Het ga je goed, lieve Evelien ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Het ga je goed, lieve Evelien ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:44

Wie kent dit boek? Afbeelding

Citaat:
De KMZ-crisis heeft de gemoederen in Nederland maandenlang beziggehouden. In ieders geheugen staan ongetwijfeld de beelden gegrift van dode dieren, bengelend in de bek van een grijper. De emoties liepen hoog op en kwamen soms tot uitbarsting, zoals bijvoorbeeld gebeurde in Kootwijkerbroek waar de Mobiele Eenheid moest worden ingezet. Het ruimen van de dieren gin door, ondanks protesten uit het hele land tegen het non-vaccinatiebeleid. Jaap de Boer is dierenarts in de Achterhoek en maakte het allemaal van zeer dichtbij mee. In de eerste weken van de crisis bezocht hij boeren om hun dieren in te enten; na een aantal weken ging hij als coördinator van de rvv met een compleet team op weg om stallen te ruimen en gezonde dieren te euthanaseren. Zijn bevindingen tekende hij op in een dagboek om de aangrijpende emoties van zich af te schrijven en om vreselijke gebeurtenissen vast te leggen voor later.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Een Achterhoekse dierenarts schrijft in dagboekvorm zijn ervaringen tijdens de MKZ crisis van zich af. Hij was eerst lid van een inentingsteam, later ging hij als coordinator van de Rijksdienst voor Vee en Vlees (RVV) mee om stallen te ruimen en gezond vee te euthanaseren. Hij probeert ondanks zijn rol als 'boeman' de getroffen boeren tot steun te zijn. Het woord- en taalgebruik zijn niet moeilijk; de illustraties in kleur zijn vaak confronterend. Naast een verslag van de gebeurtenissen vormt het boek een aanklacht tegen het huidige (EG)beleid. Daarom is het niet alleen van belang voor de betrokkenen, maar ook voor beleidsmakers en iedereen die met de veehouderij te maken heeft.

Ik Studeerde tijdens de MKZ Crisis Diermanagement en woonde op een studentenboerderij bij Kootwijkerbroek in de buurt. Dat viel binnen risico zone en we werden geïsoleerd van de buitenwereld.
2 weken lang hebben we "vast" gezeten en mochten het bedrijf/erf niet verlaten. 2 keer per week werden de boodschappen vooraan de dam afgeleverd en een brandweerman in overal kwam ze brengen, daarna werd hij van top tot teen ontsmet en kreeg nieuwe kleding. Periode was heel indrukwekkend en ook heel verdrietig. Boeren om ons heen hebben zelfmoord gepleegd omdat ze het jarenoude bedrijf dat steeds van vader en zoon overging en verbeterde "kapot" zagen gaan. Enkele maanden na de MKZ crisis hebben wij dit boek gekregen van de burgemeester. Ik heb het toen in 1 dag uitgelezen en het maakte veel los. Vooral door de foto's met gruwelijke beelden en de eerlijke manier van omschrijven van de werkzaamheden die Jaap (de dierenarts) heeft gedaan.

Nu, 8 jaar later lees ik het weer en krijg er opnieuw koude rillingen en een brok in mijn keel van. Iedereen die het boek niet kent, wil ik aanraden om het te lezen en te bedenken waar we in Europa mee bezig zijn....

Ik ben ook benieuwd hoe jullie terug kijken op de MKZ periode/ hoe jullie het ervaren hebben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:50

Ik mocht een week niet naar mijn paard toe, meer heb ik er persoonlijk niet van meegekregen, ik rijd geen wedstrijden en stond niet op een koeienbedrijf. Maar na de eerste verhalen dat er ook paarden, honden en katten op besmette bedrijven en in een grote kring daaromheen werden geruimd, heb ik aardig in de rats gezeten.

Dat er niet ge-ent mag worden, dat er zelfs dieren die in het buitenland wel ge-ent waren ervoor gezorgd hebben dat er bedrijven zijn geruimd, dat mensen de zelfdood hebben verkozen omdat er van bovenaf is opgelegd dat we voor de lieve centen niet mogen enten maar moeten ruimen, dat een bedrijf op bevel van bovenaf te gronde wordt gericht, het is te dol voor woorden. Dat had niet mogen gebeuren.

