kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:29

Kennen jullie die reclame : Een moeder die in een winkelcentrum tekeer gaat tegen haar zoon en omstanders die niet echt wat durven te doen.

http://www.no-kidding.nu/films

Nu liep ik gisteren in het centrum en zag ik een vrouw met een kindje van ik schat 3 a 4 jaar welke een geweldige driftbui had .
Je kent het wel : stampvoeten , huilen en op de grond gaan liggen en vooral niet meer luisteren.
Moeder wist volgens mij niet meer wat te doen en tot mijn verbazing geeft ze het kind 2 geweldige draaien om de oren en het kind word letterlijk in de buggy gegooid met de woorden : en nu je rotkop houden .

Ik schrok daar eigenlijk best wel van maar merkte tot mijn grote schaamte dat ik niet echt wis wat ik moest doen .
Ik heb altijd geroepen als ik iets zie wat niet door de beugel kan dan grijp ik in .
ook wisten de andere omstanders volgens mij ook niet goed wat te doen .
Enkelen schudden hun hoofd en fluisterden wat en liepen door en ook ik heb dat maar gedaan .
Daarbij ik ben geen opvoeder of moeder en op de 1 of andere manier is de grens best hoog om op een moeder af te stappen en haar te vertellen dat dit niet kan .

Ik wist echt niet wat ik met de situatie aanmoest want ik kan me ook voorstellen dat je als moeder het ook niet meer weet en eens te hard optreed , maar dan met zoveel geweld......
Ik vind dat je je kinderen nooit mag blootstellen aan geweld en al helemaal niet mag slaan op die manier .
Maar aan de andere kant ik heb vroeger echt wel eens een pak op mijn broek gehad en daar ben ik niet slechter van geworden .
Maar ik denk dat dat heel wat anders is dan wat hier gebeurd is .

Mijn vraag is dus : Als jullie zoiets zien wat doen jullie ?
Stappen jullie erop af of zou je ook niet weten wat te doen .
Kun je daarbij ook vertellen of je wel of niet moeder bent .
Wat is daarbij jullie grens en wanneer vind je iets corrigeren en wanneer gaat iets te ver ?
En vooral wat zeg je dan tegen de moeder of vader .

Ik hoop op een nette discussie .

Meraki

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:31

Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen .. :\
Het is zo lastig in te schatten, maar ik snap haar reactie ergens wel.. maar om m dan in het openbaar zo op z'n mieter te geven :P Gewoon laten liggen, werkt veel beter..

We hebben hier wel een buurvrouw, waarbij iedere dag haar dochter of de hond het moet ontgelden.. ik heb al gebeld naar de DB.. :=

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:33

Zulke situatie zijn vaak moeilijk....
Het is een moment opname.... natuurlijk is het niet goed dat de mevrouw zo reageert, maar er kunnen ook allerlei redenen erachter zitten... Ik zou in godsnaam niet weten wat ik zou doen, misschien op het moment dat daar aanwezig is dat ik het zie dat ik het weet, meestal houdt ik mij op de achtergrond.... Je kent tenslotte de mensen niet, je weet niet de redenen ervan, wat hun achtergrond is etc... straks gaat zij jou te lijf, ik noem maar wat.... Je weet tegenwoordig niet wat er in de wereld en in de mensen omgaat, vandaar die reklames

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:36

dit is heel moeilijk.
voor hetzelfde geldt is dit de eerste keer dat die moeder haar geduld verliest, en heeft ze er nu heel erg spijt van. Maar aan de andere kant, misschien doet ze dit wel vaker...

Ik heb geen kinderen, en heb vroeger echt wel eens een flinke tik gehad, en kan zeggen ben er absoluut niet slechter van geworden... ik weet wat grenzen betekenen en wat consequenties zijn als je er over heengaat...

Ik zou zelf niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen, ik denk ook niet dat je dit van te voren kan weten, ik hoop dat ik de moed heb om in te grijpen of er in ieder geval wat van te zeggen, want kindermishandeling is verschrikkelijk en moet gestopt worden!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:36

Het ligt eraan.

