13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:50

Citaat:
Wijk bij Duurstede - Laura zou de jongste wereldomzeiler ooit kunnen worden, haar ouders juichen haar plannen toe, maar de leerplichtambtenaar ziet het niet zitten.

De 13-jarige Laura Dekker, die de wereld om wil zeilen. (Arie Kievit) Ze mag officieel niet weg, de 13-jarige Laura Dekker die in haar eentje de wereld wil rondzeilen. Als dat haar zou lukken, wordt ze de jongste wereldomzeiler ooit. De haviste is van plan lessen in haar kajuit te volgen via de zogeheten Wereldschool en haar huiswerk per e-mail te versturen.

De leerplichtambtenaar in haar woonplaats Wijk bij Duurstede neemt daarmee geen genoegen. De geplande soloreis is volgens hem in strijd met de Leerplichtwet. Hij wordt daarin gesteund door staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs die al Kamervragen heeft moeten beantwoorden over de reisplannen van de 13-jarige.

Ervaren zeiler
In haar zeilboot Guppy wil Dekker op 1 september vertrekken voor een solotocht rond de aarde. Via de Canarische Eilanden wil ze de oversteek maken naar het Caribisch gebied, en dan door naar Australië en terug via Sri Lanka, de Rode Zee en de Middellandse Zee. In september 2011 hoopt Dekker in Nederlandse wateren terug te keren.

Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, zo verzekert haar eigen website, droomde Dekker al van jongs af aan over zeilen. Op haar 6de stak zij al Friese meren over in haar Optimist, op haar 10de verdween ze wekenlang richting Waddenzee, onlangs stak ze alleen over naar Engeland.

Ouders steunen Laura
De ouders van Laura steunen de plannen van hun dochter. Zij maakten zelf een zeven jaar durende wereldreis per zeilboot. Vader Dick is druk bezig om Guppy klaar te maken voor vertrek en sponsors te werven voor zijn dochter. Die was donderdag niet bereikbaar voor commentaar. Eerder stelde haar vader dat Laura bij terugkomst gewoon haar havo-examen wil doen.

Onderweg zal Laura een column schrijven voor het maandblad Zeilen. Hoofdredacteur Cees van Dijk aarzelde aanvankelijk, maar leerde de tiener kennen als een serieus en gedreven meisje. Haar vader is volgens hem een ervaren zeezeiler. ‘Altijd bezig met boten en met zijn volgende trip.’

Boete
Laura moet in september vertrekken om nog kans te maken op de titel jongste solozeilster rond de wereld. Zij riskeert echter een boete als zij vertrekt zonder toestemming van de leerplichtambtenaar. Om dat te voorkomen kan haar vader zijn dochter uitschrijven uit het bevolkingsregister. Zij blijft dan wel Nederlands staatsburger.

‘Wij moeten ons aan de Leerplichtwet houden’, stelt een woordvoerder van Wijk bij Duurstede. De gemeente maakt geen bezwaar tegen ouders die hun kinderen les geven tijdens wereldreizen. ‘Dat komt vaker voor.’ Maar een kind dat zelf leert op zee, met af en toe wat telefonisch contact, is volgens de leerplichtambtenaar geen acceptabel alternatief voor school.

De Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1276518.ece

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: 13-jarig meisje wil aleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:50

Ik zag 'r net op tv, lekker nuchter ding.
Van mij mag ze gaan :j

hafjelinger

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:53

Ik vind het nogal raar, dat is toch super gevaarlijk?? Als zo'n boot omslaat ofzo dan weet niemand waar ze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:53

Solo over de wereld :n
Geweldig wat zij doet, moet ze zeker mee doorgaan, maar als maanden eenzaam rond dobberen op de oceaan doet wat met je, zeker als 13 jarige.

Maar als zij dat kan, wens ik d'r heel veel succes.

@Hafjelinger
Die boten die worden gebruikt om solo wereld reizen te maken zijn niet jou standaard boten, die zitten bomvol met elektronica
Maar niettemin, is het levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-09 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:54

hafjelinger schreef:
Ik vind het nogal raar, dat is toch super gevaarlijk?? Als zo'n boot omslaat ofzo dan weet niemand waar ze is.

Een zeewaardige boot slaat niet zomaar om, en er is GPS ed ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:54

Fout, en niet om de school maar om de gevaren. Ze zal maar een hoop piraten tegenkomen iod.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:55

ze wilde via somalie maar als er nog piraten waren zou ze wel even er omheen zeilen.

Super gevaarlijk en onverantwoordelijk. Zoveel dat fout kan gaan en wat een 13jarige niet aankan

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:56

Lijkt mij ook niet verstandig, ik snap ook niet dat de ouders zoiets goed vinden. De meeste ouders hebben al moeite om hun kind alleen naar school te laten gaan :P

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:57

Ik ben ook 13, en het lijkt me hartstikke eng. Maarja, als ze gaat, dan horen we het vanzelf hoe het met haar gaat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:57

Babsie_Flash schreef:
Lijkt mij ook niet verstandig, ik snap ook niet dat de ouders zoiets goed vinden. De meeste ouders hebben al moeite om hun kind alleen naar school te laten gaan :P

Ik denk dat papa maar wat trots zou zijn als zijn kind de jongste zou zijn om deze stunt uit te halen. Lekker veel aandacht voor zichzelf, bah :n .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:58

Om eerlijk te zijn: ik vind haar nog veel te jong daarvoor, ze kan wel verstandelijk wat verder zijn dan 13 jarigen over het algemeen, maar lichamelijk????

