Nieuwe benaming voor allochtoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Nieuwe benaming voor allochtoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 00:24

Een paar weken terug was het nog een redelijk hot item, allochtonen moesten voortaan maar ''nieuwe Nederlanders'' genoemd worden.
Vind het zelf totaal niet lekker klinken, klinkt ook zo afstandelijk.

Vervolgens kreeg ik opeens een smsje van een vriend, vroeg met wat voor een mensen hij op de zaal lag in het ziekenhuis, 2 Nederlanders en 1 Medelander.
Vind het zelf helemaal geweldig gevonden, en ga 'm er zelf in houden :)

Ben benieuwd wat jullie van deze benaming vinden, komt overigens van de allochtoon zelf af :)

CandyQueen

Re: Nieuwe benaming voor allochtoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:27

Klinkt wel veel beter dan nieuwe nederlander :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:30

Medelander staat al in de dikke Van Daale ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 00:30

Echt?
Had er zelf nog nooit van gehoord :n

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:36

klinkt een stuk beter dan nieuwe nederlander inderdaad :)
Maar waarom zou je een nieuw woord bedenken voor allochtoon. Het feit blijft toch hetzelfde? :)
Ik heb niets tegen allochtonen hoor, mja mensen willen nu graag eenmaal op alles een sticker met een naam plakken :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:44

Noem het beestje gewoon bij zijn naam. Immigrant.
Ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
Het is zo, waarom zouden we er dan allemaal mooie woorden voor verzinnen? :=

Edit: Noem het beestje bij z'n naam is gewoon gebruikt als uitdrukking. Niet om een banketstaaf opmerking te maken oid. Kom er net achter dat het er misschien wel heel apart staat. :')

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:58

Hmm allochtoon is allochtoon.
Denk niet dat het echt door zal slaan zo'n ander woord, en ik snap ook niet wat er mis is met de benaming allochtoon.

Discriminerend (moeilijk woord hoor zo laat op de avond :') ) is het niet, is idd het beestje bij z'n naam noemen.
Vat je het wel discriminerend op besteed ik geen eens aandacht eraan dan is het zo'n persoon die alles discriminerend vind 'jij keek mij niet aan, jij zei niets tegen mij is dat omdat ik van hier of daar kom? Jij discrimineert.' Jaja.

*oh edit; overigens vind ik medelander wel een mooi woord. Klinkt gewoon, mooi. Kan het niet echt uitleggen :j
Al gebruik ik zelf toch vaak buitenlander, ik denk ook omdat het makkelijk is om aan te duiden wat voor persoon je bedoeld (dus wat voor achtergrond/vaderland hij/zij heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:03

Medelander, dat was de benaming die wij op de basisschool leerde :j ...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:11

Ik vind het wel weer een beetje onzin. Waarom mag je dan geen allochtoon meer zeggen? Of buitenlander/marokaan/surinamer etc. ik vind het juist een beetje vreemd dat we er allemaal woordjes voormoeten verzinnen. Alsof dat 'vieze' woorden zijn ofzo.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:17

We zijn allemaal elkaars medelander toch? :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:24

Ik vind medelander dan weer een niet zo logisch woord. Hoezo medelander? Hoe komt men dan weer op dit woord?

Nou ja wat ze allemaal bedenken tegewoordig. Het is in ieder geval wel lekker politiek correct.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:09

Toen wij in Duitsland woonden werden wij ook 'Die Holländer' genoemd.Daar voel ik me toch ook niet beledigd over?
Ik bén toch een hollander?
Ik snap niet waarom je geen allochtoon/marokaan/turkse/engelsman zou mogen zeggen omdat het discriminerend is... Het ís toch zo dat je uit dat land komt,en als anderen het zeggen is het ineens discriminatie :roll:

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:09

Medelander klinkt wel grappig. Maar ik heb dan een vraag, wie is precies dé "allochtoon"?

De mensen met allochtone ouders die zelf in Nederland zijn geboren, maar toch een ander kleurtje hebben vallen daar volgens mij bij de meeste ook onder?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:17

Ik moet altijd wel lachen.
Ik hoor wel vaak mensen zeggen "Die vreselijk irritante allochtonen" Of iets in die richting.. :D
Als ik dan vraag welke bedoel je krijg ik als antwoord, die Turken of Marokkanen.
Waar ik dan om moet lachen is omdat ze zelf tegenover een allochtoon staan.

