(onbewuste) dierenmishandeling op zorg/kinderboerderijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kippesoep

(onbewuste) dierenmishandeling op zorg/kinderboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:37

Ik weet niet of het hier goed staat... Maar ik had vorige week een gesprekje over dieren op een zorgboerderij.

Op zorgboerderijen wordt veel gebruik gemaakt van verschillende dieren omdat zij een gunstig effect op mensen met een beperking zouden hebben.
Op internet en in literatuur is veel te vinden over de positieve effecten die dieren op mensen met een beperking hebben, een stuk minder is er echter te vinden over de omgekeerde effecten.
Is het wel zo goed/leuk voor de dieren om ‘zorgdier’ te zijn en wordt er wel voldoende gelet op het dierwelzijn? Worden er dieren onbewust 'mishandeld'?

In ons gesprek liepen we tegen dingen aan als verzorgers die niet bekwaam zijn waardoor er slechte verzorging en ziektepreventie is. Daarnaast kan ik me voorstellen dat ziektes pas laat opgemerkt worden.
En dan zijn er nog de mensen die door hun beperking onhandig/lomp met dieren omgaan, ik begrijp dat zij dat niet opzettelijk doen. Maar hoe zou dat voor het dierwelzijn zijn?

Mijn ervaring is dat er vaak alleen maar verzorgers voor de clienten zijn en dat de dieren met veel liefde maar helaas verkeerd verzorgd worden.
Ook wordt er 'leuk' gefokt, waardoor een overschot aan dieren en soms zelfs inteelt ontstaat. En natuurlijk worden de overtollige kippen en konijnen uit de buurt regelmatig over het hek gegooit.
Ik denk dat deze problemen ook op kinderboerderijen voorkomen en dat ook daar de nodige lompe/onhandige of zelf gemene kinderen rondlopen.

Ik vind dat er in ieder geval een goede selectie moet worden gemaakt in de soorten dieren en dat er een soort intake per dier moet zijn, zodat beoordeeld kan worden of het dier "zorgboerderij-proof" is. Ik denk namelijk dat niet elk konijn/schaap/ezel/koe enz geschikt is. Daarnaast vind ik dat er op elke zorgboerderij iemand aanwezig moet zijn met een uitgebreide dierenkennis en dat de clienten goed begeleid moeten worden bij het omgaan met dieren. Juiste manier van vasthouden en dergelijke.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en de ervaringen zijn....

Voor de duidelijkheid;
Ik ben geen doorgeslagen dierenactivist oid en weet ook wel dat niet iedereen met een beperking dieren 'mishandeld'. Ik weet ook dat er genoeg huisdieren zijn die onbewust worden mishandeld, maar ik doel met dit topic dus vooral op de zorg/kinderboerderij dieren.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:40

ik heb ook wel es mee gemaakt dat de dieren letterlijk doodgeknuffeld werden.... ook een beetje sneu, maar ik vind van die gasten die bij hun 100% volle verstand voetballen met kuiken, konijnen doodknuppelen en paarden mishandelen op het land veel erger.......
wat jij zegt is ook niet helemaal waar er zijn genoeg zorgboederijen waar wel supervisie is van mensen die wel weten waar ze het over hebben en hoe de dieren verzorgt moeten worden
Laatst bijgewerkt door Mjay op 11-05-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:41

wat dacht je hoe kinderen op een kinderboerderij met dieren omgaan... en de ouders kijken erbij....
Aan 1 poot een konijn of geitje omhoog tillen is eerder regelmaat dan uitzondering. Achterna zitten tot plettends toe en andere ruwe praktijken zijn ook geen uitzondering.

Tsjah wat doe je eraan.... bij elk hok een medewerker plaatsen, dat zou evt de oplossing kunnen zijn. Zo kan je voorkomen en signaleren, en bij het gebeuren optreden.

Op zorgboerderijen weet ik het niet. Lijkt mij dat zij iig meer begeleiding hebben dan de horendolle kinderen die rondsjeezen op een kinderboerderij.

Kippesoep

Re: (onbewuste) dierenmishandeling op zorg/kinderboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:40

Ik denk inderdaad ook dat de situatie op een kinderboerderij vaker voorkomt dan op een zorgboerderij.
@Mjay: goed dat jij betere ervaringen hebt dan ik.
Ik heb vooral ook gezien dat er véél teveel wordt gevoerd met als gevolg bijv hoefbevangenheid, en idnerdaad het doodknuffelen of laten ontsnappen van dieren die vervolgens door andere dieren worden doodgetrapt/opgegegeten. Zijn natuurlijk allemaal ongelukjes. Maar ik denk dat veel daarvan voorkomen kunnen worden door betere begeleiding/toezicht/kennis van begeleiders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:48

Tsja, iedere gek met grond kan in principe een zorgboerderij beginnen.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de toestand van de dieren over het algemeen best gewaarborgd is, omdat de eigenaar van de zorgboerderij vaak van oorsprong boer is. De dieren zijn immers nog steeds zijn dagelijks brood.
Er bestaat trouwens een kwaliteitskeurmerk voor zorgboerderijen; maar voor zover ik even snel kon zien staat hier niets beschreven over de behandeling van de dieren... kijk ook even op http://www.landbouwzorg.nl :)

Toen je dit beschreef moest ik eigenlijk ook onmiddelijk denken aan maneges. Ook daar zou je mi een soort screening hebben voor de paarden. Want hoeveel paarden zijn nu daadwerkelijk geschikt voor het manegewerk?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:13

heb zelf een jaar op de manege van amarant gewerkt. amarant is een overkoepelende instantie voor verstandelijk gehandicapten.
echter de paarden en ook andere dieren op het terein werden bij wijze van spreke nog beter verzorgd dan salinero.

nee deze dieren genoten er zichtbaar van.
stonden lekker in de paddock of wei. ruime fijne open stallen vanaf het moment dat het weer het toeliet gingen we naar buiten met de dieren en de clienten.

ook werden ze lekker bij gereden en maakten we als personeel zijnde ook lekkere ritjes.

dus hier gaat het niet op

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:24

Ik denk eerder dat het er op kinderboerderij erger aan toe gaat dan op de meeste zorgboerderijen.

Ik werk op een zorg boerderij. En ik kan je vertellen dat mijn cliënten heel voorzichtig met de dieren omgaan. Zels nog voorzichtiger dan de meeste kinderen!

Ook scheelt het dat er de hele dag door begleiding aanwezig is. Op kinderboerderijen zie je vaak dat er maar een paar mensen rond lopen die meer de bezoekers bekijken dan ze controleren. Bij ons daar in tegen is er altijd controle en worden de cliënten en bezoekers goed in de gaten gehouden.

Mijn cliënten zijn zelfs zo dierengek dat ze de mensen vertellen hoe ze de dieren moeten optillen en wat ze vooral niet mogen doen :+ .

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:11

Wat goed dat er bij jullie zo'n goede begeleiding is. Ik zie dus dat er wel begeleiding is maar dat die niets afweten van dieren. Laatst heeft er een konijn zijn rug gebroken omdat ie uit de armen sprong en de kippen mochten wel eens tegen parasieten behandeld worden...
Ze doen dit wel echt uit onwetendheid.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:55

Hier op de boerderij word heel goed voor de dieren gezorgd. Als de dierenarts nodig is, komt deze zeker ook. Alles word netjes ontwormt en ge-ent. Er worden niet teveel dieren gedekt en de jonge dieren worden verkocht en als het niet anders is, naar de slacht. Oude dieren mogen hun dagen slijten op de boerderij, er zit nu een varken van 13, bijna 14 jaar! Ze is inmiddels met haar laatste dagen bezig, maar nu nog word er alles voor dit dier gedaan om de laatste dagen zo aangenaam mogelijk te maken. Tot duidelijk is wat ze heeft zodat er eventueel nog iets aan gedaan kan worden en anders een spuitje om haar uit haar lijden te verlossen. Tot die tijd krijgt ze sowieso pijnstilling en een warmtelamp.
Stallen worden vaak schoon gemaakt en alle dieren komen iedere dag buiten. Deze dieren hebben het echt niet slecht!

