Rechterlijke macht en politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Rechterlijke macht en politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:28

Er was laatst een programma op TV waarin de rechterlijke macht zich beklaagde over steeds meer inmenging en opmerkingen in de media van de politiek.
De politiek heeft echter in steeds meerder mate te maken met de onvrede van de burgers over beslissingen die door de rechters genomen worden.
Loverboys die vrolijk op straat blijven lopen en hun volgende slachtoffer kiezen, recidive ettertjes die al helemaal geen straf of nauwelijks krijgen.
Het oordeel van een rechter dat klappen krijgen en erger bij het vak van politie hoort en de daders daarvoor niet erger gestraft hoeven worden.
De onmacht van de overheid om jongeren aan te pakken die last veroorzaken, omdat daar geen juridische afdoende regels voor zijn, het zijn maar een paar voorbeelden.

Ik vind dat de politiek zich maar eens ernstig met de rechtelijke macht moet onderhouden, iig intensiever dan op dit moment gebeurt.
Want soms lijkt het of de rechters in de jaren 50 zijn blijven stilstaan, terwijl de grootste ongemakken voor de burgers nu van een heel andere orde zijn.

En ja ik weet dat het niet voor alle rechters telt etc, maar zo nu en dan hoor je straffen eisen voor misdaden die totaal niet in verhouding staan.
Hoe verklaar je dat aan goedwillende burgers.
Die begrijpen er soms helemaal niets meer van, worden onzeker en kiezen voor iemand die roept dat hij het wel even allemaal zal gaan oplossen.

Anoniem

Re: Rechterlijke macht en politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:46

In het wetboek staan de maximum straffen aangegeven. Een rechter mag daar niet overheen gaan. Schuldig is dus juist de politiek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:45

In dit door mij aangehaalde voorbeeld was het wel degelijk een keuze van de desbetreffende rechter om te stellen dat als je politie wordt eigen schuld dikke bult, terwijl de politiek, in dit geval burgemeester Cohen er juist op aangedrongen had om mensen die dienstverleners attaqueren, harder aan te pakken.
Het OM gaat dan ook in beroep tegen deze uitspraak van de Amsterdamse rechter.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:07

Heb jij al die vonnissen gelezen waarin naar jouw mening te mild is geoordeeld?
Zo niet, dan weet je dus ook niet waarom de rechter zo heeft geoordeeld. Pas na het lezen van het vonnis kun je een gefundeerde mening geven en kijken waar het probleem ligt.

Daarnaast kan de media een erg vertekend beeld geven.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:46

De rechterlijke macht staat onafhankelijk van de besturende/wetgevende macht, dus de politiek mag zich niet bemoeien met de uitspraken van rechters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:05

Sullie97 schreef:
De rechterlijke macht staat onafhankelijk van de besturende/wetgevende macht, dus de politiek mag zich niet bemoeien met de uitspraken van rechters.

Nee niet in direkte zin, dat ben ik met je eens. Maar er mag wel eens een omslag komen zodat al die dingen waar mensen zich zo aan ergeren adequater en wat permanenter op gelost kunnen worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:55

Tja, we horen ook wel tegensrijdige berichten. Mogen middelvingers naar politie wel of niet, etc? Ik denk wel dat juist de wetgevers meer mogelijkheden moeten geven in hun wet om politiebeambten beter te beschermen. Ik vind niet dat er een vrijbrief afgegeven moet worden om klappen uit te delen. Als er iemand klappen uit mag delen, dan zou dat de politie moeten zijn in extreme gevallen. Ook politiegeweld moet goed onderzocht worden, maar als de criminelen zomaar klappen mogen uitdelen, dan werkt dat hooguit escalatie in de hand. De politicus is volgens mij fout bezig als ze individuele beslissingen van rechters aankaart. Ik neem aan dat die persoon zieltjes wilde winnen en wilde aangeven dat er een strengere wet en uitvoering moet komen. Dat deed hij wel fout.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:43

Klopt Joost het is een beetje koorddansen, daarom denk ik dat van beide zijden de ogen eens geopend moeten worden.

