Moskou doodt zwerfhonden voor songfestival

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:46

De Russische hoofdstad Moskou probeert nog voor de finale van het Eurovisiesongfestival van zaterdag zwerfhonden uit het straatbeeld te laten verwijderen. De organisatie van het songfestival zegt niet op de hoogte te zijn van het plan.

Volgens dierenactivisten hebben hondenvangers de opdracht gekregen zoveel mogelijk zwerfhonden te vergiftigen of dood te slaan, meldden Russische media vrijdag. Een woordvoerder van de burgemeester van Moskou zei niet op de hoogte te zijn van de manieren waarop de honden worden gevangen. In de Russische miljoenenstad bevinden zich ongeveer 30.000 zwerfhonden.

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... _voor.html

Verschrikkelijk. ;(
Ik vind dat het Eurovisie Songfestival hier zich best mee mag bemoeien en dat er sancties op mogen worden gelegd. Het is een flinke organisatie waar veel tijd en geld mee gemoeid gaat. Het oplossen van het zwerfhondenprobleem had naar mijn idee anders opgelost kunnen worden. Rusland zet zich wat mij betreft weer negatief op de kaart door het 'hoge show-effect' waar (in dit geval) dieren sterk onder lijden.

Edit - Link naar nieuwsbericht en aanleiding tot discussie toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door dejavu op 17-05-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Moskou doodt zwerfhonden voor songfestival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:53

gatver.....als je ze nu op een normale manier vangt en in laat slapen zeg ik niets....maar deze manier laat te wensen over....en dan te bedenken dat er miljoenen gestoken is in het songfestival,en dan dit probleem niet netjes oplossen?
achterlijk zooitje...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:15

geerke schreef:
gatver.....als je ze nu op een normale manier vangt en in laat slapen zeg ik niets....maar deze manier laat te wensen over....en dan te bedenken dat er miljoenen gestoken is in het songfestival,en dan dit probleem niet netjes oplossen?
achterlijk zooitje...

Inderdaad.. Het is dat ze de halve wereld over de vloer hadden, anders hadden ze de beesten laten lopen. Het moest er natuurlijk prachtig en gelikt uitzien, dus een stel zwerfhonden mag dat beeld niet verpesten.
Het is inderdaad een achterlijk zooitje. :(

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:16

Doodslaan... :? :?
In laten slapen kan ik nog wel zeggen oké, want het kan natuurlijk wel een probleem zijn maar doodslaan.. en dan ook nog eens alleen om een imago

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:25

Pikeur schreef:
Doodslaan... :? :?
In laten slapen kan ik nog wel zeggen oké, want het kan natuurlijk wel een probleem zijn maar doodslaan.. en dan ook nog eens alleen om een imago

Precies. Het doodslaan is echt absurd. Met in laten slapen heb ik ook weinig moeite. Het belangrijkste is dat die beesten zich hebben kunnen voortplanten, en dus had dit probleem in een veel eerder stadium aangepakt moeten worden. Steriliseren, castreren, noem maar op. In dat geval hadden ze geen probleem gehad, maar ze hebben het jaren niet als probleem gezien, totdat ze half Europa over de vloer krijgen, dan moet het plaatje kloppen, op welke brute wijze ook. :(
Rusland loopt echt zo ontzettend achter op de westerse wereld. Ze willen zich op sommige vlakken graag meten met het westen, maar door dit soort acties slaan ze weer de plank mis. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:28

Mja, kan me er toch ook wel in vinden hoor, 30.000 zwerfhonden is niet weinig. En de tijd, mogelijkheden en geld om ze allemaal stuk voor stuk te vangen en in te slapen zijn ook niet altijd voor handen..

Doodslaan is dan nog de minst 'cruele' manier, dat gaat het snelste, en vaak ook nog 'pijnloos' de hond in kwestie heeft er niet veel last van. En denk eens in, als je gegrepen wordt door zo'n hond terwijl je hemt wilt vangen om in te laten slapen? Zo'n hond kan wel ik weet niet wat voor ziektes meedragen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:33

De zoveelste Potemkin faÇade (sorry, kan de kleine niet vinden) Heb het sowieso helemaal niet op het stadsbestuur van Moskou.

Maar niet echt alleen maar Russisch, kan me herinneren dat er een ware klopjacht plaatsvond op zwerfkatten op een industrieterrein, degenen die bleven leven (4 bij ons gekomen) hebben er een levenslang trauma aan overgehouden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:44

Unwritten schreef:
Mja, kan me er toch ook wel in vinden hoor, 30.000 zwerfhonden is niet weinig. En de tijd, mogelijkheden en geld om ze allemaal stuk voor stuk te vangen en in te slapen zijn ook niet altijd voor handen..

Dan hadden ze eerder met een gedegen plan moeten komen. Ze wisten dat het Songfestival er aan kwam. Daarbij wordt er miljoenen gepompt in het Songfestival, maar het geld voor de dieren is er niet? Het land loopt gewoon ontzettend achter. Ik begrijp heus dat je niet alles naar westerse maatstaven kunt zetten, maar dit vind ik Middeleeuws.