Maar ik hoor van mijn moeder wel andere verhalen, ze is vrijwilliger op bovenstaande boerderij en zit ook in het bestuur. Ze gaat vaak naar algemene vergaderingen van boerderijen in de regio, vele andere boerderijen doen het niet zo. Geen DA, sowieso niet voor kleine dieren, de oudere dieren gaan naar de slacht en de jonge dieren houden ze aan. Geen voerverbod voor bezoekers, kindjes mogen bij veel dieren in de wei/stal. En dat in het kader van geld verdienen ondanks dat deze boerderijen subsidie krijgen van de gemeente. Hier in Nuenen betalen ze alles van donaties en vrijwilligers en krijgen ze geen subsidie... En ze redden het er net mee, maar de dieren hebben het echt goed!

Ik vind dus dat het per boerderij verschillent is en echt niet overal hebben de dieren het zo goed. Daar mogen ze naar mijn mening ook beter naar kijken! Niet per se gediplomeert personeel, die moeten ook betaald worden en dat is niet overal mogelijk. Maar vrijwilligers met hart voor dieren die weten waar ze mee bezig zijn, dat zou al heel fijn zijn!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:49

ik werkte eens op een logeerhuis, met konijnen en kippen. inderdaad, de konijnen werden ineens véél konijnen, en een kip werd doodgeknuffeld.

toch vind ik dieren een zeer gunstig effect kunnen hebben op kids.
maar: goede begeleiding is noodzakelijk!!!!!!

ach ja, mijn bijrijdpaard stampte ook laatst een kippetje dood. de boer hoorde de kip nog krijzen, maar het was al te laat :( :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:28

Ik ben beheerder van 2 kinderboerderijen. Heb ooit op een zorgkinderboerderij gewerkt en weet dus ongeveer wel wat er rond gaat.

Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een dier verkeerd word opgepakt door kinderen of ouders. Maar bij ons is het zo dat we dat vrij snel in de gaten hebben. Weet dat veel mensen door de geruchten van de laatste jaren wantrouwig tegen kinderboerderijen aan kijken. Maar besef wel dat er een hoop veranderd en verbeterd word vanuit ons als beroepskrachten. De Vakgroep Medewerkers Kinderboerderijen organiseert vaak zat cursussen en ook de landelijke Stichting van kinderboerderijen doet dat.

Op kinderboerderijen leren kinderen verantwoord om te gaan met dieren. Soms zie ik het fout gaan en dan geeft het mij en mijn vrijwilligers de ruimte om kinderen en ouders uit te leggen hoe het werkt.

Dierenmishandeling is nogal een overtrokken woord. Ik word er wel geregeld voor uitgemaakt. Wanneer ik noodgedwongen besluit om de 15 of 20 konijnen die per maand over mijn hek vliegen in de zomer weg te doen naar de handelaar bv. Dan ben ik vaak een dierenbeul. Dat ik geen keus heb en het liever niet doe ziet niemand in. Ik heb maar 15 opvanghokken, in de zomer zitten die vaak vol met logeerkonijnen en dumpkonijnen. Mijn muren zijn niet van flexibel rubber.
Wat moet ik als kinderboerderij met 30 hanen, waarvan de helft nog agressief is ook? Neem als mens eens de verantwoording voor je eigen dieren. Dat in plaats van ons te beschuldigen van dingen waar we eigenlijk niet zo veel aan kunnen doen.

Ik selecteer mijn dieren met zorg. Ik kan geen konijn hebben dat bijt of een geit die bokt. Soms maak ik de verkeerde keuze. Tja dan moet dat dier het veld ruimen. Geen mens word er gelukkig van als een kind in z'n vinger word gebeten door een konijn of om gebokt door een geit. Dus heb ik konijnen die uit hun nachthok vandaan rennen zodra ze het klaphek horen. Ze willen geaaid worden, sommige springen zelf al op schoot. Onze geiten blijven vaak liggen slapen en de schapen zoeken geregeld mensen op.

Ik vind wel dat elke kinderboerderij een beroepskracht met opleiding (4jaar dierverzorging bv) moet hebben. Maar ook dat is nog geen garantie. In mijn geval heb ik 250 a 300 beesten verspreid over 10 diersoorten. Dat is veel om alles van te weten. Soms bel ik de dierenarts omdat ik het niet weet, weet hij het ook niet meer en zoeken we samen verder. Lastig zulke dingen, en dan denken mensen dat je er niks aan doet. Want ze zien de situatie niet veranderen.

