Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:14

Ik luister altijd naar de belgische radio omdat wij in het grensgebied wonen en daar het beste ontvangst mee hebben.
Nu is er vanaf 1 septeber, de dag dat ik belgie alle scholen beginnen, constant een bepaalde school in het nieuws. Deze school heeft namelijk een hoofdoekenverbod ingesteld op hun school. Op de radio verklaarde de directrice dat de kinderen op hun school die geen hoofddoek dragen (niet moslim) zich geintimideerd voelen door de hoofdoekdragers en dat er daarom een verbod is.
Hierop als reactie zijn de moslimas in protest gegaan. Helaas heeft de politie ook moeten ingrijpen hierbij. Niks nog echt ernstig maar het was wel nodig. De stad heeft een verbod op het actie voeren gegeven. Je snapt natuurlijk dat de actievoerders hierdoor nog bozer zijn er is zelfs sprake van inbraak.

Citaat:
Zondagavond werd er ook ingebroken in de gebouwen van het Atheneum. De schoolpoort is met opschriften als "Geen hoofddoek, geen school" besmeurd en ook in de gebouwen werd schade aangebracht.

Ramen werden ingeslagen, slogans werden aangebracht met graffiti, het internet in het secretariaat werd gesaboteerd, papieren en boeken werden door de gangen en klaslokalen gesmeten en boeken werden door een raam naar buiten gegooid.

De actievoerders willen nu dat de minister er voor zorgt dat het hoofdoekenverbod word op geheven.

Verschillende artikelen hierover
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 092009_017
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090908_013
http://www.gva.be/antwerpen/hoboken/act ... miger.aspx
http://www.gva.be/antwerpen/hoboken/pol ... en-op.aspx
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... _hoofddoek
laatste link bevat ook filmpje

Al met al, flinke onweersbuien daar in belgie.

Maar wat vinden jullie daar nu van?? Ik persoonlijk ben een niet gelovige. En ik vind een hoofdoekenverbod niet slecht... maar, dan moeten ook alle andere uitingen van geloof verboden worden. Dus ook kruisjes om de hals, keppeltes en noem maar op.

ZusJacobs

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:18

Kruisjes om de hals en keppeltjes vind ik zelf iets anders dan een hoofddoek, een hoofddoek verbergt iemand hoofd aardig wat.
Vind het zelf niet nodig, maar kan begrijpen dat sommige mensen dat minder vinden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:23

Tja, een hoofddoek kan voor verschillende dingen staan natuurlijk, maar om daarom kinderen te weigeren van school? Iedereen heeft recht op onderwijs en een hoofddoekje moet wat mij betreft niet uitmaken of je dan wel of niet naar school mag.

Ja, het is een uiting van een geloof. Maar daar kunnen Nederlanders zelf ook goed in zijn. Bovendien staat een hoofddoekje absoluut niet direct gelijk aan het slechte van een geloof. Het kán wel, maar toch.

Bovendien is dit ook direct een verbod op het uiten van een geloof....

Overigens geloof ik zelf nergens in, vind het wel interessant maar daar blijft het bij :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:36

Ik ben persoonlijk heel erg voor het 'leven en laten leven'. Ik ben niet gelovig, maar ieder die een hoofddoek wil dragen, moet dat kunnen doen, vind ik. Een beetje meer rekening houden met elkaar kan geen kwaad in dit land. De laatste tijd (jaren) is er een negatieve sfeer ontstaan hier en dat is iets kwalijks. De verdraagzaamheid is weg, en dat is niet iets typisch Nederlands, helaas.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:38

Op iedere school zijn regels en als het je niet zint dat moet je wat anders zoeken
In frankrijk is er ook zoiets gebeurt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:49

weet je. Als mensen een hoofddoek willen dragen, moeten ze dat zeker doen. Ze storen mij er niet mee. Ik bedoel, hallo. Wat kan mij het eigenlijk schelen, en me er geïntimideerd door voelen slaat eigenlijk nergens op.