En ik kan me ook niet voorstellen dat er in Frankrijk geen verdere gevallen zijn opgedoken, nadat de eerste boerderijen in het holst van de nacht en onder militair toezicht zijn geruimd. Het kan gewoon niet. Maar daar is waarschijnlijk alles in de doofpot gestopt.

En wat ik ook niet begrijp is waarom er dieren geruimd moesten worden, koeien schapen enz (en zeldzame rassen) en er verderop een hertje gesignaleerd wordt dat wel erg moeilijk loopt....

MKZ is een geneeslijke ziekte. Er kan tegen geent worden. Als je niet wilt enten, behandel de zieke dieren. Maar ga niet op grote schaal ruimen...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:02

Ja, precies. Komt ook eens stukje in het boek voor dat ze aan het euthanaseren zijn bij een schapenfokker en dat 4 schapen over een sloot springen en zich aansluiten bij een kudde schapen 1 kilometer verderop. Deze schapen bevinden zich buiten het ruimingsgebied dus paniek... want hoe herkennen ze de "besmette" schapen en wat moet er met de kudde schapen doen die niks te vrezen hadden. Uiteindelijk kunnen 2 zoons de 4 schapen vangen en die beestjes worden afgespoten. De andere schapen van die koppel waar ze heen waren "gevlucht" mag blijven leven. Fijn voor hun, maar toch ook heel raar/dubbel.

In het boek zit ook een foto van een meisje met haar 4 dwerggeitjes. Op de 1e foto zie je dat ze de geitjes brokjes voert, de 2e foto zie je haar huilend bij haar moeder staan, de 3e foto zie je de geitjes dood in het weiland liggen...... Zulke foto's zeggen op sommige momenten meer dan woorden ;(
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 21-09-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:03

Het lijkt me een mooi boek maar behoorlijk heftig. Ik weet niet of ik er tegen kan als ik het lees.

Mijn ervaring (ik was nog heel jong)

Ik had mijn (verzorg)pony's op een koeienbedrijf staan. We mochten er niet meer komen. Mijn merrie had net een veulen wat niet kon staan, dat moest ik altijd helpen. Maar omdat ik er niet meer heen mocht is het na een week toch overleden. Het koeienbedrijf naast de buren is biologisch. Boven in het noorden van Friesland(als ik het me goed herinner) Was er MKZ. Waaronder biologische boeren. De thank auto die dus bij de buurman kwam ging daar ook heen. Dus toen daar MKZ uitbrak is bij ons ook serieus alles gecontroleert op MKZ omdat de thankwagen eerst bij de MKZ boeren zou zijn geweest en daarna naar de buurman. Uiteindelijk bleek het gelukkig andersom.

Ze hadden dus geen MKZ. Anders was ik ook mijn paarden en verzorgpony's kwijt geweest. Maar voor de boeren is het natuurlijk veel erger.

Ik ga erover nadenken om dat boek te lezen. Maar ik ben bang dat ik er doodongelukkig van wordt. Ik kan het me namelijk allemaal heel erg aantrekken, en zeker als het gaat om dieren.

Chefke

Re: Het ga je goed, lieve Evelien ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:06

De voorpagina van het boek is behoorlijk aangrijpend trouwens.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:11

Wij hebben een boerenbedrijf, en ondanks dat wij niet persoonlijk getroffen zijn, heeft het ons veel gedaan. Ook wij mochten het terrein niet af en cadeau's voor mijn verjaardag werden in een gereedstaande kist gedaan. Ook wij hebben om ons heen verhalen gehoord, die nooit meer vergeten worden. De voortdurende spanningen of we bespaard bleven van dit alles, vrat aan ons.

Je hebt op zulke momenten het recht niet over je eigen dieren, en dat heeft veel mensen pijn gedaan. Dieren die nog niet ziek waren, maar risico liepen, zomaar afmaken. Dat moet toch niet te verkroppen zijn?!