Citaat:
Doodslaan is dan nog de minst 'cruele' manier, dat gaat het snelste, en vaak ook nog 'pijnloos' de hond in kwestie heeft er niet veel last van. En denk eens in, als je gegrepen wordt door zo'n hond terwijl je hemt wilt vangen om in te laten slapen? Zo'n hond kan wel ik weet niet wat voor ziektes meedragen.

Denk maar niet dat ze voor het doodslaan mensen selecteren die weten hoe en waar ze moeten meppen om een hond snel te doden. Inslapen vind ik een stuk humaner.

Over het risico dat je gebeten wordt: Dan hadden ze dit probleem eens goed onder de loep moeten nemen een aantal jaar terug. Op dat moment waren de aantallen minder, en wat dacht je van een verdovingspistool?

mysa schreef:
De zoveelste Potemkin faÇade (sorry, kan de kleine niet vinden) Heb het sowieso helemaal niet op het stadsbestuur van Moskou.

Maar niet echt alleen maar Russisch, kan me herinneren dat er een ware klopjacht plaatsvond op zwerfkatten op een industrieterrein, degenen die bleven leven (4 bij ons gekomen) hebben er een levenslang trauma aan overgehouden.

Ik heb het bij dezen sowieso niet op Rusland.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:24

Gaat het doodslaan hetzelfde als bij zeehondjes?

Zo zie je maar weer dat dieren door sommige nog steeds niet als gelijke aan mensen worden gezien.. Jammer hoor!
volgens mij klopt die zin voor geen meter maarja..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:29

Laurabyoux schreef:
Gaat het doodslaan hetzelfde als bij zeehondjes?

Zo zie je maar weer dat dieren door sommige nog steeds niet als gelijke aan mensen worden gezien.. Jammer hoor!
volgens mij klopt die zin voor geen meter maarja..

Geen idee of het doodslaan hetzelfde gaat bij zeehondjes. Beeldmateriaal ontbreekt gelukkig. :Y)
Vergeet vooral het vergiftigen niet, denk maar niet dat dat binnen een mum van tijd gebeurt en een waardige dood is om het imago van die stad te redden.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:06

Schandalig. Voor zoiets belachelijks als het Songfestival wat één grote grap is.

Gezellige wereld hebben wij, dieren doodmeppen om een liedje te kunnen zingen.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:39

Een bekend fenomeen in steden met veel zwerfdieren als er een groot evenement aan zit te komen. Zo ook voor de Olympische spelen die in 2004 in Athene gehouden werden. In dat soort landen geven ze geen zier om beesten. En in Rusland ook niet om mensen, want er leven ontzettend veel straatkinderen in riolen. Een schrijnende situatie.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:36

verschrikkelijk dat het op zo een manier moet gebeuren..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:39

Misschien ga ik me nu woede op de hals hals halen maar:
Waar zal dat niet gebeurd zijn?
Olympische spelen in China? Ongetwijfeld.
UEFA-cup? Vast.

Mensen proberen toch op de eenvoudigste manier van dit soort 'overlast' af te komen en over het algemeen is dat toch afmaken.
En in andere culturen zijn zwerfhonden ed net kakkerlakken.
Het is de vraag of je daar over mag oordelen.
Er gebeuren wel raardere dingen.

Ik vind het in ieder geval minder erg dan zwervers 'opruimen'.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:59

Tuurlijk mag je daar over oordelen, iedereen oordeelt over alles.

Persoonlijk grijpt dierenleed mij meer aan dan mensenleed, vandaar dat ik me totaal niet kan vinden in jouw post en het heel erg vind dat mensen hier zo licht over denken.

Tuurlijk gebeurd het niet alleen op een songfestival, maar praat dit het dan goed?

En honden zijn in andere culturen net "kakkerlakken" omdat andere culturen zo barbaars tegenover honden en andere dieren zijn en niet de kleinste moeite nemen om het welzijn van dieren te verbeteren.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:00

Vende schreef:
Tuurlijk mag je daar over oordelen, iedereen oordeelt over alles.

Persoonlijk grijpt dierenleed mij meer aan dan mensenleed, vandaar dat ik me totaal niet kan vinden in jouw post en het heel erg vind dat mensen hier zo licht over denken.

Tuurlijk gebeurd het niet alleen op een songfestival, maar praat dit het dan goed?

En honden zijn in andere culturen net "kakkerlakken" omdat andere culturen zo barbaars tegenover honden en andere dieren zijn en niet de kleinste moeite nemen om het welzijn van dieren te verbeteren.

Inderdaad Vende, het feit dat dit niet de eerste en de laatste keer is dat er zwerfhonden zo bruut opgeruimd worden, praat naar mijn idee niks goed.

Ik vind het ook treurig dat er door sommigen licht over gedacht wordt en wordt afgedaan met dat er 'wel vreemdere dingen plaatsvinden'.
Ik snap er dan ook niks van dat mensen gewoon hun schouders ophalen bij dit bericht.