Maaarrr, dat is als ze er niemand mee tot last zijn. Ik snap niet, daat als niet moslims met een hoofdoekje/petje storend zijn voor een docent. Dat hoofddoekje wel moet kunnen. Imo is dat positieve discriminatie. En ik zit er écht niet mee dat een moslim een hoofddoekje draagt. Maar ik zit er ook niet mee als een niet-moslim een hoofddoekje draagt. Je moet wel gewoon 1 lijn trekken vind ik dan :)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:12

Het gaat erom dat er in die school door de hoofddoekdragende leerlingen minachtend wordt gedaan tegenover hun niet-hoofddoekdragende leerlingen van hetzelfde geloof...
De niet-hoofddoekdragende moslima's werden gepest,uitgescholden,uitgesloten,...
Als het ware het : Ik ben een betere moslima dan jij want ik draag een hoofddoek!

Daarom dat de directrice van die school heeft besloten dat er niemand nog een hoofddoek mag dragen,zodat iedereen gelijk is.

Ik vind het een schandalige,scheinheilige vertoning.Als je ziet wat er allemaal gebeurd is in en rond die schoolgebouwen door de protesterende moslims.
Die meisjes staan daar te roepen en te tieren over hun geloof en de beleving daarvan.Maar er staan wel meisjes tussen met uitgesneden topjes en spannende broeken die niks aan de verbeelding overlaten...
Ze trekken de lijn niet door...

Volgens mij is het gewoon de zoveelste provocatie en aandachttrekkerij.
En ik ben benieuwd of je als katholiek (of ander geloof) hetzelfde kan proberen in een islamitisch land...

Begrijp me niet verkeerd,ik ben geen racist.
Maar als je in je eigen land door landgenoten met een andere afkomst uitgescholden wordt voor " Vuile Belg" dan ga je je wel vragen stellen..

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:52

ja zoals hierboven gezegd word.

Wij moeten wel onze kruisjes en christelijke dingen wegdoen doordat er zoveel 'buitenlanders' zijn.
Maar zij zouden dan met een hoofddoek wel mogen rondlopen?

Sorry hoor, maar in marokko en turkije lopen de meisjes ook niet met hoofddoeken rond. En met kortere rokjes en bloesjes dan in belgie.

Mijn turkse vriendin bekeken ze ook altijd raar omdat ze nooit een hoofddoek droeg en altijd met Belgische mensen rondliep.
en deed ze een rokje of jurkje aan waren de andere aan het roddelen over haar.

Kijk maar naar Frankrijk,daar mag het helemaal nietmeer op openbare plaatsen. Ik vind persoonlijk dat dit in Belgie ook mag.
Maar dan gaan hier veel rellen losbreken :P

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:17

Ik snap best dat mensen die gelovig zijn daar boos over worden. Wat ik dan wel vind is dat men best kan protesteren zonder geweldadig te worden, in te breken enz.... op die manier breng je je geloof wel weer negatief onder de aandacht

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:25

Wat een vrome moslima's staat dat ook in de koran, hij die u iets verbied mag je bedreigen en zijn spullen vernielen. Fijn :roll:

Ik snap opzich wel dat zoiets belangrijk voor je kan zijn maar dit is geen manier om daarover in discussie te gaan. In een vrij door moslims gedomineerd land zijn hoofdoken op openbare scholen en dergelijke toch ook verboden, Dit is echt niet alleen iets voor europa volgens mij.

EDIT: lees nu dat turkije was dat is natuurlijk ook eu enmiddels, maar toch overheersend een moslim land

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:02

liedje89 schreef:
Wat een vrome moslima's staat dat ook in de koran, hij die u iets verbied mag je bedreigen en zijn spullen vernielen. Fijn :roll:

Waar precies?? ben benieuwd!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:29

