2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:37

Had je mooie toekomstdromen en wilde je nog een tweede studie doen? Meer leren? PECH GEHAD!

Vlak voor het zomerreces juni 2009 werd de nieuwe wet Besturing Versterking van Minister Plasterk aangenomen door de Tweede Kamer. In deze nieuwe wet staat o.a.:

- Iedere student heeft per september 2010 recht 1 bachelor en 1 masteropleiding te volgen voor het wettelijk vastgestelde collegegeld van €1600,- per jaar.

MAAR: wil je een 2e studie volgen, moet je zelf je instellingsgeld gaan betalen. Dit bedrag mag door de onderwijsinstelling zelf worden bepaald en ligt tussen de €6.000,- en €15.000,- per studiejaar!

Dit geldt ook voor de studenten die al aan hun tweede studie begonnen zijn EN voor deeltijdopleidingen.

Daarnaast heeft iedere student recht op slechts vier jaar studiefinanciering en zal het bedrag wat studenten per maand wordt uitgekeerd de komende twee jaar worden bevroren.

BEN JE HET HIER NIET MEE EENS?

6 oktober moet de Eerste Kamer nog een blik op de plannen werpen vóór de wet daadwerkelijk mag worden ingevoerd.

Op dinsdag 22 september a.s. organiseert de Landelijke Studenten Vakbond een demonstratie...

PROTESTEER MEE!!! vecht voor onze toekomst.

Wanneer: 22 september 2009
Waar: Het Plein, Den Haag
Tijd: 12:00 - 14:30 uur
Informatie: www.studentendemonstratie.nl

BEN JE ER NIET BIJ DE 22STE?
Forward deze mail dan iig naar al je vrienden in het belang van jouw en/of hun studie!!!

EN

TEKEN DAN IN IEDER GEVAL DE PETITIE OP www.stopplasterk.nl!

http://stud-demo.hyves.nl/

Bron: gekregen in webmail van studie

Ik kan zelf helaas niet komen wegens studie maar ben het er natuurlijk helemaal niet mee eens! Op deze manier worden hoge studies alleen nog mogelijk voor elite en gaan we zo niet terug in de tijd? Hoezo moeten studenten lijden onder de recessie. Veel mensen willen juist door studeren zodat we straks wel mogelijkheid hebben op een baan. Er is nu toch niet genoeg werk voor iedereen dus laat mensen lekker studeren.

Blue_Eyes

Re: 2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:39

Wat een stom plan := Ik ben echt blij dat ik dat allemaal al achter de rug heb.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:40

Sja, ik vind het niet zo gek...
Mensen moeten ook eens gebruik maken van hun studies, dus ermee aan het werk.
De tijd van de eeuwige studenten is voorgoed voorbij. Het kan niet meer zoals vroeger dat je op je 30e of 35e nog steeds studeerde. Dat wordt terecht uitgebannen op deze manier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:40

Ik ben blij dat wij thuis al bijna klaar zijn met de studies...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:41

Billy schreef:
De tijd van de eeuwige studenten is voorgoed voorbij. Het kan niet meer zoals vroeger dat je op je 30e of 35e nog steeds studeerde. Dat wordt terecht uitgebannen op deze manier.

Wat heeft de studieduur met 2 studies te maken????

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:41

wow, wat een belachelijke regeling is dit weer zeg!!
Nederland een kennisland maken, en dan dit soort onzin dingen gaan beslissen?!
Ik ben zeker tegen... Dit kan er ook nooit doorkomen, weet je hoeveel mensen 2 studies doen?!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:43

Billy schreef:

Hier ben ik het ook zeker niet mee eens...
Misschien is de ene studie wel een toevoeging op je andere studie!
Bovendien begrijp ik het tegenwoordig al helemaal als mensen langer willen studeren, we moeten ook doorwerken tot ons 70ste levensjaar tegen die tijd!!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:45

Ik vind het sowieso belachelijk dat je na HBO geen stufi meer krijgt voor een master.

Momenteel studeren er ook veel mensen door wegens de economische crisis. Er is geen werk dus kun je beter verder studeren. Dit word op scholen zelfs aangeraden!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:45

Neem als voorbeeld het Mr.en Drs. Programma. Geweldig programma waardoor 2 studies op een goede manier gecombineerd worden. Dan zou je dus 2x 4 jaar aan het studeren zijn, wil je het normale geld er voor betalen. Dan gaan mensen nog later aan het werk!!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:46

Tulandro heb je het dan bijvoorbeeld over recht en management innijmegen waar het 2 aparte studies zijn?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:48

Nee, aan de EUR is het Nederlands Recht en Economie samen. Door te combineren is er een studieprogramma van 6 jaar uiteengezet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:49

Billy schreef:

Dat klinkt wel leuk, maar hoeveel studenten heb je niet die eerst verkeerd kiezen? Die na een jaar besluiten dat de studie die ze deden toch niet helemaal is zoals ze verwacht hadden en liever iets anders gaan doen? Die zitten dan dus vast aan de studie waar ze naartoe switchen en daarna kunnen ze niets aanvullends meer gaan doen.
In Nederland moet je al zo jong kiezen wat je precies wilt gaan doen, dat ik me kan voorstellen dat je hiermee in de problemen komt. Slecht plan dus.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:50

Het is toch belachelijk als ze gaan bezuinigen op het onderwijs terwijl daar de toekomst zit. Terwijl dat gezeur met die bonussen nog steeds aan de gang is laat de mensen die het kunnen missen eens wat inleveren! Kunnen heel wat mensen van studeren ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:52

Er zijn zelfs studenten die 3x verkeerd kiezen. Moet de maatschappij daar voor opdraaien?
Kom nou....
Daarbij zijn er mogelijkheden genoeg om te lenen als je echt verder wilt studeren, dus de beperking zit m in je bereidheid eigen geld in je toekomst te steken ;)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:53

Ga de petitie tekenen en heb dit bericht via mijn hyvesvrienden verstuurd!