Wat dan als er zeepiraten komen???? nee het is geen goed idee, als grote vrachtschepen en of cruiseschepen met hopen mensen erop niet eens de piraten de baas zijn, en zij wel???????

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:00

Laat haar eerst maar eens haar opleiding afronden daarna is er nog tijd zat om de wereld rond te zeilen.

Ze is 13 en kan dus echt nog geen goede inschattingen maken. Daar is ze simpelweg te jong voor ook al beweerd ze zelf anders (en ja dat beweren alle 13 jarigen :D ).

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:01

Ook ik vind het raar,ik weet dit is haar grote droom maar ze is nog zo jong der kan van alles gebeuren en zeker met die piraten ja
maar een stichting zou haar sponsoren? weet niet welke

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:03

jeetje respect voor dat meisje! werkelijk waar! jemig waddenzee en al naar engeland gevaren? wowh.. dit is natuurlijk wel even wat anders, maargoed we moeten dus wel beseffen dat dat meisje gewoon al onwijs veel ervaring heeft. En niet zomaar even 'doodleuk' heeft bedacht dat ze wel 'ff' de wereld omvaart.

Ik heb alleen maar respect voor dit meisje! Zulke kansen moet je gewoon grijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:04

hafjelinger schreef:

Ze gaat niet écht alleen he ;) Ik hoorde dat er continue een volgboot vlak achter haar aan vaart.
School is dan nog een heel andere zaak, maar als er iets misgaat zijn er ervaren volwassenen vlakbij haar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:04

Ik moet zeggen dat ze waarschijnlijk niet veel last van piraten zal hebben.
Zeilschepen zijn over het algemeen wat moeilijker te zien dan een vrachtschip of een cruiseschip.

Daar komt nog bij dat het de laatste tijd daar vol zit met marine fregatten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:05

Als ouder liet ik haar minstens wachten tot haar 18de.
Eerst die school af en wat wijsheid bij leren. Volgens mij beseft ze niet dat 2 jaar zeilen niet dezelfde risico's heeft als eventjes voor de Hollandse kust te dobberen. Ze kan dagenlange stormen tegenkomen, ziek worden, overvallen worden door piraten die weet ik veel wat met haar doen,..
Het zorgt ook nog voor een achterstand in haar ontwikkelijk, mijn inziens, ze wil school volgen via internet, 17jarige lijkt me dat nog wel ok maar zij is net van de brugschool af!
Lijkt me beter als ze niet alleen gaat maar met haar vader ofzo.
Diezelfde man heeft als argument dat hij meteen bij haar kan zijn.. Ik probeer me voor te stellen hoe dat gaat als zij ergens in de buurt van Australie in haar bootje zit. Dat is al een hele tijd vliegen, en dan nog zoeken waar ze is op zee? Ondanks al die electronische snufjes aan boord lijkt het me geen strak plan

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:05

Ik mag ook niet alleen zeilen met de zeilboot, vind het nogal wat als dat wel zou mogen.

En een zeewaardige zeilboot kan omslaan, wij hadden het met onze zeewaardige boot op het ijselmeer zelf.

Het is meer dan varen, ze moet zichzelf onderhouden, eten voor zichzelf klaarmaken, enz enz. Nee ik vind het logisch dat de leerplichtambtenaar nee zegt. Laat haar eerst maar eens haar havo examen doen en daarna kan ze toch ook gaan? Of iets in de richting van zeilen gaan doen?

Ze heeft haar hele leven nog om de wereld over te zeilen, maar moet dat nou precies als ze hard bezig hoort te zijn op school?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:06

Thats_Me schreef:
Laat haar eerst maar eens haar opleiding afronden daarna is er nog tijd zat om de wereld rond te zeilen.

Ze is 13 en kan dus echt nog geen goede inschattingen maken. Daar is ze simpelweg te jong voor ook al beweerd ze zelf anders (en ja dat beweren alle 13 jarigen :D ).

Helemaal mee eens. :Y) Maar hoe kan ze op haar 13de nou al in d'r examen jaar zitten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:07

reininglover schreef:
Als ouder liet ik haar minstens wachten tot haar 18de.
Eerst die school af en wat wijsheid bij leren. Volgens mij beseft ze niet dat 2 jaar zeilen niet dezelfde risico's heeft als eventjes voor de Hollandse kust te dobberen. Ze kan dagenlange stormen tegenkomen, ziek worden, overvallen worden door piraten die weet ik veel wat met haar doen,..
Het zorgt ook nog voor een achterstand in haar ontwikkelijk, mijn inziens, ze wil school volgen via internet, 17jarige lijkt me dat nog wel ok maar zij is net van de brugschool af!
Lijkt me beter als ze niet alleen gaat maar met haar vader ofzo.
Diezelfde man heeft als argument dat hij meteen bij haar kan zijn.. Ik probeer me voor te stellen hoe dat gaat als zij ergens in de buurt van Australie in haar bootje zit. Dat is al een hele tijd vliegen, en dan nog zoeken waar ze is op zee? Ondanks al die electronische snufjes aan boord lijkt het me geen strak plan

Er vaart een volgboot vlak achter haar aan, met volgensmij ook haar vader daar in ;)
Wat de school-dingen betreft ben ik het met je eens :j

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:08

Wat gebeurt er eigenlijk als ze uit het bevolkingsregister word gehaalt en weer terugkomt?
Dat kan toch zomaar niet?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:11

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:12

Ik denk gewoon dat ze op school zit en baalt dat het niet kan... tenminste laat ik het hopen voor haar.
Ik denk dat ze er op het sociale gebied ook sterk op achteruit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:14

nu op het journaal ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:18

Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 24-08-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt