Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OneDesire schreef:Ik vind het grote onzin en van mij hoeft het dus niet. Ik vind het nogal achterhaald m.b.t energie besparing, omdat het, als ik het goed heb, ingevoerd is in de jaren dat er nog veel vrouw huisvrouw waren. Tegenwoordig werken een hoop vrouwen (misschien de meesten wel?). Ik vind het trouwens heerlijk als het 's-avonds al vroeg donker is. Dat het 's-ochtends, met opstaan, donker is vind ik wel vervelend.
NatasjavE schreef:OneDesire schreef:Ik vind het grote onzin en van mij hoeft het dus niet. Ik vind het nogal achterhaald m.b.t energie besparing, omdat het, als ik het goed heb, ingevoerd is in de jaren dat er nog veel vrouw huisvrouw waren. Tegenwoordig werken een hoop vrouwen (misschien de meesten wel?). Ik vind het trouwens heerlijk als het 's-avonds al vroeg donker is. Dat het 's-ochtends, met opstaan, donker is vind ik wel vervelend.
Maar daar zijn andere oplossingen voor.
De philips Wake Up Light...Ik had ook nogal moeite met in de winter vroeg op staan.
Gaat nu prima
HannahFrouk schreef:Volgens mij is het gewoon ingevoerd omdat mensen dan meer aan hun dag hebben? (zodat je niet continu in het donker zit).
Zelf maakt het me niet uit: heb toch ploegendienst.
LiSSy schreef:als ze de klok nu niet zouden verzetten zou het in de winter tot een uurtje of 9 'smorgens donker zijn. dat is gewoon niet handig.
lecy tinker: dan zou je nu blij moeten zijn, want nu heb je een dag van 25 uur
Citaat:Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het 's morgens langer donker als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.
LiSSy schreef:dit weekend, vannacht gaat de klok, om 3 uur 's nachts om precies te zijn een uur achteruit.
natuurlijk is het fijn om een uur extra licht te hebben, maar het is in de ochtend gewoon echt niet handig als het zo lang donker is.
ik merk nu al op de weg 's morgens dat mensen spontaan niet meer auto kunnen rijden als het donker is. wordt lachen als het tot 9 uur donker blijft in de ochtendspits
KNMI schreef:De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober. In de nacht van zaterdag op zondag eind maart worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit, zie http://www.ezelsbrug.nl. Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder in 1907 is de Londense aannemer William Willett.