Invriezen eicellen, bij gezonde mensen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Invriezen eicellen, bij gezonde mensen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:20

Bron: telegraaf.nl (en andere site's)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4407 ... html?p=5,1

Citaat:
Kamer huiverig voor invriezen eicellen DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft bedenkingen tegen de plannen van het AMC in Amsterdam om eicellen te gaan invriezen van alleenstaande vrouwen die op latere leeftijd nog moeder willen worden. CDA en ChristenUnie zijn ronduit tegen, de PvdA heeft veel vragen. Alle drie regeringspartijen willen opheldering van staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid).

CDA-Kamerlid Janneke Schermers heeft er bezwaren tegen dat een medische techniek wordt ingezet om een probleem op te lossen dat niet direct met gezondheid te maken heeft. „Je bent dan iets volstrekt onnatuurlijks aan het doen.” Invriezen van eicellen gebeurt al, maar dan alleen bij vrouwen die door een ziekte onvruchtbaar dreigen te worden.

Schermers vindt het ook vreemd dat de vrouwen die eicellen laten invriezen, kinderen kunnen krijgen op een leeftijd dat zwangerschap er normaal gesproken niet meer in zit. Dat de kinderen ouders op leeftijd zullen hebben, vindt ze ook geen goede zaak.

Ook PvdA'er Khadija Arib vindt het „discutabel” dat het AMC een medische oplossing biedt voor een maatschappelijk probleem. Verder zou de Gezondheidsraad moeten uitzoeken wat de gevolgen voor moeder en kind zijn. Arib wijst er veder op dat er nu nog geen medische richtlijnen zijn voor dit soort ingrepen. Daar komt nog eens bij dat de leeftijdsgrens voor ivf op 45 jaar ligt.

De ChristenUnie ziet de plannen als een oprekking van het verbod op onderzoek met embryo's. De kleinste regeringspartij ziet ook de risico's voor vrouwen die op latere leeftijd gaan baren. .„Als maatschappij zijn we nog steeds zoekende hoe we werk en opvoeding van kinderen kunnen combineren”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Esmé Wiegman. „Het AMC wekt de suggestie hiervoor dé oplossing te hebben gevonden in het invriezen van eicellen, maar dat is het allerminst.”

D66 is in principe voor de behandeling, als de voorlichting aan de vrouwen maar deugt. Ook zou op vragen over effectiviteit en de gezondheid van moeder en kind eerst een antwoord moeten komen.

Ik was erg benieuwd wat jullie van bovenstaand stukje vinden.
Ik ben zelf erg voor vernieuwde technologieen, maar dit vind ik net een stap te ver.
Je krijgt straks mensen welke eerst tot hun 50ste carriere gaan maken etc. Hun eicel ''weer op komen halen'' en dan nog eens aan kinderen gaan beginnen.

Bovendien is het voor de kinderen ook niet echt fijn '' Ben je met oma op stap?''
Of de ouders overlijden als het kind zo'n 20 is. De kans dat ze overlijden als de kinderen klein zijn wordt dan wel steeds groter.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 18-07-09 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aanzet voor discussie in openingspost gezet.

Blue_Eyes

Re: Invriezen eicellen, bij gezonde mensen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:22

Ik zie inderdaad ook vooral het leeftijdsprobleem. Leuk voor die vrouwen dat dat kan en ik snap hun probleem helemaal - maar waar leg je de grens? Je komt op je 55ste de man van je leven tegen en wilt dan nog een kind? Lekker voor dat kind, om als-ie 10 is een moeder van 66 te hebben.

Wat mij betreft is dit ook net een stap te ver.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:24

ik vind het ook te ver, een leeftijdsgrens is echt wel nodig...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:43

Wat is er gebeurt met de slagzin "Een slimme meid krijgt haar kind op tijd"??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:50

woofie schreef:
Wat is er gebeurt met de slagzin "Een slimme meid krijgt haar kind op tijd"??

Vraag ik mij ook wel eens af......

