School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:03

Gisteren waren ze volop in het nieuws, Maria Mosterd en haar moeder.
In het onderstaande bericht is te lezen dat ze het Thorbeckecollege gedagvaard hebben en nu ruim 70.000 euro schadevergoeding eisen.
Ze vinden dat de school ernstig in gebreke is gebleven en voor een deel verantwoordelijk is voor dat wat Maria is overkomen.

Citaat:
School gedagvaard in loverboyaffaire

ZWOLLE - Maria Mosterd heeft de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle gedagvaard. Ze eist bijna 74.000 euro smartengeld en schadevergoeding. Volgens Maria en haar moeder Lucie Mosterd heeft de school leerlingen te weinig beschermd tegen pooiers die in en om de school actief waren.

Maria is slachtoffer van een loverboybende. Ze schreef hierover de bestseller 'Echte mannen eten geen kaas', waarvan ruim 180.000 exemplaren zijn verkocht. In de zaak tegen de school wordt ze geholpen door de Deventer advocaat Ernst Muller . Die is onder meer bekend van de rechtszaken rondom de moord op de Weduwe Wittenberg in Deventer.

In de zaak van Maria voert Muller met name aan dat de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en tekortschoot met het absentiebeleid. Daardoor kon het volgens de aanklacht gebeuren dat Maria op school wordt geronseld en tijdens schooltijden door haar pooiers als prostituee werd ingezet.

In 2006 werd een klacht van Lucie Mosterd bij de Landelijke Klachtencommissie al gegrond verklaard. Lucie wil dat de fouten ook tegenover haar en Maria worden toegegeven. Omdat dit in haar ogen tot nu toe niet is gebeurd, volgt nu de stap naar de rechter. "Het gaat ons niet om geld. Voor mij is belangrijk dat scholen het signaal krijgen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen, anders blijven er slachtoffers vallen."

De school zegt te betreuren wat Maria is overgekomen, maar vindt niet dat ze tekort is geschoten in haar zorgplicht. Dat de klacht bij de landelijke commissie gegrond is verklaard, komt volgens de school omdat ze zich destijds niet goed heeft voorbereid op de zaak. Dat is nu wel gebeurd, met hulp van een advocaat van de verzekeraar. Tegenover de dagvaarding van acht pagina's van de advocaat van Maria staat een weerwoord van de advocaat van de school van 34 kantjes. De school voert aan dat Maria niet al op de eerste schooldag in 2001 op school in handen is gevallen van een loverboy, maar dat dit buiten school(tijden) is gebeurd. De school vindt bovendien - ondanks drie veroordelingen in de zaak - dat aan de geloofwaardigheid van Maria moet worden getwijfeld.

Tot dusver is het proces een papieren strijd. Medio oktober volgt de mondelinge behandeling in de rechtbank in Zwolle. In voorbereiding daarop zoekt advocaat Muller leerlingen die tussen 2001 en 2004 ook op de Zwolse school hebben gezeten.

En nog een reactie van Maria's moeder
Citaat:
Hallo, ik ben de moeder van Maria, Lucie. Iedereen heeft recht op een eigen mening, maar soms is het beter die te geven als je de feiten kent. Om een paar vooroordelen te ontkrachten: Ik heb geen schulden, heb een baan en gelukkig geen geldgebrek. Het eisen van een schadevergoeding is voor mij een laatste middel om de school de verantwoordelijkheid te laten nemen voor een falend absentiebeleid en een zeer onveilige leeromgeving. Hieraan gaan jaren van hopen op enige belangstelling voor mijn dochter en hopen op een excuus van de school vooraf. Dit komt niet uit de lucht vallen. En voor de mensen die nog steeds denken dat ik niet in de gaten had dat er iets met mijn dochter aan de hand was: Vanaf dag 1 zag ik dat het niet goed met haar ging. Omdat ze altijd thuis was als ze niet op school zat, zocht ik de oorzaak van haar problemen in de verkeerde richting. Ik heb vanaf de eerste dag geprobeerd haar te helpen en te bereiken. Als ik geweten had van haar enorme verzuim, dan had ik in kunnen grijpen. De school is voor een deel verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. De dader is de hoofdschuldige en die zal zijn straf ook niet ontlopen. Misschien kunnen mensen zich voorstellen dat voor het aanklagen van de dader ook veel tijd en moed nodig is? Van dure cadeaus voor mijn kind was geen enkele sprake. Weet je wat ik nu het positieve vind van dit artikel? Dat mensen zich weer even betrokken voelen bij elkaar, al is het niet altijd een positieve betrokkenheid. Er wordt wel weer aandacht besteed aan het probleem. Maar tot slot, ik zou al mijn z.g. kapitalen direct ruilen voor een normaal gezinsleven. Wat is geld als je kind verkracht en bedreigd wordt? Een excuus van de school is voor mij nog steeds veel meer waard dan tonnen geld. Lucie Mosterd.

bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/49 ... c#reakties

Maar is een school verantwoordelijk voor zulke problematiek?
Als de school daadwerkelijk heeft gefaald in het melden van de absentie en dit niet naar voren is gekomen in bijv. ouderavonden, is dit uiteraard een slechte zaak. Helemaal als het om een 12 jarige gaat.

