Poll: Hypotheek: boven de 265.000 euro geen financiële hulp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor huizenbezitter ben jij?

A. Ik val onder de nieuwe maatregel, want mijn huis zit onder het bedrag, maar ik ben niet werkloos.
13 (65%)
B. Ik val onder de nieuwe maatregel en ik ben werkloos
Geen stemmen
C. Ik val niet onder de nieuwe maatregel omdat ik over het maximum ga van de maatregel.
5 (25%)
D. Ik val niet onder de nieuwe maatregel, maar ik ben wel werkloos
2 (10%)

Totaal aantal stemmen: 20

BounceBabe

Poll: Hypotheek: boven de 265.000 euro geen financiële hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:15

bron: http://www.depers.nl/economie/306747/Hu ... -hand.html

Werkloze huizenbezitters gered, deels
Huizen met een hypotheek van maximaal 265.000 euro mogen tot 9 procent betalingsachterstand hebben.

Huizen met een hypotheekwaarde van maximaal 265.000 euro krijgen de mogelijkheid tot 9 procent achter te blijven in betaling.
Duurdere huizenbezitters die boven het bedrag uitkomen krijgen niet de mogelijk tot 9 procent achter te blijven in betaling.

Wat vind jij daarvan? Is het terecht?
Ben je zelf eigenaar van een huis met een duurdere hypotheek? Ben je ook werkloos, of stel dat je dat zou zijn, zou je het dan nog redden?

Boheme

Re: Poll: Hypotheek: boven de 265.000 euro geen financiële hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:22

Hebben gelukkig beide onze baan ( ik net een nieuwe).
En hebben een hypotheek die er ver beneden ligt.
Alleen wij hebben geen nhg gekregen door een fout van de bank.
Dus komen wij niet in aanmerking ervoor.
Alleen ik vind het niet goed dat mensen met een hogere hypotheek geen 9 % krijgen, die mensen hebben er ook niet voor gekozen om werkeloos te worden.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:22

Vind het wel een goede regeling eigenlijk. Gelukkig is werkeloosheid bij ons niet aan de orde en hebben wij ook NHG op onze hypotheek, maar het geeft wel wat meer rust voor de mensen in een dergelijke situatie denk ik?

Persoonlijk ben ik wel van mening dat het niet heel snugger is van mensen die destijds een top hypotheek hebben afgesloten en daardoor niet in staat zijn hun maandlasten op 1 salaris te kunnen dragen. Dan zie je dus als er iets gebeurd waardoor één inkomen wegvalt je een groot probleem hebt. Gelukkig zijn deze regels aangescherpt door de hypotheek verstrekkers en kun je niet meer heel snel zo'n hoge hypotheek krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:34

Ik denk dat de maandlasten van iemand met een hypotheek boven de 265.000 euro makkelijker naar beneden gehaald kunnen worden door in een goedkoper huis te gaan wonen. Een huis met een hypo vanaf 265.000 is meestal niet een 'standaard' huis, dan zou je die overstap moeten maken om jezelf te redden.

Wij hebben onlangs een huis gekocht (nog in afwachting van de financiering), maar wij hopen ook dat we het met NHG kunnen kopen (ruim beneden 265.000 euro). Overigens zijn wij ruim beneden onze max gaan zitten, dat het ook nog te betalen is tijdens werkloosheid of als we minder zouden gaan werken ivm kinderen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:38

Ik vind het raar...
In sommige regio's heb je voor €265.000,- slechts een rijtjeshuis. Ook kan het zijn dat die mensen beiden een baan hebben met die hypotheek. Als 1 van de 2 werkloos is, is het dan niet meer op te brengen, dat gaat haast niet als je zo'n hypotheek hebt. Daarom vind ik het dus krom. Een huis van €265.000,- is niet per definitie een tophypotheek of een aso groot huis.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:16