Wij moeten ons altijd maar aanpassen aan de moslims. Hier in Nederland en ook als we naar het buitenland gaan. Dan bedoel ik de Middenoostenlanden. Als je daar komt moet een vrouw een hoofddoek dragen ook als je geen moslim bent. Een buurjongen van ons doet in 1 van die landen hulpverleningswerk. Ze hebben kinderen (meisjes), en zo gauw die vrouwlijke vormen krijgen moeten zij een hoofddoek om. Tegen die tijd komen ze terug naar nederland omdat ze dat niet willen. Maar de moeder draagt daar wel een hoofddoek.
Ik vind het goed , een hoofddoekverbod op scholen. Ze passen zich maar eens aan. Net wat een vorige spreker zei: In Turkije hebben ze ook geen hoofddoeken op op school. Sterker nog, het mag niet eens. Ik had een collega met een Turkse vriendin die zei dat het verboden was!! Waarom mag het bij die 'stomme' Nederlanders dan wel weer??

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:16

flyfly schreef:
Waarom mag het bij die 'stomme' Nederlanders dan wel weer??

Omdat wij niet mogen discrimineren op basis van geloof. Vind ik niet zo stom trouwens, willen wij geen voorbeeld zijn, van hoe het wel moet?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:15

flyfly schreef:
Wij moeten ons altijd maar aanpassen aan de moslims. Hier in Nederland en ook als we naar het buitenland gaan. Dan bedoel ik de Middenoostenlanden. Als je daar komt moet een vrouw een hoofddoek dragen ook als je geen moslim bent.

Afgezien van het feit dat je jezelf tegenspreekt (in het Midden-Oosten moet het overal, maar in Turkije is het weer verboden, en Turkije wordt toch écht tot het Midden-Oosten gerekend), gaat het maar om een zeer, zeer beperkt aantal landen waar je een hoofddoek moet dragen, namelijk Iran en Saoudi-Arabië. De rest is gewoon eigen vrije keus, dat je een hoofddoek opdoet omdat je je misschien prettiger erbij voelt, is iets anders dan dat het verplicht is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:28

Narya schreef:
flyfly schreef:
Wij moeten ons altijd maar aanpassen aan de moslims. Hier in Nederland en ook als we naar het buitenland gaan. Dan bedoel ik de Middenoostenlanden. Als je daar komt moet een vrouw een hoofddoek dragen ook als je geen moslim bent.

Afgezien van het feit dat je jezelf tegenspreekt (in het Midden-Oosten moet het overal, maar in Turkije is het weer verboden, en Turkije wordt toch écht tot het Midden-Oosten gerekend), gaat het maar om een zeer, zeer beperkt aantal landen waar je een hoofddoek moet dragen, namelijk Iran en Saoudi-Arabië. De rest is gewoon eigen vrije keus, dat je een hoofddoek opdoet omdat je je misschien prettiger erbij voelt, is iets anders dan dat het verplicht is.

Mwa... wel iets meer dan Iran en Saoedie :j Jemen, Jordanië, Irak, Afghanistan. Ook daar waarderen ze het niet zo als je zonder hoofddoek uit het vliegtuig komt. (lees: vervolging) Maar goed, in zulke landen moet je dan ook als vrouw niet willen komen, of je verdomd goed inlezen in de koran en hun wetten en regels.

Verder vind ik een hoofddoek nog wel acceptabel, maar idd niet op school, of in publieke functies. Een niqaab of burka vind ik echt not-done :n

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:32

ik zit in een klas met alleen maar buitenlanders zowel antilianen als marokanen,turken en iranesen.

er draagt er maar 1 een hoofddoek en ik heb geen problemen met haar. wat ik wel vreselijk vind is een burka want daar kan je alleen de ogen zien en verder niks . bij een hoofddoek is dat anders daar zie je gewoon een gezicht.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:35

verootjoo schreef:
Mwa... wel iets meer dan Iran en Saoedie :j Jemen, Jordanië, Irak, Afghanistan. Ook daar waarderen ze het niet zo als je zonder hoofddoek uit het vliegtuig komt. (lees: vervolging) Maar goed, in zulke landen moet je dan ook als vrouw niet willen komen, of je verdomd goed inlezen in de koran en hun wetten en regels.