Maar waar trek je de grens? Waar houd de verantwoordelijkheid van de ouder op?
Ik ben van mening dat dit te ver gaat. Wat heeft moeder zelf allemaal gedaan, heeft moeder zelf contact opgenomen met school? Ik vraag me echt ernstig af waar moeder in de verhaal was, gezien het meisje 12 was! Ik kan het me niet voorstellen dat alles zich onder schooltijd afgespeeld heeft en dat moeder nooit andere signalen heeft gezien. En dat ze écht alles heeft gedaan om haar dochter 'te helpen en te bereiken'

Ik heb boek van Maria trouwens niet gelezen, wellicht geeft dat nog een andere kijk op de zaak.
(wil het trouwens nog wel lezen, evenals het boek wat haar moeder nu geschreven heeft)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:32

Ik heb laatste een interview met de moeder gezien. Een ontzettend zielig verhaal. Er was geen woordvoerder van de school aanwezig.

De moeder gaf aan dan de school haar in het geheel niet op de hoogte was gehouden van het extreme verzuim van haar dochter. Ze is zelfs op ouderavonden/10 minuten gesprekken niet gewezen op deze absenties.

Aanvankelijk vond de gedwongen prostitutie alleen onder schootijd plaats. De dochter werd erg introvert en verbleef het liefst op haar kamer. De moeder dacht aan puberproblemen een aanpassingsmoeilijkheden op deze nieuwe school. Op een gegeven moment heeft de moeder beloofd dat ze niet op de kamer van haar dochter zou worden als ze op haar kamer was. In die tijd is het meisje ook stil uit huis vertrokken zonder dat die moeder het wist en vond de prostitutie ook buiten schooluren plaats.
De pooier (schijnbaar nog een knulletje) is zelfs bij hun in huis geweest als 'vriendje' en heeft het meisje zelfs mee genomen om voor hem aan het werk te gaan terwijl de moeder dacht dat ze gezellig uit gingen.

Het was een éénzijdig verhaal, maar het staat niet op zich. Er zijn op deze school meerdere gevallen bekend. Maar ook dat heb ik van de moeder gehoord.
Dus los van dat..
Natuurlijk kan een school niet de verantwoording van een ouder over nemen. Maar ik vind het absoluut een plicht van elke school om familie in te lichten bij elk verzuim. Of dat nu sporadisch voorkomt of frequent.. Op het moment dat je je kind naar school laat gaan vind ik ook dat je er als ouder van uit mag gaan dat als je kind niet aan komt dat binnen zeer korte tijd (half uur) gemeld wordt aan de ouders/verzorgers.

Aan de ouders is dan of ze al dan niet gaan (uit)zoeken wat er aan de hand is.

Bon_Bon

Re: School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:37

Mjah of de school er schuldig aan is vind ik eigenlijk niet, maar er had wel degelijk melding van verzuim gemaakt moeten worden!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:38

Ik heb het boek wel gelezen.
Heel aangrijpend verhaal, maar dat even terzijde.

Ik denk dat de school wel degelijk tekort is geschoten in deze situatie. Het is natuurlijk van de zotte dat Lucie Mosterd niet op de hoogte was van het abnormale verzuim van haar dochter.
Ik zeg niet dat dit dan allemaal niet was gebeurd met het meisje, maar de school zit hier naar mijn mening wel degelijk fout.
Oh & dat er aan de geloofwaardigheid van Maria getwijfeld moet worden van de school slaat werkelijk alles, alsof zij het nog niet zwaar genoeg heeft gehad!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Ik heb het boek ook gelezen.
Eerste vraag die ik stelde: waarom heeft de school niks gedaan?
Ik sta dus niet te kijken van deze aanklacht.

Ik vraag me ook af waar de leerplichtambtenaar was, het RMC en noem maar op...

Ik ben zelf werkzaam bij RMC, ik heb een plicht om dit soort zaken te melden... En doe dat (helaas) ook regelmatig.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:55

Ik ben van mening dat de school zeker te kort is gekomen bij het verzuim. Waar ik op school zat werd je al gewaarschuwd wanneer je een les miste. Er is blijkbaar iets goed mis gegaan bij de presentie bijhouding.

Ik vind wel dat de school NIET aansprakelijk is voor het misbruik van het meisje. Dat is nog altijd haar eigen verantwoordelijkheid, en dit moet de moeder weten.