Jarenlang wordt er niks gedaan aan het zwefhondenprobleem, Upendo. De beesten vermenigvuldigen en vermenigvuldigen en trachten hun hoofden boven water te houden. Dit is al treurig zat. Er had veel eerder ingegrepen moeten worden, zodat ten eerste het probleem niet had uitgelopen tot 30.000 honden en ten tweede zodat het kleine aantal dat restte een gewone dood te wachten stond. Vergiftigen, jeetje, enig idee hoe bruut dat is?? :(

Rusland wil zich zo graag meten met het westen. Het is gewoon een belachelijk land met achterlijke ideeën.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:08

Wow, even een reactie hoor..

Ik probeer niks goed te praten.
Ik vind alleen dat er bijvoorbeeld beter aandacht besteed zou kunnen worden aan de vrouwenbesnijdenissen,
die in nog zoveel landen plaatsvinden en daar oogluikend toestaan worden en andere wantoestanden.

En licht denk ik er zeker niet over. Ik vind het ook ernstig dat de Russen er zo mee omgaan. Maar ik zou zelf alleen andere keuzes maken wat betreft importantie.
Ik denk dat die Russen zo ook hun keuzes maken wat betreft het in de hand houden van het zwerfhondenaantal.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:16

upendo schreef:

Ik vind alleen dat er bijvoorbeeld beter aandacht besteed zou kunnen worden aan de vrouwenbesnijdenissen,
die in nog zoveel landen plaatsvinden en daar oogluikend toestaan worden en andere wantoestanden.

En licht denk ik er zeker niet over. Ik vind het ook ernstig dat de Russen er zo mee omgaan. Maar ik zou zelf alleen andere keuzes maken wat betreft importantie.
Ik denk dat die Russen zo ook hun keuzes maken wat betreft het in de hand houden van het zwerfhondenaantal.

Er is ook totaal geen aandacht aan besteed. Dat maakt het ook voor mij behoorlijk hard. Als iedereen zijn schouders ophaalt bij dit soort berichten onder het motto 'er zijn ergere dingen', dan vind ik dat sneu. Je kunt alles wel afdoen met gebeurtenissen die erger/zieliger e.d. zijn, maar daar gaat het nu niet om.

Als iemand zijn paard 'afrost' dan zeg ik er ook iets van, zonder rekening te houden dat het paard minder zielig is dan kinderen in Afrika die sterven van de honger en wiens moeder besneden is.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:19

upendo schreef:

Tuurlijk mag je dat vinden, iedereen zijn eigen mening.
Maar mij gaan dieren en hun leed mij meer aan het hart.

De Russen zijn dan niet erg snugger. Als ze nou eens beginnen met teven en reuen castreren,
dan schieten ze al een heel eind op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:05

Het is verschrikkelijk dat dit gebeurd is maar het verbaast me niet. Wij hebben zelf een voormalig zwerfhond uit Turkije, via stichting AAI, en het ombrengen van zwerfdieren is -helaas- aan de orde van de dag, zeker in het toeristenseizoen als alles er weer netjes uit moet zien. Als er al asiels zijn zitten ze overvol. Mensen castreren hun dieren niet maar dumpen wel de kittens/pups bij het asiel of laten ze aan hun lot over, gevolg is nog meer zwerfdieren. Er zijn wel organisaties zoals AAI die hier een helpende hand in bieden door voorlichting aan toeristen en bevolking, asiels beheren, dieren preventief enten en castreren e.d. maar het is een druppel op de gloeiende plaat.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:10

Wat SusanH zegt, dit gebeurt dagelijks in Turkije en Spanje en Griekenland omdat daar zoveel toeristen komen, daar moeten ze natuurlijk ook de toeristengebieden er een beetje netjes bij hebben liggen, dus gebeuren dit soort dingen constant. Ik vind het vreselijk en ben het er absoluut niet mee eens dat het gebeurt, maar tis niet zo dat het nu alleen in Rusland is gebeurt, het is constant aan de gang.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:47

Klopt helemaal SusanH en Rockwitch. :) Het is zeer zeker niet alleen in Rusland, dit nieuwsbericht is slechts een voorbeeld. Goed van AAI dat ze ook voorlichting geven, daar ligt toch vooral een basis voor een betere toekomst voor zwerfdieren.

Ik blijf het echt ontzettend schrijnend vinden om te lezen en te zien hoe het met zwerfdieren gaat in het Oostblok. Daarom respecteer ik mensen als Rockwitch en SusanH ook zo ontzettend, ookal is het slechtst een druppel op een gloeiende plaat, dieren horen geholpen te worden, ook buiten onze grenzen. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:45

Nou ja, ik heb er zelf niet heel veel voor hoeven doen hoor behalve een hele lieve hond in huis nemen en vanaf maandelijks een vast bedrag over maken. Maar goed, alle kleine beetjes helpen zeg ik maar.