Edit: Waar is dit boek te bestellen? Kon het niet vinden via bol.com
Laatst bijgewerkt door Caesar op 21-09-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:13

Waar kun je het boek kopen/bestellen?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:16

Alleen de voorkant van het boek met de tekst erbij vind ik al aangrijpend..
Ik zag het wel bij bol.com staan, alleen dan als tweedehands.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:16

Het enige wat ik toen heb meegekregen is dat ik niet meer naar mijn paard mocht voor een week of 2
Mijn paard stond op een kinderboerderij en ook deze is helemaal afgesloten toen
Ook opa's paarden stonden er en ook die zorg moest hij uit handen geven aan de mensen die op de Kibo bleven
We hadden ook een drachtige merrie staan
Alles is gelukkig goed gegaan

Mijn opa was er zeer verdrietig van want hij stamt uit een grote boerenfamilie met veel liefde voor de dieren
Hij had toen de boerderij al niet meer maar toch dat gevoel ...
Mijn opa reed ook voor zijn werk met de huifkar en ook deze mocht (natuurlijk) een paar weken niet op de weg komen waardoor opa inkomstenverlies had
Maar dit viel in het niet als opa nadacht over alle boeren welke getroffen waren en alle dieren
Het was bij ons in huis toen een sombere tijd met vooral veel zorgen over vrienden met een melkveebedrijf en zorgen over de paarden

Gelukkig was in onze vriendenkring niemand getroffen
Maar als je aan alle bedrijven denkt die wel zijn getroffen .....

Waar kan ik dit boek eventueel krijgen , gewoon in de boekenwinkel ?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:16

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:32

Mkz kan er nog steeds vreselijk boos om worden, we zaten er eigenlijk gelijk bij de eerste gevallen al bij[ ze trokken toen een cirkel] en het bedrijf ging op slot.Het was net een oorlogs gebied met allemaal militairen en de boel was afgesloten.Je mocht niet van huis en je had ze van de Aid om je huis lopen!!!Naar een aantal weken waren onze gezonde koeien en varkens geruimd!Alleen een hond en paard hadden we nog!!In 1 dag is je komplete vee weg.... gezond en wel :( vooral de kleine kalfjes die net geboren waren djeez was vreselijk |(
Voor de mannen was het vooral het onbegrip en de verslagenheid wat erg was, en er werd gewoon niet geluisterd!!Je was geen baas meer over je eigen bedrijf.Dat je op dat moment gewoon niks kon doen, en alle acties gewoon de kop werden ingedrukt.Zal het nooit vergeten..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:44

Het mag ook nooit worden vergeten. En uiteindelijk, als ik zie hoe lang ze er in Engeland mee bezig zijn geweest, waren we er in Nederland redelijk snel vanaf.
Maar de heren politici in Brussel/Straatsburg, maken zich zorgen om de Europese Economie. Terwijl de verhuizing van de hele toko iedere maand weer fortuinen verslindt.
Nee, de hele Europese wetgeving op het gebied van de MKZ (en in mijn ogen ook wat betreft het chippen) deugt van geen kanten.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:49

er is nooit mkz geweest
ook werden er paarden in kootwijkerbroek ingeslapen enz
nou aan mijn beesten komen ze echt niet!
wil ook heel graag het boek lezen ga zo maar s even naar de bieb

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:53

MiSz_SaNdY schreef:
er is nooit mkz geweest

Helaas kun je er niets aan doen. Er hebben mensen gedreigd, alles, maar je ontkomt er niet aan. Van die paarden weet ik niet, en lijkt me ook sterk (tenzij iemand het daadwerkelijk kan bevestigen) omdat dit een-hoevigen zijn en die niet kwetsbaar voor het virus waren. Ik weet ook niet hoe ik erbij had gestaan hoor, maar er moet een hoop gebeuren, wil het zover komen. Wat denk je van al die boeren? Dat die niet zaten met hun levenswerk en het wilden behouden? Heeft iig heel veel indruk op me gemaakt... en er is idd gezegd dat het "uitgezet" is om boeren te benadelen.

