Duitse joden voor publicatie Mein Kampf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Duitse joden voor publicatie Mein Kampf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 01:29

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4544 ... mpf__.html

MAINZ - Duitse joden zijn niet meer voor een verbod van het boek Mein Kampf van de voormalige Duitse dictator Adolf Hitler. De Centrale Raad van de Joden in Duitsland ondersteunt een becommentarieerde uitgave van de omstreden ideologische tekst, meldden Duitse media.

Secretaris-generaal Stephan Kramer van de raad noemt een wetenschappelijk onderbouwde editie nuttig en belangrijk. De joodse organisatie schaart zich daarmee achter een instituut in de Beierse hoofdstad München, dat Mein Kampf opnieuw op de markt wil brengen.

Het Beierse ministerie van Financiën, dat de auteursrechten op het boek bezit, voelt niets voor een heruitgave. De rechten vervallen echter op 31 december 2015, zeventig jaar na de dood van Hitler aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. In het boek zet de latere Führer zijn politieke en antisemitische opvattingen uiteen.

Hoe staan jullie hier tegenover? Met een beetje zoekwerk is het boek gewoon via het internet te downloaden. Is een beetje sturend commentaar wenselijk? Denken jullie dat het boek ineens een bestseller wordt omdat iedereen die zich een beetje voor die periode interesseert of de ideologien van Hitler opnieuw leven in wil blazen, dit gaat aanschaffen?

Rinske

Re: Duitse joden voor publicatie Mein Kampf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:45

Hmm, ik weet niet zozeer of het het opnieuw inblazen van zijn ideologiën zijn, maar wellicht meer de interesse in het waarom die man zo ziek in zijn hoofd was. Ik zou het bijvoorbeeld best interessant vinden om het te lezen, maar absoluut niet om de ideologiën uit te dragen := . Gruwelijk idee zou dat zijn...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:56

Ik ben ook tegen het verbod, mein kampf kan ook nuttige inzichten geven. Als je de geschiedenis kent kan je ze voorkomen, en dus ook de gedachtengang van het beest.

Verbieden is nooit nuttig, en als men wil kan men elk boek misbruiken en zeker de spiegels voor de koningen en consorten van machiavelli en soorten. En die zijn vrij in omloop al is je vijand spiezen op het kerkplein iets lastiger tegenwoordig.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:39

Ik zou het boek graag lezen, omdat ik me interesseer hoe mensen denken en hoe ze daartoe komen. ( ik heb ook het juiste beroep gekozen, gelukkig :) )

als het vrijgegeven wordt ga ik het eens lezen. Het is een soort van in het hoofd kijken van die man, ik ben benieuwd..

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:42

Ik heb het boek zelf. Het heruitgeven lijkt me wel een goed idee. Is echt wel een interessant boek. :j

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:52

Mij benieuwt het hoe iemand tot zulke waanidieeën komt zoals Hitler, wat heeft zo'n man bezield om tot deze massavernietiging te komen.
Het geld van de verkoop zou dan aan een goed doel geschonken moeten worden zodat niemand rijk kan worden van de woorden van deze gek.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:33

Ik vind het verbieden van een boek officieel gezien nooit een goed idee. Je tast daarmee toch een stuk persvrijheid/vrijheid van meningsuiting aan. Ik snáp het wel dat een boek als Mein Kampf verboden is, zeker als alle drama's nog zo vers in het geheugen liggen. Maar principieel gezien ben ik er voor dat het uitgegeven wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:25

Ik wil hem ook lezen :j

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:54

Wat ik begrepen heb, bij geschiedenis, is dat het boek bijna niet te lezen is. Ik heb er verder niet veel interesse in. Prima als men het wil gaan gebruiken voor studie, maar he sociaal nazionalisme is ook verder aan het uitbreiden, ik ben bang dat het weer ideeën gaat aam wakkeren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:55

Bedoel je niet nationalisme? :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:00

Voor mijn part mogen ze dat boek echt wel opnieuw uitgeven met extra commentaar. Zo kan iedereen lezen wat een zieke geest die man had. Ergens hoop ik ook dat het de groei van het neonazisme kan drukken, al weet niemand natuurlijk of dat zo zal zijn.

In ieder geval een goed teken dat een groep joden daar dus achterstaat. Lijkt me niet gemakkelijk voor mensen die er eigenlijk een pak dichter bij staan dan een doorgaanse mens zoals ik.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:11

Mensen die dat boek willen gebruiken om het nieuw leven in te blazen hebben het al, want er is echt wel aan te komen. De nep-neonazi zijn veel te schijterig om er echt iets mee te doen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:15

Het zou mij wel interesseren om het boek te lezen.

Ik heb er niets op tegen dat het boek weer wordt gepubliceerd.
De film van Wilders is toch ook gewoon "goedgekeurd"?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:18

Hier in België kan je het trouwens in elke bib van een universiteit of zo vinden. En ook in de archieven en zo. Dus het is niet zo dat het een geheim boek is of zo of dat het door hogerhand echt is tegengehouden. Hoe het in Duitsland zit, weet ik niet, maar het zal daar wel wat moeilijker liggen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:21

Ik zou het boek ook graag willen lezen, en dat om de zelfde reden als milo. Ben erg geïnteresseerd in wat er in mensen hun hoofd om gaat, en hoe ze tot zulke acties kunnen komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:57

Daphna schreef:
Wat ik begrepen heb, bij geschiedenis, is dat het boek bijna niet te lezen is. Ik heb er verder niet veel interesse in. Prima als men het wil gaan gebruiken voor studie, maar he sociaal nazionalisme is ook verder aan het uitbreiden, ik ben bang dat het weer ideeën gaat aam wakkeren.

