Waar gaan we heen............. volgens Joop Reichart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Waar gaan we heen............. volgens Joop Reichart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:38

in de Panorama..........

Joop Reichart - Tbs voor een rechter
Als volwassen vent van 59 meermalen een zwakbegaafd meisje van 14 neuken (excuses dat ik het zo cru zeg), is ook al niet meer strafbaar in Nederland. De officier van justitie had drie jaar celstraf geëist, maar de chauffeur uit Zuidwolde die zijn lijnbus plus prooi voor z’n lustbevrediging steeds naar afgelegen plekjes reed, hoefde van de rechter niet eens een paar dagen in de gemeenteplantsoenen te schoffelen. Nee, de viespeuk die de bus elke keer tot z’n privé-kinderparadijs omtoverde, werd vorige week vrijgesproken, omdat... het meisje, zwakbegaafd dus, volgens de rechter in Zwolle ook ‘nee’ had kunnen zeggen.
Hoezo? ‘Nee’ zeggen is voor een 14-jarig meisje dat géén verstandelijke beperking heeft al moeilijk in een situatie waarin sprake is van een leeftijdsverschil van 45 jaar. Laat staan...
Logisch dus dat de moeder van het slachtoffertje geëmotioneerd de rechtszaal verliet. Het zal maar je dochter wezen... Je bent als ouder in staat om in blinde drift de hele zaak daar te verbouwen. Maar je kunt er vergif op innemen dat je daarna wordt veroordeeld voor het bedreigen van de rechtbank. Vrijspraak? Geen denken aan! Wat bezielt meneer/mevrouw wel om zo woest tekeer te gaan? Waar zijn uw manieren gebleven?
Net als bij bankiers die zich nog steeds een bonus toebedelen, vraag ik me ook bij rechters vaak af, zoals laatst bij het vrijlaten van de beruchte vrouwenhandelaar die van een paar Arnhemse rechters op proefverlof mocht en daarna de benen nam: Ben je van God los? Waar zit je verstand? Heb je geen gevoel in je donder? Ben je zelf niet rijp voor tbs?
Als u of ik er op ons werk een bende van maken, krijgen we op z’n minst een veeg uit de pan. Of we worden op non actief gesteld, als we er al niet meteen op staande voet uitvliegen. Maar hoelang mag een rechter aanklooien voordat de hakbijl valt?
Ik heb te doen met die moeder. Je staat in zo’n geval volstrekt machteloos; mag zo’n perverse viezerik niet zelf onder handen (laten) nemen, want dat heet ‘eigen richting’ en dan ben je aan de beurt. Nee, je moet, zo hebben wij dat als beschaafde mensen met elkaar afgesproken, je hele ziel en zaligheid toevertrouwen aan rechters. Zij hebben er immers voor doorgeleerd. Zou de rechter ook zo mild zijn geweest als iemand zich aan zíjn kind had vergrepen?
Er zullen wel weer Kamervragen worden gesteld aan de minister, maar let op, daarna hoor je er niets meer van. Zo gaat het toch altijd? Op naar de volgende blunder.

bromfiets

Re: Waar gaan we heen............. volgens Joop Reichart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:40

Vreselijk... :\

Dus alle daders waartegen je nee kan zeggen worden voortaan vrijgesproken of zo?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:41

Tis toch van de zotte...spreken ze dan ook die winkelovervaller vrij die er met de kas van de dag vandoor gaat? De winkelier (die waarschijnlijk bij zijn volle verstand is) had dan toch immers ook nee kunnen zeggen.

Ik dacht dat sex met een minderjarige nog altijd strafbaar was?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:41

tja, vertel het mij maar................ ik snap niks meer van deze maatschappij.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:22

ik had het al in de krant gelezen

heel triest dit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:25

ja zo wordt het lekker makkelijk...je had toch nee kunnen zeggen? ik snap er helemaal niets van ,is die rechter zelf niet verstandelijk gehandicapt :(

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:59

Van http://www.rechtspraak.nl http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... keling.htm:

Citaat:
Feiten
De chauffeur en het meisje troffen elkaar gedurende enkele jaren regelmatig op één van de buslijnen waarop de man regelmatig reed. Van lieverlee ontstond er toenadering tussen beiden. Daarbij kwam het in de loop van de tijd tot tongzoenen. Later hebben beiden ook gemeenschap met elkaar gehad. Dit gebeurde een enkele keer in de bus op een rustplaats. Enkele malen heeft de chauffeur het meisje ook wel met zijn auto van school opgehaald en hebben ze samen onderweg naar haar huis op een afgelegen plaats seks gehad.
De zaak kwam aan het licht, toen het meisje geëmotioneerd terugkwam op haar groep in het tehuis waar zij verbleef, omdat de man de relatie met haar had uitgemaakt.

Leeftijd
Anders dan in de media wel wordt vermeld gaat het hier niet om een meisje van 14 jaar. Toen de man en het meisje gemeenschap hadden, was het meisje inmiddels 16 jaar. Overigens speelde in deze strafzaak de leeftijd van het meisje, noch het leeftijdsverschil tussen de man en haar, een rol van betekenis.