Maar ze hebben het nooit makkelijk gehad...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:54

't bedrijf van de ouders van m'n vriend is een behoorlijke tijd van de buiten wereld afgesloten geweest, hij kon niet naar z'n werk en z''n broertjes niet naar school.
Gelukkig hebben ze hun vee stapel kunnen behouden, maar het heeft behoorlijk wat emoties los gemaakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:55

Ondanks dat ik het wel een heel interessant onderwerp vind, denk ik niet dat ik het boek zal kopen. Ik vond het zo schrijnend wat ik allemaal gehoord heb, dat ik dat niet nog een keer hoef te lezen... := ;(

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:37

MiSz_SaNdY schreef:
er is nooit mkz geweest

Er is wel degelijk MKZ geweest! Niet op alle bedrijven die (uit voorzorg) geënt en later geruimd werden, maar er zijn volgens mij iets van 26 boerderijen met een MKZ besmetting geweest. Daarbij zijn er geen paarden ingeslapen ivm MKZ. Daarmee bedoel ik dat ze niet ingeslapen moesten worden omdat ze op een besmet bedrijf of in de gevaren circel stonden. Wel weet ik dat er 2 paarden moesten inslapen omdat ze niet naar de kliniek vervoerd mochten worden(vervoersverbod) 1 paard had zware koliek, de andere een open beenbrek na vastliggen in de stal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:48

In het begin zijn er zowel honden, katten als ook paarden geruimd. Zo werd dit in het nieuws vermeld.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:54

Tot zover ik weet echt alleen maar evenhoevige. Heb net op internet gezocht en daar worden ook alleen evenhoevige vermeld. Hoe dan ook, het is erg voor alle berokken dieren. Bij ons stonden de koeien, paarden schapen tot aan de knieën in de stront omdat we niet mochten uitmesten en de gierputten volzaten.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:55

@ uthrick dat werd gezegd ja het is noot bewezen en een vriendin van me zit in het lpf en heeft zich er toen hard voor ingezet enz

klopt cassidy
nou heb hier meerdere katten hond enz enz
maar daar komen ze echt niet aan desnoods vervoer ik ze met zn allen in mn kofferbak stel gekken zijn het hoor!

de dode koeien hingen hier in de bomen uit protest
en in veel boerengezinnen zijn er kapot aan gegaan en door wie?
door een paar gekken die dingen verzinnen en waarvoor?
god mag het weten

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:57

ik zat ook in de cirkel van de veluwe....mochten niet na school(agrarische school),
mocht nog wel na me paard (die man had verder geen dieren)die mazzel had ik nog maar ik heb bij verschillende boeren gezien hoe het eraan toe ging...pff heb dat nog op me netvlies, als ik langs de boederijen rijd dan denk ik er altijd nog aan.
een aantal boeren hier in de omgeving hebben ook zelfmoord gepleegt, sommige probeerden opnieuw te beginnen(wat gelukkig bij vele weer gelukt is)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:05

Uthrick schreef:
Tot zover ik weet echt alleen maar evenhoevige. Heb net op internet gezocht en daar worden ook alleen evenhoevige vermeld. Hoe dan ook, het is erg voor alle berokken dieren. Bij ons stonden de koeien, paarden schapen tot aan de knieën in de stront omdat we niet mochten uitmesten en de gierputten volzaten.

Bij de eerste boerderijden die zijn geruimd zijn er paarden, honden en katten geruimd. De regels waren toen nog niet zo bekend of zijn verkeerd geinterpreteerd. Het zal je paard maar wezen die door een dergelijke fout of door gebrek aan correcte informatie het leven moet laten...
Nou ja, ieder dier die door een dergelijke actie het leven moet laten is er een teveel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:06

Hoeveel mensen zijn er eigenlijk (in)direct aan het MKZ-gebeuren overleden? Cijfers over dieren lijken me wel te vinden. Maar lees toch het een en ander over zelfmoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:08

Ik denk dat de overheid daar geen statistiekjes van heeft. En als ze er al zijn, ze niet openbaar worden gemaakt. Iedere boer die door een dergelijke actie het niet meer ziet zitten en beslist om een eind aan zijn leven te maken is er een teveel, vind je niet?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:09

KMZ??? MKZ neem ik aan (eerste regel van je citaat ;) )