Kinderen Eben Haezer-school mogen spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Kinderen Eben Haezer-school mogen spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:29

Citaat:
DEN HAAG – Kinderen van de Eben Haëzerbasisschool in Den Haag mogen gewoon op het schoolplein blijven spelen.

Een klacht van een buurman over de geluidsoverlast die de kinderen van de school zouden veroorzaken, is woensdagochtend door de Raad van State van tafel geveegd. De buurman eiste dat de gemeente maatregelen zou nemen, omdat het geluid van de spelende kinderen niet binnen de milieuregels zou vallen. De gemeente stelde daar tegenover dat de milieuregels het nemen van maatregelen tegen basisscholen juist niet toelaten. Dat zou volgens de gemeente alleen maar kunnen als binnen deze school een sporthal aanwezig zou zijn.

De school heeft weliswaar een ruimte waar kleuters enkele uren per week bewegingsonderwijs krijgen, maar dit is volgens de Raad van State geen sporthal. De school valt daarom niet onder de milieuregels zodat het gemeentebestuur niet eens mocht optreden tegen de geluidsoverlast op het schoolplein.

Bron: http://www.nd.nl

Ik heb dit bericht met open mond zitten lezen... natuurlijk, ik ben moeder en lerares en daardoor best wel wat gewend, maar hoe kun je nou eisen dat er maatregelen genomen worden tegen kinderen die spelen tijdens het speelkwartier?

Of zijn er hier bokkers die de problemen van de buurman wel voor zich zien? Ik ben benieuwd ;)

Edit: wat achtergrondinfo: deze (kleine) school (5 groepen) zit sinds 2002 in een nieuw schoolgebouw in een woonwijk. De school op zich bestaat al sinds de 30'er jaren.

Evelijn

Re: Kinderen Eben Haezer-school mogen spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:34

Het schijnt vaker voor te komen en dan vooral bij BSO of kinderdagverblijven dat buren klagen over geluidsoverlast door spelende kinderen. Ook heel vaak proberen buurtbewoners van een kinderrijke buurt de komst van voorzieningen voor kinderen tegen te houden. Het NIMBY (Not in my backyard) probleem, wel inzien dat een school of kinderopvang belangrijk is maar het niet in je eigen achtertuin willen hebben (ook al maak je er gebruik van).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:37

_O-
Die man had óf niet naast de school moeten gaan wonen, óf bezwaar moeten maken toen de school gebouwd werd.
Oftewel; hij moet niet zeuren :+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:39

Idd, als het ding er al sinds de jaren 30 staat dan zal die buurman er wel na de school zijn komen wonen,
dus mag ie niet zeuren :n
Anders had ie maar ergens anders moeten gaan wonen :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:39

anneliesdj schreef:
_O-
Die man had óf niet naast de school moeten gaan wonen, óf bezwaar moeten maken toen de school gebouwd werd.

Helemaal mee eens :+.

Hoelang spelen ze nou buiten, hooguit een half uur...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:42

anneliesdj schreef:
_O-

Gisteren was dit op Netwerk. Volgens mij staat deze school er nog niet tijdens de jaren dertig? Want deze man heeft tijdens de bouw ook al bezwaar aangetekend?
Het was een erg typische man. Wat voor hem beter is verhuizen naar een huisje op het platteland! (Nee....liever niet, straks wordt hij onze buurman :+ ).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:42

De school an sich bestaat sinds de jaren dertig, maar ze zitten sinds 2002 in dit nieuwe gebouw.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:43

Dat ook nog eens, het is een basisschool dus 's morgens een kwartier, tussen de middag een halfuur en later 's middags nog een halfuur, o wat erg zeg, wel een uur en een kwartier in de herrie :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:50

anneliesdj schreef:
Dat ook nog eens, het is een basisschool dus 's morgens een kwartier, tussen de middag een halfuur en later 's middags nog een halfuur, o wat erg zeg, wel een uur en een kwartier in de herrie :+

Dat was overigens wel anders. De pauzes van de verschillende groepen werden niet samen gehouden. Onderbouw, middenbouw en bovenbouw hadden achter elkaar pauze.
Ik vond het een misselijke man, maar kon mij enigzins wel in zijn standpunt vinden. Je hebt een huis gekocht met veel rust en een paar jaar later komt er een school in je achtertuin (letterlijk) met de nodige schreeuwende kinderen. Ik zou dat ook niet leuk gevonden.
Terwijl ik zelf ook juf ben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:51

Dan had hij toch bezwaar kunnen maken destijds?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:54

anneliesdj schreef:
Dan had hij toch bezwaar kunnen maken destijds?

Dat heeft hij ook gedaan, samen met het merendeel van de buurt.
Maar geluidsoverlast wordt alleen gemeten over 24 uur, daardoor kwam het aantal decibel per 24 uur nooit boven de norm.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:02

Als de meerderheid van de buurt tegen was kan ik me niet voorstellen dat de school er toch is gekomen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:28

Coby schreef:
anneliesdj schreef:

Dat was overigens wel anders. De pauzes van de verschillende groepen werden niet samen gehouden. Onderbouw, middenbouw en bovenbouw hadden achter elkaar pauze.
Ik vond het een misselijke man, maar kon mij enigzins wel in zijn standpunt vinden. Je hebt een huis gekocht met veel rust en een paar jaar later komt er een school in je achtertuin (letterlijk) met de nodige schreeuwende kinderen. Ik zou dat ook niet leuk gevonden.
Terwijl ik zelf ook juf ben.

