Guantanamo-gevangenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Guantanamo-gevangenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:24

http://www.nu.nl/algemeen/2042133/verba ... nende.html
"HILVERSUM - In de Tweede Kamer is met verbazing gereageerd op de ruimte die premier Jan Peter Balkenende dinsdag openliet voor het opnemen van gevangenen uit de omstreden gevangenis Guantanamo Bay.
Balkenende zei na zijn gesprek met de Amerikaanse president Barack Obama dat het kabinet bereid is over de opvang van gevangenen na te denken, als de aangekondigde sluiting van de gevangenis daarop vast zou zitten.

Volgens kabinet en Tweede Kamer moeten de Verenigde Staten het probleem in beginsel zelf oplossen en kan er wel hulp geboden worden bij juridische obstakels."

Het kan aan mij liggen, maar eigenlijk zie ik volstrekt niet in waarom wij ook maar IETS zouden moeten ondernemen? Amerika is geen onderontwikkeld land zonder mogelijkheden dat buiten zijn schuld om in de problemen is geraakt, in tegendeel. Ik vind het bizar dat Balkenende de optie overweegt, maar vind dat alle andere politici ook nog wel erg vergevingsgezind. Waarom blijven we hier niet heel, HEEL ver uit de buurt? Wat vinden jullie, wat zou er gedaan moeten worden? En waarom is dit uberhaupt een discussie?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:27

Volkomen met je eens Shadow0. Hij had helemaal geen ruimte moeten laten. Laat ze dat probleem lekker zelf oplossen :\

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:06

als dat zou betekenen dat die gevangenen op deze manier sneller uit guantanamo weggehaald worden heb ik er geen problemen mee hoor. Ik denk dat je zoiets niet moet bekijken uit het oogpunt "hun probleem, laat het ze zelf maar oplossen" maar vanuit het oogpunt, "hoe zijn de slachtoffers van guantanamo het snelste geholpen"

En duimen omhoog voor Obama, dat hij eindelijk ook daadwerkelijk stappen aan het ondernemen is om die praktijken te stoppen!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:46

Citaat:
'Ex-gevangenen Guantánamo kunnen gewoon asiel krijgen'

Als gevangenen uit Guantánamo Bay na hun vrijlating in Nederland opgenomen worden, zouden ze op grond van bestaande wetgeving een asielstatus kunnen krijgen. Dat heeft Vluchtelingenwerk vandaag bevestigd.

"Als deze mensen niet kunnen terugkeren naar hun eigen land omdat zij daar een reële kans lopen om gefolterd te worden, kunnen zij op basis van artikel 3 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens een verblijfsvergunning krijgen in Nederland", meldde een woordvoerster van Vluchtelingenwerk.

Dat zij een tijdlang hebben vastgezeten in de Guantanamo Bay-gevangenis heeft volgens de woordvoerster geen negatieve invloed op het verkrijgen van de status. "Guantanamo Bay is een omstreden gevangenis. Zolang deze mensen niet veroordeeld zijn, kunnen zij net als andere asielzoekers in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning."

Asielzoekers kunnen in eerste instantie vergunning voor bepaalde tijd krijgen. Na vijf jaar kan deze worden omgezet naar een vergunning voor onbepaalde tijd.

Premier Jan Peter Balkenende zei gisteren in een gesprek met de Amerikaanse president Barack Obama dat het kabinet bereid is na te denken over de mogelijke vraag gedetineerden uit de Amerikaanse gevangenis voor terreurverdachten op Cuba in Nederland op te vangen. Volgens hem zou daar alleen sprake van kunnen zijn als er nog een paar gevangenen overblijven en de aangekondigde sluiting van de gevangenis daardoor in gevaar komt.

De Tweede Kamer heeft verbijsterd gereageerd op die toezegging.

fok.nl

helemaal koekoek :+

mistid

Re: Guantanamo-gevangenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 01:06

Dat Balkenende ze ruimte toezegd vind ik dan wel weer apart.
Aan Obama hebben ze tenminste wat, die probeert oplossingen te vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 02:34

Als de speciale verhoormethodes, waar Guantanamo Bay bekend om staat, stoppen, is het er dan werkelijk zo slecht? Moet er ruimte gemaakt worden in Nederlandse Justitiele inrichtingen, omdat Amerika een van haar meest beruchte gevangenissen sluit (en daarbij een verkiezingsbelofte nakomt?)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 04:52

Gekkenwerk. Daarnaast, hier in Nederland zijn zo veel asielzoekers die een verblijfsvergunning willen. Die al zo lang in Nederland zijn en er jaren voor aan het vechten zijn... Dan worden er eventjes een stel Amerikaanse gevangenen naar ons land gehaald en die zouden dan net zo veel recht kunnen hebben op een verblijfsvergunning.... :(

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:18

Cassidy schreef:
Moet er ruimte gemaakt worden in Nederlandse Justitiele inrichtingen, omdat Amerika een van haar meest beruchte gevangenissen sluit (en daarbij een verkiezingsbelofte nakomt?)

ruimte gemaakt worden??? Grootste deel van de Nederlandse gevangenissen staan leeg, sterker nog ze gaan er enkelen sluiten. Definitief verblijf vind ik dan inderdaad weer vele te ver gaan, maar als tijdelijk opvang betekend dat guantanamo sneller kan sluiten, heb ik er echt geen problemen mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:33

In Guantanamo worden mensen in strijd met hun mensenrechten gevangen gehouden. Het gevanghouden op zích is al onrechtmatig :)*
De meesten zijn puur ontvoerd, gewoon uit hun eigen land. Sommigen voor niets meer dan het op straat dragen van een Casio F91-W 8)7

Sluiten van Guantanomo door die wederrechterlijk vastgehouden mensen ergens anders op te sluiten is het decentraliseren van Guantanamo.

Iedereen is onschuldig tot schuld is AANGETOOND :)*
AL de mensen daar hadden al járen geleden voor een gerecht moeten verschijnen.
Inmiddels behoren ze ALLEMAAL in vrijheid met een compensering voor het aangedane onrecht.

Idem Bagran.

Obama roept veel, doet er voor alsnog NIETS aan.
In Bagran neemt het aantal rechtenloze gevangen nog steeds toé en martelen is er nog steeds een ´geaccepteerde´ verhoormethode....
Dat wat de VS ´terroristen´noemt ook gezien kan worden als rechtmatig verzet wil men daar niet begrijpen.
Je mag als westers leger wel een dorp plat gooien maar je daar als dorpeling niet tegen verzetten. Dan ga je het zwarte gat Bagran in en verdwijn je voor de wereld.
Over 10 jaar ga je dan misschien naar een nieuw gebouwd complex in de Flevopolders wanneer Bagran gedecentraliseerd wordt...

hc

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:59

Maar wat zou Obama dan moeten doen? Als hij terstond Guantánamo zou sluiten zou heel Amerika op z'n achterste benen staan - je laat criminelen toch niet zomaar vrij?!
Het blijft wel zo dat inderdaad die mensen onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen. Aangezien er weinig haast gemaakt wordt met het starten van rechtvaardige processen tegen de gevangenen vrees ik dat het merendeel daar inderdaad onterecht vastzit.

Aan de ene kant moet je Amerika op dit punt niet willen steunen en vind ik het dus geen goed plan om ze te helpen, ze zullen dit toch zelf moeten oplossen. Aan de andere kant moeten die gevangenen daar gewoon weg, dat heeft prioriteit - die mensen zitten misschien wel onschuldig vast en ondergaan gruwelen.
Daarnaast denk ik overigens dat je als premier van een minilandje als Nederland wel érg stevig in je schoenen moet staan om tegen iemand als Obama te zeggen dat je niet meewerkt. Kun je nóg zo tegenin gaan en zeggen dat Nederland toch ook een land is, toch ook z'n rechten, maar de realiteit blijft wel dat de meeste Amerikanen niet eens weten dat Nederland iets anders is dan Duitsland en ik kom er érg regelmatig tegen die nog altijd denken dat Amsterdam de hoofdstad van Denemarken/Zweden/Noorwegen is.

Door die gevangenen op te nemen en ze een rechtvaardig proces te geven, zou Nederland een stuk onrecht uit de wereld kunnen helpen. Daar staat tegenover dat ik er absoluut tegen ben dat die mensen eerst allemaal op vrije voeten gesteld worden en dán asiel kunnen aanvragen in Nederland - ik twijfel er namelijk niet aan dat daar ook mensen opgesloten zijn die wel degelijk schuldig zijn. En die naar Nederland halen is nou weer minder geslaagd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:17

Hanmar schreef:
Maar wat zou Obama dan moeten doen?

