Zorgverzekering alweer duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Zorgverzekering alweer duurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:12

bron: depers.nl
Gepubliceerd: vandaag 10:37
Update: vandaag 10:40

De zorgverzekering wordt volgend jaar fors duurder. Onder meer vanwege de Mexicaanse griep, de vergrijzing en het achterwege blijven van compensatie door de overheid nemen de zorgkosten flink toe. Zorgverzekeraar CZ verwacht dat de basispremie wel eens tien euro per maand duurder kan worden, schrijft Spits vrijdag.

Tegenvaller kabinet door griep

Eigenlijk zou de premie dit jaar al stijgen, maar een eenmalige bijdrage van het ministerie van Volksgezondheid voorkwam dat. Deze ingreep scheelde zestig euro op jaarbasis, vijf euro per maand. "Dat bedrag komt er volgend jaar sowieso bij", zegt een woordvoerder van CZ in de krant.

De kosten voor zorgverzekeraars stijgen jaarlijks door de loonstijgingen van personeel in de zorg, de toenemende vergrijzing en behandelingen voor aandoeningen als diabetes en overgewicht. Volgend jaar komen de kosten van de grieppandemie er nog eens bij. "We schatten de stijging op minimaal tachtig euro, maar het kan ook zo een tientje per maand worden."

De Nederlandse Zorgautoriteit, de toezichthouder op de zorgmarkt, heeft geen oordeel over de prijsstijgingen. "Het is een vrije markt", zegt een woordvoerder. "De Nederlandsche Bank kan ingrijpen als de stijging van de kosten niet meer in verhouding staat tot het dekken van de kosten voor de verzekeraar."

CZ verhoogde de basispremie in 2007 met 7,70 euro per maand, maar voerde in 2008 een prijsverlaging van ruim vijf euro door. In 2009 bleef de premie voor de basisverzekering gelijk op 90,75 euro per maand.
____________________________________________________________________________________________________________

Nou wat vinden jullie er nou van?? ik wordt er niet goed van we kunnen maar blijven betalen voor al die verzekeringen en voor de overheid. Als ze nou zelf een keer niet zo met geld gooien dan hoeft ook alles niet zo duur te worden.
Voor een operatie in duitsland voor je rug betaal je €6000,- en hier? €16.000,- als je er dan al mee bent. ze zijn hier in Nederland hartstikke gek. De overheid geeft geld voor alle arme landen, maar de arme inwoners hier laten ze st*kken.
sorry hoor, moest even mijn frustraties kwijt.
en ze deden in 2008 wel een prijsverlaging in, maar de eigen bijdrage werdt wel meer. :(

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:32

Ik geef je wel gelijk met hulpverlening aan arme landen. Het is wel nobel dat je andere arme landen wilt helpen, maar denk ook eens aan je eigen volk! :( Niet iedereen is rijk in Nederland en er zijn zat mensen die nauwelijks rond kan komen van hun inkomsten.

Ik ben niet blij dat de zorgverzekering weer duurder wordt. Iedereen heeft ook andere kosten zoals belastingen, huur/hypotheek, maar daar houden ze te weinig rekening mee, naar mijn mening.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:34

Oh lekker zeg :\

Alsof het al niet duur genoeg is

deflin schreef:
bron: depers.nl
Gepubliceerd: vandaag 10:37
Update: vandaag 10:40

De kosten voor zorgverzekeraars stijgen jaarlijks door de loonstijgingen van personeel in de zorg,

Goh daar merk ik anders helemaal niks van >;)
Laatst bijgewerkt door Onali op 14-08-09 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:35

nou ja zeg! Wat een vergelijking! ik vind deze stelling echt not done!

Ik ben ook niet blij met de prijzen van de zorgverzekering, maar om dan iemand anders dan maar in de stront te laten zakken is te gek voor woorden!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:38

Ik zag van de week nog oude afschriften waarop ik nog geen 70 euro kwijt was voor AV/TV+. Goeie oude tijd. Inmiddels is het bijna het dubbele en mag ik nog zelf dokken voor mijn medicijnen ook, want ik heb mijn eigen risico nooit op :roll:

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:41

Ik vind ook dat Nederland eerst eens hier het eigen volk van fatsoenlijke zorg moet voorzien want ook daar zitten nog veel haken en ogen aan.
Daarbij betalen we er een hoop (naar mijn mening teveel) aan iedere maand.
Daarbij moet ik zowiezo ook steeds het eigen risico nog betalen, sorry dat ik af en toe gebruik maak van de zorg.
Ben alleen bang dat we er weinig aan kunnen doen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:45

amondi schreef:
nou ja zeg! Wat een vergelijking! ik vind deze stelling echt not done!