Als je zelf een kind hebt die zulk gedrag vertoond mag van mij nog geen eens mee de stad in. Mischien leert dat kind het zo wel..... Een draai om de oren kan geen kwaad. Ligt er wel aan in welke mate. Als een kind dagelijks word geslagen vind ik niet kunnen, maar als een kind zulk gedrag vertoond heeft ie het ook verdiend. tegenwoordig mag niks meer in de maatschappij. Maar hoor jij volwassenmensen tegenwoordig zeggen dat ze er iets aan over hebben gehouden vroeger??? Ik niet in mijn omgeving.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:38

Ik heb het ook altijd gezegd, tot ik vorig jaar de hema in liep.

Het was niet het kind, maar de moeder die een ongelooflijke driftbui kreeg. Kind liep van moeder weg. Moeder schreeuwde verschrikkelijk boos (de hele winkel door), pakte het kind keihard vast en begon toch een partij te schelden tegen dat kind. Daarna lopen ze naar de kassa, kind is afgeleid en stopt even, wordt het kind letterlijk vooruit geslagen met nog een hele scheldpartij erachteraan.. :\ Het ergste was ook nog dat het kind dat blijkbaar normaal vond, hij verblikte of verbloosde niet. :\

Iedereen in de winkel stond aan de grond genageld toe te kijken, het overviel iedereen gewoon.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:39

hmmm in deze is het een lastige keuze

kind is echt aan het drammen en stampvoeten enz....
oftewel het bloed onder je nagels aan het vandaan trekken

wij kunnen niet beoordelen hoelang en hoevaak hij dat al doet
misschien was het moment wat jij zag echt de druppel die de emmer deed overlopen van afgelopen dagen ,misschien wel weken

ik vind het anders dan wat ik ooit meegemaakt heb:
ik werkte als fouilleerder beveiliging op de luchthaven
meisje (jaar of 6?) komt door de poort en piept, moet gefouilleerd worden met toestemming en toezicht ouders (dit zijn de regels,daar mag ik niet vanaf wijken)
het kindje wil niet dus ik probeer met allerlei lieve woordjes en een snoepje geven toch het kind te overtuigen haar te fouilleren

het meisje wilde echt niet zelfs niet toen haar vader haar vast hield, ik wist op dat moment niet wat te doen,maar vader werd zo boos om het gegil van het kind dat hij haar een klap verkocht waar een volwassen van zou gaan duizelen
je hoorde de klap gewoon en ging door merg en been ;(
ik was geschokt en boos!! arm arm kind!!
ik heb dan ook gezegd dat ik dit te ver vond gaan, heb toch van de regels afgeweken met kans op ontslag en heb het meisje niet gefouilleerd
wel ben ik naar de marreschaussee gelopen en dit doorgegeven want dit was pure mishandeling!

het is dus best moeilijk oordelen en ik vind dat je er alleen wat van kan zeggen als je heel zeker van je zaak bent :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:40

Ik zou in zo'n situatie niets doen. Hoewel ik het slecht ouderschap vind, en beslist niet vind kunnen hoeft het niets met (structurele) mishandeling te maken te hebben. Het op iemand toestappen werkt volgens mij in het beste geval geheel niet. Nuttige tips worden toch niet geaccepteerd van zomaar een toevallige voorbijganger in het winkelcentrum, maar wel is de kans groot dat iemand zich aangevallen en nog gefrustreerder voelt en dat helpt niemand. Het kind zeker niet.

Als ik als buurvrouw op de hoogte zou zijn van structurele problemen, dan zou ik het al veel ingewikkelder vinden en uiteindelijk een melding doen denk ik.

En als het een bekende van mij was, dan zou ik op dat moment ofwel proberen de situatie te ontspannen, ofwel niks doen (omdat de emoties bij ouder en kind al zo opgefokt zijn dat een rustige beschouwing er toch niet in zit), maar er later op een ontspannen moment even op terugkomen...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:41

Wat ik zei : ik ben niet tegen een corrigerende tik en ik schrik niet zo heel snel
Maar dit ging met zo'n geweld , kind word aan 1 arm omhoog gesleurd , staat maar net en krijgt echt 2 geweldige draaien om de oren en word aan dezelfde arm in de buggy gegooid .