Het is een visuele cirkel, een rechter spreekt een onbegrijpelijk vonnis uit, politici fulmineren daarover, en de rechters zijn dan weer op hun tenen getrapt en terecht, maar een beetje meer polderen zou geen kwaad kunnen.

Misser ook jij hebt gelijk, maar sommige vonissen zijn echt onbegrijpelijk. En draaideurcriminelen en, of jongens die buschauffeurs molesteren horen na een paar keer geen taakstrafje meer te krijgen.

Dat is een verkeerd signaal naar de burgers.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:45

Die omslag komt waar jij het over hebt, komt er niet zolang de Trias Politica gevolgd wordt, wat al honderden jaren zo is.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:54

Misser schreef:
Heb jij al die vonnissen gelezen waarin naar jouw mening te mild is geoordeeld?
Zo niet, dan weet je dus ook niet waarom de rechter zo heeft geoordeeld. Pas na het lezen van het vonnis kun je een gefundeerde mening geven en kijken waar het probleem ligt.

Daarnaast kan de media een erg vertekend beeld geven.

Is inderdaad wel handig. Voor de geïntresseerden, hier het vonnis waar we het over hebben.

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BI6650

Ga het zelf ook even doorlezen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:55

Interessant topic. Ik heb hier niet zo heel veel kaas van gegeten, maar als de politiek een dikkere vinger in de pap van de rechtelijke macht krijgt, ben je dan niet bezig je staatsbesturingssysteem te veranderen? Dan kom je toch in iets wat een dictorale staat terecht? Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:57

Liezel1 schreef:
Die omslag komt waar jij het over hebt, komt er niet zolang de Trias Politica gevolgd wordt, wat al honderden jaren zo is.

En laten we dat ook vooral zo houden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:06

Ir111 schreef:
Interessant topic. Ik heb hier niet zo heel veel kaas van gegeten, maar als de politiek een dikkere vinger in de pap van de rechtelijke macht krijgt, ben je dan niet bezig je staatsbesturingssysteem te veranderen? Dan kom je toch in iets wat een dictorale staat terecht? Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Ik geloof niet dat ik dat ergens stel, dat zou een kwalijke zaak zijn.
Wat ik stel is dat rechtelijke macht en politici wat beter direkt zouden communiceren, inplaats via de media.

Wat betreft de link van Ptries, hier ligt de fout dus bij de persvoorlichter van de rechtbank, want wat naar buiten kwam was een heel ander verhaal. Dus ook hier weer, realiseer je de impact op de bevolking.

Daarnaast vind ik een taakstraf niet voldoende voor zo iemand, maar dat is mijn mening.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:13

sarabande schreef:
Ik geloof niet dat ik dat ergens stel, dat zou een kwalijke zaak zijn.
Wat ik stel is dat rechtelijke macht en politici wat beter direkt zouden communiceren, inplaats via de media.

OK, zo heb je berichten wel een beetje gelezen, maar dat is mijn interpretatie van jouw postst. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:18

Nee ik heb het over communicatie

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:06

Kijk dit bedoel ik nu. 3 jaar voor het doodrijden van iemand die zijn werk staat te doen, dat is totaal onbegrijpelijk????

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag voor de rechtbank in Amsterdam vier jaar cel, waarvan een voorwaardelijk, geëist tegen de 26-jarige Dion G.

Justitie acht bewezen dat hij op 17 augustus vorig jaar in de parkeergarage van de Ikea in Amsterdam verkeersregelaar Willem van Koerten (54) heeft aangereden. Het slachtoffer overleed aan zijn verwondingen.
Verder wil het OM dat G. een rijontzegging krijgt van vijf jaar. Volgens justitie reed de verdachte de verkeersregelaar na een ruzie over een parkeerplek met opzet en in volle vaart aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:10

Misschien moet je het wetboek eens doornemen sarabande.
En het woordenboek, anders blijf je in een vicieuze cirkel :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:13

sarabande schreef:
Maar er mag wel eens een omslag komen zodat al die dingen waar mensen zich zo aan ergeren adequater en wat permanenter op gelost kunnen worden.

sarabande schreef:
Misser ook jij hebt gelijk, maar sommige vonissen zijn echt onbegrijpelijk. En draaideurcriminelen en, of jongens die buschauffeurs molesteren horen na een paar keer geen taakstrafje meer te krijgen.

