Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

sarah_m

Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:37

Hallo,

Naar aanleiding van een discussie op school plaats ik dit topic.
Ik vond het namelijk een zeer interessante discussie, waarbij je
de stelling van verschillende kanten kan bekijken.
Nederland heeft vaak lage opkomst nummers bij verkiezingen.
De stelling is dus: Stemmen moet verplicht worden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, maar ook vooral naar de
argumentatie achter die mening.

Groetjes Sarah

Kimonoo

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:38

Nee, er zijn altijd mensen die er geen verstand van hebben en dan gewoon maar zomaar ergens op gaan stemmen, dat heeft geen nut.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:40

Ik vind van niet, nederland zou toch zo'n vrij land zijn, dan ben je dus ook vrij om te stemmen of niet.
Ik zelf stem nooit ik hou me daar absoluut niet mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:42

Tegen
Je kan mensen niet verplichten zich te verdiepen in de programmas voordat ze gaan stemmen, en als je dan verplicht moet stemmen is het niet meer dan een gok.
Bovendien zijn de opkomstpercentages in Nederland (voor nationale verkiezingen) altijd vrij hoog. (voor de Europese verkiezingen ligt dat weer helemaal anders, maar dat is een ander verhaal)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:48

Tegen. Ik hou me er absoluut niet mee bezig en heb daar in de toekomst ook geen zin in. Al die onzin, doet me helemaal niets. Als ze nu nog meer gaan verplichten dan verhuis ik wel naar buitenland..heb ik daar ook weer een goed excuus voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:49

Ik vind het nog niet zo'n gek idee. In Belgie gaat het ook al jaren goed, toch? ;)

Denk je eens in: 100 jaar geleden had de helft van de bevolking nog niet eens het recht om te gaan stemmen. Nu hebben ze het, maar nu willen ze het niet meer. Vreemd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:51

Nederland is een vrij land. Ik vind dat dat betrekking heeft op al je verantwoordelijkheden, zolang je gedrag maar wettelijk correct blijft. Mensen verplichten tot stemmen geeft, naar mijn mening, afbeuk aan dit recht en dat vind ik geen goede zaak. Ik stem dus nee (en morgen stem ik mee ;) )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:53

Tegen, je krijgt daardoor juist stemmers die maar wat kiesen sonder sich er in te verdiepen.

Ik sou morgen best willen stemmen maar heb domweg geen tijd, en ken so ook niemand in mijn directe omgeving die wel gaat, hoe sou ik dat dan moeten doen als het verplicht is ;)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:55

Tegen:
Wij verdiepen ons er niet in omdat wij niks met politiek hebben.
We houden ons er totaal niet mee bezig en in de toekomst zal dit waarschijnlijk ook zo blijven ;)
Ik denk dat het niet werkt om mensen opeens te gaan verplichten, men kiest dan maar wat.
Zoals wij omdat wij er geen vertand van hebben en dat eigenlijk ook niet willen.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 03-06-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:55

Tijd maken? Je mag tegenwoordig bij elk stembureau in je eigen gemeente stemmen, en je bent met 5 minuten klaar. Kleine moeite lijkt me.

Even een tip: er staan morgen op een aantal stations (oa Nijmegen) stembureaus, dus neem je stembiljet mee en je kan stemmen als je op de trein moet wachten. (wel alleen in je eigen gemeente, tenzij je daar ontheffing voor hebt)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:58

Blue_Eyes schreef:
Ik vind het nog niet zo'n gek idee. In Belgie gaat het ook al jaren goed, toch? ;)

Denk je eens in: 100 jaar geleden had de helft van de bevolking nog niet eens het recht om te gaan stemmen. Nu hebben ze het, maar nu willen ze het niet meer. Vreemd.

Inderdaad hier geen probleem, kost me 10 minuten. Als het nu nog verschil maakte was het leuker en niet alsnog veranderd werd door kartelvorming. Maar dat zal ook in nederland zo zijn

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:59

brigitta1987 schreef:
Tijd maken? Je mag tegenwoordig bij elk stembureau in je eigen gemeente stemmen, en je bent met 5 minuten klaar. Kleine moeite lijkt me.

Tijd maken gaat niet altijd als je van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat weg bent :)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:59

ik walg van mensen die stemmen zonder na te denken. Die amper begrijpen hoe t dagelijks leven werkt en dan toch bij de stemkastjes staan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:01

Tegen. Liever een lage opkomst dan mensen dwingen te gaan stemmen met als gevolg dat men met stemmen veranderingen in gang zet waar men de consequenties niet van overziet.

