Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:36

Citaat:
ROTTERDAM/DEN HAAG
Voor het eerst sinds 1986 is in Nederland gratie verleend aan een gevangene die tot levenslang is veroordeeld en terminaal ziek is.

Dat heeft het ministerie van Justitie bevestigd.

Na een advies van de rechtbank en het Openbaar Ministerie heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) daarover een besluit genomen. Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.
Het ministerie wil geen individuele bijzonderheden over de gevangene geven.

Volgens RTV Rijnmond zou het gaan om een man van 50 uit Voorne-Putten, die in 1992 een dubbele moord pleegde in Frankfurt. Hij werd in Duitsland tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld.
In 1998 kreeg de man toestemming zijn straf in Nederland verder uit te zitten. De man is ongeneeslijk ziek en krijgt daarom nu gratie.

De seriemoordenaar Hans van Z., in 1969 veroordeeld tot levenslang voor drie roofmoorden, was de laatste die 23 jaar geleden in ons land gratie kreeg. In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus het ministerie van Jusitie.

De tot levenslang veroordeelde man die gratie heeft gekregen, heeft nog maar kort te leven, aldus zijn advocaat Judith Serrarens. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had. ,,Dus je moet aannemen dat het op z’n einde loopt.’’ De man heeft kanker in een vergevorderd stadium.

De 50-jarige cliënt van Serrarens is een week geleden op vrije voeten gekomen. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen. ,,Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten’’, aldus de advocaat.

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten ... ngene.html)

'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.' Deze man wordt vlak voor zijn dood vrijgelaten.
Ik vind het een beetje raar. Zijn slachtoffers hebben ook geen 'gratie' gekregen, waarom zou hij dat wel mogen?
Hartstikke vervelend dat hij terminaal ziek is, maar is dat een reden om de levenslange gevangenisstraf maar op te heffen?
Wat voor meerwaarde geven die laatste paar weken/maanden hem in een thuissituatie? (Zal hij die uberhaupt nog hebben als hij tot levenslang veroordeeld is?)
Vervelend voor de familie van deze man misschien, maar zou er dan niet een iets soepelere regeling kunnen komen qua bezoektijden?
Vrijlaten gaat in mijn ogen een beetje ver...

Wat vinden jullie hiervan?

bakkabouter

Re: Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:38

Tsjah, wat is 'thuis' natuurlijk... Is het geen kwestie van tijd voordat hij in het ziekenhuis terecht komt en daar zijn laatste dagen doorbrengt?

Vrijlaten vind ik idd wat te ver gaan, versoepeling van de bezoekuren lijkt mij ook een redelijkere oplossing...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:39

levenslang in in nederland 20 jaar.
en om hem nou vrij te laten voor een ziekte vind ik onzin moordenaar is moordennaar klaar

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:41

denk dat hij wel zo ziek is dat hij nog weinig kwaad kan aanrichten en persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee maar kan me voorstellen dat het voor de nabestaanden avn de slachtoffers wel ff slikken is...

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:43

Hummzzz tja ik weet niet....
Als je idd het feit aanhaalt dat de slachtoffers ook geen gratie gekregen hebben... Aan de andere kant.... Hij heeft toch geen toekomst meer en deze regeling zal misschien meer voor de na bestaande zijn dan voor die man zelf denk ik

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:45

Mijn mond valt open, omdat die ziek is mag die vrij gelaten worden?
Deze man heeft 2 moorden gepleegd, je hoort zovaak dat mensen in herhaling vallen!!!
Echter kan je nooit precies zeggen hoelang iemand nog leeft, en deze man is misschien nog steeds in staat een moord te plegen. Hoezo maatschappij weer in gevaar brengen ongelovelijk :?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:48

Suusoi schreef:
'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.' Deze man wordt vlak voor zijn dood vrijgelaten.
Ik vind het een beetje raar. Zijn slachtoffers hebben ook geen 'gratie' gekregen, waarom zou hij dat wel mogen?
Hartstikke vervelend dat hij terminaal ziek is, maar is dat een reden om de levenslange gevangenisstraf maar op te heffen?
Wat voor meerwaarde geven die laatste paar weken/maanden hem in een thuissituatie? (Zal hij die uberhaupt nog hebben als hij tot levenslang veroordeeld is?)
Vervelend voor de familie van deze man misschien, maar zou er dan niet een iets soepelere regeling kunnen komen qua bezoektijden?

