Auto's willen niet meer starten in Scheemda

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Auto's willen niet meer starten in Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:27

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... n_Scheemda

scheemda -
Chris Haijenga van de winkel Primera Faber in de Stationsstraat in Scheemda, zit met een curieus probleem. Afstandsbedieningen en startonderbrekers van auto's functioneren niet bij hem voor de deur. Al een paar keer is de Wegenwacht of een garagehouder uitgerukt om autobezitters te helpen als die na winkelbezoek hun auto niet van de vergrendeling krijgen.

Het vermoeden bestaat dat de oorzaak onder de grond ligt. Daar liggen kabelconcentraties van onder meer de KPN en netbeheerder Tennet. Bepaalde hooggevoelige afstandbedieningen van auto's en de zendertjes in de wagens zouden sterk op elektromagnetische velden reageren. "Mensen krijgen hun auto soms niet open of aan de praat. Heel vreemd", zegt Haijenga. "Het gaat om nog geen 25 meter, hier pal voor de deur. Binnen hebben we met onze apparatuur nergens last van."

De KPN heeft al metingen uitgevoerd, maar niks opmerkelijks geconstateerd. "Ja, dat de monteurs hun eigen auto niet meer van het slot kregen." Een woordvoerder van KPN noemt het zeer bijzonder. ''Ik acht het bijna niet mogelijk dat de oorzaak bij ons ligt. Maar ik laat het zeker onderzoeken."

Een woordvoerder van Tennet zegt navraag te willen doen. "Dit klinkt me bijzonder in de oren." Peter Heemskerk, manager technische informatie van de ANWB, kijkt niet vreemd op als hij van de problemen hoort. "U en ik weten niet half wat er aan straling is. Telefoonverkeer, radio- en tv-golven, radarvelden."

Geregeld moet de Wegenwacht eropuit als een auto door straling niet meer functioneert. "We kennen hier en daar in Nederland zogeheten blackspots. Punten waar heel veel straling is, zoals bij Schiphol, Vlissingen en Loosduinen – Scheemda komt op de lijst niet voor – waar auto's, rijp en groen, simpel en duur, verstek laten gaan. Soms kan het helpen een auto even een paar meter op te schuiven."

"Klopt", zegt Haijenga. "Eventjes hier verderop is er niets aan de hand. Mensen snappen het soms niet als we ze waarschuwen en uitleg geven. Je ziet ze dan denken: is dit Bananasplit? Word ik voor de gek gehouden?"

Wat raar, hè? :D Daar sta je dan met je karretje!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:35

Wij hebben op het werk vrachtwagens met kranen erop.
Deze worden gebruikt om lichtmasten en verkeerslichten te plaatsen.

Deze kranen zijn voorzien van een afstandsbediening.
Wanneer je met de auto binnen een meter of 20, 25 staat gaan je deuren alleen met een sleutel open!

Starten doen ze wel.

Afbeelding

Alet74

Re: Auto's willen niet meer starten in Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:38

Wat grappig! Heb er laatst ook gestaan, maar geen problemen gehad met mijn auto.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:40

Dat is bizar! Die afstandsbediening vind ik wel verklaarbaar, maar dat starten van de auto? Misschien komt dat omdat je in moderne autos vaak moet starten met een kaartje in plaats van een sleutel?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:17

vanitymay schreef:
Die afstandsbediening vind ik wel verklaarbaar, maar dat starten van de auto?

Een leraar elektrotechniek heeft me ooit verteld dat er vroeger wel eens auto's uitvielen in de buurt van de Schipholtunnel. :D De reden was dat grote hoeveelheden straling een spanning veroorzaakte op de bedrading, waardoor de elektronica werd ontregeld. Tegenwoordig wordt dat voorkomen door het gebruik van gedraaide bedrading (zgn. twisted pair) en elektromagnetische afscherming.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:54

Wat bizar zeg.
Als het bij één iemand gebeurd sta je nog niet eens zo raar te kijken, maar gebeurd het bij meederen sta je toch wel verbaasd.
Ik ben benieuwd of ze kunnen achterhalen hoe het nu daadwerkelijk komt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:27

is er niet iemand met een GIGA magneet langs gelopen zodat alle computers in de auto gecrasht zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:57

Op zich is dit helemaal niet zo opmerkelijk, de straling die een handzendertje uitzend is helemaal niet zo sterk en kan bij de minst geringste straling verstoord worden, hoor het regelmatig en heb dit zelf ook vaak genoeg aan de hand gehad.

Marchador schreef:
Als het bij één iemand gebeurd sta je nog niet eens zo raar te kijken, maar gebeurd het bij meederen sta je toch wel verbaasd.

Nou zou dit juist eerder andersom hebben, heb liever dat het meerendeel er last van heeft dan heb je een verklaring.

vanitymay schreef:
Dat is bizar! Die afstandsbediening vind ik wel verklaarbaar, maar dat starten van de auto? Misschien komt dat omdat je in moderne autos vaak moet starten met een kaartje in plaats van een sleutel?

Nee hoor, auto's met klasse drie alarm springen na zoveel seconde op startonderbreker, en tja...Die kan je alleen weer deactiveren door juist...dat handzendertje die niet meer werkt :)*