De hele school bestaat uit 5 groepen, en kleine groepen (17-18 kinderen) ook nog, zag ik op de site van de school. Nooit meer dan 30 kinderen tegelijk buiten dus. Dan denk ik echt dat je lichtelijk overdrijft als je daar bezwaar tegen gaat aantekenen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:33

Tja, ik woonde ook tegenover een school, nou daar kwamen die kids echt met grote regelmaat buiten hoor. En er was echt een enorm overlast, wij konden niet in de voortuin zitten door al het gegil.. De groep 1 en 2 (kleine school, 2 klassen) waren soms van 9 tot 12 aan het buitenspelen :j

Maar klagen hebben we nooit gedaan, we hadden ook nog een achtertuin immers..

Maar ja, ik kan me donders goed voorstellen dat die kids irritant veel geluid produceren :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:33

in amsterdam worden regelmatig kids bekogeld door buurtbewoners omdat ze vinden dat ze teveel lawaai maken tijdens het speelkwartier. hoe ziek is dat!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:34

Bubsj schreef:
Tja, ik woonde ook tegenover een school, nou daar kwamen die kids echt met grote regelmaat buiten hoor. En er was echt een enorm overlast, wij konden niet in de voortuin zitten door al het gegil.. De groep 1 en 2 (kleine school, 2 klassen) waren soms van 9 tot 12 aan het buitenspelen :j

Maar klagen hebben we nooit gedaan, we hadden ook nog een achtertuin immers..

Maar ja, ik kan me donders goed voorstellen dat die kids irritant veel geluid produceren :)

en jullie zijn nooit jong geweest en hebben nooit speelkwartier gehad?
Man wat is dit kinderachtig.

btw werken jullie niet tusen 9 en 12? (tenzij je wisseldiensten hebt)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:38

ik snap zowiso weinig van mensen die ergens bij gaan wonen waarbij je weet dat er overlast KAN zijn

ik kan mij nog goed herinneren dat er vorig jaar iemand op een of ander programma was die geluidsoverlast van Schiphol had.......

en die man stond daar in de tuin: "ssssssssst als je stil bent dan hoor je het vliegtuig"

JOH sodemieter op met je gehuilebalk!!!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:46

KiWiKo schreef:
ik snap zowiso weinig van mensen die ergens bij gaan wonen waarbij je weet dat er overlast KAN zijn

ik kan mij nog goed herinneren dat er vorig jaar iemand op een of ander programma was die geluidsoverlast van Schiphol had.......

en die man stond daar in de tuin: "ssssssssst als je stil bent dan hoor je het vliegtuig"

JOH sodemieter op met je gehuilebalk!!!

Dat is het punt met nederlanders, echt hoor, we hebben niet s te klagen ( bij mij weten sterft er niemand door hongersnood, hebben allemaal een dak boven ons hoofd etc) dus dan maar zoeken om ergens over te klagen.

Dit soort mensen moet je voor 10 maanden naar afrika sturen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:26

Daar is het wel rustig, tussen het geratel van geweren door ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:30

Nou, ik moet er ook niet aan denken dat ik vlak achter een school zou wonen. Zou me er ook kapot aan irriteren. En hij zal vast bezwaar hebben gemaakt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die school er dan niet komt. Ik heb de uitzending niet gezien hoor en weet dus ook niet hoe of wat, maar opzich kan ik me voorstellen dat je niet graag naast een school woont. Zeker als je zelf niets met kinderen hebt.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:33

Waar wil je je aan irriteren?
dat kwartierje om 10 uur? of dat half uurtje om 12 uur?
Echt waar maak je je druk om? en btw... werken jullie niet overdag, of naar je paard oid.
Je zit toch niet constant thuis precies om 10 uur of 12 uur?
En laat die kinderen lekker gek doen met zijn allen en kind zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:35

Overigens is dit een school die tussen de middag de kinderen naar huis laat gaan (dus hebben om 12 uur geen speelkwartier), en is het een school op dusdanig strenge reformatorische grondslag dat ik niet verwacht dat er veel kinderen zullen overblijven. Tussen de middag zal het dus blijven bij kinderen die gehaald en gebracht worden en misschien wel tien minuten eerder op school zijn, waardoor ze nog even buiten moeten spelen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:46

lijntje87 schreef:
Waar wil je je aan irriteren?
dat kwartierje om 10 uur? of dat half uurtje om 12 uur?
Echt waar maak je je druk om? en btw... werken jullie niet overdag, of naar je paard oid.
Je zit toch niet constant thuis precies om 10 uur of 12 uur?
En laat die kinderen lekker gek doen met zijn allen en kind zijn.

Volgens mij ging het hier om een wat oudere (gepensioneerde?) man. Ik kan het me goed voorstellen. Ik woon hier ook heerlijk rustig en zit ook niet op een school "in" mn achtertuin te wachten. Ga maar lekker spelen en gek doen.......een paar kilometer verderop. Er wonen hier ook wat kindjes in de straat en die spelen ook natuurlijk, maar dat vind ik toch wat anders als een hele klas die lekker loopt te gillen en te krijsen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:11

Inderdaad Sifra01 ik zit ook niet te wachten op een schoo in mijn achtertuin, en kan mij dan ook goed voorstellen dat er mensen zijn die daar bezwaar tegen aantekenen. Vooral bij de bouw van een nieuwe school, zoals in dit geval.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:13

Coby schreef:
Inderdaad Sifra01 ik zit ook niet te wachten op een schoo in mijn achtertuin, en kan mij dan ook goed voorstellen dat er mensen zijn die daar bezwaar tegen aantekenen. Vooral bij de bouw van een nieuwe school, zoals in dit geval.

je kan ook gaan werken in die tijden..............