Ik ben ook niet blij met de prijzen van de zorgverzekering, maar om dan iemand anders dan maar in de stront te laten zakken is te gek voor woorden!

Helemaal mee eens!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:49

Gut...gelukkig dat de Mexicaanse griep opduikt,geweldig excuus >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:49

Wat ik eigenlijk nog het wonderlijkst vindt is dat iedereen hier zo verbaasd en verontwaardigd over is. Toen het nieuwe zorgstelsel ingevoerd werd was het in grote lijnen allang al duidelijk dat het zo zou gaan lopen - en toch heeft men in de verkiezingen toen vooral gestemd op partijen die voor het nieuwe zorgstelsel waren.

De vergelijking met arme landen vind ik trouwens wat zinloos - dat zijn totaal onvergelijkbare zaken, maar ga er maar van uit dat we het zelfs met hoge zorgpremies toch wel beter hebben dan veel mensen in de landen waar de ontwikkelingshulp heengaat. En het is maar gewoon ons geluk geweest dat we hier wonen en niet daar.

deflin

Re: Zorgverzekering alweer duurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:54

De vergelijking met arme landen is meer voor de overheid bedoelt en niet voor de zorgverzekering.
ik bedoel daarmee dat de overheid beter zijn geld ergens anders in kan steken. Dan maar even een stukje over militairen ( wat ik onzin vindt dat ze daar zitten)
De kosten voor de oorlogsvoering in Uruzgan zijn sinds het begin bijna verdubbeld. Het oorspronkelijke budget was een misvatting van toenmalige minister Kamp. De militaire missie in Uruzgan kost inmiddels 800.000 euro per dag. De post 'onvoorzien' loopt echter snel op.

Voorafgaand werden de kosten van de totale operatie geschat op ongeveer 340 miljoen euro. De daadwerkelijke deelname aan de Amerikaanse oorlog in Afghanistan begon op 1 augustus 2006. Defensie heeft zijn begroting inmiddels al met 240 miljoen bijgesteld naar 580 miljoen euro, de duurste militaire operatie in de Nederlandse geschiedenis. Op de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie verwachten ambtenaren dat die kosten de komende maanden nog verder oplopen.

De personeelskosten in Afghanistan bedragen volgens de laatste berekeningen van Defensie 237 miljoen euro. Dat is ruim 130.000 euro per militair. De F-16's kosten 38 miljoen euro en de overige materiële kosten bedragen samen 305 miljoen euro. "De stijgende kosten van de missie zijn makkelijk te verklaren", zegt Rob de Wijk, directeur van het Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS). De belangrijkste oorzaken zijn, volgens De Wijk, de aankoop van 25 nieuwe extra beveiligde patrouillevoertuigen - de zogenaamde Bushmasters - en de slijtage van het materieel. De Dutch Bushmasters zijn speciaal aangeschaft voor gevaarlijke missies in Afghanistan. Kosten: 1 miljoen euro per stuk.

wat een geld en wat kunnen ze met dit geld de mensen hier een beetje besparen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:55

Niet verbaast hoor Shadow...toen ze begonnen met dit stelsel was dat het begin van het einde.Amerikaanse systeem...geweldig...als je genoeg verdiend :(

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:57

Straks krijgen we dezelfde taferelen als in Amerika.. :(
oh nee, ze willen het gaan verplichten dat je verzekerd bent.. ze zijn niet goed snik..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:58

de meest voorgeschreven medicijnen worden niet meer vergoed, en de eigen risico erbij en de premie die steeds stijgt, wie verdient er nou op? Wij zeker niet!
Volgens mij is het al verplicht om je te verzekeren.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:01

Het hebben van een basisverzekering is wettelijk verplicht. De overheid stelt de inhoud van het basispakket vast.

Voor behandelingen die buiten het basispakket vallen, kunnen mensen zich aanvullend verzekeren. Dat is niet verplicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:03

NonaWen schreef:
Straks krijgen we dezelfde taferelen als in Amerika.. :(
oh nee, ze willen het gaan verplichten dat je verzekerd bent.. ze zijn niet goed snik..