AL degevangen in Guantanamo zitten daar onrechtmatig en HOREN dus helemaal niet daar te zitten.

Normaal = gelíjk vrijlaten met compensatie voor het onrechtmatige opgesloten zitten en martelen.

Realiseer je dat deze mensen:
- onrechtmatig gevangen zitten
- gemarteld zijn en worden

Idem Bagran.

hc

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:05

Dat ben ik volkomen met je eens, die mensen horen compensatie te krijgen.
Maar bedenk je ook dat, hoewel de meesten daar onrechtmatig zitten, het best kan zijn dat er ook mensen zitten die weliswaar nooit veroordeeld zijn, maar wel degelijk iets flink fout hebben gedaan. Die stel je dan óók op vrije voeten.

Ik zeg: allemaal op héle korte termijn een rechtvaardig proces geven, en daartoe mag Nederland wat mij betreft best rechtshulp aanbieden. Als die mensen maar zo snel mogelijk een proces krijgen en naar aanleiding daarvan dus ook recht kunnen hebben op een fikse schadevergoeding.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:07

Balkenende ten voeten uit.
Laten we lekker doen wat Amerika maar van ons wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:22

Hanmar schreef:
Dat ben ik volkomen met je eens, die mensen horen compensatie te krijgen.
Maar bedenk je ook dat, hoewel de meesten daar onrechtmatig zitten, het best kan zijn dat er ook mensen zitten die weliswaar nooit veroordeeld zijn, maar wel degelijk iets flink fout hebben gedaan. Die stel je dan óók op vrije voeten.

Ja, en?
Iedereen is onschuldig tot schuld bewezen is.
Heb je geen rechtmatige gronden, dan ben je zélf fout.
Dat is de essentie van een rechtsstaat.

Wat de VS doen is oppakken en vasthouden naar believen, martelen en ontzeggen van ALLE fundamentele mensenrechten.

Bedenk daarbij dat wat die mensen mógelijk flink fout gedaan heben wellicht helemaal niet fout ís. ´Fout´ is in dit geval een oordeel van de amerikanen en hun vazallen.
Het woord ´terrorist´ is nu zó vaak misbruikt als excuus voor onaccepatbele acties dat het geen waarde meer heeft.
Na de tweede wereldoorlog hebben verzetshelden medailles gekregen voor acties die nu door ons als bezetter terrorisme genoemd worden :)*

Is is GEEN excuus voor Guantanamo en Basram.
Het is wel bewijs voor de argumenten van Al Queda.
Het is onbegrijpelijk dat de westerse politici niet door lijken te hebben dat wat de VS uitvreten exáct bevestigt wat de extremisten aan de andere kant roepen; dat de VS de mensenrechten niet respecteren. Dat is gewoon zo. DE VS lappen de mensenrechten naar hún believen aan hún vertrappende legerlaarzen.
De staat die gevangene uit Guantanamo overneemt, neemt daarmee afstand van de ondertekening van het verklaring van de mensenrechten :)*

hc

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:31

Het bekende schoothondje van Bush verhaal...

Ik vind het heel triest hoe dit aangepakt wordt. Deze mensen moeten inderdaad gecompenseerd worden.

Velen zijn onschuldig uit hun land, familie, leven geplukt, gemarteld en nee nu kunnen ze niet meer terug. De oplossing is Nederland natuurlijk, daar voelen gemartelde islamieten zich vast wel thuis. Ahum.. kuch.. Wilders zal vast met een welkoms comité klaar zijn, om ze meteen te kunnen voorstellen aan Nederlands beste onderduik beveiligers. Is dat trouwens de enige compensatie dat ze in ons prachtige land mag komen wonen? Of krijgen ze ook een pak met geld? van wie trouwens? van Nederland of Amerikaans, euh ik bedoel Irakees olie geld?
In ieder geval Welkom!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:40

Maar waarom neemt Amerika dan niet zelf die gevangen op? Het plan was dat elk land een stel gevangen zou 'krijgen' maar Amerika zelf natuurlijk niet... Dat vind ik erg vreemd je zou toch verwachten dat Amerika zelf wel de middelen en de ruimte heeft om deze mensen op te nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:43

Swift schreef:
Maar waarom neemt Amerika dan niet zelf die gevangen op? Het plan was dat elk land een stel gevangen zou 'krijgen' maar Amerika zelf natuurlijk niet... Dat vind ik erg vreemd je zou toch verwachten dat Amerika zelf wel de middelen en de ruimte heeft om deze mensen op te nemen.

Het probleem is dat het geen rechtmatige gevangenen zíjn.

In Bagran zitten er nog VEEL meer.

Ten eerste is het hoogst twijfelachtig of waar deze mensen van verdacht worden eigenlijk wel verkeerd ís in de zin van geen ´normale´ actie van oorlog.
Ten tweede worden ze ergens van verdácht.
Ten derde is er geen rechtmatige grond om ze vast te blijven houden.
en tot slot is er zelfs na martelen nóg geen bewijs.

Het is gewoon onrechtmatig en dat overnemen is dit ook.

hc

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:35

Ben ik nou achterlijk of worden in Guantanamo verdachten van terrorisme vastgehouden?

Ik ben het absoluut niet eens met de manier hoe deze verdachten behandeld worden. Maar er zitten wel degelijk gevaarlijke mensen tussen, wat moeten wij daarmee? De reis, alles is één groot risico. Je maakt mij niet wijs dat er in Amerika zelf geen oplossing gevonden kan worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:41

Wanted2003 schreef:
Ben ik nou achterlijk of worden in Guantanamo verdachten van terrorisme vastgehouden?

Onrechtmatig door de amerikanen opgepakte personen die alleen verdáchten zijn van iets waarvoor die amerikanen terrorisme als alibi opvoeren :)*
Er zitten daar ook verschillende personen die opgepakt zijn wegen het dragen van een http://en.wikipedia.org/wiki/Casio_F91W

Is iemand verdachte van een misdrijf?
Dan is daar een normale rechtsgang voor.

Guantanomo en Bagran zijn op zich al schendingen van de mensenrechten omdat daar mensen zonder eigie vorm van reechtsgang terechtkomen en blijven.

In Guantanamo zit NIEMAND rechtsgeldig volgens internationale recht.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:45

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik wist dat de praktijken daar geen zuivere koffie waren, maar was er altijd van overtuigd dat er terroristen zaten. Verkeerd op de hoogte dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:31

Wanted2003 schreef:
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik wist dat de praktijken daar geen zuivere koffie waren, maar was er altijd van overtuigd dat er terroristen zaten. Verkeerd op de hoogte dus.

Lees de links in het Casio-artikel maar eens.

Idem eens wat graafwerk over Bagran.

Wat de VS uitvreten is eenvoudig onrechtmatig.

´We´ zijn onrechtmatige bezetters van Irak en Afghanistan.
Dat een bewind in een bepaald land ´ons´ niet aanstaat is geen valide reden het te plat te bombarderen en te bezetten.
Het vervolgens overal waar het ons uitkomt oppakken, opsluiten en martelen van iedereen die zich in onze ogen als tegenstander ontpopt onder het subjectieve begrip terrorist is absurd.
De VS en vazallen zijn op dit moment de grootste terroristen.

In Italië zit ook een megalomane dictator die zijn dictatorschap kan handhaven en uitvoeren omdat hij de media beheerst. Hij is het met de VS eens en daardoor is dat goed?
Israël heeft eigen atoomwapenes en doet raketproeven. Wat is daar anders aan dan NoordKorea en Iran? Dat ze joodse lobbykracht in de vs hebben?

hc

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:57

Balkenende is een allemansvriendje en heeft totaal geen ruggegraat. Dat blijkt hier maar weer uit :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:02

Martine_R schreef:
Balkenende is een allemansvriendje en heeft totaal geen ruggegraat. Dat blijkt hier maar weer uit :=

Hij is wel de democratisch verkozen volksvertegenwoordiger dus wát blijkt dan eigenlijk?????

hc

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:17

Tja, toen kenden we hem nog niet :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:19

Martine_R schreef:
Tja, toen kenden we hem nog niet :+

Tot 3 keer toe :?

Ik heb begrepen dat ze niet in Amerika mogen wonen (als iemand dat uit kan leggen graag) dan is het opnemen van een paar van deze stakkers en ze nog een deel van een leven gunnen gewoon een humanitaire beslissing.