Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:29

http://www.nuvideo.nl/algemeen/27455/gr ... oppen.html

Citaat:
Rokers moeten gratis hulp krijgen als ze willen stoppen met hun verslaving. Dat vinden zes van de tien Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. Dat maakte KWF Kankerbestrijding woensdag bekend.

Ook het college voor zorgverzekeringen adviseert om de hulp op te nemen in het basispakket van zorgverzekeringen.
Zelf vind ik het enorme onzin. Moet er dan ook nog meer "gratis" hulp komen voor andere verslavingen?
De rokers zijn er immers zelf mee begonnen, en wij er straks weer voor betalen om ze eraf te helpen.
Ik was wel benieuwd wat jullie hier van vinden? :)

Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld omdat ik zelf niet rook :P Ik kan me er dus weinig bij voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-06-09 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:38

Ik heb mij altijd verbaast over het feit dat rokers geen gratis hulp krijgen van de overheid, terwijl ze er genoeg aan verdienen. Alcolisten, drugsverslaafden en gokkers kunnen terecht bij diverse klinieken en instanties die door de overheid (ons) bekostigd worden..............

Imago01

Re: Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:44

Ik heb het filmpje niet kunnen bekijken maar ik zou het super vinden als er hulp komt.
Ik denk dat de onkosten voor deze hulp veel lager zouden liggen dan de kosten als er een roker ziek wordt. Bovendien betalen rokers belasting over tabak en verdient de overheid daar (genoeg) aan!
Goede zaak juist. Scheelt enorm voor de gezondheidszorg (kosten alle aandoeningen a.g.v. roken, tijd, bedden etc.) op de langere termijn!
Bovendien is er allang al hulp voor alcoholisten, drugsverslaafden etc.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:42

Stoppen met roken moet je doen omdat je zelf graag wilt stoppen. Als je echt graag wilt stoppen, dan lukt het je, met of zonder hulp van de overheid. En het geld dat mensen zelf moeten investeren om te stoppen met roken hebben ze zo terugverdiend. Van de mensen die pas denken te kunnen/willen stoppen als de overheid er aan mee betaald zal het overgrote deel het toch niet redden, kortom, we kunnen het geld wel beter besteden :o

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:43

Sluit me volledig aan bij odetteke.
Waar een wil is, is een weg hoor! Dat moet je zelf kunnen, niet met gratis hulp van de overheid

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:53

odetteke schreef:
Stoppen met roken moet je doen omdat je zelf graag wilt stoppen. Als je echt graag wilt stoppen, dan lukt het je, met of zonder hulp van de overheid. En het geld dat mensen zelf moeten investeren om te stoppen met roken hebben ze zo terugverdiend. Van de mensen die pas denken te kunnen/willen stoppen als de overheid er aan mee betaald zal het overgrote deel het toch niet redden, kortom, we kunnen het geld wel beter besteden :o

Dit is zeker waar!!! MAAR dit geldt ook voor de andere verslavingen (9 van de 10 x ook weggegooid geld) waar wel overheidshulp voor is. De ongelijkheid hierin staat mij tegen.....................

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:56

Imago01 schreef:
Ik heb het filmpje niet kunnen bekijken maar ik zou het super vinden als er hulp komt.
Ik denk dat de onkosten voor deze hulp veel lager zouden liggen dan de kosten als er een roker ziek wordt. Bovendien betalen rokers belasting over tabak en verdient de overheid daar (genoeg) aan!
Goede zaak juist. Scheelt enorm voor de gezondheidszorg (kosten alle aandoeningen a.g.v. roken, tijd, bedden etc.) op de langere termijn!
Bovendien is er allang al hulp voor alcoholisten, drugsverslaafden etc.

Hier ben ik het zeker mee eens.
Andere verslavingen die je vrijwillig bent gestart worden ook met hulp en de daarbij behorende kosten vergoed.
Ben zelf een stevige roker en heb niet de intentie om te stoppen, denk ook niet dat ik dan die hulp zou zoeken maar vind het wel goed dat dit eens belicht wordt.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:58

@ pri_lady, ik weet niet precies hoe het zit met andere verslavingen qua hulp, maar dan nog is het met bijv. een drugs of alcohol verslaving vaak zo dat iemand niet meer normaal functioneert in de maatschappij. Met rokende mensen ligt dat ietsje anders naar mijn mening

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:59

Komt er dan ook gartis hulp voor mensen met een eetverslaving, dat is nl net zo ongezond als roken e.d.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:59

