Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:13

In Ferwerd zijn er weer tientallen schapen verdronken door het ineens opkomende water in Ferwerd.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... fout_.html

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... -water.ece
FERWERT (ANP) - Ruim twintig schapen zijn afgelopen weekend in Ferwert (Friesland) door verdrinking om het leven gekomen. De 23 dieren stonden zondag te grazen, toen ze werden verrast door het hoge water. In 2006 werden in hetzelfde gebied 150 paarden gered van een dreigende verdrinkingsdood.

Volgens directeur Ultsje Hosper van het Fryske Gea, dat het land aan boeren verhuurt, waren de overige schapen van de kwelder gehaald. ,,Vanaf 15 oktober moeten alle dieren uit het gebied zijn. Maar de boeren zijn verder zelf verantwoordelijk. Ze moeten de weersomstandigheden goed in de gaten houden'', aldus Hosper.

Hij wijt de vroege hoogwaterstand dit jaar voorzichtig aan de klimaatsverandering. ,,Als dat zo is dan is de kans op een overstroming natuurlijk groter. Begin juli liep de kwelder ook al voor een gedeelte onder, maar toen was er geen gevaar voor dieren.''

Woensdag voert het Fryske Gea overleg met de boeren die het land huren. ,,Misschien moeten we de datum vervroegen, waarop de dieren uit het gebied moeten zijn.'' Hosper wil ook mogelijke vluchtroutes bestuderen. ,,Dat zijn kleine dijkjes naar een veiliger gebied. We hebben al een aantal, maar nog lang niet overal, dat kost veel geld.''

Winged

Re: Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:06

[ON] -> [NM]

ON is alleen voor paardgerelateerd nieuws.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:08

Dat daar nog dieren gehouden worden ! Dat snap ik niet ..
Arme schapen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:12

A_lette schreef:
[ON] -> [NM]

ON is alleen voor paardgerelateerd nieuws.

sorry A_lette, en bedankt voor het verpaatsen dan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:18

Zinzi_jewel schreef:
Dat daar nog dieren gehouden worden ! Dat snap ik niet ..
Arme schapen

het is een groot gebied dat prima begraast kan worden, als er maar verantwoordelijke boeren zijn die op hun vee letten en daar ligt het m nu net een beetje aan. Ik denk dat ze er niet slecht aan doen om de datum om de beesten uiterlijk uit het gebied te krijgen te vervroegen, zo hebben de boeren ook een stok achter de deur en is de kans op ongelukken kleiner :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:09

Ik vind het idee van de dijkjes wel een prima plan klinken eigenlijk, zodat de dieren er verantwoord kunnen lopen en tevens een vluchtroute hebben.
Ik vind wel dat het moet blijven kunnen om daar dieren te houden, het zou zonde zijn om ze daar helemaal weg te halen als er ook andere bruikbare oplossingen zijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:14

Hoeveel dieren zijn daar nu al inmiddels verdronken..... zeer veel!
Paarden, koeien, schapen ... en nog wordt er niets gedaan.
Of wachten ze weer tot er weer paarden verzuipen daar? Al is een schaap net zo erg, is immers ook een leven.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:18

ik zou er geen datum aan vast prikken zou er snacht geen dieren meer neer zetten kun je het overdag in de gaten houden en snacht rustig slapen

gewoon graas weitje voor de paarden die s,avonds weer naar BINNEN gaan

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:21

Maar boeren zullen niet zolang het snachts mooi weer is en niet te koud al hun dieren dag in dag uit weer naar binnen halen, dat kost teveel tijd.
Die dammetjes zijn een goed idee, het kost geld, maar scheelt dierenlevens.
En tot die tijd wellicht er voor zorgen dat alle dieren voor eind september uit het gebied weggehaald zijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:23

Dat gaat niet wopkelover, het is opzich een prachtig natuurgebied, maar ze moeten eens rekening houden met de grillen van de natuur.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:23

ja okee in de zomer is weer iets anders okee verkeerde gedachte dan tot een bepaalde datum snacht ook buiten daarna enkel overdag zo goed gezegt hahaaha

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:37

Tja, ook overdag kan het water zomaar ineens heel snel opkomen en ook dan zul je als boer niet altijd snel genoeg kunnen reageren. Je bent inderdaad afhankelijk van de grillen van de natuur en dan zijn dijkjes/dammetjes wel handig.
En boeren zullen niet elke dag met al hun vee gaan zeulen als ze ineens snachts binnen moeten blijven, dan blijven ze gewoon helemaal binnen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:43