Ik heb er geen specifiek woord voor, het zijn mensen net als ik. Of dat het nu een vervelende Irakees of Nederlander is, voor mij is het een 'rotte appel' allebei hetzelfde :+

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:23

ik hou het gewoon bij buitelander..ik heb er niets tegen en ik heb er niets mee..wel heb ik mijn mening..maar ik denk dat heel nederland die wel heeft

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:28

woon je hier ben je voor mij toch echt een nederlander. welk kleurtje iemand ook heeft.
vraag je specifiek om de afkomst dan ben je wat mij betreft gewoon een belg, amerikaan, surinamer, marokaan of nederlander.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:30

Ik heb ook nog nooit van een medelander gehoord..
Maar voor mij blijven het gewoon buitenlanders :P

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:38

had ook nog nooit van medelanders gehoord en blijf ze buitenlander noemen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:59

Je bent allochtoon als één van je ouders in het buitenland is geboren. Eigenlijk is zo een heel groot gedeelte van de Nederlandse bevolking allochtoon, want een aantal jaren na WOII zijn veel Nederlanders met Duitsers getrouwd.Aan deze mensen zie je het eigenlijk niet dus die worden niet allochtoon genoemd. Overigens vind ik het ook helemaal geen vreemde benaming. Buitenlander zeg ik alleen maar van vakantiegangers. Sommige allochtonen wonen al langer in Nederland dan ik leef, dus de benaming buitenlander vind ik dan niet meer passen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:07

Zucht, na de negerzoen is nu zeker allochtoon ook niet meer toegestaan??

Pfff onzin, een niet-oorspronkelijk-nederlander die werkt, netjes nederlands praat en niet crimineel is, is wat mij betrefd gewoon een nederlander.
Iemand met dezelfde achtergrond die weigert te werken , weigert nederlands te praten en of crimineel is.. is voor mij een allochtoon...
Dus ja kan me indenken dat het woord word gezien als scheldwoord :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:12

Iemand met een Nederlands paspoort is iig geen buitenlander. :)

Medelander werd volgens mij in de jaren 80 al gebruikt.

Ik vind zelf dat er niets mis is met 'allochtoon'. Dat negatieve label heeft de samenleving eraan gehangen.

De definities van de verschillende categorieën allochtonen vind je op website van het CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... nceptID=37

Overigens ben ik volgens die definities ook een allochtoon. ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:14

ik vind het echt zo'n dikke onzin!! Waarom elke keer nieuwe woorden verzinnen als een woord een negatieve bijklank krijgt? Nou snap ik sowieso niet wat er mis is met allochtoon... heel normaal woord toch? Niks mis mee en ik blijf het dan ook gewoon gebruiken. Ik denk dat je bijv met "nieuwe nederlander"
gewoon de lading niet dekt, het is een veel te vage term. Medelander is net zo, dat zegt enkel dat iemand in hetzelfde woont. Zit verder niks in over afkomst e.d. en dat is bij een allochtoon wel zo. Kan elkaar niet vervangen dus maar ik vind het ook totaal niet nodig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:17

Ik denk bij een 'nieuwe Nederlander' aan iemand die kort geleden de Nederlandse nationaliteit heeft gekregen. Niet aan mijn collega die in Turkije is geboren, hier inmiddels bijna 40 jaar woont, ook nog eens beter plat spreekt dan ik :D en al jaaaaaren zowel een Turks als een Nederlands paspoort heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:21

Karin schreef:
Iemand met een Nederlands paspoort is iig geen buitenlander. :)

Medelander werd volgens mij in de jaren 80 al gebruikt.

Ik vind zelf dat er niets mis is met 'allochtoon'. Dat negatieve label heeft de samenleving eraan gehangen.

De definities van de verschillende categorieën allochtonen vind je op website van het CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... nceptID=37

Overigens ben ik volgens die definities ook een allochtoon. ;)

volgens mij heeft het negatieve label ,een piepkleine groep allochtonen ,er zelf aangehangen..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:23

Menino schreef:
Medelander, dat was de benaming die wij op de basisschool leerde :j ...

Ik heb daarnaast ook nog de versie Anderlander geleerd :) vind ik ook wel een leuke :)