Kamp Holland aangevallen door raketten !!! Wat vind je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Kamp Holland aangevallen door raketten !!! Wat vind je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:34

Nou, poging 3 om dit bericht op bokt te krijgen volgens "wensen"

Waar vandaan?--> Nou ik hoorde het op de radio, weet niet meer welke zender waarvoor mijn oprechte excuses maar gelukkig las ik het ook op http://www.nu.nl en dan specifiek: http://www.nu.nl/algemeen/1944973/neder ... istan.html

Quote het bericht:
Citaat:
AMSTERDAM - Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) is maandag om het leven gekomen door een raketaanval op de basis Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Vijf andere militairen raakten gewond. Hun toestand is stabiel.

Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm maakte dat maandagavond in Den Haag bekend. Het is de eerste keer dat mensen geraakt zijn bij een raketaanval op Kamp Holland.

Het betekent de negentiende Nederlandse dode sinds het begin van de missie in Afghanistan in 2006.

Raketten

De aanval had maandag plaats om 18.00 uur Afghaanse tijd. Vermoedelijk gaat het om een beschieting met twee 107 mm-raketten.

Een van deze raketten raakte het kamp van het Afghaanse leger en zorgde voor lichte verwondingen bij twee Afghaanse militiaren.

Gewonden

De andere raket kwam terecht op Kamp Holland. De gewonden, onder wie een vrouw, variëren in leeftijd van 19 tot 24 jaar. De families van de betrokken militairen zijn inmiddels ingelicht.

De slachtoffers zijn afkomstig van de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De gesneuvelde Chadli en vier van de gewonde militairen zijn afkomstig van het 42 Pantserinfanteriebataljon van de Limburgse Jagers, de vijfde gewonde komt van de 413 Pantsergeniecompagnie.

Chadli was pas kort in Afghanistan. Hij maakte deel uit van de groep die op 30 maart is begonnen.

Aanvallen

Maandagavond deden zich nog twee beschietingen voor, een op Kamp Holland en een op Kandahar Airfield. Deze beide beschietingen richtten geen schade aan. De 107 mm raketten die daarbij worden gebruikt, zijn in grote hoeveelheden aanwezig in Afghanistan. Veelal betreft het oude munitie uit eerdere conflicten.

Volgens Commandant der Strijdkrachten Van Uhm geven ze wel aan hoe reëel de dreiging van deze projectielen is.

"De raketten zijn uiterst onnauwkeurig en treffen zelden doel", zei generaal van Uhm. "Vandaag is daarop helaas een trietste uitzondering."

Kwetsbaar

''Het sneuvelen van soldaat Chadli geeft aan hoe kwetsbaar de veiligheid in Uruzgan nog is'', aldus van Uhm.

Er is het afgelopen jaar grote vooruitgang geboekt in het bereiken van veiligheid. Maar het blijft voor enkelingen toch mogelijk raketaanslagen te plegen, lichtte hij toe.

''We zullen doorgaan om die enkelingen te bestrijden en daarnaast ervoor zorgen dat het overgrote gedeelte van de bevolking van Uruzgan kan blijven profiteren van de veiligheid die wij ze, samen met het Afghaanse gezag, bieden.''

Raketaanvallen

Het aantal raketaanvallen in Uruzgan en Kandahar is de afgelopen maanden weer toegenomen. Volgens Van Uhm wordt er alles aan gedaan om deze dreiging tegen te gaan.

Zo zijn er actieve beschermingsmaatregelen en voorzorgsmaatregelen getroffen op de kampen.

En worden er operaties uitgevoerd in de omgeving van de vermoedelijke afvuurlocaties. Met enige regelmaat zijn daarbij opslagplaatsen met 107 mm raketten gevonden.

Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende spreekt maandagavond van een ''laffe aanval'' op Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan.

''Onze gedachten gaan uit naar de familieleden en vrienden van soldaat Azdin Chadli. Hun verdriet is bijna niet voor te stellen. Het kabinet leeft intens met hen mee'', aldus Balkenende maandagavond in een eerste reactie.

''We denken ook aan de gewonden en hun naasten. We hopen op een voorspoedig herstel. En niet in de laatste plaats aan de Nederlandse mannen en vrouwen in Afghanistan, die vandaag een collega verloren bij de laffe aanval op Kamp Holland.''

