Scholen op basis van geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:41

Ik liep stage ooit op een school waar:

- kinderen geen kabouters mochten tekenen
- ze mochten geen boeken van Thea Beckmann lezen
- ze mochten geen fantasieverhalen schrijven
- geen sprookjes lezen
- niet aan improviseren doen met toneel

omwille van het geloof 8)7

Dat is toch idioot?

Zou het niet een goed idee om 'het geloof' weer iets te maken van thuis/in je eigen tijd en alle scholen openbaar te maken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:46

Waarom dan? Omdat die scholen niet voldoen aan jouw eisen? Wij hebben in Nederland vrijheid van onderwijs. Ik neem aan, als je op een basisschool hebt stagegelopen, dat je weet wat dat betekent. Voor de mensen die het niet weten:
- In Nederland mag iedereen een school oprichten
- In Nederland mag iedereen kiezen op welke levensbeschouwelijke basis hij zijn kind wil laten onderwijzen
- Er zijn kerndoelen voor de dingen die kinderen moeten weten/kunnen, waar iedere school zich aan moet houden.
Verre van volledig, maar dan zou het wel heel lang worden.

Deze vrijheid is een universeel mensenrecht. Jij wilt daar dus aan tornen, omdat het jou niet bevalt dat er mensen zijn die niet willen dat hun kind Thea Beckman leest?

Edit: ik quote mezelf even uit dat andere topic.
Citaat:
Overigens even dit: mijn kind (en straks allebei, de jongste wordt komend schooljaar 4) zit ook op een school met een religieuze achtergrond, namelijk een evangelische basisschool. Daar hebben wij bewust voor gekozen - sterker nog: toen wij verhuisden toen ik zwanger was van de oudste, omdat onze flat te klein was geworden, hebben we bewust gezocht naar een huis op fietsafstand van deze school. Ook door het lessysteem overigens, maar goed, dat even terzijde.
Ik vind dat er niets mis is met scholen op religieuze grondslag. Je hebt thuis een bepaalde levenshouding en het is gewoon prettig als de school diezelfde houding heeft (hoewel de school in deze iets 'heftiger' is dan wijzelf, maar wel duidelijk het minst slechte alternatief). Niet dat je kind op school iets heel anders hoort dan thuis, want dat lijkt me voor een kind alleen maar verwarrend.
Daarbij komt dat ik bij de doop van mijn kinderen beloofd heb om hen 'naar beste kunnen te onderwijzen en te laten onderwijzen' in wat wij geloven, en een school als deze lijkt me daar juist een van de beste 'gereedschappen' voor. Ik heb op deze school gewerkt, dus ik weet heel aardig wat er aan godsdienst onderwezen wordt en wat voor deel van het onderwijs dat opslokt.
Er wordt niemand afgewezen. Er zitten kinderen van allerlei gezindtes, maar ook niet-kerkelijke kinderen en zelfs een paar andersgelovige kinderen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 21-08-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:48

En geen sprookjes lezen en niet aan toneel toen met improvisatie en geen kabouters tekenen :?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:50

Nou en? Dat dat wel zou moeten kunnen, is jouw mening. Dat dat niet zou moeten kunnen, is hun mening. Jouw mening is in deze niet beter of slechter dan die van hen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:50

Vind zelf dat sprookjes lezen, kabouters lezen en improviseren met toneel iets is wat kinderen 'moeten' doen, én wat van leren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:54

passieX schreef:
Vind zelf dat sprookjes lezen, kabouters lezen en improviseren met toneel iets is wat kinderen 'moeten' doen, én wat van leren.

Precies dat onderstreepte.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:54

Ik vind het altijd toch een dilemma.

Aan de ene kant denk ik, vrijheid is een groot goed, dus ook vrijheid van hoe wil je je kind opvoeden, inclusief vrije schoolkeuze met daarin scholen gebaseerd op allerlei grondslagen.

Aan de andere kant denk ik, moet je elk kind niet een bepaald soort algemene kennis geven op een 'objectieve' school... Geloven kun je prima thuis doen en je kinderen opvoeden volgens een bepaald ideaal ook.

