mexicaanse griep nu ook in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

mexicaanse griep nu ook in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:16

Link: http://www.nu.nl/algemeen/1957170/mexic ... rland.html
Citaat:
ROTTERDAM - Bij een 3-jarig kind in Nederland is Mexicaanse griep vastgesteld. Het kind is 27 april met zijn ouders teruggekomen van een familiefeest in Mexico.

Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat donderdagmorgen bekendgemaakt. Het kind en zijn ouders maken het volgens de minister goed.Artsen houden de gezondheid van mensen uit de directe omgeving van het kind in de gaten. Er worden ook maatregelen genomen om te voorkomen dat de griep zich kan verspreiden. Klink wil niet bekendmaken of het om een meisje dan wel jongen gaat. Ook de woonplaats van de peuter is niet bekendgemaakt. Volgens de minister wordt het kind thuis verpleegd. Het wordt niet in isolement gehouden.

Nederland
Het kind is in Nederland ziek geworden. Daarom heeft het volgens de autoriteiten geen zin om de medepassagiers uit het vliegtuig waarmee de familie eind april naar Nederland is gereisd, op te sporen en te onderzoeken op griepverschijnselen. De kans zou verwaarloosbaar zijn dat het kind anderen tijdens de reis heeft besmet.

Vaccins
Nederland heeft bij de farmaceutische industrie een optie genomen op 34 miljoen vaccins tegen Mexicaanse griep. Vaccineren is volgens minister Klink nog niet nodig, maar volgens hem moeten ''tijdig stappen'' gezet worden voor het geval dat. Die 34 miljoen vaccins moeten voldoende zijn om zonodig de hele bevoking twee keer te behandelen om verspreiding van de ziekte tegen te gaan. Het vaccin moet nog ontwikkeld worden.

Vreselijk! Hoop dat het niet verspreid word en dat het kindje maar flug beter word

Nickeltje

Re: mexicaanse griep nu ook in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:17

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:26

Het was in de buurt van rotterdam toch, Maar vind niet dat je er een grote ramp van moet maken als het komt dan komt het en we hebben hier in nederland goede medicijnen zoals tamiflu.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:03

Moet eigenlijk iedereen die die griep krijgt behandeld worden met medicatie? Bij een gewone griep heb je toch ook over het algemeen geen medicatie nodig?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:47

Ik vind het allemaal zo opgeblazen. Ineens is er paniek maar we vergeten ondertussen dat er dagelijks mensen doodgaan aan kanker en kindjes in afrika sterven bij bosjes van de honger.

Ik maak me nog nergens druk over en ga nog elke dag met lezier naar schiphol om te werken.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:55

Ik vind het wel een beetje griezelig, maar er zijn idd zoveel medicijnen. En de besmette mensen worden gelijk in quarentaine gezet, ook die mensen waarvan ze het denken.

Als je een échte griep hebt, dan kunnen jonge kinderen en ouderen er ook aan dood gaan heb ik me laten vertellen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:58

Die varkensgriep vind ik echt dikke vette onzin. Wát een mediahype zeg. We hebben alle drukte rond de crisis gehad, en nou is er.... *tromgeroffel* de griep. Ja? En? Er is ELK jaar de griep. Daar gaan ELK jaar duizenden mensen dood aan. En als het allemaal zo ontzettend erg en gevaarlijk is, waarom is Mexico dan niet (eerder) volledig afgesloten?
Echt, ik kan me daar flink over opwinden :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:46

het waait wel weer over. Denk niet dat we ons hier zulke grote zorgen over moeten maken.

Gewoon genoeg medicijnen, meer kun je toch niet doen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:49

Deze griep is wel wat anders dan een gewone griep die er anders heerst.
Ik ben er overigens niet bang voor, maar dat er meer over gesproken wordt is naar mijn idee wel logisch.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:56

Waar ik mij voornamelijk aan stoor is dat het zo giga opgeblazen wordt in de media. Ok ik vindt het goed dat je er over bericht maar ga mensen niet meer in paniek laten raken dan nodig is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:06

In het begin werd er geroepen 150 doden alleen al in mexico en honderden zieken.