Laatst had ik een heel oud hert. Beest was al 14 of 15 jaar. Langzaam aan veranderde het dier van vlot beest naar steeds dunner en magerder. Het dier was gewoon op. In de laatste paar weken ben ik wat keren gebeld en uitgemaakt voor dierenbeul. Dat is 1 van de redenen dat veel van mijn collega's er niet meer voor kiezen. Voor oude dieren zoeken ze een andere plek. Want op de voorgrond een chronisch ziek dier of oud dier hebben is niet handig. Met een beetje peg blijft het niet alleen bij uitschelden voor dierenbeul, maar heb je vaker dan ooit controles op je hele hebben en houden... Dat is voor niemand leuk.

Ik hou van elk dier onder mijn hoede. We hebben er nog al wat binnen onze hekken. Ja en in het voorjaar zijn het er wat meer. Ze hebben een goed leven en gaan vaker voor nog een beter leven weg. Maar een deel van de educatieve functie is ook dat kinderen zich realiseren dat het vlees op hun bord ooit een dier is geweest. De garantie dat dat nooit zal gebeuren met een dier van ons kan ik niet geven. Maar ik kan wel uitleggen hoe en dat je een dier correct hoort te verzorgen, wat zijn bestemming ook is. Een taak die we bij ons serieus nemen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:20

ik ben het helemaal met je eens.. ik werk met gehandicapten en heb vorigjaar een jaarlang stage gelopen op een plek met dieren voor gehandicapten. nou ik kan je vertellendeze zeer goed bedoelde dingen geberude er door de clienten:
het konijn werd aan de oren getrokken, te hard vastgepakt, cavia's werden gedwongen wortel te eten wortel werd letterlijk in hun mond testopt ook als de cavia zijn hoofd wegdraaide werd hij vastgepakt en probeerde ze de wortel in de bek van de cavia te stoppen.
Paarden met niet passende zadels waar dan een persoon met een handicap op zat die totaal niet kon meebewegen met de gangen, de client hinderde het paard ernstig in zijn beweging, paard ging zijn daardoor op een andere manier lopen om pijn zo te 'ontlopen'.
paarden die krupel liepen werden gewoon ingezet, want de 'verzorgers/begeleiding/vrijwilligers' zagen gewoon echt niet dat het paard kreupel was, en als je dat opmerkte was het oow nee er is toch niks aan te zien? zal wel een steentje in de hoef zitten''
vaak waren het vrijwilligers en hobbyisten die goede bedoelingen hadden maar het onbewust totaal niet inzagen wat ze de dieren allemaal aandeden.
ook het personeel wat totaal niet bekend was hoe je met de dieren moest omgaan en ook niet snel dingen aannamen want het ging tenslotte om de client.
Ik heb zelf wel een opleiding gevold in de dierhouderij, maar het is idd schrikbarend...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:44

Ik heb de opleiding SPW gedaan en ik moet zeggen dat álle mensen uit mijn klas die uiteindelijk op een zorgboerderij zijn terecht gekomen, verstand van dieren hebben. Een vriendin van mij wertk ook op een zorgboerderij en ook zij heeft verstand van dieren. Meestal als je kiest voor een zorgboerderij, dan doe je dat om de toegevoegde waarde van de dieren, en heb je er dus al wat mee. De meeste mensen die daar komen geldt hetzelfde voor, ze houden van dieren en nemen daarom de dingen ook vaak meteen aan van de begeleiders. Naar de zorgboerderij is niet verplicht, het is een keuze voor de clienten.

Kinderboerderij, tja. De baas weet zelf uiteraard wat van dieren, anders zou je er niet mee beginnen. Een kinderboerderij is vaak ook een gewilde plek voor studenten dierverzorging, dus ook daar is de kennis niet nihil ofzo. Al denk ik dat er op een kinderboerderij wel minder toezicht is op de kinderen die er komen... Op een zorgboerderij mogen de mensen immers niet zelfstandig met de dieren omgaan (uitzonderingen daar gelaten, maar die hebben zich dan al "bewezen".)