Het is al verplicht :) En het is ook heel goed dat het verplicht is. De taferelen in Amerika zijn nou juist dat veel mensen geen verzekering hebben om de simpele reden dat ze het niet kunnen nemen. Daar zijn mensen die zelfs de allernoodzakelijkste zorg niet kunnen krijgen, ook in de middenklasse. Hier is dat niet het geval.
Doordat het verplicht is, zal het niet zo snel zo ver gaan dat een groot deel geen toegang heeft tot de verzekering of de zorg - en dat vind ik in elk geval iets.

Ik vind het zorgstelsel slecht, de uitvoering van de zorg in veel gevallen niet optimaal en de financiering erg krom - maar voorlopig kun je er in Nederland toch vanuit gaan dat je noodzakelijke zorg (zeker de hele ingrijpende zaken) wel kunt krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:07

en wederom sluit ik me volledig aan bij shadow :+
dit was allang te voorzien. maakt het niet minder rot, maar iedereen had het kunnen weten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:09

ze vergeten zeker alleen even dat door de crisis de helft van nederland zonder werk(gaat) zitten..en dan ook nog meer gaan betalen? ze vergeten blijkbaar dat er ook miljoenen mensen al nauwelijks rond komen hier in nederland..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:11

niet zo overdrijven. werkeloosheid is op dit moment 8,8 %. is veel, maar nog lang niet die helft waar jij het over hebt.
voor mensen die het niet kunnen betalen bestaan allerlei subsidies en tegemoetkomingen; geen vetpot maar het is wel geregeld.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:15

ik zeg toch ook niet dat de helft van nederland al zonder werk zit? maar dat de peilingen zijn dat dat wel gaat gebeuren..en die subsidies moet je ook maar net voor in aanmerking komen met al die regeltjes..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:16

Wat ik dus niet kom bijvoorbeeld :+ Ik heb al sinds januari geen cent meer gehad en ook geen werk kunnen vinden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:16

dan heb je de laatste peilingen niet gevolgd. werkeloosheid stijgt minder dan verwacht!
voor al die subsidies moet je idd in aanmerking komen, maar die regels zijn er niet voor niets.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:18

Nou ja, geregeld...geregeld...dat is ook wel weer een ietsiepietse beetje overdreven. Als ik zie waar mijn ouders, die allebei volledig zijn afgekeurd en allebei niet gezond zijn, van rond moeten komen... vind ik dat toch niet allemaal zo 'geregeld..'
Straks gaan ze er ook nog op achteruit als mijn vader zijn penioensgerechtigde leeftijd heeft bereikt, de vroegere wao (nu wia dacht ik) is ook geen vetpot en de financiele ondersteuning op het gebied van de ziektekosten verzekering is een lachertje te noemen... Gelukkig kunnen ze een aantal dingen die bij chronisch zieke mensen horen, op het gebied van kosten dan, declareren bij de belasting, maar ik vind het persoonlijk toch van de zotte...

Er wordt steeds minder vergoed in het basispakket en de prijs wordt steeds duurder. Ik vind het echt van de zotte... :n

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:20

benangelique schreef:
dan heb je de laatste peilingen niet gevolgd. werkeloosheid stijgt minder dan verwacht!
voor al die subsidies moet je idd in aanmerking komen, maar die regels zijn er niet voor niets.

Leuk, die peilingen en regeltjes... Maar als je, door een fijne kredietcrisis, werkloos bent geworden en dus nog maar weinig te makken hebt, en je valt dan ook nog buiten de 'fijne' regeltjes, die er niet voor niets zijn, dan is dat toch wel een flinke onkostenpost dat je ziektekosten verzekering ook weer duurder wordt.

Ook al is het verplicht, er zal op deze manier een tijd komen dat mensen daar toch onder uit proberen te komen... Het is straks niet meer te betalen voor enkelen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:22

Lyonesse schreef:
Wat ik dus niet kom bijvoorbeeld :+ Ik heb al sinds januari geen cent meer gehad en ook geen werk kunnen vinden.

Geen WW?
Geen ontslagvergoeding *moeilijk in deze tijd, ik weet het*?
Geen bijstand?
Helemaal niets?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:23

Liezel1 schreef:
Lyonesse schreef:

Geen WW?
Geen ontslagvergoeding *moeilijk in deze tijd, ik weet het*?
Geen bijstand?
Helemaal niets?

Jup, helemaal niets.