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:49

Symphonic, wat moeten ze er volgens jou aan doen dan? :)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:49

Het is een mooi gebied om dieren te laten grazen. Ik denk dat menig dier zou willen ruilen met de dieren die daar grazen. Het is ontzettend groot. De datum vervroegen zou ik niet doen. De dijkjes lijkt mij een uitstekent plan. Al kost het veel geld. Als je zo'n gebied onderhoudt heb je misschien wel geen keus. Ook zomers kan het gebied onder water lopen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:18

imd schreef:
Symphonic, wat moeten ze er volgens jou aan doen dan? :)

Gewoon veel eerder het vee uit die kwelder halen. Het is bekend dat de kwelder steeds eerder in het jaar overstroomt, dus ze moeten gewoon zoregn dat er na half september niets meer loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:22

Let wel: het kost veel meer om schapen in stallen te houden dan zo vrij op het land, de boeren willen hun schapen zo lang mogelijk op het land houden, dus de datum naar half september vervroegen zullen de boeren niet leuk vinden.

Blijkbaar is er dit keer door de desbetreffende boer een inschattings fout gemaakt en daardoor zijn 23 schapen verdronken...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:46

beter 2 weken eerder in stal dan dood dood heeft de boer er al helemaal niks meer aan

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:35

Ik ken het gebied niet, maar als er dieren op kunnen lopen prima toch? Ik vind wel dat je als eigenaar je verantwoordelijkheden moet nemen..
Bah zeg..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:59

Het is mij wel gebleken dat de boeren het normaal vinden dat dit gebeurd. Ze liggen er zelf iig niet wakker van, en dat anderen zich er druk om maken vinden ze maar belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:03

Ik ken dit gebied erg goed en mijn partner is er aan het werk. (rijsdammen herstellen)
De boeren vinden dit helemaal niet normaal, en gisteren was er op tv een geëmotioneerde boer (op een afstand bezig de kadavers weg te halen) die de pers niet te woord wilde staan.
Dit weekend was de waterstand plotseling 2 en een halve meter hoger dan normaal, wat men totaal niet zag aankomen. Verder heeft iedereen die daar vee weidt de tabellen met de verwachte waterstanden die zijn gerelateerd aan de stand van de maan, maar de elementen hebben menigeen verrast, afgelopen weekend.
Overigens is het ook niet waar dat de kwelders elk jaar eerder overstromen, het is puur een combinatie van factoren, een bepaalde windrichting en volle maan waardoor er springtij optreedt waren dit keer de oorzaken. En dat de wind zaterdag in de loop van de dag draaide kon niemand zien aankomen.

Sterkte voor de boer, en een beeeeeetje respect graag..

NB. Ultsje Hosper had volgens menigeen een paar jaar geleden al mogen inpakken.... die kan het allemaal mooi vertellen vanuit zijn kantoortje en aldoor de boeren de zwarte Piet toespelen.

En vriendlief had geluk dat hij een toch wel dure rupskraan achter de zomerdijk had geparkeerd, anders was die ook koppie onder gegaan, wat neer zou komen op een schadepost van jaja, drie ton...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:08

Uhum..... Ik heb de getroffen boer meerdere keren gesproken over zijn meningen over de overstromingen.... Dus weet ik dondersgoed wat ik neerzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:10

Ze waren niet van de boer die jij bedoelt. Ik ken de eigenaar van deze schapen met naam en toenaam.
Verder is het niet zo dat er maar één boer gebruikt maakt van de weidegrond in deze zeer uitgestrekte kweldergebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:16

Overigens was de toestand met de paarden in 2006 ook nog eens de schuld van Hosper en consorten, die hadden zelf toestemming gegeven het spul er na 15 oktober te laten lopen. Toen het escaleerde gingen ze moddergooien naar de eigenaar van de kudde paarden. Dit heeft met name in Friesland nogal wat stof doen opwaaien, en veel mensen zijn niet meer zo pro-Fryske Gea.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:19

volgens mij hoeft het niet dat die dieren daar verdrinken....zelfs een leek kan via internet de weersverwachtingen volgen,zelfs lange termijn....en kan zo prima vooruit kijken en tijdig de dieren weghalen daar....
Of denk ik nu te simpel?