Ik vind ook dat tegenwoordig te weinig mag en alles word maar met de mantel der liefde bedekt maar dit...

Daarom ben ik ook zo benieuwd wat jullie zien als corrigeren en wat vinden jullie te ver gaan ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:44

klap op de hoofd vind ik zoiezo Not done :n
ik ga voor de corrigerende tik op de billen :j

ook ben ik liever van het straffen door middel van afnemen van luxe dingen, vrijheden en pleziertjes (zakgeld, snoep, buiten spelen enz)
vaak vinden kinderen dat heel erg en houden ze wel op, want luxe dingen zijn hun heel wat waard :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:46

zydeco schreef:
Daarom ben ik ook zo benieuwd wat jullie zien als corrigeren en wat vinden jullie te ver gaan ?

Dat is een hele andere vraag :) Dit heeft niets te maken met correctie, dit is gewoon frustratie van de ouder. Niet goed, niet zinvol, niet opvoedkundig. Heel simpel.

Maar corrigerende tikken hebben m.i. uberhaupt geen plek in de opvoeding. Er zijn talloze manieren om consequent en duidelijk te zijn waarbij je nooit hoeft te slaan. Met slaan leer je je kind vooral dat slaan blijkbaar in bepaalde omstandigheden 'mag' en dat is iets dat ik een kind niet aan wil leren. En het is gewoon niet nodig. De mensen waar ik opvoedkundig heel veel respect voor heb, die zelfs bij moeilijke kinderen veel gedaan krijgen hoeven nooit te slaan. Een corrigerende tik is een zwaktebod, een gebrek aan goede alternatieven.

(En nogmaals, want dit wordt vaak verkeerd begrepen: je kunt dan nog steeds duidelijk en consequent zijn en grenzen stellen aan het gedrag van het kind! 'Niet slaan' is niet hetzelfde als alles maar goed vinden! Alles maar pikken is namelijk OOK geen goede manier van omgaan met kinderen, en ook helemaal niet nodig.)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:02

Moeilijk inderdaad. Ik zou er zelf niet op af stappen denk ik. Voor het zelfde geld is dit de eerste keer dat ze dit kind slaat en voelt ze zich zoals ook al gezegt achteraf hardstikke schuldig... Van zo'n moment kun je ook weinig opmaken vind ik.
Mijn broertje was vroeger ook altijd zo'n drammer. En mijn moeder was dan ook altijd consequent, of negeren of erg duidelijk maken dat dit echt niet kon en ja dan greep ze hem ook wel eens bij zijn arm en was even iets minder zachtzinnig dan normaal (maar niet slaan). Wat bij hem heel goed hielp was heel hard terug krijsen en schreeuwen op dezelfde manier als hij deed :+ je kreeg wel rare blikken van mensen, zo van wat doet zij?! Maar hij was wel binnen 5 seconden stil.

Ik ben het er mee eens dat slaan opzich niets oplost (en dan doel ik op echt hard slaan), maar afentoe een corrigerende tik vind ik echt niet erg. Ook die heb ik wel eens gehad en ik ben er echt totaal niet anders van geworden. Maar dan heb ik het wel over een tik op de billen en niet in het gezicht etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:07

Ik kan dit geval niet beoordelen, kan me levendig voorstellen dat je knettergek wordt als een kind zo'n driftbui heeft.

Denk dat het weinig zin heeft om erop af te stappen, denk dat het alleen maar averechts werkt, iemand die in zo een stemming is, zal heus niet redelijk reageren. Kritiek ontvangen is sowieso moeilijk, helemaal van een onbekende, en als het om je kind gaat...... pff......

Overigens heb ik geen moeite met een corrigerende tik, mits goed getimed en gedoseerd. Denk dat daar wel een groot probleem ligt, veel mensen kunnen absoluut niet doseren, niet snel en adequaat reageren. Een scheldpartij slaat nergens op, meer dan 1 tik is imo overkill.