Ik vind zelf dat als mensen op 35+ leeftijd aan hun eerste kind beginnen en het wil niet lukken, pech gehad.
Ja heel hard, dat weet ik.

Maar ook in dat geval vind ik dat ze dan te laat zijn. De veel grotere kans op miskramen en kinderen met een afwijking nog buiten beschouwing gelaten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:43

Ik weet dat niet iedereen de keuze heeft en de mogelijkheid om vroeg aan kinderen te beginnen. Zelf vind ik het ook vrij laat als je op je 35e of zelfs 45e nog aan kinderen gaat denken.

Vind het dan ook absurd te noemen dat vrouwen straks op hun 50e nog zwanger zouden kunnen worden. Dat is geheel tegen de natuur in, aangezien je dan normaal gesproken al in de overgang zit en dus vermindert of niet vruchtbaar meer bent. Dat is niet voor niets.

Mijns inziens zou de regering meer moeten stimuleren dat vrouwen eerder aan kinderen beginnen. Dat is zowel voor de moeder als het kind het best.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:28

Hoi,

ik vind het absurd!!! We zijn al één van de landen waar vrouwen op relatief late leeftijd aan kinderen beginnen. Moeten we daar nu een schepje boven op doen? Eerst carriere maken en dan op je 50e je eicel 'ophalen' en voor een kindje gaan??? Ik vind het ook geen gezonde leeftijd om nog een kind te krijgen. De moeder heeft veel kans kans op complicaties tijdens zwangerschap en bevalling, meer risico's op afwijkingen aan het kindje. En daarnaast maak je een kind wel blij met ouders van 70 als je zelf 20 bent????

Een ander verhaal vind ik het als een jonge vrouw met kanker voor de behandelingen haar eicellen laat invriezen en deze 'gebruikt' op het moment dat ze genezen is. Dat is een medisch verhaal en dus totaal anders.

Zelf ben ik 25 en mama van een dochter van 1,5 jaar. Ik krijg vaak de reactie van 'jeej, dan was je wel jong'. En dat vind ik jammer. Ik was gewoon op tijd vind ik. Terwijl een vrouw van 35-40 jaar gewoon wordt gefeliciteerd zonder een opmerking van 'jeej, dan ben je eigenlijk wel laat'.

En daarbij vertelde de verloskundige dan half in de 20 lichamelijk gezien de beste leeftijd is om kinderen te krijgen. Helaas is de maatschappij zo verandert en moeten vrouwen eerst carriere maken en gaan ze pas veel later aan kinderen denken. Al moet ik zeggen dat wij het financieel gewoon goed voor elkaar hadden/hebben en een kindje een goede stabiele leefomgeving konden bieden.

Ook ik vind dat ze het best mogen stimuleren om jonger aan kinderen te beginnen. Al vind ik het wel belangrijk dat het financieel haalbaar moet zijn en je het kind een stabiele leefomgeving moet kunnen bieden. Al zegt leeftijd daar tegenwoordig weinig meer in. Wij zijn nu nog lekker fit en ons meisje heeft lekkere moderne ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:46

Op zich vind ik het geen slechte zaak om eicellen te kunnen invriezen. Vraag blijft echter of het ethisch verantwoord is om vrouwen te helpen op hoge leeftijd zwanger te worden, gezien het feit dat er op hogere leeftijd ook vaker kans is op complicaties tijdens de zwangerschap en aangeboren afwijkingen bij het kind. Dat laatste zou echter door het gebruiken van 'jonge' eicellen misschien juist verbeterd kunnen worden.

De opmerking van het CDA dat het tegennatuurlijk is vind ik nergens op slaan. Eicellen invriezen van vrouwen met dreigende onvruchtbaarheid is ook tegennatuurlijk, plastische chirurgie is tegennatuurlijk, pinnen in je armen is tegennatuurlijk, een kunstgebit is tegennatuurlijk, een keizersnede is tegennatuurlijk, hart-long-machines zijn tegennatuurlijk, inenten is tegennatuurlijk, autorijden is tegennatuurlijk en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:55

Heb hier toch gemengde gevoelens over.
Aan de ene kant denk ik, tja...waarom?

