Photoshop-alert in glossy?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Photoshop-alert in glossy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:05

Citaat:
Driekwart van de meisjes wil gewaarschuwd worden als foto's van modellen gemanipuleerd zijn. Dat blijkt uit een enquête van Top-X, het jongerenpanel van EénVandaag.

Top-X ondervroeg, naar aanleiding van een wetsvoorstel in Frankrijk, 900 jongeren over gemanipuleerde foto's. Daar willen parlementsleden dat uitgevers verplicht worden om op foto's te melden dat modellen zijn bijgewerkt. Nederlandse meiden zouden zo'n wet in Nederland ook graag zien.

Slanker
Bijna 40 procent van de meiden wordt onzeker van de gemanipuleerde foto's, waarop modellen bijvoorbeeld slanker worden gemaakt. Bijna de helft van de meiden vindt zichzelf "een beetje" te dik, 11 procent is "veel te dik".

Van het hele panel denkt 70 procent dat een photoshop-melding meisjes zekerder zal maken. Iets meer dan 60 procent denkt dat foto's in glossy tijdschriften altijd worden bewerkt, 35 procent denkt dat dat "meestal" zo is. Overigens kijkt eenderde van de vrouwen liever naar een bewerkte foto dan een "echte". 40 procent ziet liever geen gephotoshopte modellen voorbij komen.

Bron: nosheadlines.nl

Het CDA denkt nu na of er ook zon 'alert' nodig is in NL.

Wat vinden jullie, zin of onzin?

Ikzelf vind het onzin, vrijwel ALLES in gephotoshopt, dus dat weten die meiden toch gewoon?!

tanya89

Re: Photoshop-alert in glossy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:09

Ik vind het geen onzin, maar juist goed. Zo weten (onzekere) mensen dat het eigenlijk nep is en degene op de foto ook niet perfect zijn.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:12

Ik vind het wel onzin. Je weet toch vantevoren dat elke foto in zo'n blad wordt gephotoshopped, en anders moeten ze dát bekend maken en niet bij elke foto het erbij zetten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:14

Ik denk dat dat wel een goed idee is ja! Soms is photoshop zo moeilijk te zien (of sta je er niet bij stil) dat het onzekere mensen best nog onzekerder kan maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:23

Voor de medestanders: wat moet er dan volgens jullie bij gezet worden?

Is een 'deze foto is gephotoshopped' al voldoende? Of moet er expliciet bij staan dat de huid zachter is gemaakt, armen wat dunner, oger blauwer, wimpers donkerder, ect ect....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:29

tanya89 schreef:
Ik vind het geen onzin, maar juist goed. Zo weten (onzekere) mensen dat het eigenlijk nep is en degene op de foto ook niet perfect zijn.

Iedereen weet toch dat alles gefotoshopt word. Als je dat nu nog niet weet ben je niet onzeker maar....

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:34

Ja ík weet dat wel, en ik denk dat mensen met bijvoorbeeld anorexia het ook wel weten, maar niet wíllen weten en als het er niet bij staat dat het dan makkelijker is om niet aan toe te geven.
Sporter je hoeft me hierom niet zo aan te vallen hoor, dat je dan niet onzeker maar .... bent.
Yucca; in dit geval is het dus ook wel fijn wat er aan gedaan is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:37

Yucca schreef:
Voor de medestanders: wat moet er dan volgens jullie bij gezet worden?

Poe, lastig! Misschien iets als "foto's zijn bewerkt", maar dan één keer in het klein bij een modereportage?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:37

Ik zeg; zin.
Hoop wel dat ze een vorm vinden waarbij het niet de foto overheerst of lelijk maakt, vind ook niet dat er expliciet bij hoeft te staan wat er geshopt is.
Ik ben er om verschillende redenen voor, de eerste is voor de vrouwen en meisjes die zich een onberijkbaar doel voor ogen stellen.
De tweede is voor de jongens en mannen die zich er, bewuster van worden dat een vrouw er in het dagelijks leven niet zo perfect uit kan zien als op foto's voorgeschoteld wordt.
En de derde is dat fotograven er misschien voor gaan zorgen dat er gewoon mooie foto's gemaakt gaan worden die geen photoshop nodig hebben om er mooi uit te zien omdat ze dat kenmerk er niet op willen en dat dat de wereld misschien weer een beter beetje 'echter' zou kunnen maken.
Mensen weten het inderdaad ergens wel, ik ook, maar als ik een mooie foto zie weet ik niet zeker of eraan geshopt is, en zo kijk ik er ook niet naar, denk gewoon 'phoe hey, die is prachtig...!'.

