belasting heffen op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

neres

belasting heffen op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:22

Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... rnet_.html

Citaat:
De overheid moet een heffing opleggen op alle internetabonnementen. Met dat geld moeten innovatieve initiatieven in de krantenwereld worden gefinancierd.

In het advies van de commissie-Brinkman aan minister Plasterk (media) wordt niet rechtstreeks het verband gelegd, maar duidelijk is dat vooral internetinitiatieven bij regionale media hiermee moeten worden gefinancierd. Volgens de commissie kan de heffing ook helpen om de consument van media en internet duidelijk te maken dat nieuws en nieuwsgaring niet gratis is.

Het advies van de commissie, onder leiding van de voormalige CDA-politicus en de huidige voorzitter van de bouwwerkgever Elco Brinkman, wordt vandaag in Den Haag gepresenteerd. Een Kamermeerderheid vroeg om een advies om te bezien in hoeverre de overheid kan bijdragen aan een gezonde krantensector in Nederland.

De commissie doet geen uitspraak over het in de politiek meest controversiële onderwerp. Veel krantenuitgeverijen wezen er bij de politiek op dat de concurrentieverhoudingen in de massamedia worden verstoord door de reclame-inkomsten van de publieke omroep. Die omroepen worden gefinancierd uit belastinggeld en hun reclame-inkomsten zouden de markt verstoren.

Brinkman trekt wel partij in een andere, al in de politiek gevoerde, discussie. De programmagegevens van Hilversum moeten voor alle media gratis beschikbaar worden. Daarmee worden bijvoorbeeld nieuwe initiatieven van uitgevers voor bladen, die van die gegevens uitgaan, gemakkelijker.

Uitgeverijen en hoofdredacteuren van kranten hebben er bij de politiek voor gepleit dat de overheid zou bijdragen aan kostenreductie voor kranten, bijvoorbeeld door bij te dragen in de distributie van kranten. Ook in andere landen gebeurt dit. Brinkman wil zo ver niet gaan. Wel wil hij dat de bepalingen rond concurrentie voor kranten op dit punt worden versoepeld, zodat alle Nederlandse uitgeverijen daarvoor bijvoorbeeld één bedrijf zouden kunnen oprichten. Andere media als opinieweekbladen kunnen daarvoor dan wel een compensatie krijgen.

Om initiatieven op internet van uitgeverijen te stimuleren, dient volgens de commissie hierover het lage btw-tarief worden geheven. Brinkman geeft overigens geen advies hoe de acht miljoen euro, die Plasterk gereserveerd heeft voor internetinitiatieven van uitgeverijen, moet worden verdeeld.

Mogelijk weer een nieuwe belasting :+

Dat wordt niet meer bokken ;)
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 23-06-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast aan citeerregels forum. Voortaan zelf doen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:46

Bron: http://www.volkskrant.nl/multimedia/art ... uwsheffing

Citaat:
Plasterk ziet niets in nieuwsheffing
Van onze verslaggevers Bart Dirks, Wilco Dekker
Gepubliceerd op 23 juni 2009 11:05, bijgewerkt op 23 juni 2009 16:01

DEN HAAG - Minister Plasterk heeft grote aarzelingen bij een tijdelijke heffing op internetaansluitingen, waardoor dagbladen kunnen innoveren. Als er extra geld nodig is voor de kranten, dan kan dat volgens Plasterk ook via de inkomsten van de STER-reclames.

Het zal zo'n vaart niet lopen...

joostvangestel

Re: belasting heffen op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:51

Mm.. klinkt als een oliedom statement. Alsof mensen die het internet gebruiken alleen maar kranten lezen. Krijgen we dan ook internet kranten yonder reclames? Zou bokt ook gewoon een deel van dat belastinggeld krijgen. Lijkt mij meer iets om die kranten te belonen die niet met hun tijd zijn meegegaan..

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:04

Juist dat vond ik dus ook. En daarbij de kranten brengen slechte artikelen. Sommige kranten zijn zelfs om te huilen en om dat in stand te houden moeten mensen gaan betalen voor internet?

Het lijkt mij gewoon een nieuwe melkkoe.

Ik hoop prrrrr dat het idd niet door zal gaan :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:50

Ik vond dit ook een belachelijk voorstel, heffing op internet om de kranten te redden.
Gelukkig is het meteen afgekapt.

Waarom heffing op internet om een 'oud' iets te behouden, in plaats van de kranten moderniseren en naast een papieren versie (bij voorkeur in een beetje handzaam formaat....) een abonnement via email/PDF aanbieden?
Als ik mijn nieuws via internet zou lezen (ik lees de krant nu in papiervorm), zou ik voor een reclamevrije krant, of een met alle reclame op 1 pagina of zo, via email als PDF ook best willen betalen.
Of bijvoorbeeld via een service als Zinio.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:07

Highwaykind, jij verwoordt precies wat ik ook had willen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:23

Ik geloof nooit dat zoiets er door komt. Het internet wordt voor zoveel andere zaken gebruikt dan het lezen van nieuws. Of moeten we straks ook belasting gaan betalen voor het sturen van email (wellicht loopt de post inkomsten mis?), het lezen van informatieve artikelen (misschien worden er minder informatieve boeken verkocht?) en het online winkelen (fysieke winkels lopen inkomsten mis)?

Wellicht moet er dan ook snel belasting geheven gaan worden als je een website laat bouwen. De drukkerijen zouden inkomsten kunnen mislopen, omdat bedrijven met een website misschien wel minder drukwerk bestellen. En zo kan ik nog wel uren doorgaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 04:02

Een beetje hetzelfde probleem als downloaden. De industrieen (entertainment en nieuws) zijn niet goed meegekomen met de snelle opkomst van het internet, en zien hun afzetmarkten kelderen doordat alle gewenste informatie meteen op internet staat, al dan niet met filmpjes erbij. Ze hobbelen achter de feiten aan en doen hun uiterste best om hun conservatieve wereldbeeld te behouden.

Het word tijd dat deze industrieen zelf eens actie ondernemen in plaats van te schreeuwen om regulering door de tegelijkertijd verfoeide overheid, het eisen van belastingen op de meest rare zaken en het uitmelken van de consumenten. Laat ze zelf maar broeden op nieuwe manieren van inkomstenvergaring, zonder daarbij iedereen op onnodige kosten te jagen.