De school is schuldig aan de absentie en dat er niet aan de bel is getrokken, maar de school is niet schuldig aan het misbruik dus. Ik vind een aanklacht tegen de slechte administratie, maar de moeder kan geen geld eisen van de school voor het misbruik van haar dochter!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:57

school is zeker te kort gekomen... zoals iedereen al zegt school heeft nooit wat laten weten.. mijn middelbare school trok na een uur onverantwoord afwezigheid al aan de bel..
heb heel wat gesprekken met maria en lucia gehad aangezien het mijn nicht en tante zijn.. en vind zeker dat hun een sterk punt hebben

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:40

ik heb zelf op deze school gezeten en naar mijn weten werd veelvuldig verzuim wel vermeld
maar ja ik weet niet hoe dat nu is aangezien dat al wel weel een x aantal jaar geleden was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:49

aronneke schreef:
Ik ben van mening dat de school zeker te kort is gekomen bij het verzuim. Waar ik op school zat werd je al gewaarschuwd wanneer je een les miste. Er is blijkbaar iets goed mis gegaan bij de presentie bijhouding.

Ik vind wel dat de school NIET aansprakelijk is voor het misbruik van het meisje. Dat is nog altijd haar eigen verantwoordelijkheid, en dit moet de moeder weten.

De school is schuldig aan de absentie en dat er niet aan de bel is getrokken, maar de school is niet schuldig aan het misbruik dus. Ik vind een aanklacht tegen de slechte administratie, maar de moeder kan geen geld eisen van de school voor het misbruik van haar dochter!

Ben het hier mee eens.
Het is tenslotte geen leraar die haar heeft misbruikt.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:06

Ik heb beide boeken gelezen, zowel het verhaal van Maria en het verhaal van haar moeder. Ik vind dat ze de school zeker aansprakelijk moeten stellen wat betreft het verzuim. Zoals iemand eerder al zei, zelfs bij ouderavonden/10-minuten gesprekken werd er helemaal niets gezegd over het verzuim, lijkt mij toch wel iets om over te hebben.
Om ze aansprakelijk te stellen wat betreft de hele loverboyaffaire gaat inderdaad wat ver, al had dit niet hoeven gebeuren wanneer de school eerder had ingegrepen wat betreft het verzuim aangezien het meeste onder schooltijd gebeurd is!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:14

Hmm lastig... De school zat absoluut fout als de ze het verzuim niet hebben gemeld, maar aan de andere kant... waar is de rol van moeder buiten schooltijd? Of speelde het loverboygedoe puur tijdens schooltijd af?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:16

aronneke schreef:

Ik hoop dat dit een kwestie is van verkeerd gekozen woorden, en dat je niet werkelijk vindt dat het misbruik haar eigen verantwoordelijkheid is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:18

Dat hoop ik idd ook niet := meiske was toen 12! (of bedoel je de moeder?)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:27

sans6 schreef:
aronneke schreef:

Ik hoop dat dit een kwestie is van verkeerd gekozen woorden, en dat je niet werkelijk vindt dat het misbruik haar eigen verantwoordelijkheid is?

Dat hoop ik ook. Veel meisjes in zo'n situatie die vinden de aandacht die ze krijgen fijn omdat ze aandacht zoeken en als je met de dood wordt bedreigd als je het aan iemand verteld of niet mee wilt werken dan durf je echt niet voor jezelf op te komen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:33

Ik vind dat de school zeker te kort is geschoten, als ik "vroeger" maar een half uurtje te laat was belde ze al naar huis waar ik was....
Zeker op de ouderavond had het ter sprake moeten komen.
Ik denk dat dit gewoon een van de gevolgen is van het massale onderwijs van tegenwoordig, ik zat op een school van zo'n 100 leerlingen, dat is tegenwoordig wel anders :\

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:39

Ik vind dat de school een veilige omgeving moet bieden aan kinderen. Als ouder moet ik erop kunnen rekenen dat de uren dat mijn kind op school behoort te zijn, daar ook daadwerkelijk is. De school heeft de plicht daarop toezicht te houden en naar de leerling direct doortastend in te grijpen en de ouders schriftelijk te informeren, al bij het allereerste verzuim. Deze school heeft duidelijk verzaakt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:43

Misschien lees ik erover heen maar er staat nergens hoe de school met verzuim om gaat. Behalve idd dat het niet is gemeld bij de 10 min. gesprekken.

Ik weet uit eigen ervaring dat het heel moeilijk is om spijbelaars juist aan te pakken of hoe je het maar wil noemen veelvuldig verzuim. En zodra de leerling buiten het schoolplein is, is het niet meer de verantwoording van school. Ik vind dat er één kant van het verhaal teveel word belicht. Wie zegt niet dat er voorlichtingen etc zijn geweest? En wat hadden ze tegen de loverboy moeten doen? Als hij buiten school staat zonder overlast staat bij mijn weten de school machteloos.