Is inderdaad belachelijk...

Ze zeggen maar dat we langer door moeten leren, nee, gaat em ook echt worden zo.... -:) :x

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:54

Billy schreef:
Er zijn zelfs studenten die 3x verkeerd kiezen. Moet de maatschappij daar voor opdraaien?
Kom nou....
Daarbij zijn er mogelijkheden genoeg om te lenen als je echt verder wilt studeren, dus de beperking zit m in je bereidheid eigen geld in je toekomst te steken ;)

Erg slecht om dit als alternatief voor te dragen.. Door het makkelijke leengedrag onder studenten ontstaan er juist financiële problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:57

Ik en mijn man hebben onze studie ook helemaal zelf moeten bekostigen. Mijn man werkte 20 uur en ik 15 uur in de week erbij, om het te betalen.
De rest van zijn studiekosten hebben we later afbetaald.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:58

Ik vind lenen voor je studie wat anders dan lenen voor een kekke auto onder je kont. Maar ik heb niet gestudeerd, dus ik zal wel te dom zijn om dit te snappen of zo.
Ik heb nl altijd gewerkt, vanaf mn 21e ;)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:58

Billy schreef:
Kom nou....

Nou dat ben ik nog wel met je eens maar het bedrag kan echt belachelijk oplopen als ze het zelf mogen bepalen. Ze zouden het dan op z'n minst een vast bedrag moeten houden. Sowieso moet je al je niet afgemaakte opleiding stufi terug betalen aangezien het een prestatiebeurs is.

In het MBO stoppen veel meer mensen en blijven ze ook regelmatig switchen waarom daar geen prestatiebeurs?

Ik werk ook 15-20 en in de vakanties meer naast mijn studie omdat ik het naast stufi ook zelf betaal. Met alleen stufi red je het al niet. Er zijn genoeg master studies waarbij je die tijd helemaal niet hebt om er zoveel naast te werken en zo haal je het nooit in de snelst mogelijke tijd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:59

Billy schreef:
Kom nou....

Hier heeft Billy wel een punt.. Het helpt studenten wellicht om eens beter na te denken over de studiekeus en een studie af te maken (door te zetten). Het is bizar om te horen wat het aan belastinggeld kost alle niet afgemaakte studies (denk aan miljoenen per jaar).

Dat hierdoor de 'goeie' lijden onder de slechten.. En je kan altijd nog lenen voor een studie. We moeten blij zijn dat iedereen 1 studie kan en mag volgen. Genoeg landen (onder andere Amerika en andere Europese landen) waar dit niet mogelijk is.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:01

Billy schreef:
Ik vind lenen voor je studie wat anders dan lenen voor een kekke auto onder je kont. Maar ik heb niet gestudeerd, dus ik zal wel te dom zijn om dit te snappen of zo.
Ik heb nl altijd gewerkt, vanaf mn 21e ;)

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet een heel goed alternatief wat je daar aandraagt!
De grappenmakers daar in den haag kunnen beter op andere stommiteiten gaan bezuinigen... Mij lijkt dat er erg belangrijk is voor een landje als nederland om genoeg kennis te hebben.

Maare, lenen... ja daar zullen ze wel blij mee zijn, die verrekte rente stijgt als een gek bij de ib.
Nee, lenen om nog een studie te doen is echt belachelijk!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:01

Ik ken inderdaad erg veel studenten die hun studie niet afmaken en weer switchen. Maar dat betalen die mensen per jaar natuurlijk wel zelf, en dit heeft weinig te maken met de actieve studenten die graag 2 studies willen volgen, omdat dit bijvoorbeeld beter past bij hun latere baan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:04

Een paar weken geleden is hier ook al een heel topic over geweest....

Ik ben het eens met Billy... Het is in NL al zoveel beter geregeld dan in andere westerse landen! Naar mijn idee is er niets mis mee om na je eerste Bachelor en Master zelf te investeren in je toekomst als je dit nodig vindt.

En ik heb wel gestudeerd ;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:08

Tja, iedereen verdedigt zijn eigen belangen. Studenten willen niet dat er op studie bezuinigd wordt, politieagenten willen niet dat er bij de politie bezuinigd wordt, mensen die in de zorg werken of afhankelijk zijn van zorg willen niet dat er op zorg bezuinigd wordt, ik wil niet dat er op mijn salaris bezuinigd wordt. Zo heeft ieder zijn eigen belang. Maar feit is wel dat er toch ergens op bezuinigd zal moeten worden. Dan vind ik het persoonlijk toch eigenlijk niet zo heel raar dat er slechts één studie betaald wordt. Eigenlijk is dat aleen hele smak geld dat je per jaar vergoed krijgt. Het moet wel allemaal betaald worden door de relatief kleine groep werkenden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:09

Tulandro schreef:
Ik ken inderdaad erg veel studenten die hun studie niet afmaken en weer switchen.

Vergeet niet de kosten die onderwijsinstellingen kwijt zijn aan deze studenten. Een onderwijsinstelling krijgt pas geld van de overheid nadat een student zijn of haar diploma binnen 4 jaar (voor een hbo) heeft behaald. Dit geldt ook voor universiteiten. Als je dus veel afhakkers hebt vanwege verkeerde keus of niet doorzetten dan kost dat heel veel geld.