Ik ben zelf naar een openbare basisschool geweest waar wel gewoon bijbelverhalen met kerst werden verteld enzo. Daarna naar een christelijke middelbare school, die niet erg streng was. Dat vond ik juist wel een goede manier van de bijbel combineren met het dagelijkse leven het daaraan koppelen van keuzes van mensen. Het was niet van de bijbel vind het zo en zo dus daarom is dat zo. Maar meer op een toon van: in de bijbel staat dit, dit is een actueel verhaal, vind je het overeen komen, wat zou jij doen, waarom?
We hadden ook bijna geen docenten die echt gingen bidden 's morgens. Daarbij heb ik op deze school heel erg veel geleerd over andere geloven en levensovertuigingen. Veel meer dan vriendinnen op openbare scholen.

Maar aan de andere kant zijn er ook veel religieuze scholen die alleen maar aandacht besteden aan hun eigen idealen, en leerlingen weinig vrijheid geven om zichzelf te ontplooien. Denk maar aan scholen waar meisjes per se een rok aan moeten doen en leerlingen geen tv mogen kijken.

Ik zou op zich wel voor openbaar onderwijs kunnen zijn. Mits er echt serieus veel aandacht wordt besteed aan allerlei levenovertuigingen. Want dat vind ik wel heel erg belangrijk.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

Blue_Eyes schreef:
passieX schreef:

Precies dat onderstreepte.

Idd goed gelezen. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:58

Zoals er ook ouders zijn die dat absoluut niet willen. Die vinden dat hun kind juist ook op school onderwezen zou moeten worden over hun eigen geloof. Ze vinden het al dan niet erg dat er ook op gewezen wordt dat er ook andere geloven zijn (en wat die inhouden), maar de hoofdmoot moet volgens hen net dat geloof zijn, dat zij aanhangen.
Dat is het mooie van vrijheid van onderwijs: al naar gelang jouw eigen mening kun je kiezen wat jou de beste school lijkt.

passieX schreef:
Idd goed gelezen. ;)

Meer 'de moeite genomen om het te benadrukken' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:53

ik vind dat kinderen altijd bewust moeten zijn van het feit dat een geloof en geloof is. Een theorie over hoe het zou kunnen zijn, en dat ze vanuit die basis een keuze moeten maken vanwege het geloof en niet omdat het ze wordt opgedragen of omdat de juf zegt dat het zo gebeurd is.

Ik heb op een openbare school gezeten, en een katholieke school. Maargoed op die katholieke school zaten maar heel weinig katholieke kinderen en ik heb het er best naar mijn zin gehad :j . Naar de kerk gaan vond ik altijd wel leuk, wat dan weer minder was was dat de kinderen die katholiek waren dan weer werden 'voorgetrokken' en een hele andere behandeling kregen in die kerk. Ergens is dat logisch, maar voor een 5 jarige niet.

Anderszijds kregen we op die openbare school ook bijbelonderwijs. Daar mocht je dan voor kiezen, moslims wilden dat niet volgen bv. en die mochten dan naar een andere klas om te gaan werken. Ik vond bijbelles heel leuk en ook leerzaam. Ik volgde dat dus ook, gewoon omdat ik het interessant vond. Maar het is dus echt niet zo dat er op een openbare school iets heel anders wordt verkondigd. Of wordt verkondigd dat het ene geloof goed is en het andere slecht etc. En ook op die openbare school was er ruimte dus voor bijbelkennis.. En dat vind ik dan toch wel een stuk beter dan een school waar er 1 geloof is wat wordt opgedrongen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:39

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:14

Ik vind dat lessen over religie niet facultatief hoeven te zijn hoor. Maar dan wel lessen die gericht zijn op informatie over religies, daar zou iedereen in deze maatschappij namelijk wat van moeten weten.