Van Middelkoop

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) noemde het bericht over de aanslag op Kamp Holland een grote schok.

''Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, de gewonden en de eenheid van soldaat eerste klasse Azdin Chadli'', zei de minister vanuit de Roemeense havenstad Constanza.

Rustig

''De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw.''

De minister bezoekt in Roemenië een internationale marine-oefening en werd vlak na aankomst van het slechte nieuws op de hoogte gesteld.

Mark Weijdt

Op 19 december viel er voor het laatst aan Nederlandse zijde een slachtoffer te betreuren. De 24-jarige Mark Weijdt kwam in Uruzgan om het leven toen hij tijdens een vuurgevecht vermoedelijk op een bermbom stapte.

Oh wacht, hoort een foto van de jongen bij zie ik net: Afbeelding

En dan nu mijn mening:
Ondanks dat ik geen familie/bekende (meer) heb ik Afganistan vind ik het héél erg en ook eng wat er nu weer is gebeurd!
Ook vreselijk voor de ouders/nabestaande van Azdin, net een week weg en nu helaas al overleden! :n

En om dan een discussie op gang te brengen.... Wat vinden jullie hiervan????
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 06-04-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tikfout aangepast, persoonlijke sneer verwijderd.

xSiep

Re: Kamp Holland aangevallen door raketten !!! Wat vind je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:44

Ik vind het ook verschrikkelijk!
Had voordat ik het hoorde eerst Patrick in Uruzgan gezien. Dat vond ik wel heel interessant om te zien. Zo krijg je er ook meer een beeld bij en hoe die jongens daar allemaal leven.
Vervolgens zit ik wat te zappen, en hoor/zie ik ineens dat er een raketaanval geweest is en dat er iemand is overleden! :oo

Sterkte naar de nabestaanden en iedereen op kamp holland!

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:21

Vreselijk! Een vriend van mij is ook een paar dagen geleden vertrokken naar Afghanistan. Bah.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:16

Het is verschrikkelijk dat er iemand omgekomen is. Maar denk nou niet dat dit de eerste keer is! Die rakketaanvallen zijn soms een aantal keren per nacht. In de winterperiode is het vrij rustig, maar nu het warmer wordt nemen de aanvallen weer toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:17

Wat denk je wat mensen hier van vinden? :o Denk dat iedereen het wel vreselijk vindt....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:25

Ik dacht altijd dat dit soort dingen normale bedrijfsrisico´s waren voor beroepsmilitairen.
Als je ervoor kiest je geld te verdienen als soldaat moet je niet raar opkijken als je eens onder vuur wordt genomen.
Vanzelfsprekend vreselijk voor de nabestaanden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:29

elke gesneuvelde is er 1 teveel, maar als je daarzit kun je wel verwachten dat ook je 'veilige basis' en keer onder vuur word genomen en dat er ook wel raketaanvallen plaatsvinden die hun doel wel raken. Dus nee, ik kijk er niet van op. Viel mij juist op dat het niet eerder raak is geweest!
Risico van het vak zeg maar...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:32

Ze zijn wel eerder raak geweest de aanvallen alleen niet met dodelijke afloop, gelukkig dan maar.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 07:55

Anthea schreef:
Wat denk je wat mensen hier van vinden? :o Denk dat iedereen het wel vreselijk vindt....

Tjah... Prrrr heeft tot 2x toe dit topic gesloten omdat ik er geen discussie vraag in had zitten. Dus vandaar die vraag :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:49

Welshcobfan schreef:
elke gesneuvelde is er 1 teveel, maar als je daarzit kun je wel verwachten dat ook je 'veilige basis' en keer onder vuur word genomen en dat er ook wel raketaanvallen plaatsvinden die hun doel wel raken. Dus nee, ik kijk er niet van op. Viel mij juist op dat het niet eerder raak is geweest!