Wij zitten qua hypotheek ruim onder dit bedrag.
Ook hebben wij toendertijd gekozen om niet een maximale hypoheek te nemen zodat je nog goed kunt leven en om dit soort problemen te voorkomen. Nu is bij ons de hypotheekrente enorm gestegen in vergelijking met voorheen. En ondanks dat je niet een maximale hypotheek hebt hakt dit er wel in.
Over die extra ondersteuning tja kun je 2 kanten bekijken, het is de verantwoordelijkheid van de woningbezitter aan de andere kant als straks de helft van de nederlandse bevolking diep in de problemen zit door de kredietcrisis zal het ook niet beter gaan met de economie. Banken krijgen die financiele injectie wel en de hardwerkende burgers moeten het maar lekker uitzoeken.

Overigens vond ik het typisch dat in heel europa de hypotheekrente omlaag ging behalve hier in nederland. En nu zitten de banken "ineens" in financieel zwaar weer...

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:19

Mijn huis heb ik in de guldentijd gekocht voor nog geen 1,5 ton, nu ruim 15 jaar verder is de woz waarde 289000,- euro...
Dus als ik het wil verkopen verwacht de gemeente dat het dit bedrag wel zal opleveren... (nu nog koper vinden hihihii)
Nu heb ik echt geen bijzonder huis, eigenlijk moet ik zeggen dat ik het gewoon best een duur kippenhok vind......
Nu is er in de omgeving bij ons maar weinig te koop onder de 2 ton.... Huurhuizen zijn er al bijna niet....
Ik ben blij dat mijn hypo na al die jaren dat ik hier woon toch wel drastisch laag is....
Maar het rare vind ik wel dat de bank mij steeds post stuurde of ik toch niet wat extra geld wilde lenen voor een verbouwing oid.....

@ Mistral, idd wel vreemd dat die rente niet mee doet in drentheland.....

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:26

Quellian schreef:
Ik denk dat de maandlasten van iemand met een hypotheek boven de 265.000 euro makkelijker naar beneden gehaald kunnen worden door in een goedkoper huis te gaan wonen. Een huis met een hypo vanaf 265.000 is meestal niet een 'standaard' huis, dan zou je die overstap moeten maken om jezelf te redden.

Wij hebben onlangs een huis gekocht (nog in afwachting van de financiering), maar wij hopen ook dat we het met NHG kunnen kopen (ruim beneden 265.000 euro). Overigens zijn wij ruim beneden onze max gaan zitten, dat het ook nog te betalen is tijdens werkloosheid of als we minder zouden gaan werken ivm kinderen.

Ik weet niet in welke regio jij woont. Maar de enige woningen die bij ons in de regio onder 265.000,- zitten zijn de starterswoningen (met een hoop vaste regeltjes).
Voor 265.000,- heb je maar een heel simpel ruitjeshuis(je)
Afgewerkte vrijstaande woningen ga je al richting de 4 1/2 ton......

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:00

Utrecht en welke regio zit jij?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:01

Dat is niet alleen in Drenthe zo. De rente zakt nu, maar is lange tijd heel hoog gebleven terwijl de rest van europa wel een lagere rente had.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:16

Quellian schreef:
Utrecht en welke regio zit jij?

('t zuiden van) Noord Brabant, we zijn op zoek naar een leuk huisje (met garage) maar t valt niet mee voor een starters budget

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:25

MissStynk schreef:
Persoonlijk ben ik wel van mening dat het niet heel snugger is van mensen die destijds een top hypotheek hebben afgesloten en daardoor niet in staat zijn hun maandlasten op 1 salaris te kunnen dragen. Dan zie je dus als er iets gebeurd waardoor één inkomen wegvalt je een groot probleem hebt. Gelukkig zijn deze regels aangescherpt door de hypotheek verstrekkers en kun je niet meer heel snel zo'n hoge hypotheek krijgen.

Dit is ook de reden dat wij huren. Ik vind het uitgaven patroon van vele mensen belachelijk, dure woningen, auto's, etc. Maar niet de lasten kunnen dragen in tijden van nood.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:28

Mag; een garage drijft de prijs enorm op inderdaad.