Stond er net op tt:
De griep is nu officieel geconstateerd in Mexico (99 besmettingen, 8 doden), de Verenigde Staten (91 besmettingen, 1 dode), Canada (19), Spanje (13), Groot-Brittannië (5), Duitsland (3), Israël (2), Nieuw Zeeland (3), Costa Rica (2), Oostenrijk (1), Peru (1), Zwitserland (1) en Nederland (1).

Dan hebben ze het dus wezenlijk over 9 doden en 241 zieken. Vind ik toch heel anders klinken. Beetje gebakken lucht.

Volgens mij ook half zo erg niet als Sars of de vogelgriep. Daar ging bijna iedereen aan dood. Hier nog niet eens 5% zo als het er naar uit ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:15

De besmette Zwitser is ook al weer uit het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:21

het lijkt volgens mij idd erger dan dat t is, al vind ik t wel stiekem een beetje eng hoor

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:22

ik zei het net ook al in het andere topic, ik krijg nu berchten in mn mailbox van: Wij hebben Tamiflu op voorraad, bestel nu het nog kan! Ga toch weg zeg, komt hun wel lekker goed uit, fijn ff uitmelken. Niet te geloven toch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:25

Ik heb zelfs al sceptici gehoort die beweren dat bepaalde grote bedrijven de paniek extra helpen aanwakkeren om van hun mega-dosis Tamiflu af te komen die voor de vogelgriep gemaakt was en dadelijk over de datum gaat. Dat zou helemaal een slimme actie wezen...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:30

Er is inderdaad ook een erg grote vraag naar mondmaskers op het moment, maar die zijn al bijna niet meer te krijgen. (ben werkzaam bij een medische groothandel)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:30

Vind dat toch wel heel erg Sizzle, maar ik zou er niet echt meer van staan te kijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:34

Mondmaskers hebben niet zoveel zin. Beter is het om gewoon je handen te wassen, te niezen in een zakdoek (en die dan gelijk weg te doen) en zo hygienisch mogelijk om te gaan met andere mensen.

Dat de aantallen bijgesteld zijn snap ik ook wel, in eerste instantie tel je alle zieken, daarna ga je echt testen of het H1N1 is of een andere griepvorm. Dat aantal zal ook gerust wel weer stijgen :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:34

Dat van die mondmaskers vind ik echt komisch. Dat je er 1 draagt als je ziek bent om je medemens niet onder te hoesten snap ik, maar als preventie slaat het zoooooo nergens op. Het heeft enkel zin als je over je hele lichaam beschermende kleding draagt die je niet met je blote handen aanraakt en ook bij thuiskomst al voor de buitendeur uitdoet en desinfecteert. het meerendeel heeft waarschijnlijk geen idee waar ie mee bezig is en haalt het kapje met blote handen af om dan in de chipszak te gaan graaien oid :9

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:35

wij hebben ook vijf dozen tamiflu in de keukenkast liggen. Nog van de vogelgriep dus mocht het echt dichtbij komen kunnen we het altijd gebruiken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:36

Daarnaast, het griepvirus is een virus. Een virus is zo klein dat het door een mondmasker heen kan. Een mondmasker kan nog wel enige bescherming bieden tegen bacterien.

Inderdaad, als je al ziek bent dan kan een mondmasker wellicht helpen om niet gelijk je medemensen onder te hoesten.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:39

Vind een mondmasker zoiezo een beetje onzin omdat heel veel mensen er wat al eerder is gezegd verkeerd mee omgaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:51

Berdien schreef:
Die varkensgriep vind ik echt dikke vette onzin. Wát een mediahype zeg. We hebben alle drukte rond de crisis gehad, en nou is er.... *tromgeroffel* de griep. Ja? En? Er is ELK jaar de griep. Daar gaan ELK jaar duizenden mensen dood aan. En als het allemaal zo ontzettend erg en gevaarlijk is, waarom is Mexico dan niet (eerder) volledig afgesloten?
Echt, ik kan me daar flink over opwinden :=

Er zijn wel wat verschillen tussen deze griep en de 'gewone' griep. Met enige regelmaat is er sowieso een pandemie als het gaat om de griep.