Hier ben ik het ook mee eens. Jaren geleden ging iedereen bij het leger omdat dat lekker geld verdienen was en je toch niet werd uitgezonden. Dat is nu toch wel een beetje anders. Als je in het leger zit, weet je dat je hoogstewaarschijnlijk óf naar Irak, óf naar afghanistan moet, en met een beetje pech naar beide. Ja het is een nederlander en ja het is vreselijk, maar wij komen er nog genadig af qua slachtoffers. Kijk eens hoeveel Amerikaanse jongens tussen de 18 en 25/30 er al zijn omgekomen. :oo

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:52

Lyonesse schreef:
Welshcobfan schreef:

Hier ben ik het ook mee eens. Jaren geleden ging iedereen bij het leger omdat dat lekker geld verdienen was en je toch niet werd uitgezonden. Dat is nu toch wel een beetje anders. Als je in het leger zit, weet je dat je hoogstewaarschijnlijk óf naar Irak, óf naar afghanistan moet, en met een beetje pech naar beide. Ja het is een nederlander en ja het is vreselijk, maar wij komen er nog genadig af qua slachtoffers. Kijk eens hoeveel Amerikaanse jongens tussen de 18 en 25/30 er al zijn omgekomen. :oo

Alleen vergeet je even dat de amerikanen daar zijn om te vechten en nederland heen ging voor een vredesmissie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:54

helaas weten zij die naar uitzendlanden gaan wat het risico is.. en zijn bereid te sterfen voor hun vaderland..

ik heb respect respect respect voor deze gast!

het is erg sneu wat er gebeurt is da uiteraard... wat doen we daar nog :n ze willen toch geen vrede

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:58

Waarom zou hier een discussie over moeten? Tuurlijk is het vreselijk voor familie enz., maar eerlijk gezegd vind ik het risico van het vak. Hij kiest ervoor om daar te werken, dus dan loop je altijd het gevaar dat je iets overkomt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:04

monica08 schreef:
Waarom zou hier een discussie over moeten? Tuurlijk is het vreselijk voor familie enz., maar eerlijk gezegd vind ik het risico van het vak. Hij kiest ervoor om daar te werken, dus dan loop je altijd het gevaar dat je iets overkomt.

dat is wel zo!
ze kiezen er ook zelf voor,maar vergeet niet dat ze daar ook voor jou en mij zitten,ze vechten daar ook voor onze veiligheid.
en als niemand daar voor kiest.....
ik heb diep respect voor de millitairen daar,wat ze daar allemaal mee maken,kun je je zo helemaal niet voorstellen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:06

Hebben wij problemen met Afghanistan dan? :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:07

Lyonesse schreef:

nee, dus wat doen ze daar!
worden alleen maar overhoop geschoten.. en men wil geen vrede.. dus wat zitten wij daar levens te verspillen?
het klopt iig neit helemaal...
en ja.. ik weet hoe het is als je daar n vriend/vriendin/man/vrouw hebt zitten.. mijn beste vriend zit er momenteel... en daar gaat het niet zo best mee.. maar hij moét door!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:53

Lyonesse schreef:

Ik hoop dat dit een grapje is? Zegt de Taliban je iets? En hoe zij denken over de westerse wereld?
Ik heb het niet over de gewone afghanen maar de Taliban moet je zeker niet onderschatten, dat blijkt wel weer!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:04

Ik vind het ook verschrikkelijk, natuurlijk weet je dat je een zeker risico loopt als militair, maar toch... Als je dan daadwerkelijk om komt dan blijft dat vreselijk, voornamelijk natuurlijk voor de nabestaanden...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:07

Jolliegirl schreef:
Lyonesse schreef:

worden alleen maar overhoop geschoten.. en men wil geen vrede.. dus wat zitten wij daar levens te verspillen?
en ja.. ik weet hoe het is als je daar n vriend/vriendin/man/vrouw hebt zitten.. mijn beste vriend zit er momenteel... en daar gaat het niet zo best mee.. maar hij moét door!

Wat ze daar doen zijn de onschuldige mensen proberen te beschermen...
De mensen willen wel vrede maar wat doe jij als de Taliban jou onder druk zet, dat als jij bijvoorbeeld die bom niet af laat gaan op een bepaalde plek dat ze jou hele familie vermoorden? Denk dat duidelijk mag wezen waar de meeste mensen dan voor zullen kiezen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:22

Tja, wat kan je hiervan vinden. Vreselijk natuurlijk, net als die soldaten die in WOII gestorven zijn om Europa uit de klauwen van de Nazi's te halen en overigens ook vreselijk voor de vele -vaak misleide- soldaten die aan de andere kant vechten en ook sneuvelen.