Verder vind ik een hoofddoek nog wel acceptabel, maar idd niet op school, of in publieke functies. Een niqaab of burka vind ik echt not-done :n

Ik snap niet direct wat Jordanië in jouw rijtje doet. Dat is voor het Midden-Oosten een zeer vooruitstrevend land en daar kun je zeker zonder hoofddoek over straat. Afghanistan had ik buiten beschouwing gelaten, maar zover ik weet zijn er geen verplichte hoofddoeken in Jemen en Irak (maar als je kunt laten zien dat dat wel zo is, dan ben ik bereid om mijn uitspraak wat aan de passen) Neemt niet weg dat het wellicht verstandig is om er daar een op te doen :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:48

Ik heb helemaal geen probleem met mensen die een hoofddoek of andere religieuze 'attributen' dragen. MAAR op een school vind ik het niet kunnen, het gaat - in de meeste scholen naar weten - trouwens om een hoofdDEKSELverbod. Bij mij op school mochten we vroeger geen pet, muts, hoofddoek of eender wat dragen.

Eerder deze week was er een interview met de schooldirectrice van KTA Antwerpen, waarin die vrouw letterlijk zei: er zijn moslima's die NOOIT een hoofddoek hebben gedragen en zich daar prima bij voelden, maar van zodra ze hier een maand op school hebben gezeten, dragen ze er één. De groepsdruk is zo enorm groot, dat er zelfs meisjes zijn die ALLEEN OP SCHOOL een hoofddoek dragen, om niet 'uitgesloten' te worden oid. Nou dat vind ik érg ver gaan hoor, en dan vind ik het ook niet meer dan normaal dat er gewoon een volledig hoofdDEKSELverbod komt.

Als die meisjes / vrouwen later een job zoeken, dan gaan ze hun hoofddoek ook heus niet overal mogen ophouden. Ik vind het een onderdeel van integratie. Thuis en op straat draag je wat je wilt, maar eens je een handtekening onder eender welk contract voor werk en/of school hebt gezet, moet je je naar die regels en normen gedragen. Dat geldt voor moslima's maar evengoed voor zusters bijvoorbeeld! (nou ja, niet dat zij zo meteen bankbediende oid gaan worden) Het is in mijn ogen helemaal geen discriminatie, juist een regel om discriminatie binnen een bepaalde groep tegen te gaan.

Verder heb ik heel mijn leven tussen moslims in de schoolbanken doorgebracht, dus ik ben helemaal geen racist oid, ben zelf samen met een Turk trouwens :D MAAR er zijn zoveel meisjes die gesluierd binnenkomen in de school, recht naar het toilet lopen en gelijk hun hoofddoek afzetten en tonnen schmink opsmeren - die ze bij het verlaten van de school er dan weer netjes afhalen. Ook zijn er die types die een hoofddoek dragen maar meer make up dragen dan een dragqueen .. Lippen zwaar gestift en ogen mega hard opgemaakt! Dan denk ik dat je die hoofddoek best af kan laten, want dan ga je de mannen echt niet verleiden met je mooie haartjes hoor ..

Geen probleem met moslims, hoegenaamd niet, maar ze mogen niet hypocriet doen !

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:56

A_lette schreef:
Tja, een hoofddoek kan voor verschillende dingen staan natuurlijk, maar om daarom kinderen te weigeren van school?

Ik zie het niet als kinderen die geweigerd worden van school, ze mogen gewoon naar school, als ze daar hun hoofddoek afdoen. Omdat ze dat niet willen weigeren ze zelf om naar binnen te gaan.