*edit: foutje
Laatst bijgewerkt door luxx op 25-09-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:40

Er was toch pas een winkelketen die de foto's onbewerkt in hun gids plaatste? Meende me daar iets van te herinneren, weet alleen niet weer wat het precies was :o

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:42

tanya89 schreef:
Ja ík weet dat wel, en ik denk dat mensen met bijvoorbeeld anorexia het ook wel weten, maar niet wíllen weten en als het er niet bij staat dat het dan makkelijker is om niet aan toe te geven.
Sporter je hoeft me hierom niet zo aan te vallen hoor, dat je dan niet onzeker maar .... bent.

Het heeft niks met een aanval te maken en het was al helemaal niet tegen jou persoonlijk bedoelt.
Maar aangezien je op me reageerd. Jij weet/wist dus niet dat letterlijk elk plaatje in welk tijdschrift dan ook, gefotoshopt word?

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:47

sporter schreef:
tanya89 schreef:

Het heeft niks met een aanval te maken en het was al helemaal niet tegen jou persoonlijk bedoelt.
Maar aangezien je op me reageerd. Jij weet/wist dus niet dat letterlijk elk plaatje in welk tijdschrift dan ook, gefotoshopt word?

Je quote mij wel.
Ik zei toch dat ik het wel weet. Ik heb zelf 2 jaar voor fotograaf gestudeerd dus ik weet er wel een en ander van af, maar zoals ik al zei; voor sommige mensen die het niet willen weten is het wel goed.
Luxx omschrijft het goed.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:13

Jij had het over onzekere mensen ik kan toch niet weten dat je daar jezelf mee bedoelt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:31

Is het niet een optie om een soort van logo'tje te ontwerpen dat dan in de rechter onderhoek van de foto wordt geplaatst en waaraan je kunt zien dat eraan geshopt is? Eventueel met een icoontje wat er dan geshopt is (huid, figuur, ...). Lijkt me beter dan een uitgebreide uitleg erbij. Meer een soort kijkwijzer voor foto's ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:35

Ik ben voor, met icoontjes lijkt me een goede oplossing. Er zijn genoeg hele jonge kinderen die nog steeds denken dat alle foto's echt zijn...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:35

En juist dat is een kwetsbare groep :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:38

Precies, Ik zit zelf in therapie en als ik zie hoe veel meiden van 18 jaar proberen om op die foto's te lijken... Daar word je gewoon eng van, dat gaat soms echt heel ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:41

Een verbod op het manipuleren van dat soort foto's lijkt me makkelijker en zinvoller, of denk ik nu weer te simpel? :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:45

RedPassion schreef:
Een verbod op het manipuleren van dat soort foto's lijkt me makkelijker en zinvoller, of denk ik nu weer te simpel? :D

Nehhhh.. dan wordt de playboy ook niet meer verkocht. :+ Ik zie rechtzaken aankomen :Y)
Er was een filmpje op youtube, die voor en na foto's liet zien. Gewone nette foto's. Schokkend verschil.

Een icoontje in een bovenhoekje lijkt me prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:52

Helemaal goed toch! Dan leren al die mannetjes die de Playboy 'lezen' eens hoe echte vrouwen eruit zien en hebben ze geen onrealistische verwachtingen meer. ;) (op dat gebied tenminste :+ )

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:26

Ik vind het idee eigenlijk nog niet eens zo slecht, jawel de meeste mensen weten heus wel dat er gephotoshopt wordt, maar staan er niet zo bij stil en al snel denk je toch 'wat een mooi plaatje'. Als je daar bewust op gewezen wordt denk ik wel dat mensen ook weer wat realistischer gaan worden, zowel vrouwen, mannen als fotograven (wat dat betreft ben ik het eens met de post van luxx).

Vind het idee van een icoontje erbij, wat hier geopperd wordt, best oké, niet overheersend, maar toch aanwezig.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:11

Vind het niet echt nodig.
Iedereen weet dat er een hele boel aan gefotoshopt wordt, en ikzelf heb daar ook geen problemen mee. Ik kijk ook liever tegen een 'perfecte' foto aan. :)
Dat idee van een icoontje vind ik eerlijk gezegt ook niet zo, staan er op iedere pagina 10 van die dingen oid. :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:15

Volgens mij wordt elke foto die gepubliceerd wordt of het nu een model, dier of een huis is. Dan kun je overal wel een plaatje of tekst bij gaan zetten dat het nep is beetje overbodig.

Lijkt mij dat ze het geld dan beter kunnen steken in een campagne van "niet iedereen is perfect" als ze er al wat aan willen doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:56

Als je hier aan gaat beginnen moet er ook een icoon bij als het model plastische chirurgie heeft laten doen :+ Sorry, maar je kan ook wel alles aan banden willen leggen.

Schoonheid is nou eenmaal een luxe artikel, decadentie. Daarom vinden we het zo'n mooi iets, omdat niet iedereen het heeft. En daarom heeft het zoveel aantrekkingskracht :)