewoon drugs gebruiken?

Heel simpel; defensie heeft gewoon een zero-tolerance beleid als het om harddrugs gaat. Topsporter of niet.
ik geef defensie groot gelijk.

Ik kan me voorstellen (hoewel ik het exacte beleid van de sportbonden niet ken) dat dat voor de sportbonden ook geldt als het gebruik van alle middelen die op de dopinglijst staan. En als de regels helder zijn, moet je niet miepen over de consequenties.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:03

Hard drugs is niet voor niets verboden. Het mag niet gebruikt worden. Ik vind ook dat je als normale burger het niet mag gebruiken.
Je kunt toch ook plezier maken zonder die rommel?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 00:05

@beantsje & lucifertje, maar dan de morele versie even.
Want ondanks dat er zero-tolerance beleid is, zijn er genoeg mensen die wel harddrugs gebruiken.

Ik heb overigens nog nooit arrestaties gezien omdat iemand xtc bij zich had op een festival.
Er word eerder opgehangen 'kijk uit er is vervuilde GHB in omloop, koop, als je al wat koopt, zuivere veilige GHB, heb je problemen ga naar de GHBO..' :')

Dus.. zero-tolerance.. ik weet 't niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:16

Nagini schreef:
@beantsje & lucifertje, maar dan de morele versie even.
Want ondanks dat er zero-tolerance beleid is, zijn er genoeg mensen die wel harddrugs gebruiken.

Ik heb overigens nog nooit arrestaties gezien omdat iemand xtc bij zich had op een festival.
Er word eerder opgehangen 'kijk uit er is vervuilde GHB in omloop, koop, als je al wat koopt, zuivere veilige GHB, heb je problemen ga naar de GHBO..' :')

Dus.. zero-tolerance.. ik weet 't niet.

Ik heb het over Defensie (als werkgever). Als je bij defensie werkt, en je wordt betrapt op harddruggebruik, word je ontslagen.
Helaas is de rest van de maatschappij blijkbaar wat toleranter...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 00:21

Ohzo :) zo had ik 'm even niet gezien.

Tijdens werk ben ik het ook met je eens. Maakt niet uit wát voor werk je doet.
Moet je voorstellen dat ik straks voor de klas sta terwijl ik in de kleine pauze eventjes een 'opkikker' nodig had.

Maar in weekenden, vind ik het wel 'mogen'. (In de morele vorm). En dat zou dan geen sancties mogen hebben op bijv. je sport of wat dan ook. Aangezien je gewoon in je vrije tijd, prive, iets aan't doen was.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:46

Ik heb het ook gekeken en vraag me dan af: Hoeveel mensen zouden het afkeuren (zoals dus in het programma gedaan werd) als het gewoon om "normale" mensen ging. Dus "Nederlanders mogen in hun vrije tijd harddrugs gebruiken?". Ik vind het namelijk onzin om verschil te maken tussen een topsporter of een nederlander met een normale baan. Of dit nu een normaal geschoolde opleiding is of een hoog geschoolde.
Ben wel benieuwd naar dat verschil!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 00:52

Ik zou het iig niet afkeuren.

Wie ben ik om daar iemand op te beoordelen? Iedereen moet doen en laten wat ie niet kan. Is uiteindelijk toch niet mijn probleem?

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:43

Prive en werk zijn 2 héél verschillende dingen.. Alleen kunnen veel mensen het helaas niet gescheiden houden.

Zo heb ik ooit is een muziekleraar gehad die tijdens de les zn kantoortje inging om een lijntje te snuiven. Dat vind ik niet kunnen..

Maar een peuterleidster oid die in het weekend aardig wat pilletjes neemt, het flink naar dr zin heeft en 's maandags 's morgens gewoon nuchter en fit voor de klas staat.. geen probleem in mijn ogen.

Wat betreft topsporters, het zijn ook maar mensen en mensen willen nu eenmaal experimenteren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:28

Nagini schreef:
Als Anky van Grunsven toevallig met kerst eens coke gesnoven heeft.. vinden jullie dan ook dat ze niet meer starten mag?

Ik vind dat haar sponsor daar dan mag over beslissen. Als een sporter aan 220 km/u geflitst wordt krijgt hij van de sponsor wiens naam op de wagen staat ook minstens een berisping. Sponsorgeld is een reclamebudget, niet vergeten.. het is geen loon, en als je niet voor de (positieve ;-)) reclame kan zorgen stopt het gewoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 01-11-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:37

Nagini schreef:
Iedereen moet doen en laten wat ie niet kan. Is uiteindelijk toch niet mijn probleem?

Juist ja, en als iedereen zo blijft denken blijft de ellende in Colombia gewoon door gaan. Blijven er ieder jaar mensen sneuvelen op de weg tussen Luik en Maastricht. Blijven de nooddiensten heksentoeren uithalen om 16 jarige ODers uit de dancings te gaan slepen enz..

Het is wel jouw probleem. Ten eerste betaal jij mee aan het opruimen van vergissingen van gebruikers, en ten tweede gebruik jij ook de openbare ruimte en kan het net zo goed jouw auto zijn waar eens iemand zwaar onder invloed in knalt op een nacht. Of die van je vrienden, man, kinderen, ..
Iedereen doet maar wat hij wil.. zo lang iemand anders daar geen last van heeft (!). En met coke kan dat dus niet, daar heb je de miserie al veroorzaakt aan de bron. Teel wat mij betreft je eigen planten, maar als je hersenloos wat koopt en gaat gebruiken ben je verkeerd. En als je onder invloed buiten gaat ook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:41

beantsje schreef:
Ik heb het over Defensie (als werkgever). Als je bij defensie werkt, en je wordt betrapt op harddruggebruik, word je ontslagen.
Helaas is de rest van de maatschappij blijkbaar wat toleranter...

Het is natuurlijk ook wel zo dat het niet een van de grootste samenlevingsproblemen is. Je kan als overheid je geld ook maar één keer uitgeven, en op vlak van druggebruik is preventie (informatie verstrekken) nog steeds het beste met een beperkt budget. Repressief optreden kost in verhouding veel meer, en bereikt veel minder mensen. Dat kan dus helaas niet zo veel als nodig zou zijn om bijvoorbeeld het modeverschijnsel coke weer onder een minimumgrens te krijgen.

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:44

lucifertje schreef:
Lijkt me niet. Het is verboden voor iedereen, dus waarom niet voor hen?! En als topsporter heb je een voorbeeld functie. Je hebt die rommel niet nodig om je beter te voelen of voor je plezier.

Mijn mening is dus ook, afblijven je doet meer kwaad dan goed!

Hier ben ik het ook mee eens. Bovendien zijn ze vaak een voorbeeld voor kleinere kinderen. Goed voorbeeld; aan de drugs.