Zomer- en wintertijd, wat een onzin!!! toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Zomer- en wintertijd, wat een onzin!!! toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 09:05

Ik ben er niet geheel uit wat ik vind, het is wel erg zwaar aan het lichaam die veranderingen in tijd.
In australie is het bewezen dat het echt geen energie bespaard, en het zelfs aanzet tot meer energiegebruik. Daar is het in west australie nu al een paar jaar als proef ingevoerd en zitten ze te denken om het weer af te schaffen om die energie gebruikende reden.

Wat vind jij ervan? Werkt het echt?

aerdenhout1

Re: Zomer- en wintertijd, wat een onzin!!! toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:07

Of het werk of niet, ik vind dat uur langer licht in de zomertijd heerlijk!! En ach, 1 weekje en je bent ook aan dat uur terug weer gewend.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:13

het uur terug in het najaar heb ik nooit moeite mee om aan te wennen.
in het voorjaar moet ik wel altijd eventjes wennen, maar dat is met een weekje ook wel weer over

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:15

Volgens mij is het gewoon ingevoerd omdat mensen dan meer aan hun dag hebben? (zodat je niet continu in het donker zit).

Zelf maakt het me niet uit: heb toch ploegendienst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:17

Ik vind het heerlijk....In de zomer ben ik blij met dat uurtje langer licht en in de winter vind ik eerlijk dat het eerder donker is..

Ik denk dat het qua energie niet veel uithaald. In de winter zijn de dagen nou eenmaal korter en gaat het licht aan...tja of je dat nu in de ochtend of in de avond doet lijkt mij vestzak, broekzak.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:20

Ik ben altijd een paar dagen van slag, maar moet toegeven dat ik het in het voorjaar heerlijk vind als de tijd weer verzet word.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:20

Ik vind het grote onzin en van mij hoeft het dus niet. Ik vind het nogal achterhaald m.b.t energie besparing, omdat het, als ik het goed heb, ingevoerd is in de jaren dat er nog veel vrouw huisvrouw waren. Tegenwoordig werken een hoop vrouwen (misschien de meesten wel?). Ik vind het trouwens heerlijk als het 's-avonds al vroeg donker is. Dat het 's-ochtends, met opstaan, donker is vind ik wel vervelend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:35

OneDesire schreef:
Ik vind het grote onzin en van mij hoeft het dus niet. Ik vind het nogal achterhaald m.b.t energie besparing, omdat het, als ik het goed heb, ingevoerd is in de jaren dat er nog veel vrouw huisvrouw waren. Tegenwoordig werken een hoop vrouwen (misschien de meesten wel?). Ik vind het trouwens heerlijk als het 's-avonds al vroeg donker is. Dat het 's-ochtends, met opstaan, donker is vind ik wel vervelend.

Maar daar zijn andere oplossingen voor.

De philips Wake Up Light :)* ...Ik had ook nogal moeite met in de winter vroeg op staan.
Gaat nu prima :D

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:40

NatasjavE schreef:
OneDesire schreef:

Maar daar zijn andere oplossingen voor.

De philips Wake Up Light :)* ...Ik had ook nogal moeite met in de winter vroeg op staan.
Gaat nu prima :D

Ik heb daar idd al meer positieve ervaringen over gehoord. Toch maar eens gaan proberen dan. Bedankt voor de tip :D .

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:17

HannahFrouk schreef:
Volgens mij is het gewoon ingevoerd omdat mensen dan meer aan hun dag hebben? (zodat je niet continu in het donker zit).

Zelf maakt het me niet uit: heb toch ploegendienst.

Nee, dat is ingevoerd vanwege de energiebesparing.

Als we er toch niet minder energie door verbruiken, zeg ik afschaffen. Verschrikkelijk.

Philips wake up light heb ik een aantal keer mogen proberen. Ik vond het een verschrikking, ik kon niet tegen dat gepiep van die vogeltjes, telkens opnieuw :+ maar het schijnt ook dat je die uit kan zetten, dat geluid. Dan lijken ze me prima!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:08

zover ik weet is het idd ingevoerd om energie te bezuinigen. Heb dus ook niet het idee dat dat tegenwoordig nog opgaat.
Maar goed, om daar niet een al te grote discussie van te maken...zal ik maar verder gaan.
Ik werk nachtdiensten, 7 nachten in de week ( normaal gesproken) en breek mijn slaap op in twee delen. Daardoor merk ik dat 1 uurtje dat verschuift heel erg duidelijk in mijn routine.
Voor mij is het een serieus ongemak. Nou snap ik heel goed dat ze het niet gaan aanpassen om mij een plezier te doen. Zoveel denk ik nog niet van mezelf ( tong uit steek) MAAR ik heb het idee dat er meer mensen door van slag raken. Komen telaat op werk etc. Dat uurtje dat je erbij krijgt is voor mij ook lekker, maar dan dat uurtje eraf vind ik echt lastig. Vind 24 uur in een dag al niet genoeg en dan heb je ook nog eens een dag van 23 uur... grrr ( wat kan ik er toch een drama van maken he? Hahaha)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:10

als ze de klok nu niet zouden verzetten zou het in de winter tot een uurtje of 9 'smorgens donker zijn. dat is gewoon niet handig.

lecy tinker: dan zou je nu blij moeten zijn, want nu heb je een dag van 25 uur ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:18

LiSSy schreef:
als ze de klok nu niet zouden verzetten zou het in de winter tot een uurtje of 9 'smorgens donker zijn. dat is gewoon niet handig.

lecy tinker: dan zou je nu blij moeten zijn, want nu heb je een dag van 25 uur ;)

Maar dat zou wel inhouden dat als je klaar zou zijn met werk dat het nog een uurtje langer licht is. Dit zou wel makkelijk zijn ivm buitenwerkse activiteiten zoals paarden.