Aan de andere kant, waarom niet?
Al is een leeftijdsgrens wel noodzakelijk lijkt me, boven de 50 wordt het toch erg tricky.
Maar waarom niet eerst lekker carrière maken en dan kinderen? Er zijn genoeg vrouwen die dat allemaal eerst wel willen, wat van de wereld zien, carrière en dan als ze in rustiger vaarwater zitten, kinderen willen. Prima toch?

Ik vind het ook jammer dat er zo negatief gesproken word over 'oude' ouders.
Ik ben zelf een kind van 'oude' ouders (moeder was 43 en m'n vader bijna 48) en ik heb me geen betere ouders kunnen wensen.
Mijn vader kon vervroegd met de VUT en heeft dus alle tijd voor me gehad, niks was te gek en ging altijd mee naar de pony en naar concours e.d.
En verder waren ze niet anders dan andere ouders, ik had een super jeugd, werd vrijgelaten, niets 'ouderwets' o.i.d.
En nu nog, mijn ouders zijn resp. 69 en 74 en nog super fit en sportief. Reizen heel Europa (en daarbuiten) nog door, fietsen dagelijks nog zeker 40 km.
Kunnen ook nog perfect op stap met mijn neefje van 3....

En in mijn omgeving ken ik meer 'oudere' moeders (eind 30/begin 40) en ik zie eigenlijk weinig verschil tussen hen en de 'jonge' moeders.
Ja, deze dames zijn vaak wat nuchterder, door het stukje meer levenservaring wat ze al hebben, dat is wel iets wat opvalt.

En mijn beeld is misschien wat gekleurd door mijn eigen situatie, maar ik kan het me niet voorstellen dat je op je 25e al kinderen wilt. Pff, ga eerst eens leven denk ik dan :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:55

Ach hoeveel mannen beginnen na hun 50ste niet aan de tweede of derde leg.
Op deze manier is dat ook voor vrouwen mogelijk en die moeten dat echt willen. Ze worden zwaar gescreend en de behandeling is geen pretje, duur en dus en op eigen kosten.
Dan moet je echt wel een kind willen op die leeftijd
Moet er niet aan denken, op je 52ste nog met het kind naar de zandbak, maar ja er zijn dus vrouwen die dat willen.
Overigens loopt Nederland niet voorop, er zijn landen waar dit al langer gebeurt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:01

Citaat:
De Tweede Kamer heeft bedenkingen tegen de plannen van het AMC in Amsterdam om eicellen te gaan invriezen van alleenstaande vrouwen die op latere leeftijd nog moeder willen worden.

Uit bovenstaand stuk haal ik dat het hier niet per se gaat om vrouwen die eerst carriere willen maken, maar om alleenstaande vrouwen die misschien pas op latere leeftijd een man 'vinden' waarmee ze kinderen zouden willen krijgen.

Doordat de gemiddelde levensverwachting de afgelopen decenia zo gestegen is (volgens wikipedia met 20 jaar in de afgelopen 80 jaar), en door de verbeterde medische mogelijkheden om ook de kwaliteit van leven te verbeteren, kan ik mij voorstellen dat vrouwen eerst hun eigen leven willen leven (carriere maken / wat van de wereld zien) alvorens aan familie uitbreiding te beginnen.

Wel heb ik vraagtekens bij de uitwerking - er zal immers een leeftijdsgrens (waar?) moeten komen of voldoende opvang bij overlijden van de ouder (dit natuurlijk op elke leeftijd overkomen, maar de kans is groter). Ook komen er met de leeftijd grotere verschillen in het ouder worden - sommige mensen fietsen op hun 85e nog tig kilometer en zijn helder van geest, anderen hebben teveel last van hun gewrichten en ontwikkelen ouderdomsziekten als Alzheimer etc. Hoe wordt dit ondervangen?

In de huidige maatschappij wordt het voor een grote groep mensen steeds moeilijker om jong aan kinderen te beginnen. Als je met 16 van de middelbare school komt en met 20 klaar bent met je vervolgopleiding waarna je aan een baan kunt beginnen, kan ik mij voorstellen dat je het sneller financieel voor elkaar hebt om aan kinderen te beginnen dan als je met 18 pas van de middelbare school komt en met 25 pas klaar bent met je vervolgopleiding.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:07

ach ja, kunnen ze straks na de pandemie een nieuwe generatie mensen kweken. (grapje hoor ;) )

nee ik vind het maar raar.
het gaat teveel de kant op van 'kind op bestelling'.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:12

MacavityL schreef:
Citaat:
De Tweede Kamer heeft bedenkingen tegen de plannen van het AMC in Amsterdam om eicellen te gaan invriezen van alleenstaande vrouwen die op latere leeftijd nog moeder willen worden.

Uit bovenstaand stuk haal ik dat het hier niet per se gaat om vrouwen die eerst carriere willen maken, maar om alleenstaande vrouwen die misschien pas op latere leeftijd een man 'vinden' waarmee ze kinderen zouden willen krijgen.

Zou dat dan betekenen dat iedereen die 25 is en nog geen vent heeft een paar eicellen weg moet laten halen.
Want stel je voor dat je op je 40ste nog geen vent hebt getroffen. Je kan toch niet van 1/4 van de nederlandse vrouwen een paar eicellen invriezen, want stel je voor dat.......

En wat wordt er met de overgebleven cellen gedaan? Voor verder onderzoek?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:23

Citaat:
Een ander verhaal vind ik het als een jonge vrouw met kanker voor de behandelingen haar eicellen laat invriezen en deze 'gebruikt' op het moment dat ze genezen is. Dat is een medisch verhaal en dus totaal anders.

hier een ervarings deskundige .. ivm mijn K eierstokken verwijderd
stel mocht ik op tijd genezen zijn geweest had ik het leuk gevonden nog een kind

boven de 35 vind ik het te riskant worden voor moeder en kind

boven de 40 is zeker een uiterste grens
die ook ik voor mij zelf gesteld had
en daarom was de keuze die ik kreeg ivm eierstokken verwijderen niet zo heel erg moeilijk
tegen de tijd (als alles goed was gegaan) dat ik weer kinderen had mogen krijgen
vond ik mijzelf te oud
ben nu 38 (bijna 39) en nog ruim 2 jr te gaan voor de all clear
dan zou ik dus 41 zijn .. voordat je de kleine er uit poept , mocht alles in 1 keer lukken

toen ik net K kreeg telde ik er 5 jr bij op en had ik nog hoop
op een gezin met 2 a 3 of meer kinderen
maar toen bleek dat dat geen haalbare kaart was ..

neh .. te veel risico's voor kind / moeder
om over de rest maar te zwijgen
zeker voor een 1e ..

mocht iemand op de normale manier op 37ste een 2e of 3e krijgen
is het risico al minder

maar mijn mening
MOET JE NIET WILLEN
voor mij ligt de grens voor 1e kind uiterlijk op 35ste
een volgend kind uiterlijk op 40ste
(en bij beide zit je dan iig op mijn uiterste leeftijd grens van het acceptabele
gezien risicos kind moeder en leeftijd verhaal toekomst en dan ook nog in die volgorde)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:29

annastasia schreef:
Zou dat dan betekenen dat iedereen die 25 is en nog geen vent heeft een paar eicellen weg moet laten halen.
Want stel je voor dat je op je 40ste nog geen vent hebt getroffen. Je kan toch niet van 1/4 van de nederlandse vrouwen een paar eicellen invriezen, want stel je voor dat.......

En wat wordt er met de overgebleven cellen gedaan? Voor verder onderzoek?

Er staat niets in het artikel of mijn post over "iedereen" en "moeten", maar over "zouden willen". Als je op je 25e/30e/35e weet dat je nog graag kinderen wilt maar dat dit op dat moment niet mogelijk is, is er de mogelijkheid om je eicellen in te laten vriezen voor wanneer die mogelijkheid zich wel aandoet (en je niet of verminderd natuurlijk vruchtbaar bent).

Er zal vast een contract oid opgezet worden waarin aangegeven wordt wat er met de overgebleven eicellen gebeurd en wanneer (vernietigen of voor onderzoek gebruikt als hiermee ingestemt wordt).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:36

Kanelly schreef:
En mijn beeld is misschien wat gekleurd door mijn eigen situatie, maar ik kan het me niet voorstellen dat je op je 25e al kinderen wilt. Pff, ga eerst eens leven denk ik dan :D

Nou, ik leef hoor!!!! Ik heb lekker gestudeert, ben naar Australie geweest. Mijn vriend zat vanaf zijn 18e in de maatschap van het bedrijf van zijn ouders. Dat bedrijf heeft hij 5 jaar geleden helemaal overgenomen. We wonen al een paar jaar samen op onze boerderij. Ik werk twee dagen.

Ik veroordeel je ouders niet hoor, maar ik zou het persoonlijk niet willen. En jij zou mijn situatie weer niet willen. Goed toch ;) Wat ik vervelend vind is dat er tegen mij wél gezegd word dat ik wel heel jong ben. Maar tegen moeders die 43 zijn wordt niets gezegd. Terwijl ik persoonlijk vind dat 25 lichamelijk een gezondere leeftijd is dan 43 om een kind te krijgen. Nu had ik het geluk dat ik met mijn 23e mijn leven al heel goed op de rit had. Dit komt ook mede doordat we een eigen bedrijf hebben dat lekker loopt.

En levenservaring is niet leeftijdsafhankelijk. Iemand van 25 kan al meer meegemaakt hebben en meer van de wereld hebben gezien dan iemand van 50. Dat is maar net hoe je leven verloopt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:40

Delphi schreef:
Kanelly schreef:

Nou, ik leef hoor!!!! Ik heb lekker gestudeert, ben naar Australie geweest. Mijn vriend zat vanaf zijn 18e in de maatschap van het bedrijf van zijn ouders. Dat bedrijf heeft hij 5 jaar geleden helemaal overgenomen. We wonen al een paar jaar samen op onze boerderij. Ik werk twee dagen.

Ik veroordeel je ouders niet hoor, maar ik zou het persoonlijk niet willen. En jij zou mijn situatie weer niet willen. Goed toch ;) Wat ik vervelend vind is dat er tegen mij wél gezegd word dat ik wel heel jong ben. Maar tegen moeders die 43 zijn wordt niets gezegd. Terwijl ik persoonlijk vind dat 25 lichamelijk een gezondere leeftijd is dan 43 om een kind te krijgen. Nu had ik het geluk dat ik met mijn 23e mijn leven al heel goed op de rit had. Dit komt ook mede doordat we een eigen bedrijf hebben dat lekker loopt.

En levenservaring is niet leeftijdsafhankelijk. Iemand van 25 kan al meer meegemaakt hebben en meer van de wereld hebben gezien dan iemand van 50. Dat is maar net hoe je leven verloopt.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ook voor ons is het een soortgelijke situatie. Wij wonen ook op het bedrijf en hebben alles goed op de rit.
Vriendinnen van me wonen in de stad, zijn volop aan het feesten en vliegen van vriend naar vriend. Ja dat is weer een hele andere situatie, en daarin kun je een kind niet een stabiele situatie geven. Of ze moeten heel snel veranderen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:43

Ik zag het gisteren op tv en vind het echt belachelijk zeg! Kan er niet over uit... :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:45

Delphi schreef:
Kanelly schreef:

Heel goed gezegd hoor! :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:09

Ben het wel met je eens hoor Delphi en veroordeel je ook zeker niet! (moet er alleen zelf niet aan denken ;) het hele huisje, boompje, beestje en gebonden zijn 'voor altijd' benauwd me al :+)
Er zijn ook zeker jonge vrouwen die alles wel goed op de rit hebben en er zijn ook vrouwen die wat ouder zijn en dit nog steeds niet hebben :+
Maar, ik begrijp het wel, dat als een vrouw eerst carrière wil maken etc. etc. en op dit moment kinderen nog niet in haar leven vind passen, een eitje invriest voor 'later'.
Kinderen is iets waar je bewust voor moet kiezen en dan zie ik het eigenlijk liever zo (op latere leeftijd uit een ingevroren eitje) dan dat iemand nu maar even een kind neemt, terwijl het eigenlijk helemaal niet in haar leven past...
(of zoals dat zoveel stellen even 'leuk' trouwen en 'leuk' een kindje nemen omdat dat nou eenmaal zo hoort, of omdat het wel leuk lijkt. Om er na een aantal jaren achter te komen, dat het toch niet datgene was wat ze voor ogen hadden en liever nog andere dingen hadden willen doen)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:29

Maar als je eens even verder denkt. Dan past een kind eigenlijk nooit.
Eerst is er je studie.
Dan wil je carriere maken
Vervolgens reizen (of net andersom)
En dan ben je al weer 60

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:32

Mmm.. Het zou voor mij een goede oplossing zijn, Puur uit MEDISCHE redenen.

Maar als ik al kids wil dan liever op kamertemperatuur ;) en niet op latere leeftijd.

De maatschappelijke kwestie.. Tjsaa.. De oudste moeder is pas geledenoverleden, ze was in de 2de helft van de 60 en had 2 kids van 3 jaar...
Erg zielig voor de kids...

Het is per persoon verschillend. Als er goede en onoverkomelijke redenen zijn prima, maar als het is ''mijn biologische klokt is uitgetikt, maar ik wil over 5 jaar kids'' ja dan denk ik toedeledokie...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:20

Lieffiefi schreef:
Mmm.. Het zou voor mij een goede oplossing zijn, Puur uit MEDISCHE redenen.

Inderdaad, als er een medische reden voor is, dan is het voor mij acceptabel.
Net als de reden welke Nickyu noemt.
Daar kan ik mij helemaal in vinden. Maar om nou op latere leeftijd en ZONDER NOODZAKELIJKE REDEN, dat gaat bij mij te ver.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:22

Als het dus de puur medische redenen zijn is het vind ik geen enkel probleem, dat is juist een oplossing voor die vrouwn. Maar als er vrouwen zijn die dan eerst carriere willen maken of en nu nog geen tijd voor hebben, waar het hier dan het meest om gaat, vind ik dat ze alles zelf maar moeten bekostigen. Inclusief de kosten die moeten worden gemaakt als het kind gehandicapt ter wereld komt, want ze hebben nou eenmaal meer kans op zo'n kindje. Dan zouden wij daar dus weer voor moeten opdraaien omdat zij zo'n groot risico nemen. En als ze het niet zelf willen betalen dan willen ze ook niet echt een kind. Je moet er tenslotte wat voor over hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:12

annastasia schreef:
Maar als je eens even verder denkt. Dan past een kind eigenlijk nooit.
Eerst is er je studie.
Dan wil je carriere maken
Vervolgens reizen (of net andersom)
En dan ben je al weer 60

Klopt. Veel mensen menen eerst vanalles te moeten doen, want een kindje zou je toch wel erg beperken. Volgens mij is het maar net wat je er zelf van maakt.

Er zijn ouders die gerust nog een wereldreis maken met twee kleine kinderen. Of moeders die nog aan een nieuwe studie beginnen of een eigen bedrijf opzetten. Je kunt ook nog carriere maken als je al wel een of meerdere kinderen hebt :)

@Delphi: ben het helemaal met je eens!

Trouwens: als je ouders al 50 zijn wanneer je geboren wordt, dan zit er ook een mega generatiekloof tussen. Denk dat je dat als kind zijnde liever niet wilt hoor....