Interessante vraag lijkt mij: waarom is de opkomst zo laag?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:01

@Nijn: Ik wou zeggen - tijd maken! :j
Het stembureau zit vrijwel altijd in de buurt. Voor mij morgen een kwestie van een minuut, omdat het naast de school van de kinderen zit. Loop ik wel even naar binnen als ik ze gebracht heb. Maar goed - altijd wel iets in de buurt.
Gezien de boetes in Belgie leer je dan denkelijk heel snel tijd maken ;)
Off topic: ik moet altijd zo lachen om die s van jou :D

@katiavl: kartelvorming e.d. is overal. Het democratisch systeem zou zwaar omgegooid moeten worden om daar iets aan te veranderen. Nou is dat waarschijnlijk zwaar onmogelijk. Maar dat het geen verschil maakt, daar ben ik het niet mee eens. Het is een kwestie van dat meerdere mensen samen veel gedaan kunnen krijgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:03

Marieke_K schreef:
Tegen. Liever een lage opkomst dan mensen dwingen te gaan stemmen met als gevolg dat men met stemmen veranderingen in gang zet waar men de consequenties niet van overziet.

Interessante vraag lijkt mij: waarom is de opkomst zo laag?

Omdat door geen verplichting mensen op andere mensen steunen. Zodat de verantwoordelijkheid doorgegeven word.

Net zoals een noodsituatie

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:05

Blue_Eyes schreef:

Ja precies, in NL mogen we stemmen, dat koester ik. Dus ook als het slecht uitkomt ga ik stemmen.

Het feit dat een deel van NL zich niet verdiept in politiek heeft denk ik te maken met de luxe positie waarin we verkeren. Geen honger of onderdrukking, dus niet echt een issue. Jammer genoeg heb ik wel het idee dat mensen die niet stemmen wel meedoen aan het k*nkeren op politieke beslissingen. En dat vind ik dus echt niet kunnen. Als je stem ongebruikt laat verspeel je het recht op een mening naar mijn idee.

Maar goed, om terug te komen op de stelling, ik ben geneigd ja; met blanco stem te kiezen. Echter ik vind niet dat je mensen moet verplichten naar de stembus te gaan. Stemmen doe je uit vrije wil, dus ik kies toch nee.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:11

Ben het volkomen met Ir111 eens.

Je moet mensen niets gaan verplichten; als het niet nodig is ben ik daar nooit voor.

Maar ik vind het schandalig dat er zo weinig mensen stemmen; het is een groot goed dat we die kans krijgen, benut hem dan ook!
Ik ben ook sterk van mening dat mensen die niet stemmen, ook niet mogen zeiken op de politiek. De gene die het hardst zeiken raad ik dan ook altijd aan om de politiek in te gaan en er dan ook iets aan te doen, als ze het zo veel beter weten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:12

Ir111 schreef:
Jammer genoeg heb ik wel het idee dat mensen die niet stemmen wel meedoen aan het k*nkeren op politieke beslissingen. En dat vind ik dus echt niet kunnen. Als je stem ongebruikt laat verspeel je het recht op een mening naar mijn idee.

Ook dat is waar en dat ben ik ook helemaal met je eens. Proficiat met je verjaardag trouwens!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:12

Dankje. :D

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 18:02

Bedankt voor al jullie reacties.
Inderdaad gefeliciteerd met je verjaardag Ir11

Een aantal reacties zijn zeker ook bruikbaar voor school :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:23

Sja, hier is het dan verplicht (en je kan ook blanco stemmen) maar of dat dan zoveel beter is?

Dan heb je de 'mening' van de volledige bevolking en dan gaat de politiek daar alsnog doodleuk aan voorbij.
Daardoor stijgt het aantal 'foertstemmers' (mensen die zomaar wat stemmen) en krijg je bv partijen die 30% van de stemmen hebben en toch niet deelnemen aan regeringen omdat alle andere partijen ze simpelweg buitensluiten. Ik denk toch dat zoiets niet zou gebeuren als mensen niet verplicht zijn om te stemmen.

Verder vind ik het gewoon beetje belachelijk om mensen te verplichten (met boetes en al).

Maargoed ik ga wel stemmen (je kan ook volmachten geven etc). Ik was ook opgeroepen om te gaan bijzitten (is dus ook verplicht als je opgeroepen wordt, met nog fiksere boetes als je niet komt) maar dat ga ik dus mooi niet doen, ben student en heb mooi attestje van unief ingediend, mogen ze iemand anders zoeken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:10

Ik vind niet dat je zoiets kan verplichten. :n

Ik stem morgen niet, puur omdat ik me er niet genoeg in heb kunnen verdiepen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:11

Ik ben ook tegen een stemverplichting. Ik vind dat iedereen de persoonlijke plicht heeft om een afgewogen keuze te maken, maar dat kun je niet afdwingen. Om dan wel het stemmen te verplichten, heeft alleen maar als effect dat er allerlei onzinstemmen worden uitgebracht. Tsja, dan heb ik liever dat ze niet stemmen. (En ook dat ze zich verder van commentaar onthouden :) )

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:20

Shadow0 schreef:
Ik vind dat iedereen de persoonlijke plicht heeft om een afgewogen keuze te maken

Dit vind ik mooi verwoord. :j