Ouders ongerust over vermeende pedofiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Ouders ongerust over vermeende pedofiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:33

http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/5184996/Ouders-ongerust-over-vermeende-pedofiel.ece

VOGELWAARDE - Onder ouders met jonge kinderen in Vogelwaarde heerst onrust over de vestiging van een man met een vermeend pedofiel verleden in het dorp.

Burgemeester Jan-Frans Mulder heeft er al over gesproken met leden van het schoolbestuur en diverse inwoners, maar zegt dat hij weinig kan uitrichten.

"Er zijn tot nu toe geen problemen. Zo lang er geen strafbare feiten worden geconstateerd, is optreden niet mogelijk", aldus de burgemeester, die beaamt dat er maatschappelijke onrust is. Hij roept inwoners van het dorp wel op 'geen domme dingen te doen en zelf voor rechter te gaan spelen'. "We moeten ontzettend oppassen. De man in kwestie is bij mijn weten niet veroordeeld. Pas als er signalen zijn, dat er werkelijk iets aan de hand is, kunnen we iets doen."

Sinds de jaarwisseling krijgen burgemeesters van justitie een seintje als er veroordeelden met een pedofiel verleden in hun gemeente komen wonen. Mulder zegt dat hij die mededeling echter niet heeft gekregen.

De burgemeester zegt vooralsnog niet van plan te zijn een informatiebijeenkomst voor de inwoners van Vogelwaarde te houden, zoals zijn collega Jan Lonink van de gemeente Terneuzen enige tijd geleden wel deed om onrust in Sluiskil te voorkomen. Mulder zegt aan het nut van zo'n bijeenkomst te twijfelen. "Want wat kun je doen?"

Nu woon ik daar dus en heb 2 kinderen, een zoontje van 8 en een dochtertje van 6 (bijna 7 )...
wat is jullie mening hierin, extra oppassen nu of niet druk maken hierin.
Mijn dochtertje mocht soms een klein stukje alleen lopen, dat we elkaar van school tegemoed lopen, zodat ze het idee had dat ze al iets mocht en ik me niet teveel zorgen maakte ;) maar denk toch dat ik ze nu helemaal niet meer alleen laat lopen..nog geen 100 meter..overdreven misschien maar ze is nog jong en dan mijn zoontje die mag niet zo snel alleen buiten spelen van me, gisteren de eerste keer met een vriendje een hut gaan bouwen..maar nu dit bericht, pff stom misschien maar toch houd het je wel bezig dan.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:46

Ik zou wel oppassen natuurlijk. Maar.... om je kinderen nu niet buiten te laten spelen vind ik ook weer ver gaan. Zoals ik begrijp gaat het om een "vermeende" pedofiel dus er is helemaal niks zeker.

Lailaa

Re: Ouders ongerust over vermeende pedofiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:50

Zoals ik er uit lees, moet er dus eerst wat gebeuren voordat ze iets kunnen doen?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:52

Mijn dochtertje mag al niet alleen buiten spelen omdat we aan een drukke weg wonen, en ze best een eindje moet lopen om naar de rustige stukken te gaan, haar vriendinnetjes spelen ook nog niet buiten dus heeft ze er ook niet direct de behoefte aan.

Maar mijn zoontje is een moeilijk geval, die heeft adhd en syndroom van asperger dus die mag al niet zo vaak alleen buiten spelen puur ook omdat hij moeilijk is in contacten.
Op zich ben ik bij hem niet bang dat hij met een vreemde meegaat, hij is heel erg op zichzelf.
Overigens wil ik dit niet tegen mijn kinderen zeggen,ze weten dat ze niet met vreemden meemogen enz, maar om nu angst te zaaien bij ze voor 'niks' .

Ik denk overigens dat de rest van de mensen hier in het dorp vooral zo heftig reageert omdat ong 3 jaar geleden hier een meisje van 6 meegenomen was en misbruikt(hoe en wat weet ik niet precies) en achter gelaten een paar dorpen verder, ook door een pedofiel dus.
Wij woonden hier toen net een week dus hebben er weinig van meegekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:52

Dat is wel heel dichtbij...
Ik geloof dat hij bij het speeltuintje woonde? Of ben ik nou mis?

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:54

Als je maar weet waar je kinderen zijn,
en goed met ze afspreekt waar ze wel en niet mogen komen,
hoelaat ze thuis moeten zijn etc.

Verder kan je ze misschien ook [heb je vast al eens gedaan] nogmaals het verhaaltje vertellen.
Niet met vreemde mannen of vrouwen mee die je niet kent, geen snoepjes aannemen,
als iemand in een auto stopt om je iets te vragen de andere kant oplopen etc.
Dat is geen paniekzaaien, maar gewoon nog eventjes de regels vaststellen,
als je het maar op een 'opgewekte' manier zegt.
'Weet je het nog? Niet met vreemde mensen mee. Dan mag je nu gaan spelen.'