Een school die de expressie van kinderen op zoveel manieren verbiedt en beperkt is overigens gewoon een slechte school, dat is pedagogisch / didactisch absoluut niet te verantwoorden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:15

Kun je dat laatste wat meer uitleggen, Shadow?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:18

Ja hoor :) Fantasie en fantasiespel is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Zowel om allerlei dingen te leren en te oefenen (bijvoorbeeld op gebied van sociale ontwikkeling, taalvaardigheid, creativiteit), als om allerlei dingen te verwerken. Dat verbieden beperkt zowel hun sociale als cognitieve vaardigheden. En dat is echt niet te verantwoorden voor een school.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:23

Eens. Ik had jouw antwoord ook wel verwacht, maar even voor de duidelijkheid ;)

Ik vind alleen een uitwas als de school die Arabesk noemt niet een geldige reden om de vrijheid van onderwijs 'op te heffen' en alle scholen weer openbaar te maken.
De school waar mijn kinderen zitten wordt door veel mensen als erg christelijk gezien, toch wordt op deze school de fantasievrijheid en ontwikkeling van kinderen absoluut niet beperkt.
Elders in de stad waar ik woon zit nog een tamelijk 'streng' christelijke school, die m.i. ook geen enkel probleem oplevert voor de ontwikkeling van een kind.

Ik denk ook dat als je het zou vragen aan het schoolbestuur van de school waar Arabesk het over heeft, dat zij zouden zeggen dat er nog legio andere mogelijkheden zijn om sociale ontwikkeling, taalvaardigheid, creativiteit te ontwikkelen dan het tekenen van kabouters of het lezen van sprookjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:32

Blue_Eyes schreef:
De school waar mijn kinderen zitten wordt door veel mensen als erg christelijk gezien, toch wordt op deze school de fantasievrijheid en ontwikkeling van kinderen absoluut niet beperkt.

Ik ben op zich niet zo'n fan van stengchristelijk onderwijs, maar zolang die aspecten niet in het geding komen heb ik er ook geen gigantische bezwaren tegen inderdaad.

Citaat:
Ik denk ook dat als je het zou vragen aan het schoolbestuur van de school waar Arabesk het over heeft, dat zij zouden zeggen dat er nog legio andere mogelijkheden zijn om sociale ontwikkeling, taalvaardigheid, creativiteit te ontwikkelen dan het tekenen van kabouters of het lezen van sprookjes.

Dat zullen ze vast zeggen, maar het verbieden van bepaalde dingen om te tekenen, te schrijven of te lezen en het verbieden van toneelspel lijkt me veel en veel te ver gaan... ook al zeggen ze dat ze 'voldoende andere mogelijkheden' hebben, ik zou ze niet geloven :)
Wat betreft het verbieden van het lezen, dat is lastig. Ik denk dat een school terecht kan sturen in wat de kinderen aangeboden krijgen. Maar het ligt er een beetje aan hoe het verder uitgewerkt wordt. Als ze zo ver gaan dat het ook thuis verboden wordt (ik kan me nog iets herinneren over een jongen die van een HBO geweerd werd omdat ze thuis televisie hadden) gaat het in elk geval te ver. Ik zou mijn kinderen ook nooit op een school willen hebben die denkt dat je het kwaad uit de wereld kunt bannen door je ogen te sluiten, en ik ga er dus van uit dat een school aan de meeste dingen ruimte moet geven op een sturende manier, maar niet op een verbiedende, gesloten manier. Maar daar valt over te twisten. (En Thea Beckmann? Een school die dat zou roepen zou ik in elk geval niet al te serieus nemen... :) )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:38

Even dit vooropgesteld: deze school zou ook absoluut mijn keuze niet zijn. Ik vind hem veel te.... gewoon te. Weet er even geen woord voor. Toch zou ik graag eens in gesprek gaan met de betreffende directeur. Ik denk dat hij nog weleens interessante redenaties zou kunnen hebben.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:42

Ik ben het helemaal eens met shadow.
En ik heb niks tegen christelijke scholen, maar het geloof aan kinderen opdringen vind ik echt heel slecht. Het is hardstikke goed als ze onderwijs krijgen over religie zelf en welke geloven er zijn of verhalen horen uit de bijbel etc, maar het moet wel objectief blijven.
Kinderen onderwijzen dat het christendom het enige echte goede geloof is (de basisschool waar ik op zat heeft het trouwens nooit gehad over andere geloven) en geen serieuze discussie aan willen gaan met kinderen die ergens aan twijfelen is gewoon lelijk.
En op de biblebelt bestaan ze helaas..