Ik denk dat hier beiden schuld hebben zowel moeder als school qua dit hele gebeuren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:43

Oke, deze school is duidelijk tekort geschoten. Maar ik heb het boek van Maria gelezen, en daar heb ik vaak gedacht: 'wáár is mama Lucie?' Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets niet zou merken bij mijn dochter (die ik niet heb, daar niet van).

Scholen krijgen steeds meer een opvoedfunctie, totaal onterecht vind ik. Ouders zouden 100% verantwoordelijk moeten zijn voor de opvoeding van hun kinderen. Scholen moeten veiligheid bieden, dat wel. In het geval van 'issues' horen ze de ouders in te lichten, ook dat wel. Maar vervolgens ligt de zaak dan bij de ouders, die zouden eens wat vaker de hand in eigen boezem moeten steken. Want dat zijn degenen die het karakter van een kind maken of breken.

Ik dit geval is de school misschien terecht aangeklaagd, ik weet het niet, ik heb Lucies boek niet gelezen. Maar Lucie zelf heeft ook flink verzaakt zoals ik het zie. Mijn moeder had het geweten, gevoeld desnoods, wanneer ik vier jaar lang zowat niet op school aanwezig was geweest!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:45

@ Wouterpaard.. het gaat hier niet om het aanpakken van spijbelaars, maar om het melden van verzuim. Dat is wel degelijk bij te houden, gewoon elke les een presentielijst bijhouden en briefje buiten de deur hangen met wie er afwezig zijn. Dit gaat dan naar de concierges en die verwerken dat weer in de computer ofzo.. sommige leerlingen zijn ziekgemeld, dat staat dan ook in de administratie.. wanneer dit niet het geval is het volgens mij niet meer dan logish dat er naar huis gebeld wordt om te vragen waar de leerling is

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:46

dan vind ik dat de moeder ook berecht moet worden.die is tekort geschoten in bescherming van haar dochter.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:50

Ik denk dat het ze ook om de aanpak gaat want dan had dit immers misschien verkomen kunnen worden. Het lijkt me als het verzuim is gemeld, waar niks over staat hoe en wat, het er omgaat dat er dan stappen waren genomen. Waarom word anders verzuim gemeld?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:51

@ Djoya: dit vind ik erg gemakkeljik gezegd van je. De hele loverboy-problematiek is niet voor niets zo ontzettend moeilijk. Als elke moeder namelijk doorhad dat er zoiets gebeurt met haar dochter dan was het uberhaupt niet zo'n groot probleem geweest.. Daarbij, je verwacht gewoon ECHT niet dat zoiets jou dochter overkomt.. Ik ben zelf nog jong, maar als ik een kind zou hebben en ik weet niet dat ze spijbelt, en ze is verder erg teruggetrokken en op haar kamer zou ik ook niet meteen denken: goh, misschien is ze wel in de ban van een loverboy..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:52

Ik bedoelde meer te zeggen dat het melden van verzuim, en dit dus aan de ouders en aan leerplicht doorgeven in eerste instantie niks te maken heeft met het aanpakken van spijbelaars.. als ze echt niet naar school willen blijven ze echt wel weg, maar dan kunnen iig de ouders, en leerplicht er iets mee proberen te doen.. nu weten ze van niks, en dan kun ej er ook niks mee doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:53

Dani62 schreef:
Scholen krijgen steeds meer een opvoedfunctie, totaal onterecht vind ik. Ouders zouden 100% verantwoordelijk moeten zijn voor de opvoeding van hun kinderen. Scholen moeten veiligheid bieden, dat wel. In het geval van 'issues' horen ze de ouders in te lichten, ook dat wel. Maar vervolgens ligt de zaak dan bij de ouders, die zouden eens wat vaker de hand in eigen boezem moeten steken. Want dat zijn degenen die het karakter van een kind maken of breken.

Ben ik het mee eens, hoor.
Ik heb het boek niet gelezen, zou ik misschien nog moeten doen, maar idd krijgen scholen vaak een opvoedfunctie die ze in wezen niet hebben. Waarmee ouders dan verantwoordelijkheden minder hebben, terwijl je als ouder 100% verantwoordelijk bent voor je kinderen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:53

Tja ik vind het erg moeilijk, mede doordat er maar één kant van het verhaal belicht wordt.
Ik ben wel benieuwd naar een verklaring van de school in deze.
Dat ze tekort geschoten hebben is helder. Maar bij komt idd ook de vraag, waar is de moeder, naar boven....
4 jaar lang? Controleert ze dan nooit of haar dochter naar school is geweest, heeft ze het niet met haar dochter over hoe het op school gaat, ze krijgt toch rapporten, daar moet toch iets uit naar voren zijn gekomen?
Ik vind het raar en ben dus benieuwd naar een verklaring van de school.