Toen ik jonger was liepen er ook 'regelmatig' pedofielen rond in mijn park [Leeghwaterpark, Purmerend],
en ik mocht dat park wel in van mijn ouders,
als ik maar vertelde waar ik ging spelen, en dat ik daar ook echt moest spelen, en niet ergens anders.
Dan ging mijn vader altijd even toevallig de hond uitlaten, om te zien of ik er nog was.
:D

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:56

Lailaa schreef:
Zoals ik er uit lees, moet er dus eerst wat gebeuren voordat ze iets kunnen doen?

Eigenlijk wel ja..

wat ik op zich wel vreemd vind, ze zeggen er zijn geen problemen, maar wie zegt me dat zo iemand niet gewoon een heel foto archief aan aan het leggen is met allemaal kinderfoto's van onze kinderen.
Maar ja dat is idd niet strafbaar en dan nog enorm moeilijk te controleren.

Op zich ben ik niet het type die gelijk hierin heel overdreven gaat doen, maar toch zal je waarschijnlijk onbewust beter op je kinderen gaan letten nu.

Dit is overigens hetgene waar ik het over gehad wat paar jaar terug hier is voorgevallen: http://www.pzc.nl/regio/zeeland/article1169583.ece

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:58

Natuurlijk zeggen ze dat er geen problemen zijn,
ze willen niemand bezorgd maken, terwijl ze dat misschien wel zouden moeten zijn.
Bah, nare mensen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:59

Bizzybijtje schreef:

ik heb geen idee...ik ben niet zo'n schoolhang moeder ;) dus weet eigenlijk alle nieuwtjes pas laat :+

Noukerd: ja idd mss gewoon nog is het hele verhaaltje ophangen, alleen met mijn zoontje is dat moeilijk, hij snapt dat soort dingen allemaal niet zo goed.
Bij hem moeten we vooral vertrouwen op zijn argwanendheid naar vreemden denk ik

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:00

Het lijkt me niet meer dan logisch dat iemand de fout in moet gaan voor ze iets kunnen doen. Je kunt toch niet iemand arresteren voordat hij iets doet, alleen om de denkbeelden die hij heeft?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:03

Dat kan inderdaad niet, hopelijk houd hij het dan alleen daarbij en gaat niet in de fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:09

_Inge schreef:
Bizzybijtje schreef:

ik heb geen idee...ik ben niet zo'n schoolhang moeder ;) dus weet eigenlijk alle nieuwtjes pas laat :+

Noukerd: ja idd mss gewoon nog is het hele verhaaltje ophangen, alleen met mijn zoontje is dat moeilijk, hij snapt dat soort dingen allemaal niet zo goed.
Bij hem moeten we vooral vertrouwen op zijn argwanendheid naar vreemden denk ik

:)) Ik hoorde het ook maar van anderen hier op school ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:12

Ik vraag me af wie dat gerucht de wereld in heeft gestrooid en hoe deze persoon aan deze informatie komt?

Dat lijkt me best wel belangrijk te achterhalen voor je in paniek raakt want in die zeeuwse dorpen kan ongekend veel onzin rondgaan...

Verder is het wel handig, mocht je toch denken dat waar rook is, ook vuur is, om te weten wie deze man is en hoe hij er uitziet.

Je kunt je kinderen wel op het hart drukken om het te melden als vreemde mensen contact met hen zoeken. Alleen weet je nooit zeker of ze dat doen, dus af en toe even poolshoogte nemen als je zoontje buiten speelt lijkt me toch wel slim.

maar Pffff, kan me voorstellen dat je helemaal niet goed wordt van dit nieuws hoor, ik moet er ook niet aan denken....

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:24

Dat vraag ik me dus ook af, hoe komen ze hierbij..
Aangezien het blijkbaar wat ik uit het bericht kan opmaken van de ouders afkomt en niet van de politie of Burgemeester.
En hoe lang woont die persoon hier.
Zo'n bericht als dit vind ik behoorlijk onruststokend namelijk en wat moet ik hier nou mee als moeder.
Vandaar misschien ook dat ik het hier even zette om beetje jullie mening hierover te horen.

Wat ik me ook afvraag..straks is het een man die altijd wel aardig vond ;) , vreemd zoiets, want die persoon kan ook wel een gewoon normaal mens zijn , alleen helaas met een afwijkende geaardheid.
Maar verder is het inderdaad van belang de kinderen hierin goed voor te lichten, maar zonder naam en toenaam natuurlijk, ik denk overigens dat als zo iemand echt iets kwaads wil doen je dit toch niet kan voorkomen, helaas is het meestal zo dat een kind nog teveel goed vertrouwen in zich heeft.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:29

Natuurlijk moet er trouwens eerst wat gebeurd zijn, je kan toch nogal moeilijk een man uit een dorp verbannen omdat hij vermeend pedofiel is? := Zometeen is het een doodgewone man die slachtoffer word van een heksenjacht. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:44

Omdat er een vermeende pedofiel in het dorp woont, je kids liever niet meer alleen laten?
Alsof de aardige man van 3 huizen verder geen pedofiel zou kunnen zijn. ( om maar iets te noemen)
En die gezellige oom van het buurmeisje, dat kan ook best een pedofiel zijn. Kortom om, je weet het nooit...