25 uur in een dag, dat klinkt fijn in mijn oren, maar het is maar een uurtje in bruikleen dat we over een half jaar weer terug moeten geven...
wanneer precies gaan we deze verlengde dag hebben? Volgend weekend, toch?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:20

Ik haat de wintertijd. ^)
Doe mij maar altijd zomertijd. Ik heb er echt een hekel aan dat het zo vroeg donker is en zo laat licht..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:24

dit weekend, vannacht gaat de klok, om 3 uur 's nachts om precies te zijn een uur achteruit.

natuurlijk is het fijn om een uur extra licht te hebben, maar het is in de ochtend gewoon echt niet handig als het zo lang donker is.
ik merk nu al op de weg 's morgens dat mensen spontaan niet meer auto kunnen rijden als het donker is. wordt lachen als het tot 9 uur donker blijft in de ochtendspits :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:25

Nouuuuu, ik vind het wel lekker hoor.
Op dit moment.
Morgen lekker een uur langer slapen.. O:)

Ik dacht zelf...
*zoekt op wikipedia*

Hah. Quote:

Citaat:
Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het 's morgens langer donker als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.

Dus inderdaad energiebesparing. :j

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:37

Wintertijd is de normale tijd. Dus wintertijd kan dan toch niet worden afgeschaft? Dat kan alleen met de zomertijd gebeuren.

Ik heb vind die zomertijd zelf wel handig!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:40

Ik vind het flauw, het is trouwens enkel voor comerciele doeleinden: in de zomer kunnen mensen langer op een terrasje zitten, langer in het zwembad blijven...
We kunnen best enkel in wintertijd, we zouden het toch niet merken, wat je niet hebt kun je niet missen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:38

Maar in de "normale" tijd is het in de zomer al om 10 uur donker!
Heerlijk toch als je zo'n lange dag hebt en het pas om 11 uur donker wordt?
En IK heb recht van spreken, want ik heb beide meegemaakt!!! Nooit meer terug naar alleen maar wintertijd alstublieft!!!!!!!!
ZOMERTIJD!!!!! Heerlijk!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:41

Och boeiend. Ik leef sowiezo al een uur vroeger dan jullie, dan dan gaat er nog n uurtje extra af. Ik heb gewoon al 2 uur cadeau gekregen deze maand!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:42

LiSSy schreef:
dit weekend, vannacht gaat de klok, om 3 uur 's nachts om precies te zijn een uur achteruit.

natuurlijk is het fijn om een uur extra licht te hebben, maar het is in de ochtend gewoon echt niet handig als het zo lang donker is.
ik merk nu al op de weg 's morgens dat mensen spontaan niet meer auto kunnen rijden als het donker is. wordt lachen als het tot 9 uur donker blijft in de ochtendspits :D

hallo, het is straks juist een uur eerder licht (en 's avonds eerder donker).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:01

HIHI LiSSy...fout die heel veel mensen maken!!!
s' Morgens een uur EERDER licht...savonds een uur EERDER donker!!
IK heb een lange dag morgen omdat ik tot nu toe nog geen enkel paard heb kunnen bijbrengen dat ze morgen een uur LATER eten krijgen!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:14

gaat ook niet over hoe het nu wordt met de wintertijd, maar hoe het zal zijn zonder wintertijd ;)

was een reactie op eerdere posts die het wel fijn vonden als de wintertijd er niet zou zijn en het 'savonds dus een uur langer licht zou blijven

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:17

'Wintertijd' is de 'echte' tijd. Zomertijd is een menselijk bedenksel. ;)

In het Engels heet het trouwens 'Daylight Saving Time' en dat is ook wat het in feite is. :j

http://www.knmi.nl/cms/content/38964/zomertijd

KNMI schreef:
De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober. In de nacht van zaterdag op zondag eind maart worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit, zie http://www.ezelsbrug.nl. Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder in 1907 is de Londense aannemer William Willett.

Er zijn trouwens een hoop landen die de zomertijd/DST kennen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd

Wat mij betreft mag zomertijd de 'echte' tijd worden. :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:48

Ik ben wel heel blij met de zomertijd, om 4u 's morgens ben ik er toch nog niet uit, dus dan liever 's avonds een uurtje extra!

Afgelopen winter zat ik in Boston, waar het 's morgens voor 7u al licht wordt in de winter, maar wel om 4u al weer donker... was 's morgens heel fijn maar altijd in het donker naar huis...