Een tussenwoning kost hier ook makkelijk 225.000 euro (we wilden sowieso 3 verdiepingen, minstens 3 slaapkamers en een aangename tuin). Wij hebben een ex-huurwoning gekocht, iets goedkoper dan een huis dat in eigendom is geweest van een persoon, maar er moet wel heeeeeeel veel aan gedaan worden (maar dan hebben we het wel zoals wij het willen :) ).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:33

in de randstad koop je idd geen rijtjes huis meer voor onder de 2 ton

bij ons aan de overkant staat klein vrijstaand huisje te koop
,moet wel iets aan gebeuren , met garage en ruime tuin (voor randstad begrippen_) voor 115,000

nu nog werk ..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:37

Kijk eens aan! Maar ik zit hier vast gerot, helaas ;)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:41

Liezel1 schreef:
Ik vind het raar...
In sommige regio's heb je voor €265.000,- slechts een rijtjeshuis. Ook kan het zijn dat die mensen beiden een baan hebben met die hypotheek. Als 1 van de 2 werkloos is, is het dan niet meer op te brengen, dat gaat haast niet als je zo'n hypotheek hebt. Daarom vind ik het dus krom. Een huis van €265.000,- is niet per definitie een tophypotheek of een aso groot huis.

Kon ik maar een rijtjeshuis kopen voor 265.000 euro... In mijn regio (Den Haag) beginnen de rijtjeshuizen pas vanaf ongeveer 3 ton. Ik verdien absoluut flink boven modaal, maar kan zelfs samen met mijn vriend niet eens een rijtjeshuis kopen zonder een tophypotheek te nemen op twee inkomens, waarbij er dus echt niks mis zou mogen gaan. Ik vraag me af hoe gezinnen met 1 werkende ouder met modaal inkomen in godsnaam ooit een huis moeten kunnen kopen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:43

Consort schreef:
Ik vraag me af hoe gezinnen met 1 werkende ouder met modaal inkomen in godsnaam ooit een huis moeten kunnen kopen...

Ik denk dat dat niet meer mogelijk is... mij is sowieso aangeraden een huis te kopen voordat we kinderen zouden krijgen, dan krijg je je hypotheek niet meer rond. En ik denk ook dat het tegenwoordig haast niet meer mogelijk is dat moeders fulltime thuis blijft voor de kinderen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:46

Tsja ik heb een goedkoper huis en ben niet werkloos dus heb er niet zo'n last van overigens werk ik in een branche waar ik mij niet zo'n zorgen of te maken over mijn baan en inkomsten (Ik werk bij een incasso bureau)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:51

Toen ik des tijds (starter) dit huis kocht (regio den haag) hingen we ook nog net niet met onze strot aan de kapstok....
We moesten toen elke maand netto 1700 gulden betalen.... Dat zou ik me nu nooit meer willen permiteren...
Maar als ik kijk hoe belachelijk de huizenprijzen zijn gaan doen met de jaren.... Zal best ook die euro aan meegeholpen hebben....
En het rare is dat bij mij op het rijtje de huizen hooguit 3 dagen te koop staan.....

Maar idd, ik denk dat als je als starter de kans hebt om een huis te kopen, je dit ook beter kan doen, want als er kids geboren worden, zijn er toch extra kostenposten binnen het gezin....
Ik ben me wel degelijk bewust dat ik destijds (15 jaar geleden)heel veel mazzel heb gehad!!
Nu we zo veel overwaarde op dit huis hebben, zouden we met de tijd wel weer wat anders kunnen zoeken.... (droom droom)

Een huis huren vind ik persoonlijk niet heel interessant omdat de huurprijzen harder stijgen (hier in regio) dan lief is....
Maar dat is voor ieder een eigen keuze.

Ja Mer, dat zal altijd wel werk blijven houden denk ik!!!
Ik ben op dit moment studerend en werkzoekend...