Gebrekkige ontwikkeling
De man was ten laste gelegd, dat hij seks had gehad met een meisje, waarvan hij wist dat zij een zodanige gebrekkige ontwikkeling dan wel een stoornis van haar geestvermogens had, dat zij niet (voldoende) in staat was om zelf te bepalen of zij wel seks met deze man wilde.

Beslissing van de rechtbank
Uit het dossier is niet gebleken dat bij het meisje sprake is van een psychische stoornis. Wel is uit een orthopedagogisch rapport gebleken, dat zij enigszins achterloopt in haar ontwikkeling. Volgens de rechtbank blijkt uit het dossier evenwel niet dat er sprake is van een zodanige gebrekkige ontwikkeling dat zij ook voor wat betreft haar seksuele gedragingen niet zelfstandig beslissingen zou kunnen nemen. Nu dit voor de rechtbank onvoldoende is komen vast te staan, is de man van het ten laste gelegde vrijgesproken.

Ik denk eigenlijk dat hier een overweging is gemaakt die is afgestemd op de situatie, met deze twee personen. Of Joop Reichart het daar nou zo mee eens is, zonder dat hij de feiten kent, daar heb ik persoonlijk weinig boodschap aan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:03

euhmzzz.......... even............. het verschil tussen een 16 jarige en 14 jarige verstandelijke gehandicapte is????????????

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:05

Af en toe zou ik wel willen dat wij hetzelfde rechtssysteem zouden het als de Verenigde Staten...

Zeker voor DIT soort perverselingen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:07

misschien moeten we toch naar het amerikaanse systeem waar gewone mensen oordelen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:07

Heb je ook gelezen dat er geen sprake is van een psychische stoornis? Viel mij dan wel weer op...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:12

:n
Nederland word te soft!
Ernstige vergrijpen waar iedereen van gruwelt krijgen straffen om je om dood te lachen..
Steek je je middelvinger op naar een agent? Zit je zo een nacht in de cel :n
Ik snap er niks meer van!

Ik vind dat Nederland harder moet worden! Het is allemaal maar 1 grote grap!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:56

Het maakt niet uit hoe oud het meisje is, dit is gewoon pedofilie een normale vent van in de 50 zou helemaal niet in moeten gaan op dit soort zaken. Ook al laat ze bij wijze van spreken voor zijn neus haar t**ten zien. Je bent toch niet wijs als je t met een 16 jarige doet terwijl je zelf in de 50 bent.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:03

KiWiKo schreef:
misschien moeten we toch naar het amerikaanse systeem waar gewone mensen oordelen

En dan 15 jaar cel in een van de zwaarste gevangenissen krijgen voor gepakt worden met een kratje bier op straat..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:41

Prrrr schreef:
Heb je ook gelezen dat er geen sprake is van een psychische stoornis? Viel mij dan wel weer op...

Kiwiko leest: 14 jarig verstandelijk gehandicapt meiske misbruikt.

Blijkbaar ís het: sex met 16 jarige met psychische stoornis.

Láng niet elke psychische stoornis is een verstandelijke handicap.

Blijkbaar betreft het volgens de wet een stoornis die het meiske niet ontoerekeningsvatbaar maakt.
Dan is er sprake van sex door een meerderjarige met een 16-jarig meiske wat daar zelfbeschikkingsrecht over heeft.
De rechter meent blijkbaar dat het meiske dat ook praktisch had.

Zonder details te kennen is het een sprong naar conclusie daar een andere mening over te hebben, tenzij je vindt dat 16-jarige meiskes geen zelfbeschikking kunnen hebben, of dat meerderjarigen er geen sex mee mógen hebben.
Dat kan, alleen is dat de wet niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:54

KiWiKo schreef:

..en waar % met afstand de meeste geweldsdelicten/verkrachtingen plaatsvinden, waar de doodstraf geldt, waar er vrijwel geen blanken op hun dood wachten.
Blijkbaar werkt het STÚKKEN minder goed dan dat ´slappe´ NL systeem :)*
Als er érgens in de westerse wereld veel misdaad, rechtsongelijkheid en willekeur bestaat is het in de VS.
Tel je zegeningen.

Hier in Spanje kan het via een beslissingstraject wat ik niet goed begrijp óf, óf. Dat speelt nu in Sevilla waar een geruchtmakende zaak loopt die zóveel media-aandacht heeft gekregen dat ´gewone mensen´ geen onbevooroordeelde mening meer kúnnen hebben. Professionele rechters moeten geacht worden objectief te kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:46

Prrrr schreef:

Wat mij ook opviel was dat het blijkbaar met wederzijdse toestemming gebeurd is. Volgens mij kun je dan moeilijk spreken van misbruik, zeker als het om een 16-jarige gaat.

Beetje jammer weer, dat het stukje in de OP zo kort door de bocht is én aan de feiten voorbijgaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:42

Mijn eerste reactie was ook "dat bestaat niet, dat hij is vrijgesproken". Sex met een minderjarige zwakbegaafde is gewoon een misdrijf. Maar zoals uit het verhaal van Prrrr blijkt, ligt het verhaal toch anders. Dat bewijst maar weer eens temeer dat je alleen maar kan oordelen als je het werkelijke verhaal kent en dat een volksgericht, gebaseerd op onvolledige media-berichtgeving toch niet zo wenselijk is.