Angst is pas het sterkste wapen. :)

Een boek op zich heeft weinig kracht, als we zo moeten redeneren kunnen we al de sociaal psychologische boeken van het kwade (psychologie of evil kwaad klinkt zo raar) over genocide, en modellen van holocoast best vernietigen. Want dat zijn de verklaringen van de verschillende factoren die een genocide bezit. En dus kan je het ook als een mooi recept bezien.
Maar dat word niet bezien als gevaarlijk juist omdat mensen daar geen angst aankoppelen. En dat maakt het misbruik minder waarschijnlijk.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:24

Ik denk dat het ook wel openbaar mag worden. Alhoewel, ik heb er stukken uit gelezen en die vond ik vrij saai. Hitler was niet een bijster goede schrijver. Het is trouwens niet zo moeilijk meer om aan te komen, je kan hem zo downloaden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:54

Ik zou het eerlijk gezegd ook wel eens willen lezen, gewoon om te weten wat er om ging in het hoofd van die man. Verbieden vind ik geen goeie optie, dan ontstaan er alleen maar illegale circuits. En ach, zo moeilijk is er nu ook weer niet aan te komen. Met een beetje zoekwerk vind je het zo.

Commentaar hoeft er voor mij niet bij. Want welke commentaar zet je er dan bij? Nee, laat de lezer er maar z'n eigen mening over vormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:05

Maar daar gaat het nu om. Opnieuw uitgeven (verbieden van boeken valt voor mijn in dezelfde categorie als het verbranden van boeken) maar dan met commentaar erbij. Niet iedereen kan zich er een eigen mening over vormen of is historisch zo onderlegt dat hij de link kan leggen naar wat Hitler werkelijk ten uitvoer heeft gebracht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:08

Ik zou het best eens willen lezen. Ik heb inderdaad ook begrepen dat het een vrij taai boek is om te lezen. Na de bevrijding hebben meerdere hoge SS officieren bekent dat ze het boek nooit hebben gelezen omdat ze er simpelweg niet doorheen kwamen...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:15

Cassidy schreef:
Maar daar gaat het nu om. Opnieuw uitgeven (verbieden van boeken valt voor mijn in dezelfde categorie als het verbranden van boeken) maar dan met commentaar erbij. Niet iedereen kan zich er een eigen mening over vormen of is historisch zo onderlegt dat hij de link kan leggen naar wat Hitler werkelijk ten uitvoer heeft gebracht.

Dat bedacht ik me ook toen ik op "send" klikte :+

Ik heb er gewoon problemen mee als er commentaar bij wordt gezet, want er is toch geen "universele" commentaar op zoiets? Dan krijg je bv. commentaar met een communistische inslag, of van de democratische kant... Verschilt ook weer per land en sociale kring wat de commentaar hierop is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:19

Of psychologisch commentaar waarom iemand zo denkt, en ook waarom de joden scapegoats waren. De economische factoren die inspeelden, of waarom hij juist voor gaskamers heeft kunnen kiezen. En waarom ze de bepaalde kampkleding droegen.

Weet nu niet wat er in het boek staat, maar sommige dingen zijn echt interessant. Ook gewoon voor het dagelijks leven

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:16

Ik zou het interessant vinden, juist met commentaar. Ik denk dat het met het opnieuw inblazen van ideologieen wel meevalt, omdat de ideeen (helaas) toch nog volop levend zijn. En de mensen die achter de ideeen aanlopen hebben maar al te vaak geen boek nodig. Een paar simpele oneliners zijn vaak genoeg :\

Maar uit historisch oogpunt kan het boeiend zijn, en ik denk dat je juist door dit soort dingen een plek te geven (dus met commentaar), gezonder om kunt gaan hiermee. Op vakantie en in musea hoor je ook steed verhalen over vernietigde boeken en beelden en huizen en wat dan ook... en het is achteraf altijd zo zonde. Omdat je dan maar een deel van het verhaal overhoudt. Ik denk dat een boek dat zoveel gevolgen heeft gehad niet weggestopt moet worden, maar in context moet worden geplaatst.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:29

ik wil hem al heel lang lezen :=
maar inderdaad niet omdat ik het met hem eens ben, maar ik ben zo benieuwd wat er in hem omging...

commentaar vind ik een beetje dubieus... wie laat je het commentaar geven... commentaar is 9 van de 10 keer een mening

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:42

Ik zou het wel willen lezen. In tegenstelling tot veel andere (ondanks dat ik zijn daden niet goed keur, laten we daar duidelijk over zijn) vind ik de theorie an sich nl niet half zo ziek. De uitvoering was niet wat het moest zijn. Maar dat was niet de theorie zijn schuld. Ik zou graag meer willen lezen en willen lezen wat zijn bedoeling was met zijn theorie voordat hij er helemaal in door sloeg.

Tieneke: is het ook vertaald naar Nederlands eigenlijk?