Oorlog is een vreselijk iets, maar aan het eind van de dag moeten we onze vrijheid wel allemaal danken aan helden zoals Azdin Chadli, die strijden voor een betere wereld.

Dat neemt niet weg dat we met ons allen nog meer zullen moeten zoeken voor vreedzame oplossingen, met name voor diegenen in Afghanistan die geen andere hoop meer zien dan doorvechten en die niet op kunnen houden met vechten, omdat ze al zo veel gemoord hebben dat ze niet meer in een gewone samenleving durven te passen. En voor wie doen we het dan? Dat er geen nieuwe Azdin Chadli's meer bijkomen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:29

Jolliegirl schreef:
Lyonesse schreef:

sorry maar ik vind deze post zeer onrespectvol naar de millitairen toe mischien kunnen jullie je beter eerst verdiepen in deze oorlog
voor je reageert!je beste vried zit daar en jij denk dat hij daar voor nop zit?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:59

Mijn vrienden zitten daar omdat ze destijds het leger in gingen met de instelling: Rijbewijs halen en lekker verdienen. Ze hadden nooit gedacht dat ze uitgezonden werden. :n Daarnaast zitten ze daar omdat Jan-Peter de oorlog van Amerika wil uitvechten. (de zoveelste keer) Niet omdat de Taliban het op nederland voorzien heeft. Waarschijnlijk zijn we zelfs veiliger wanneer we ons er niet mee bemoeien...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:17

Knoopje.. hij zit daar momentele voor nop ja. Hij kan niets doen... behalve mensen naar de dorpsgrenzen in en uit begeleiden.. en bommen/bernbommen/traps en aanvallen zien te voorkomen..
wáárom nederland.. waarom moet de taliban nou nederland aanvallen!
nederland is daar voor vrede! voor veiligheid...

ik kan daar echt niet bij, mischien was mn post beetje kort door de bocht.. maar vraag me echt nog af wat nederland daar doet...tuurlijk millitair zijn kies je voor... maar kies je dan gelijk om jezelf maar volledig bloot te leggen aan gevaar? Vind dat Ned. dit risico niet hoeft te blijven nemen na zoveel pogingen tot vrede.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:36

Lyonesse schreef:
Mijn vrienden zitten daar omdat ze destijds het leger in gingen met de instelling: Rijbewijs halen en lekker verdienen. Ze hadden nooit gedacht dat ze uitgezonden werden. :n Daarnaast zitten ze daar omdat Jan-Peter de oorlog van Amerika wil uitvechten. (de zoveelste keer) Niet omdat de Taliban het op nederland voorzien heeft. Waarschijnlijk zijn we zelfs veiliger wanneer we ons er niet mee bemoeien...

Tja dat vind ik dan maar kortzichtig denken dat je niet uitgezonden wordt. Vroeg of laat kom je een keer aan de beurt. Wil je dat niet had je een ander beroep moeten kiezen. Dat heeft niets te maken met JP die wel of niet een oorlog uit wil vechten.

En jij denkt dat de Taliban denkt ach nederland bemoeit zich er niet mee dus we laten ze met rust? Heb jij enig idee hoe zij de westerse wereld zien?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:54

MISTRAL94 schreef:
Lyonesse schreef:

Tja dat vind ik dan maar kortzichtig denken dat je niet uitgezonden wordt. Vroeg of laat kom je een keer aan de beurt. Wil je dat niet had je een ander beroep moeten kiezen. Dat heeft niets te maken met JP die wel of niet een oorlog uit wil vechten.

En jij denkt dat de Taliban denkt ach nederland bemoeit zich er niet mee dus we laten ze met rust? Heb jij enig idee hoe zij de westerse wereld zien?

Je eerste stuk ben ik het volledig mee eens. :) Dat is heel kortzichtig van ze geweest, ronduit stom om het maar even hard te zeggen. Wat het 2e stukje betreft: Ja, ik heb wel enig idee hoe de Taliban over de Westerse wereld denkt. Maar tot nu toe hebben ze Amerika, Engeland en Spanje met een "reden" gepakt. (reden als in reden voor hen) Nederland speelt zichzelf op deze manier alleen maar meer in beeld, en waarvoor? Voor niets. Deze oorlog gaat niet gewonnen worden en iets wederopbouwen gaat op deze manier ook niet. :n