YankeeBoy schreef:
@ pri_lady, ik weet niet precies hoe het zit met andere verslavingen qua hulp, maar dan nog is het met bijv. een drugs of alcohol verslaving vaak zo dat iemand niet meer normaal functioneert in de maatschappij. Met rokende mensen ligt dat ietsje anders naar mijn mening

Dat bedoelde ik ook te zeggen.
Ik vind een rookverslaving of een alcohol/drugsverslaving nogal een groot verschil.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:59

Nee hoor, mijn ex vriend was gok verslaaf, draaide gewoon mee in de maatschappij, had een goede baan, maar is toch intern afgekickt van zijn verslaving.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:01

ik vind dat een roker even veel recht heeft op hulp als een drugsverslaafde. overigens vind ik t bizar dat we met zn alle voor de verslaafde moeten opdraaien. Een verslaving is je eigen probleem.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:06

Waar een wil is, is zeker wel een weg maar niet iedereen is even sterk en kan weleens een hulpje gebruiken.
Verder zijn er ook mensen die zó verslaafd zijn dat ze goedkopere merken roken, eigenlijk wel willen stoppen, dit zelf niet redden maar het ook niet kunnen betalen om hulp te verkrijgen bij het stoppen met roken (ondersteunende dingen als lasertechnieken, pleisters etc.).
En wellicht trekt het een aantal twijfelaars wel over de drempel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:07

DyMarvel schreef:
ik vind dat een roker even veel recht heeft op hulp als een drugsverslaafde. overigens vind ik t bizar dat we met zn alle voor de verslaafde moeten opdraaien. Een verslaving is je eigen probleem.

Beetje kort door de bocht vind ik. Bijvoorbeeld een drugverslaving van een ander kan wel degelijk jouw probleem worden. Denk aan inbraken of overlast door naalden op straat.

In het kader van gelijkheid zou het netjes zijn als er gratis hulp komt voor rokers vind ik. Zeker omdat je er op termijn geld mee kunt uitsparen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 04-06-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:08

Voor mij mag er voor alle vormen van verslaving wel hulp komen.

Alhoewel door mensen met een eetverslaving (obesitas) geen directe opbrengsten voor de overheid gegenereerd worden en voor het roken wel (accijns).
Bovendien hebben niet-rokers toch altijd zoveel last van de overlast van de rokers?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:20

Onassa schreef:
Nee hoor, mijn ex vriend was gok verslaaf, draaide gewoon mee in de maatschappij, had een goede baan, maar is toch intern afgekickt van zijn verslaving.

Er zijn ook drugsverslaafden die normaal meedraaien in de maatschappij ;) Bij gok, alcohol en drugsverslavingen is het risico gewoon enorm groot dat je je baan kwijt raakt, in het criminele cirquit komt, op straat komt te leven, in een sociaal isolement terecht komt: kortom, de je de staat enorm veel ellende gaat opleveren. Een roker kan gewoon blijven werken, met zijn gezin in een huis wonen, een normale vriendenkring hebben, lid zijn van een sportvereniging etc. Op roken heerst geen taboe, sommige middelen om er vanaf te komen of te minderen zijn zelfs bij de supermarkt te koop. Als je zo graag wilt stoppen met roken moet je er zelf gewoon in investeren. Heb je hier geen zin in, dan heb je uiteindelijk jezelf en je vrienden/familie er mee. Het klinkt heel cru, maar de kosten die je maakt terwijl je met longkanker in het ziekenhuis ligt heb je zelf al lang betaald door 40 jaar lang elke dag een nieuw pakje sigaretten te kopen waar hele hoge acijnzen op zitten. :o

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:57

YankeeBoy schreef:

Toch blijft roken een hardnekkige verslaving waar mensen misschien wel baat hebben met psychische ondersteuning, een anti-rookmiddel of whatever. Voor de met name de ernstige drugs- en alcoholverslaafden is er overheidshulp.

Heb idd een drugsverslaafde (aardige) buurman gehad die niet kon functioneren. Hij leefde van een bijstandsuitkering (overheid), kreeg methadon (overheid), 2x per week hulpverlening (AWBZ?? overheid), werd soms in een kliniek geplaatst (overheid), advocaat strafzaken (overheid). Denk dat alleen deze meneer de overheid ongeveer 20.000 euro per jaar kost....................