Om te beginnen is dit een overstap van een virus tussen varkens en mensen waarna het tussen mensen onderling overdraagbaar werd. De 'vogelgriep' was bijvoorbeeld nog maar de vraag of het onderling tussen mensen overdraagbaar was of nog alleen van vogel tot mens. Er is trouwens sowieso een cyclus tussen vogel-varken-mens als het gaat om de griep. Meeste griepvirussen hebben ook delen van mens/vogel en varken DNA in zich.

Door de stap varken-mens-mens en het type virus H1N1 (die al een poosje niet zo actief was, de erg dodelijke Spaanse Griep was ook een H1N1 virus) is er een virus ontstaan waar mensen nog vrij weinig weerstand tegen hebben. De meeste zieken (en doden) zijn op dit moment gevallen in de leeftijdscategorie 20-55 terwijl normaal gesproken bejaarden en kleine kinderen de meest voor de hand liggende slachtoffers zijn. Dat deze leeftijdscategorie nu slachtoffer wordt is over het algemeen een voorteken dat dit een vrij hardnekkige griep gaat worden die wereldwijd vrij veel slachtoffers gaat treffen.

Over 'waarom sluiten ze Mexico niet af' en 'SARS en vogelgriep hebben meer slachtoffers gekost': vergeet niet dat dit nog een ziekte in ontwikkeling is terwijl voor SARS en de vogelgriep de eindbalans al is opgemaakt. Nadat deze griep in het nieuws is gekomen is het openbare leven in Mexico al ongeveer komen stil te komen liggen, alleen door het huidige vliegverkeer heeft het zich snel kunnen verspreiden over de wereld.

Maar goed, slot van het betoog: enige voorzichtigheid lijkt zinnig, geen onnodige risico's nemen, maar paniekvoetbal is ook weer niet noodzakelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:56

Dan nog Apple, de 'gewone' griep blijft zich ook ontwikkelen. Die is ook niet elk jaar hetzelfde, daarom worden er elk jaar ook weer zoveel mensen ziek en gaan er mensen dood. Een normale griep eist per jaar alleen al in Nederland honderden doden, laat staan wereldwijd.

Deze heeft dus 9 doden geëist, volgens Veulen84. Ik zie daar nog wel enig verschil in ;)

Wat dit wél aantoont is de enorm snelle verspreiding van een virus door het huidige vliegverkeer. Een echt dodelijk virus is dus binnen no-time de wereld over, voor het überhaupt al is vastgesteld. Maar is daar wat aan te doen? Willen we niet allemaal op vakantie naar Afrika, gaan we allemaal niet op bezoek bij tante Bep in Australië of doen we een sabbatical in Azië? En dat is dan nog 'ver weg', maar hoeveel mensen doen niet even een weekendje Londen? Parijs? Een uurtje vliegen, kost je een paar euro maar wie weet wat je mee (terug) neemt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:00

9 doden tot op dit moment. Vergeet niet dat deze griep pas sinds een week of 2 bekend is en dat het zich nog aan het ontwikkelen is.

Uiteraard is de gewone griep niet hetzelfde elk jaar, het is altijd een versie HxNx.

Verschillen:
- Over het algemeen kunnen grieponderzoekers helder voorspellen welk type griep HxNx de kop op gaat steken waardoor mensen gevaccineerd kunnen worden
- Doden vallen in de normale risicogroepen

Nu:
- Griep was onvoorspelbaar: nieuwe type van varken naar mens/mens: er is dus nog geen vaccin
- besmette gevallen en doden in de leeftijdscategorie 20-55 ipv in de groep van de normale zwakkeren.

Dit nieuwe virus is een voorbeeld van antigene shift: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigene_shift en dit is potentieel gevaarlijker dan de normale mutatie van het griepvirus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigene_drift