Dat is een verkeerd signaal naar de burgers.

Ik heb je posts nog eens zorgvuldig doorgenomen. Ik snap van bovenstaande quotes niet wat dat met communicatie te maken heeft. Zoals ik ze lees stuur je aan verandering van wetgeving?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:20

Je hebt gelijk Faye, domme fout.

Ir111 als jij selektief wil lezen, kan ik dat niet veranderen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:51

Mijn mening hierover:

Eerst vwb het betreffende vonnis / gang van zaken als ik het betreffende vonnis nu lees, ligt het inderdaad een stuk genuanceerder. Volgens mij ligt het feit dat het zo negatief in de media is gekomen niet alleen aan de mediavoorlichting, maar ook aan de betreffende media zelf. Een kop als "Rechters vinden agressieve omstanders risico van het vak voor politieagenten" klinkt natuurlijk veel spannender.

Ik vind wel een slechte zaak dat een politica zich zo "hard" uitlaat over de rechterlijke macht, zonder klaarblijkens het hele vonnis te hebben gelezen (de reactie van Guusje Ter Horst in Knevel en van de Brink is geweest op dinsdag 2 juni 2009, het vonnis is gepubliceerd op 5 juni 2009). Mijn mening is het dat het op zijn zachtst gezegd in ieder geval verstandig was geweest als er was aangegeven eerst de publicatie van het vonnis af te wachten i.v.m. de motivatie van de rechter.

Dan meer in het algemeen:

De wetgevende macht maakt de wet. Vervolgens dient de rechterlijke macht conflicten op te lossen tussen burgers onderling (Privaatrecht), tussen de Staat en zijn burgers (Publiekrecht) en straffen wetsovertreders op basis van het Wetboek van Strafrecht.

De oplossing schuilt volgens mij in dit specifieke in een verandering van de strafmaat in het Wetboek van Strafrecht. Een taak voor de wetgevende macht = de politiek. Vervolgens heeft de rechterlijke macht een middel om zwaardere straffen toe te passen.

De scheiding van de machten ligt sowieso heel moeilijk. In de huidige situatie in Nederland is er geen sprake van 100% scheiding. Denk bijvoorbeeld aan de ABRS (afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State) en de zgn. deeltijdrechters.

Overigens werkt de Trias Politica niet als de 3 machten niet samenwerken / elkaar tegenwerken. Dit is het principe. Dus de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht zijn onafhankelijk van elkaar, maar moeten anderzijds ook samenwerken om de rechtsstaat te laten functioneren.

In dit kader zou het inderdaad goed zijn als er beweging komt tussen enerzijds de rechterlijke macht en anderszijds de politiek. Beiden dienen onafhankelijk van elkaar te functioneren, maar er dienen elkaar niet "tegen te werken". Samenwerking is imo wat anders dan dat de ene partij roept dat de ander maar moet veranderen.

Overigens vind ik van beide machten dat ze dit niet via de media zouden moeten spelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:01

Ptries schreef:
Mijn mening hierover:

Eerst vwb het betreffende vonnis / gang van zaken als ik het betreffende vonnis nu lees, ligt het inderdaad een stuk genuanceerder. Volgens mij ligt het feit dat het zo negatief in de media is gekomen niet alleen aan de mediavoorlichting, maar ook aan de betreffende media zelf. Een kop als "Rechters vinden agressieve omstanders risico van het vak voor politieagenten" klinkt natuurlijk veel spannender.