Wat kost een roker van zijn verslaving afhelpen...........1000 euro (gok) per jaar excl de accijns die de overheid misloopt omdat de ex-roker geen tabak meer koopt.

Daar gaat het scheef, voor de ene verslaving is er gratis hulp, voor de andere verslaving niet.........dat is waarom ik het prima vind dat het in het verzekeringspakket of AWBZ zou komen. Daarnaast geloof ik ook dat je alléén kunt stoppen als je het zelf wilt en het ook financieel op te brengen is om deze hulpmiddelen om te stoppen met roken, zelf te vergoeden. Het gaat mij dus echt om de ongelijkheid die er is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:18

Toch ligt de hulp als je wilt stoppen met roken, niet voor het oprapen. Je moet echt zelf op zoek gaan naar hulp en dan maar gokken of dat de juiste aanpak voor jouw persoontje is.
Zou het niet veel beter resultaat opleveren als er per persoon een soort ‘adviseur’ is die samen met jou de aanpak vaststelt, gebaseerd op de persoon die je bent? Net als met een diëtist( e)?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:18

odetteke schreef:
Onassa schreef:

Er zijn ook drugsverslaafden die normaal meedraaien in de maatschappij ;)

Dit plaatse ik nav van dit.
Citaat:

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:22

Waarom heeft een roker minder recht op hulp dan een alcoholist?

Allebei kunnen ze gewoon functioneren tot een zekere hoogte. Een roker kan minder ademen moet meer pauzes om de dag door te kunnen komen. Of betalen voor iedereen of niet. waarom meten met 2 maten?

Emotie eters laten we toch ook iet in de kou staan? Roken schijnt even verslavend te zijn?
En een junk die heeft t niet aan zichzelf te danken maar een roker wel? Volgens mij hebben beide toch echt evenveel schuld.

Sterker nog als we t over geld gaan hebben junks kosten veel meer aan afkicken en brengen minder binnen dan een roker. Junks blijven vaak nutteloos voor de maatschappij.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:25

@ pri_lady.... dat laatste ben ik niet met je eens....

Mijn zus heeft ook diep in de oliebol gezeten, verslaafd drugs alchohol enz, en die was er zonder hulp never en nooit uitgekomen!

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:32

Tja, ik vind niet dat je rokers en (andere) drugsverslaafden over één kam kunt scheren. Ik vind stoppen met roken mere zoiets als afvallen en daar is ook geen goede, gratis hulp voor beschikbaar. Ik weet dat het goed is voor de belastingcenten die er in de gezondheidszorg worden gestoken als er minder rokers zijn, maar ik vind niet dat je gratis echt goede hulp moet kunnen krijgen bij het stoppen met roken. Ik zou er niet blij van worden als mensen die zelf de keuze hebben gemaakt om te gaan roken er gratis vanaf komen. Trouwens, roken kost ontzettend veel geld. Als mensen stoppen kunnen ze dat geld toch in goede hulp investeren? Tja, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld omdat ik mensen om me heen heb die wel zelf hebben kunnen stoppen of die nooit begonnen zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:34

Ik vind een goed plan. Destemeer omdat we jarenlang roken gepromoot hebben.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:34

DyMarvel schreef:
Waarom heeft een roker minder recht op hulp dan een alcoholist?

Allebei kunnen ze gewoon functioneren tot een zekere hoogte.
Bij rokers is die 'hoogte' wel degelijk wat hoger. Neem als voorbeeld een vader die alchoholist is. Denk jij echt dat die als vader kan functioneren binnen zijn gezin? :n No way. Tenminste, zélden. En een rokende pappa? Tja, zo'n iemand is geen goed voorbeeld maar hij biedt wel gewoon vervulling van zijn functie als vader...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:37

Roken is qua mate van verslaving vergelijkbaar met heroine. Slechts een heeel, heel klein percentage van de mensen die wil stoppen lukt dit op eigen kracht. En nog een kleinder deel houdt het de rest van zijn leven vol te stoppen.

Het is dus niet zoiets als nagelbijten waar je met wat wilskracht en truukjes mee kan stoppen.

En rokers zijn wél een groot maatschappelijk probleem. Ondanks dat iemand wel kan functioneren melden rokers zich wel vaker ziek op het werk bijvoorbeeld. En dan nog de gezondheidszorg die rokers gebruiken als ze kanker of andere aan roken gelieerde ziekten krijgen.

Dus niet meer dan logisch dat er gratis hulp voor komt.