Ik weet niet beter dan dat je in de klas bijv geen petje mag dragen, dus dan ook geen hoofddoek. Dat zijn gewoon regels. Omgekeerd, als een hoofddoek wel mag in de klas, vind ik dat je de petjes ook niet meer kunt verbieden.
Gelijke behandeling voor iedereen? Dan ook in alles.
Als een Nederlands gezin naar die landen gaat verhuizen mogen die kinderen daar dan zonder hoofddoek naar school? Ik denk het niet.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:39

Ben het helemaal met je eens Nicole288. Ik zie het verschil ook niet tusen petje en hoofddoek. Maar wij Nederlanders pikken gewoon alles wat ze ons opleggen. We zijn niet brutaal genoeg!! Ennuh, ik vind Turkije geen Midden-oostenland.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:43

Als er een verbod is, doe dan inderdaad het hoofddeksel verbod. Ik vind een pet ook niet netjes in de les, dus als je een hoofddoek verbied, verbied dan gelijk alle hoofddeksel :)
Een pet? dan ook een hoofddoek. Hoofddeksel is voor mij een hoofddeksel. Dus trek dan 1 lijn voor alles: of wel of niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:51

Ik vind het normaal ik ben opgevoed in een school met religieteken verbod, waarom zou islamitische religieteken boven een ander religie moeten staan.

En dat werd toen wel gedaan, dus voor mij alles of niets. En niet één religie wel en een andere niet.

Verder heeft het gedrag van de protesterende mensen alles behalve beter gemaakt (bovenstaande is niet eens het ergste), schaamtevol is het :) daar mogen ze ook wat meer aan doen en niet laten omdat ze bang zijn voor rellen bah typisch belgie

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:49

giotto schreef:
Het gaat erom dat er in die school door de hoofddoekdragende leerlingen minachtend wordt gedaan tegenover hun niet-hoofddoekdragende leerlingen van hetzelfde geloof...
De niet-hoofddoekdragende moslima's werden gepest,uitgescholden,uitgesloten,...
Als het ware het : Ik ben een betere moslima dan jij want ik draag een hoofddoek!

Daarom dat de directrice van die school heeft besloten dat er niemand nog een hoofddoek mag dragen,zodat iedereen gelijk is.

Ik vind het een schandalige,scheinheilige vertoning.Als je ziet wat er allemaal gebeurd is in en rond die schoolgebouwen door de protesterende moslims.
Die meisjes staan daar te roepen en te tieren over hun geloof en de beleving daarvan.Maar er staan wel meisjes tussen met uitgesneden topjes en spannende broeken die niks aan de verbeelding overlaten...
Ze trekken de lijn niet door...

Volgens mij is het gewoon de zoveelste provocatie en aandachttrekkerij.
En ik ben benieuwd of je als katholiek (of ander geloof) hetzelfde kan proberen in een islamitisch land...

Begrijp me niet verkeerd,ik ben geen racist.
Maar als je in je eigen land door landgenoten met een andere afkomst uitgescholden wordt voor " Vuile Belg" dan ga je je wel vragen stellen..

Maar is dit een oplossing?

Gebeurt dit niet al jaren, door kinderen met en zonder merkkleren. Kinderen met rijke tegen kinderen met arme ouders? Kakkers tegen gothics?
Los je dat op door het uiterlijke kenmerk ervan te laten verdwijnen?

Gaan ze straks merkkleding verbieden?

Of was het misschien een oplossing geweest om dergelijke dames gewoon van school te sturen met de mededeling dat zulk gedrag, nu toevallig gebaseert op religie niet wordt getolereerd?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:53

Merkkleding is ook al op bepaalde scholen verboden, evenals trainingsbroeken enz

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:59

Nicole288 schreef:
Als een Nederlands gezin naar die landen gaat verhuizen mogen die kinderen daar dan zonder hoofddoek naar school? Ik denk het niet.

Er zijn zat plaatsen in bijvoorbeeld Turkije waar een hoofdoek helemaal niet verplicht is, hier zie je vooral jonge vrouwen gewoon zonder hoofddoek over straat lopen. Kijk Alanya of andere badplaatsen maar eens, daar wemelt het van de vrouwen zonder hoofddoek. Het zijn juist de Moslims hier die zich zo vast houden aan hun geloof.. Willen ze zich dan bewust niet aan passen?? Dat is wat ik me dan afvraag. Gewoon verbieden die hap, petten mogen ook niet, andere religietekens ook niet.