Ik vind wel een slechte zaak dat een politica zich zo "hard" uitlaat over de rechterlijke macht, zonder klaarblijkens het hele vonnis te hebben gelezen (de reactie van Guusje Ter Horst in Knevel en van de Brink is geweest op dinsdag 2 juni 2009, het vonnis is gepubliceerd op 5 juni 2009). Mijn mening is het dat het op zijn zachtst gezegd in ieder geval verstandig was geweest als er was aangegeven eerst de publicatie van het vonnis af te wachten i.v.m. de motivatie van de rechter.

Dan meer in het algemeen:

De wetgevende macht maakt de wet. Vervolgens dient de rechterlijke macht conflicten op te lossen tussen burgers onderling (Privaatrecht), tussen de Staat en zijn burgers (Publiekrecht) en straffen wetsovertreders op basis van het Wetboek van Strafrecht.

De oplossing schuilt volgens mij in dit specifieke in een verandering van de strafmaat in het Wetboek van Strafrecht. Een taak voor de wetgevende macht = de politiek. Vervolgens heeft de rechterlijke macht een middel om zwaardere straffen toe te passen.

De scheiding van de machten ligt sowieso heel moeilijk. In de huidige situatie in Nederland is er geen sprake van 100% scheiding. Denk bijvoorbeeld aan de ABRS (afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State) en de zgn. deeltijdrechters.

Overigens werkt de Trias Politica niet als de 3 machten niet samenwerken / elkaar tegenwerken. Dit is het principe. Dus de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht zijn onafhankelijk van elkaar, maar moeten anderzijds ook samenwerken om de rechtsstaat te laten functioneren.

In dit kader zou het inderdaad goed zijn als er beweging komt tussen enerzijds de rechterlijke macht en anderszijds de politiek. Beiden dienen onafhankelijk van elkaar te functioneren, maar er dienen elkaar niet "tegen te werken". Samenwerking is imo wat anders dan dat de ene partij roept dat de ander maar moet veranderen.

Overigens vind ik van beide machten dat ze dit niet via de media zouden moeten spelen.

Jij verwoord beter wat ik bedoel, dank je

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:57

sarabande schreef:
Ir111 als jij selektief wil lezen, kan ik dat niet veranderen.

Nou zeg, wat een vreemde reactie? Ik probeer je te volgen en stel gewoon een vraag, in geen enkel opzicht aanvallend bedoeld. Zoals eerder aangegeven, ik vind dit een interessant onderwerp. Ik probeer niets anders dan jouw gedachtegang te volgen. Maar laat gerust zitten als je geen zin hebt om iets uit te leggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:22

Het staat hier boven beter uitgelegd dan het mij lukte.

Vooral de laatste zin, dat beide machten het niet via de media zouden moeten uitspelen ben ik het hartgrondig mee eens.

Dat zorgt voor veel onrustgevoelens

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:43

Dat wilde ik ook zeggen ;) dat politiek en rechterlijke macht het niet over elkaar en elkaars uitspraken in de media moeten hebben! Geeft je als burger ook een raar gevoel, het gevoel dat het ook wel eens niet goed zou zijn wat rechters als uitspraak doen. Terwijl rechters dat natuurlijk niet zomaar doen!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:56

De rechtspraak heeft hier laatst onderzoek naar gedaan.

Er werden casussen voorgelegd aan het OM, rechters/raadsheren en burgers.

Zeer interessant onderzoek met een verrassende uitkomst.
Ik weet het: wie a zeg moet ook b zeggen; maar ik weet niet of ik die uitkomst bekend mag maken.

Maar ik vind het zelf erg kwalijk dat er steeds meer een burgers vs. rechters maatschappij in wording is.
Rechters bekijken de zaak van beide kanten. Burgers hebben hier vaak hun mening klaarstaan op basis van "feiten" die in de media weergegeven worden.

Geloof me, de dossiers zijn echt wel dikker dan de krant doet vermoeden en er zullen vast en zeker meer belangen meespelen.Wij laten ons meeslepen door emoties, een rechter meer door het recht wat in de wetboeken staat omschreven ;)