Citaat:De KMZ-crisis heeft de gemoederen in Nederland maandenlang beziggehouden. In ieders geheugen staan ongetwijfeld de beelden gegrift van dode dieren, bengelend in de bek van een grijper. De emoties liepen hoog op en kwamen soms tot uitbarsting, zoals bijvoorbeeld gebeurde in Kootwijkerbroek waar de Mobiele Eenheid moest worden ingezet. Het ruimen van de dieren gin door, ondanks protesten uit het hele land tegen het non-vaccinatiebeleid. Jaap de Boer is dierenarts in de Achterhoek en maakte het allemaal van zeer dichtbij mee. In de eerste weken van de crisis bezocht hij boeren om hun dieren in te enten; na een aantal weken ging hij als coördinator van de rvv met een compleet team op weg om stallen te ruimen en gezonde dieren te euthanaseren. Zijn bevindingen tekende hij op in een dagboek om de aangrijpende emoties van zich af te schrijven en om vreselijke gebeurtenissen vast te leggen voor later.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Een Achterhoekse dierenarts schrijft in dagboekvorm zijn ervaringen tijdens de MKZ crisis van zich af. Hij was eerst lid van een inentingsteam, later ging hij als coordinator van de Rijksdienst voor Vee en Vlees (RVV) mee om stallen te ruimen en gezond vee te euthanaseren. Hij probeert ondanks zijn rol als 'boeman' de getroffen boeren tot steun te zijn. Het woord- en taalgebruik zijn niet moeilijk; de illustraties in kleur zijn vaak confronterend. Naast een verslag van de gebeurtenissen vormt het boek een aanklacht tegen het huidige (EG)beleid. Daarom is het niet alleen van belang voor de betrokkenen, maar ook voor beleidsmakers en iedereen die met de veehouderij te maken heeft.
Ik Studeerde tijdens de MKZ Crisis Diermanagement en woonde op een studentenboerderij bij Kootwijkerbroek in de buurt. Dat viel binnen risico zone en we werden geïsoleerd van de buitenwereld.
2 weken lang hebben we "vast" gezeten en mochten het bedrijf/erf niet verlaten. 2 keer per week werden de boodschappen vooraan de dam afgeleverd en een brandweerman in overal kwam ze brengen, daarna werd hij van top tot teen ontsmet en kreeg nieuwe kleding. Periode was heel indrukwekkend en ook heel verdrietig. Boeren om ons heen hebben zelfmoord gepleegd omdat ze het jarenoude bedrijf dat steeds van vader en zoon overging en verbeterde "kapot" zagen gaan. Enkele maanden na de MKZ crisis hebben wij dit boek gekregen van de burgemeester. Ik heb het toen in 1 dag uitgelezen en het maakte veel los. Vooral door de foto's met gruwelijke beelden en de eerlijke manier van omschrijven van de werkzaamheden die Jaap (de dierenarts) heeft gedaan.
Nu, 8 jaar later lees ik het weer en krijg er opnieuw koude rillingen en een brok in mijn keel van. Iedereen die het boek niet kent, wil ik aanraden om het te lezen en te bedenken waar we in Europa mee bezig zijn....
Ik ben ook benieuwd hoe jullie terug kijken op de MKZ periode/ hoe jullie het ervaren hebben?