Was het mijn kind geweest, was het mss ook wel een tik geworden, in de buggy en mond houden. Ik weet het gewoon niet, weet niet wat eraan vooraf ging. Negeren lijkt me ook lastig in een supermarkt..... al is de beste oplossing (in mijn ervaring) wel negeren, als het kind er niets mee bereikt, houdt het snel op.
Vervolgens moet je een kind wat leuk meedoet, natuurlijk ook prijzen. Als je een kind zelf produkten kunt laten zoeken (met tekeningen op een lijstje) werkt dat ook super, moet je alleen wel op een rustig moment je boodschappen doen. En het kind moet wel met je meelopen, de hele supermarkt doorrennen mag dan weer niet :+
Je kunt beter zulk gedrag voorkomen dan genezen, al weet ik ook dat het niet altijd te genezen is, en weet ik dat je lontje na een drukke, stressvolle dag een stuk korter kan zijn..... maar kinderen heb je na 6 uur nog altijd.....

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:33

Mijn zoontje kan ook zon geweldige driftbui krijgen.
En idd soms is het dan heeeeeeeeeel erg moeilijk om er geen opmerking uit te gooien omdat kinderen het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, en tot het uiterste gaan!
Ik zou hoe dan ook nooit mijn kind slaan, zeggen dat het een rotkop heeft!
Maar ik kan hem toch op zon moment heel hard bij zijn armpje graaien en zeggen dat het nu echt genoeg is!
Buiten dat ga ik dan ook meteen naar huis, want daar heb ik hem mee mee dan met een draai om zijn oren!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:43

ik ben absoluut tegen slaan echt helemaal not done!!! ik vind dat zoiets niet door de beugel kan, als ik het zie zeg ik er wat van. waarom?
tussen mijn 11e en mijn 14e kreeg ik altijd klappen van de toenamlige man van mijn moeder(dit is niet mijn vader!)
deze man deed dat sipmel omdat hij het leuk vond om mij te slaan, tegen de omgeving zei hij dat ik extreem aan het puberen was en ik had de harde hand nodig.
tegen mij zei hij altijd dat ik het verdiende omdat hij het leuk vond. ik keer ook niet zomaar een klap ik werd soms flink in elkaar getimmerd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:47

NonaWen schreef:
We hebben hier wel een buurvrouw, waarbij iedere dag haar dochter of de hond het moet ontgelden.. ik heb al gebeld naar de DB.. :=

Ik hoop dat je ook de kinderbescherming hebt ingelicht daar haar dochter het ook moet ontgelden!? :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:48

Ik heb ze nooit geslagen als ze zulk gedrag vertoonden. Ik liet ze gewoon liggen en raar maar waar stonden ze dan zo weer op om hard achter me aan te lopen omdat ze zonder mama ook niet wisten wat ze moesten beginnen.

Tegen de oudste heb ik weleens gezegd dat ze maar een andere moeder moest zoeken als ze dacht dat ze het daar beter kon krijgen... (nadat ze me voor rotmoeder uitmaakte middenin een winkel)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:58

Als kind heb ik regelmatig een ferme klap gevangen en ook als puber. Maar op die momenten haalde ik dan ook het bloed onder de nagels uit. Ik ben er niet slechter van geworden en ben er mijn ouders niet gemeen gaan vinden. Overigens was ik een rustig kind maar ik was er wel eentje die vanalles uitteste. Met het gevolg dat ik tegen mijn moeder lastig werd op straat of op haar werk oid in de gedachte dat nooit een tik zou durfen geven als er mensen in de buurt waren. 1 keer een tik gehad in het openbaar en daarna nooit meer gedaan.
Zo iemand was ik dus wel, 1 keer een tik en dan deed ik het nooit meer :D

In het geval van de TS zou ik niet reageren, gewoon omdat het moeilijke situatie is. Wie weet hoe lang het kind al aan het klieren is? En om nou in de supermarkt als pasvolwassene opvoedkundig advies te gaan geven.... hmm als ik mij verplaats in die persoon zou ik er ook niet van gediend zijn denk ik

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:10

Tja, ik ben niet tegen het goed opvoeden van een kind.

Maar stel dat het mijn kind was die daar zo ligt te gillen, liet ik het gewoon liggen en vooral niet op reageren en gewoon weglopen en verder gaan met de boodschappen doen, nou dan wil het wel gauw stil zijn en achter je aan gaan hihihihi.