Dus ik zou niet weten waarom je je kinderen nu anders zou laten spelen als wat ze deden.... Alleen maar omdat het in de media komt?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:49

Kanelly schreef:
Omdat er een vermeende pedofiel in het dorp woont, je kids liever niet meer alleen laten?
Alsof de aardige man van 3 huizen verder geen pedofiel zou kunnen zijn. ( om maar iets te noemen)
En die gezellige oom van het buurmeisje, dat kan ook best een pedofiel zijn. Kortom om, je weet het nooit...

Dus ik zou niet weten waarom je je kinderen nu anders zou laten spelen als wat ze deden.... Alleen maar omdat het in de media komt?

Thnx :D , dit zijn wel berichtjes die ik nodig heb min of meer, klinkt raar ;)
Maar ik dacht er zelf ook min of meer wel zo om...maar hier zijn ze idd nogal zo van snel dingen opblazen in dit dorp.
En als moeder wordt je dan slecht aangekeken als je dochter een stukje je tegemoed loopt..(zo van ja ik zie ze wel eens alleen lopen..100 meter of zo ;) )

Ik vind dus als ze zo'n ophef willen maken met door de krant erbij te halen dat er meer info en duidelijkheid moet zijn, ipv dit vermeende gedoe.
Natuurlijk zal ik goed op ze letten, maar dat doen we altijd al , en ze nog eens voor de zekerheid goed voorlichten over het slechte en goede mensen verhaal.
maar om ze hiervoor op te sluiten gaat geen nut hebben denk ik.

edit: probleem is dat de media en je omgeving je wel gaat laten twijfelen hierdoor en daar baal ik wel van, ik voed mijn kinderen op en niet de hele buurt vind ik..maar weet zeker dat als je nu hier niet in mee gaat als 'slechte' moeder te boek staat...voor zover ik dat nog niet sta met een kind dat al afwijkend is en van school moest en naar een speciale school ;)
Laatst bijgewerkt door _Inge op 30-06-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:50

Ik zou je kinderen wel gewoon buiten laten spelen maar wel een gesprekje met ze aangaan, niet met vreemden mee, niets van vreemden aannemen ( ijs of een snoepje) en als ze gaan buiten spelen bijvoorbeeld een hut bouwen dan moeten ze wel bij de hut blijven! Ik snap dat het eng is maar ze kunnen overal misbruikt worden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:52

Goed zo :)

Ach, als je zeker wil weten dat je kinderen nooit wat zal overkomen, moet je ze ingepakt in veiligheidskleding in een omheinde tuin laten spelen.

Er kan áltijd wat gebeuren... dat is nou eenmaal zo.
Als ouder moet je ook durven loslaten en vertrouwen op je opvoeding....
Tuurlijk, van een fietsje vallen...uit het klimrek vallen.. is wat anders dan slachtoffer worden van een pedofiel of verdrinken in een vijver.
Maar heel kort door de bocht, het kán allemaal gebeuren en je kan je kinderen er nooit 100% tegen beschermen...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:53

Mijn zoontje mag nooit alleen buiten spelen. Niet vanwege een krantenartikel, maar omdat er tegenwoordig steeds meer gekken buiten vrij rond lopen. Ik ben er altijd bij als hij in een speeltuintje aan het spelen is. Dat heeft niks met loslaten te maken, dat heeft te maken met veiligheid van mijn kind. Daar ben ik toch verantwoordelijk voor en ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets gebeurd met hem omdat ik hem alleen liet!
Ik weet zeker dat als iemand mijn kind uitdaagd voor een spelletje ofzo, hij mee gaat. No way dus dat ik hem alleen buiten laat met weet ik veel wie in de buurt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:25

@ Joyckuh: jouw zoontje is ook pas 4,5 dat lijkt me ook een erg jonge leeftijd om alleen buiten te spelen.
Maar kinderen van 8 kun je echt niet meer in een doosje stoppen of altijd alleen maar laten buiten spelen als je er zelf bij bent.
Kinderen moeten ook zelfstandig worden en dat kan alleen maar gebeuren als je ze ook dingen alleen laat doen.

@ TS: ik kan me voorstellen dat je je een beetje ongerust maakt, maar zoals hierboven al meer gezegd wordt: voorlopig gaat het om geruchten.
Enige dat je kunt doen is inderdaad ervoor zorgen dat je kids heel goed weten niet met vreemde mensen mee te gaan en eventueel af en toe gaan kijken op de plek waar je kind(eren) aan het spelen is/zijn.