Aan de andere kant onderscheiden wij ons als samenleving juist van de moordenaars door onze menselijkheid, het vermogen tot het geven van gratie.
De vraag wat hij nog heeft aan die paar weken thuis kan je ook omdraaien.... wat hebben wij als samenleving er nog aan om een oude man die op het punt staat te overlijden nog in de gevangenis te houden: het levert ons geen geld (sterker nog, het kost juist geld!), we hoeven de man niet meer van straat te houden omdat het een gevaar voor de samenleving is, is het hebben van een terminale ziekte niet genoeg straf?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:49

nikita_benno schreef:
en om hem nou vrij te laten voor een ziekte vind ik onzin moordenaar is moordennaar klaar

Levenslang is in Nederland levenslang.
20 jaar is de maximale "tijdelijke'" straf die in Nederland gegeven mag worden. (willen ze wel verhogen naar 30 jaar).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:50

Iemand die terminaal is, gaat doorgaans naar het ziekenhuis, iemand in de gevangenis die ernstig ziek is, gaat ook gewoon naar het ziekenhuis. Daar is geen gratie voor nodig.

dus ik snap hier niks van. Wat is dan nog de 'waarde' van levenslang?
Inderdaad zou het enige wat ik redelijk zou vinden zijn, dat zijn familie ruim de gelegenheid krijgt om afscheid te nemen, dus in het ziekenhuis geen strikte bezoektijden hanteren.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:50

Belachelijk!
En dat de staat ook nog gratie verleent vind ik echt dieptriest.
Leuk ook voor de nabestaanden van de slachtoffers.

Typisch nederland...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:55

beantsje schreef:
Iemand die terminaal is, gaat doorgaans naar het ziekenhuis, iemand in de gevangenis die ernstig ziek is, gaat ook gewoon naar het ziekenhuis. Daar is geen gratie voor nodig.

dus ik snap hier niks van. Wat is dan nog de 'waarde' van levenslang?
Inderdaad zou het enige wat ik redelijk zou vinden zijn, dat zijn familie ruim de gelegenheid krijgt om afscheid te nemen, dus in het ziekenhuis geen strikte bezoektijden hanteren.

Is toch anders... over het algemeen ga je naar een gevangenis ziekenhuis. Inderdaad genoeg medische voorzieningen, maar het blijft een gevangenis ;)
Als die man graag wil sterven in een vertrouwde omgeving, voor zover je daar van kan spreken als je 17 jaar vast zit, waarom niet? Vanwege onze wrokgevoelens terwijl we de man nieteens kennen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:07

gratie verlenen aan een moordenaar? Waar gaat het heen :=

De man heeft 2 mensen vermoord, dan moet hij zn straf ook uitzitten. Hij gunde zijn slachtoffers ook het leven niet, evenals een prettig eind, dus waarom moeten wij hem zijn laatste dagen een fijn leven geven?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:40

Na 17 jaar vast lijkt mij dat zn cel vertrouwd genoeg is

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:41

Brainless schreef:
nikita_benno schreef:

Levenslang is in Nederland levenslang.
20 jaar is de maximale "tijdelijke'" straf die in Nederland gegeven mag worden. (willen ze wel verhogen naar 30 jaar).

mag van mij echt tot de dood zijn jaar is voor mij geen levenslang

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:45

Suusoi schreef:
Citaat:
ROTTERDAM/DEN HAAG
Voor het eerst sinds 1986 is in Nederland gratie verleend aan een gevangene die tot levenslang is veroordeeld en terminaal ziek is.

Dat heeft het ministerie van Justitie bevestigd.

Na een advies van de rechtbank en het Openbaar Ministerie heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) daarover een besluit genomen. Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.
Het ministerie wil geen individuele bijzonderheden over de gevangene geven.

Volgens RTV Rijnmond zou het gaan om een man van 50 uit Voorne-Putten, die in 1992 een dubbele moord pleegde in Frankfurt. Hij werd in Duitsland tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld.
In 1998 kreeg de man toestemming zijn straf in Nederland verder uit te zitten. De man is ongeneeslijk ziek en krijgt daarom nu gratie.

De seriemoordenaar Hans van Z., in 1969 veroordeeld tot levenslang voor drie roofmoorden, was de laatste die 23 jaar geleden in ons land gratie kreeg. In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus het ministerie van Jusitie.

De tot levenslang veroordeelde man die gratie heeft gekregen, heeft nog maar kort te leven, aldus zijn advocaat Judith Serrarens. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had. ,,Dus je moet aannemen dat het op z’n einde loopt.’’ De man heeft kanker in een vergevorderd stadium.

De 50-jarige cliënt van Serrarens is een week geleden op vrije voeten gekomen. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen. ,,Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten’’, aldus de advocaat.

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten ... ngene.html)

Waarom hem dan gratie verlenen, dan sla je de plank toch volledig mis!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:48

Wat voor zin heeft het om iemand levenslang te geven, als we hem vrij gaan laten als hij misschien gaat overlijden ?
Levenslang is toch tot de dood, dan dus niet vrijlaten omdat hij dood gaat.
volgens mij simpele logica ?
Als je iemand gratie van levenslang geeft omdat hij gaat sterven, kan je de straf levenslang net zo goed schrappen.
Levenslang krijg je niet zomaar.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:49

nikita_benno schreef:

Maar wat win je nu precies met al de hatelijke wraakgevoelens naar de moordenaar? Zal er ook maar 1 persoon zijn die doordat iemand in de laatste maand van zijn leven wordt vrijgelaten toch een moord plegen?
We kunnen en mogen ons rechtssysteem niet op emoties bouwen, dan krijg je oog om oog en tand om tand, dan ben je nog maar een hele kleine stap verwijderd van de doodstraf. Je moet zaken rationeel bekijken hoe moeilijk dat soms is, en rationeel gezien heeft het geen enkel nut om die man nog langer vast te houden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:37

odetteke schreef:
nikita_benno schreef:

Maar wat win je nu precies met al de hatelijke wraakgevoelens naar de moordenaar? Zal er ook maar 1 persoon zijn die doordat iemand in de laatste maand van zijn leven wordt vrijgelaten toch een moord plegen?
We kunnen en mogen ons rechtssysteem niet op emoties bouwen, dan krijg je oog om oog en tand om tand, dan ben je nog maar een hele kleine stap verwijderd van de doodstraf. Je moet zaken rationeel bekijken hoe moeilijk dat soms is, en rationeel gezien heeft het geen enkel nut om die man nog langer vast te houden.

Niet op emoties bouwen?
Die vent krijgt toch gratie uit emotionele overwegingen of niet?
Het is echt niet dat ze denken, nou die man kan geen kwaad meer en hij gaat toch dood dus laten we hem maar vrijlaten, nee, omdat hij sterft en door vrijlating een waardige dood kan sterven, dáárom word hij vrijgelaten.
Hij zal ongetwijfeld niemand meer vermoorden maar dat betekent niet dat die gepleegde moorden dan maar voor het gemak vergeten moeten worden.

Je zal maar de vader/moeder/broer/zus zijn van een van zijn slachtoffers, zouden die hier rationeel over kunnen denken? Nee echt niet! En ik vind ook niet dat hier een rationele verklaring voor de bedenken valt.

Die vent had zich moeten bedenken vóórdat hij besloot dat zijn slachtoffers geen waardige dood verdienden, maar vermoord door hem zouden worden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:51

Verkeerd verwoord, bedoel negatieve emoties ipv emoties.

Het is onderhand 17 jaar geleden. Een gratieverzoek wordt niet zomaar verleend, dat is niet weggelegd voor de gevangene die tegen de bewaker schreeuw dat hij er gerust nog een pleegt en hij weet al wie. Het feit dat hij zijn slachtoffers geen waardige dood wil niet zeggen dat wij ons moeten verlagen tot zijn niveau.

Straf in nederland is een middel, geen doel. Dus wanneer de straf geen doel meer heeft, waarom dan een gevangene niet vrijlaten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:10

Odetteke: je verwoordt het erg goed, ik ben het er helemaal mee eens.
Ik vind niet dat de man er 'makkelijk' vanaf komt met eerst 17 jaar gevangenisstraf en nu een terminale ziekte. Aan zijn daad is niets meer te veranderen, langere gevangenisstraf levert niet meer veiligheid op, het maakt niks goed, laat dan in vredesnaam de familie maar waardig afscheid kunnen nemen. En misschien dat hij dan in een hiernamaals oog in oog komt te staan met zijn handelen.

Dat er voor het eerst sinds 23 jaar gratie is verleend geeft ook wel aan dat er niet heel lichtzinnig over gedacht wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:43

odetteke schreef:
Het feit dat hij zijn slachtoffers geen waardige dood wil niet zeggen dat wij ons moeten verlagen tot zijn niveau.

Als je iemand inderdaad tot zijn dood gevangen laat blijven, verlaag je je dan tot zijn niveau? ik dacht het niet. Ik zal de laatste zijn, die deze man alle medische zorg wil onthouden, integendeel. Ook vind ik absoluut dat de familie alle gelegenheid moet krijgen om hem in deze laatste fase te begeleiden.
Alleen dan wel als gevangene.

Straf heeft 3 functies: correctie/heropvoeding van de dader, vergelding/genoegdoening aan het slachtoffer/nabestaanden en bescherming van de maatschappij.
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit. Voor de maatschappij is het van belang om erop te kunnen vertrouwen, dat iemand die té gevaarlijk is voor deze maatschappij, er ook niet meer in terugkeert. OK, deze man is nu misschien te ziek om nog iets te doen, maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:12

beantsje schreef:
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit.

Onderzoek wijst uit dat dat niet waar is. Het belangrijkste voor de nabestaanden is dat ze leren om een streep onder het gebeurde te zetten en hun eigen leven op te pakken. En wij zouden daar als maatschappij nog aan bij kunnen dragen door het idee niet steeds te bevestigen dat je met wraak iets wint.

Citaat:
maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.

Dat is het dan ook - principieel gezien. Maar we zijn ook mensen, en juist uitzonderingen zijn zo belangrijk om een menselijke, beschaafde samenleving te houden. Er wordt zelden gratie verleend dus het is echt geen makkelijke route uit het rechtsysteem, maar zo heel af en toe... is een wetboek met regels gewoon te star voor de werkelijkheid.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:22

Deze man heeft ook nog familie die hem (waarschijnlijk) liefhebben. Het is natuurlijk nogal krom dat ze gratie verlenen maar opzich kan ik het toch wel een beetje begrijpen.
En zowieso het is pas de eerste keer in 23 jaar dat er gratie wordt verleend als het nu elk jaar voorkwam was het anders...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:46

Ik ben het helemaal eens met Odette. Daarbij wordt er echt wel naar het ricidive gevaar gekeken voordat ze hem vrij laten. Het om kan het echt niet hebben dat er ongelukken gebeuren, nadat ze iemand gratie hebben verleend.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:57

Ja tuurlijk laat maar een seriemoordenaar vrij hoor.
Waar gaat dit toch naar toe met deze idioten tegenwoordig. :(
Zijn zijn slachtoffers dan vrij? Nee die zijn dood!
Maar diegene die al die moorden op zijn geweten heeft vrijlaten?? omdat meneer terminaal ziek is.
Stelletje krankjoreme gasten die hem hebben vrij gelaten. Bah
Ik heb er geen goed woord voor over. Ophangen of levenslang, ziek of niet ziek opsluiten die handel..