Maar als het echt stout is krijgt het gewoon een pak rammel op de broek, klaar, en nou luisteren.

gewoon op een nette en acceptabele manier.

Tja ik had ooit een kindje de haartjes geknipt in de kapperszaak, en het was werkelijk waar echt een lief kind, maar een beetje bang voor de schaar, logisch.

De moeder werd kwaad en greep het kind bij dr nek en gilde tegen dr dat ie stil moet zijn, dat arme kindje nog banger natuurlijk en huilen, ging die rotmoeder dat kindje op de schoot nemen en in een wurghouding vast houden, nou ik weigerde nog verder te gaan met het knippen, en ze gaf het ineens een paar flinke meppen op de wangen, dat kind helemaal over de rooie en overstuur natuurlijk.

Gelukkig kwam er een Oom van dat arme kindje binnen en nam het kindje even over om het te troosten, en die moeder boos kijken naar de lieve Oom en durfde niets te zeggen, toen vertrok de moeder, en vertelde de Oom ons dat het kindje mishandeld wordt door de moeder, erg he, en de Oom kon niet veel doen, maar is er altijd om het kindje te helpen en er te zijn voor het kindje en houdt het stevig in de gaten.

Bah na al die jaren denk ik er nog af en toe aan, van hoe zou het gaan met dat arme jongetje?.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-08-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:12

Jilletje schreef:
ik ben absoluut tegen slaan echt helemaal not done!!! ik vind dat zoiets niet door de beugel kan, als ik het zie zeg ik er wat van. waarom?
tussen mijn 11e en mijn 14e kreeg ik altijd klappen van de toenamlige man van mijn moeder(dit is niet mijn vader!)
deze man deed dat sipmel omdat hij het leuk vond om mij te slaan, tegen de omgeving zei hij dat ik extreem aan het puberen was en ik had de harde hand nodig.
tegen mij zei hij altijd dat ik het verdiende omdat hij het leuk vond. ik keer ook niet zomaar een klap ik werd soms flink in elkaar getimmerd.

Maar dit valt echt onder kindermishandeling. Dat vind ik echt heel wat anders en inderdaat not done. maar als mijn zoontje van 2 na 20 x zeggen dat het klaar is nog steeds de gloeiend hete kraan aanzet in bad kan hij een tik op zijn billen verwachten. (een zachte, niet meteen de kb bellen hoor! :P )
Liever een tik (je) dan dat hij zig brand aan een gloeiend ete kraan!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:14

tja, wat je kan doen?
ik zou het eerlijk gezecht niet weten.
ik kan wel zeggen dat ik in ga grijpen maar als
het puntje bij paaltje komt ben ik weer zo'n
scheiterd die niet ingrijpt :o :(

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:16

Overigens laat ik mijn zoon ook liggen in de winkel als hij dit zou doen hoor! maar ik heb en lief kindje...die doet dit niet, hahaha (afkloppen!!!!!!!!!)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:17

Citaat:
als mijn zoontje van 2 na 20 x zeggen dat het klaar is nog steeds de gloeiend hete kraan aanzet in bad kan hij een tik op zijn billen verwachten. (een zachte, niet meteen de kb bellen hoor! :P )
Liever een tik (je) dan dat hij zig brand aan een gloeiend ete kraan!

mooi ik ga de kb bellen ... hoe gemeen kun je zijn :Y)
nee dit ligt geheel anders, dit is meer waarschuwen en bezorgdheid en terecht..
een brandwond doet behoorlijk zeer!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:18

het is tegewoordig not-done om een kind een optater te geven....waarom weet ik eigelijk niet...ik bedoel niet mishandelen natuurlijk...maar een draai om de oren moet kunnen vind ik.

Ik zou niet weten hoe je door middel van een goed gesprek een drie jarige met een waas voor zijn ogen weer tot bedaren moet brengen..
Maar goed..ik heb geen kinderen,en wil ze ook niet...misschien maar beter ook...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:27

_O-
geerke toch
lig heir helemaal in een deuk..
van die laatste zinnen :D

Citaat:
Maar goed..ik heb geen kinderen,en wil ze ook niet...misschien maar beter ook...
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 30-08-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt