Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:20

door Cees Jansen
WILBERTOORD - De landing van ballonvaarder Ron Ballon in het Oost-Brabantse dorpje Wilbertoord is voor een 37-jarige boer uitgedraaid op een arrestatie wegens poging tot doodslag.

De man ontstak in woede toen de luchtballon met daarin zeven personen op zijn akker neerkwam. Toen medewerkers van het ballonbedrijf de mand, de ballon en de passagiers kwamen ophalen, eiste hij 75 euro schadevergoeding. Het bedrijf wilde geen geld betalen, volgens de aangifte, omdat de boer geen schade zou hebben. Getuigen vertellen dat de boer volledig doordraaide. Hij werd later in verzekering gesteld omdat hij met zijn tractor inreed op een van de medewerkers en de passagiers probeerde tegen te houden. Niemand raakte gewond. Familie van de landbouwer wilde gisteren niet reageren. "We weten van niks. Hij is meegenomen door de politie en daar blijft het bij", zegt een van de familieleden.

Volgens buurtgenoten die naar de landing van de luchtballon waren komen kijken, eiste de boer geld van de ballonvaarder, "anders mochten ze niet vertrekken. De ballonvaarder wilde 25 euro geven, volgens hem de standaardnorm in dergelijke gevallen. Daarna liep het uit de hand."

Joop de Wilde, van de KNVvL afdeling ballonvaren, meldt dat het gebruikelijk is dat ballonvaarders na de landing een 'geschenk' aanbieden aan de landbouwer, "als dank voor een landing en een gastvrije ontvangst". Volgens De Wilde is de ballonvaarder hevig geschrokken door het voorval. "De zaak is helemaal geëscaleerd. De mensen zijn zelfs op het fietspad nog door de boer bedreigd." Wanneer en of er strafvervolging volgt van de boer, is aan het openbaar ministerie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4410 ... tml?p=13,1

De reactie was buiten proportie maar ik kan heel goed voorstellen dat de agrarier witheet is. Het is toch van de zotte dat ballonvaarders zomaar op iemands eigendom mogen landen zonder vooraf toestemming te vragen. Ik snap dat dat moeilijk is, maar dat lijkt mij het probleem voor de ballonvaarder. Ik weet wel dat als ze bij mij in de weide met paarden zouden landen dat ik ook niet voor mezelf in zou staan.

sunny_l0ve

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:56

Poging tot doodslag vind ik ook wel erg ver gaan en een overdreven reactie, maar ik kan me voorstellen dat die boer het niet fijn vindt als ze het niet van tevoren melden dat ze op zijn erf landen. Ik zou er ook niet echt blij mee zijn denk ik, zeker niet als er dieren in de buurt zouden staan, het beest hoeft maar te schrikken en door de omheining heen lopen of in de sloot te belanden.
Wat stom dat zo'n luchtballonmaatschappij geen vaste landplek hebben, zou veel beter zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:01

Ik vind dat de boer te ver is gegaan in zijn woede, maar ik kan mij wel heel goed voorstellen dat die man boos is.
Zelf zou ik het ook niet prettig als iemand met zijn luchtballon op mijn land zou landen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:06

Wie weet hoe vaak er al een ballon op zijn grond is geland... Hier is het met bepaald weer ook iedere avond raak met die dingen en ze landen waar het ze maar uitkomt. Ze zeggen wel, dat ze rekening houden met.... maar ik kan me heel goed voorstellen, dat de maat eens een keer vol is.
Het berdag wat er dan ook standaard wordt gegeven (€ 25,-) is een lachertje. Als ik kijk hoeveel ze vernielen tijdens het landen/drinken/verwijderen van alles, dan mag daar inderdaad wel wat meer tegenover staan.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:10

Ja, je hebt gelijk zammie. Dat weten ze natuurlijk ook niet hoe vaak het gebeurd is. En dan is die 25 euro op een gegeven moment ook niet genoeg meer. Daarom snap ik niet waarom ze geen vaste landingsplek maken, echt heel raar.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:11

Och een groot stuk grasland waar op het moment toch niets mee wordt gedaan, dan vind ik dat dat best moet kunnen.

Maar een afgezette weide waar paarden/andere dieren in lopen, is een heel ander verhaal. Al denk ik dat de ballon vaarder daar ook wel op let.

Nu moet ik zeggen dat ik er ook totaal geen ervaring mee heb.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:13

eeerlijk gezegd kan ik die boer niet helemaal ongelijk geven. heel leuk allemaal hoor die luchtballons.

Maar als die landen gebeurt dat ook maar waar ze willen.
Laatst bij ons ook landen ze in de grote weide, komen er van her en der wagens aan gecrossed openen omheiningen en pleuren gewoon zonder boe of ba jouw grond op.

Dan al die beesten over de zeik, want die dingen zijn best groot een vreemd. Kan je snel crossen om die hekken dicht te doen .

Pff leuk is anders en wij krijgen trouwens geen vergoeding.
Ik laat gewoon de honden los hoor.
Die staan dan rond die mand te dreigen zodat ze er niet uitdurven en ja die helpers op het land blijven dan ook liever in hun wagen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:14

Ik vind het heel raar dat ze het niet van tevoren melden dat ze van plan zijn ergens in de buurt te landen. Want ze landen toch op iemand's eigen erf inderdaad..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:18

Een vaste landingsplek?En als de wind de andere kant uit gaat dan?
Of al het bijna niet waait?

En schade..dat valt wel een beetje mee!Ze proberen al om op begraasde of gemaaide percelen te landen, maar ja dit lukt niet altijd
En ik heb ze bij ons in de omgeving nog nooit 2x op het zelfde perceel zien landen.
En dat ze tussen het vee landen heb ik ook nog nooit gezien!(dat mogen ze trouwens niet eens)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:19

Raggel schreef:
Och een groot stuk grasland waar op het moment toch niets mee wordt gedaan, dan vind ik dat dat best moet kunnen.

Maar een afgezette weide waar paarden/andere dieren in lopen, is een heel ander verhaal. Al denk ik dat de ballon vaarder daar ook wel op let.

Nu moet ik zeggen dat ik er ook totaal geen ervaring mee heb.

Hier dus wel veel ervaring. Zitten op de 1 of andere manier in hun vluchtroute :D en ze houden geen rekening met de omgeving. Ik heb hier echt 1 keer de mazzel gehad, dat ik thuis was, zag dat er eentje aankwam en nog net op tijd de paarden naar binnen heb kunnen doen. Deze ballonvaarder had blijkbaar niet gezien, dat er een omheining stond en is dwars door omheining, omheining buren (boerenland) en een sloot gegaan. De mensen die eruit kwamen waren echt hard aan hun glaasje champagne toe :D

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:20

Ik zelf heb bij mijn vader in wilbertoord gewoond, en ik kan zeggen dat daar regel matig ballonnen (aan komen) varen, of het bij hem al vaker gebeurt is, dat kan ik jullie misschien nog vertellen.
Wij zitten daar wel dicht bij volkel leger macht basis voor vliegtuigen, dus er is geregeld overlast.
Misschien dat hij zich daar aan ergert? ik weet het ook niet.
Jullie horen nog iets van mij!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:20

just_bassie schreef:

En schade..dat valt wel een beetje mee!Ze proberen al om op begraasde of gemaaide percelen te landen, maar ja dit lukt niet altijd
En ik heb ze bij ons in de omgeving nog nooit 2x op het zelfde perceel zien landen.
En dat ze tussen het vee landen heb ik ook nog nooit gezien!(dat mogen ze trouwens niet eens)

Een vaste landingsplaats kan inderdaad niet nee, maar ze zouden bijvoorbeeld kunnen aangeven ik welke omgeving ze gaan landen en dat mensen die dat niet willen dat kunnen aangeven.
(dan zullen er misschien geen weilanden meer overblijven :+ )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:23

just_bassie schreef:

Volgens mij wordt dat ook erg moeilijk om een landingsgebied in te stellen, want ze zijn inderdaad afhankelijk van de windrichting enz.
Maar ze landen hier gerust in akkers waar wat instaat en naast een wei waar koeien in lopen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:27

Tja dat vind ik dan weer echt niet kunnen Zammie!
Want als je ziet hoe de meeste dieren reageren :n

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:30

Caira schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4410 ... tml?p=13,1

De reactie was buiten proportie maar ik kan heel goed voorstellen dat de agrarier witheet is. Het is toch van de zotte dat ballonvaarders zomaar op iemands eigendom mogen landen zonder vooraf toestemming te vragen. Ik snap dat dat moeilijk is, maar dat lijkt mij het probleem voor de ballonvaarder. Ik weet wel dat als ze bij mij in de weide met paarden zouden landen dat ik ook niet voor mezelf in zou staan.

Lees vooral eens de reacties die er onder het artikel van de link staan (telegraaf) eens.
Ik kan me het heel goed voorstellen dat dit voor een boer de druppel kan zijn, boeren hebben het helemaal niet makkelijk en moeten zich aan zoveel regeltjes houden. En dan kan zo'n ballon maar gewoon op zijn mooi ingezaaide akker landen,waar vele uren werk in hebben gezeten, en dat moet hij maar accepteren? En trouwens, je weet ook niet de hoeveelste ballon dit is die (weer) op zijn land terecht komt.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:47

Ik heb net mijn vader aan de telefoon gehad en die kon mij dit vertellen,

Op het moment verdienen de boeren geen fluit! Met alle regeltjes is het niet meer leuk om te boeren.
De ballon is op een weiland geland, hij wilde de vergoedding van €25,- niet aannemen omdat hij dit te weinig vond.
Hij wilde percé een bedrag van €75,- krijgen, en ging hier voor door het lint.
De boer zelf staat absoluut niet sterk in zijn schoenen, en met het aantal geteugen zal zijn zin van denken nooit winnen
in een rechtbank.
Deze boer is gewoon niet slim geweest om zo te reageren, hij staat absoluut niet in zijn recht!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:51

Dat is dus weer typisch nederland, het is zijn land, zijn gewas is beschadigd, zijn land is zonder toestemming gebruikt door anderen en hij heeft geen recht van spreken, kom nou !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:53

Misschien staat hij niet in z'n recht om zo over de zeik te gaan, maar ik zou het ook van de zotten vinden als iemand met een luchtballon (en die dingen zijn me een partij groot!!!) op MIJN land zou landen. Het is dan wel MIJN oogst dat naar de knoppen gaat en MIJN brood dat ik met die oogst moet verdienen of MIJN paarden die getraumatiseerd zijn!

25 euro is absoluut een lachertje!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:56

Misschien had die boer wel een rotdag, land er ook nog een ballon in je achtertuin.. :=
Ik kan me voorstellen dat ie er niet blij mee was....Misschien moeten die ballonvaarders maar eens wat regels op gaan stellen.
Maar da's natuurlijk geen excuus om met je trekker op mensen in te rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:20

Wat een overdreven reaktie.
Een balonvaarder kan niet van te voren weten waar hij gaat landen, hij is geheel afhankelijk van luchtstromen, wind ed. Schade geeft zo'n landing nauwelijks. Ze landen over het algemeen gewoon op gras. Als we nou allemaal eens een beetje toleranter zouden zijn voor elkaar. We leven in zo'n hekjescultuur hier in nederland. Bah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:25

Ja ze landen over het algemeen op gras, maar daar heeft de boer in wiens oogst ze wél landen niks mee te maken natuurlijk.

En nauwelijks schade... op een veld met oogst landen met een mand met zo'n 490 kilo aan mensen erin? Lijkt me schade genoeg.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Er staat toch in het artikel dat er geen schade was? Waarschijnlijk had 'ie helemaal geen oogst op dat stuk land.

Daarnaast snap ik de meneer best, maar absoluut geen excuus om maar op de mensen in te gaan rijden met een tractor. Dit had wél veel schade voort kunnen brengen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Een balon hoort niet in 1x te landen. Hij moet de balon vol houden totdat er toestemming is om te landen. Is dit niet het geval, dan kan de balon 'versleept' worden naar een ander perceel. Ook hier zie ik vaak dat het anders gaat. landen en blam! balon laten ze gelijk leeglopen.
Hier vonden de enters het gelukkig wijs om naar zo een balon te kijken. Maar toen hij vlak overkwam liepen de beesies best hard. En mijn hartje ook.

Om mensen aan te rijden met een trekker.. tjah, das ook niet helemaal je van het.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:29

Ik zit al jaren tussen de boeren.
En geen enkele boer is blij als zo'n rotballon in het weiland landt.

Tevaak wordt er te weinig rekening gehouden met de dieren.
Vee word in de omheining gejaagd , verwondingen, koeien die helemaal van slag zijn.

Godzijdank hebben ze na veel ellendige ongelukken geleerd niet in de buurt van paarden te landen.
Kan me nog goed heugen dat er in Wanroy een paar paarden gestorven waren door zo'n rotballon.

Ieder zijn eigen hobby. Maar (zeker gezien de prijzen die mensen betalen voor een vaart) 25 euro voor een landing .. dat is een aanfluiting.

Dus ja ik geef die boer groot gelijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:31

Hier (ballon) varen die malloten ook overal rond en landen waar het ze uitkomt. Ze trekken zich niets aan van dieren die in de weides staan, laat ze lekker gaan ronddobberen boven een onbewoond ( mens en dier) stuk land, oh nee dat hebben we niet in Nederland! Afschaffen die handel als men niet wenst rekening te houden met mens en dier.
Als ze het zouden wagen om te dicht in de buurt van mijn paarden te landen zouden ze met mij ook een probleem hebben.
Luchtafweer geschut helpt vast wel en anders gewoon een vuurpijltje afsteken, zijn ze zo weg!! }>

Hoezo hokjes/ hekjes!! Dat heeft hier niets mee te maken, er ontstaat schade aan land en soms aan dieren. Zo'n ballonvaartje kost een lieve duit, laat ze de vergoeding dan flink opschroeven en de ballonvaarder uit zijn hokje laten komen!!