Kinderen moeten zelf leren denken en dat tegengaan lijkt me een hele slechte zaak, wat voor goeds wil je ermee bereiken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:44

Improviseren, sprookjes, dingen tekenen en fantaseren is iets wat een kind nodig heeft voor de ontwikkeling. Tenzij je wil dat het kind achter blijft in de cognitieve ontwikkeling zou ik ze persoonlijk weg houden van dergelijke scholen. Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen... Dus het is geen kwestie van mening respecteren, het is een kwestie van feiten... Dergelijke scholen zijn niet goed voor kinderen.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:47

Ach al dat gezeur over het geloof elke keer... ;)
Voor mij is het geloof bidden voor het eten en niets meer, zoals je merkt ben ik dus niet gelovig en vind ik het ook niets.

Dat mensen dingen geloven kan ik overigens erg goed begrijpen, maar dat je geen kabouters mag tekenen...? :\
God zou denken die zijn ook niet goed wijs dat ze geen kabouter mogen tekenen. :+

Nee, dat mensen gelovig zijn prima... Maar toch vind ik wat jij nou aangeeft arabesk, toch echt wel veel te ver gaan, kan het haast niet begrijpen dat het zo ver gaat op sommige scholen...
Het kind zou haast een trauma krijgen als het een andere kind een kabouter ziet tekenen...
Laatst bijgewerkt door Oeless op 22-08-09 21:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:48

Dat vind ik nu eens niet, ik vind dat Arabesk heel heel groot gelijk heeft.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:49

pharagirlke schreef:
Dat vind ik nu eens niet, ik vind dat Arabesk heel heel groot gelijk heeft.

Ja dat heeft ze ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:55

Maar desondanks is zo'n school een uitwas. Het zegt niet zoveel over al die scholen die er anders mee omgaan. Ik heb op twee katholieke scholen gezeten, en die hebben beide heel bewust allerlei levensbeschouwing in het programma opgenomen, daar was geen sprake van beinvloeding of zieltjes winnen, er werd gewoon respectvol omgegaan met allerlei zaken, en daar zie ik geen probleem in. Het katholieke uitte zich in de kerst- en paasversieringen die facultatief waren, en er was meer aandacht voor religie / levensbeschouwing in het algemeen dan op vergelijkbare openbare scholen. (Er was ook een algemene kerstviering maar dat was meer gericht op het samenzijn met je klas en als feest van verbondenheid, niet op het geloof op zich.)

Dat vind ik prima, geen probleem.

Op een school als deze vind ik eerder dat de schoolinspectie zou moeten ingrijpen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:01

Generaliserend gesproken zijn de christelijke en islamitische scholen een stuk rechtlijniger dan de katholieke scholen.
Binnen christelijke kringen heb je ook weer de nodige gradaties in "strengheid". Reformatorisch, vrijgemaakt en hervormd zijn de eerste die mij te binnen schieten, correct me if I'm wrong, ben niet zo heel erg thuis in religies.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:01

Het is jammer dat het waarschijnlijk waar is, maar ik denk dat het onderwijs (en de kinderen) er beter op worden ja..
Hoe je het ook wendt of keert, ik kan geen goede eigenschap bedenken die kinderen zouden krijgen van nooit zelf na mogen denken.

Ik ken genoeg mensen die hun kop in het zand steken als je over bepaalde dingen begint die niet helemaal passen in hun geloof,(ze beginnen er vaak zelf over hoor) ik vrees dat het een effect is van dit soort scholen. (ik zie een verband met hele strenge eenzijdige christelijke opvoeding iig)
Ik ken trouwens ook mensen die zich door deze opvoeding juist helemaal afgekeerd hebben. ;)

Een christelijke school als shadow noemt vind ik trouwens wel hardstikke prima, en ik hoop idd ook dat dit gewoon een uitwas is..
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 22-08-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt