Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Zou me niet verbazen als zoiets er komt, maar dan gok ik dat direct al het andere dan autorijden verboden wordt. Roken, bellen, een broodje eten... Je hebt tenslotte voor alles een hand nodig die je daarmee niet meer kunt gebruiken voor het autorijden zelf. Wil niet zeggen dat ik het eens zou zijn met zo'n regel, maar daarin is roken of brood eten in feite niet minder gevaarlijk dan bellen.
Knoffer schreef:[***] schreef:Zou me niet verbazen als zoiets er komt, maar dan gok ik dat direct al het andere dan autorijden verboden wordt. Roken, bellen, een broodje eten... Je hebt tenslotte voor alles een hand nodig die je daarmee niet meer kunt gebruiken voor het autorijden zelf. Wil niet zeggen dat ik het eens zou zijn met zo'n regel, maar daarin is roken of brood eten in feite niet minder gevaarlijk dan bellen.
Dat ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik een broodje eet, heb ik m'n kop er gewoon bij, ik stuur alleen met 1 hand. Als ik bel in de auto (wat ik overigens praktisch nooit doe, maar het is wel eens een keer voorgekomen) dan ben ik zwaar afgeleid. Ik zie het ook aan andere bestuurders. Soms zitten er mensen voor me en dan denk ik mijn god, die is dronken of kan niet rijden. Zwabberen, niet doorrijden, niet of heel laat anticiperen. Maar vaak zijn die mensen dan gewoon aan het bellen.
Als brood eten en roken werkelijk een groot gevaar zou opleveren en een verbod kan zware ongevallen voorkomen, dan moet het maar. Maar ik denk dat het wel mee valt.
Chubby schreef:Niet bellen, niet roken, niet eten, niet drinken, geen spelende kinderen, geen radio, niet gapen, niet flirten.. Hoe ver wil en kún je gaan?
Nouks schreef:Maar handsfree bellen mag wel, terwijl je daardoor net zo wordt afgeleid als door een telefoontje waarbij je je telefoon in je linkerhand houdt. Dus schijnbaar gaat het de overheid om het feit dat je bij het bellen maar één hand aan je stuur hebt, en niet om het feit dat je bent afgeleid. En ook bij het eten van een broodje heb je maar één hand aan je stuur.
Sterker nog, als ik aan het bellen zou zijn en plotseling die tweede hand heel hard nodig zou hebben, zou ik geen moment twijfelen en mijn telefoon laten vallen. Afhankelijk van wat voor broodje je precies eet, zou dat wel eens een enorme smeerboel kunnen worden en zou ik dus wel even twee keer nadenken voor ik m'n broodje los zou laten.
En als je ziet wat voor broodjes er verkocht worden bij de tankstations langs de snelweg... Vaak niet de meest briljante broodjes om tijdens het rijden te eten, kan ik uit ervaring vertellen. Dan ben je ook afgeleid, al was het maar om het beleg daadwerkelijk op je broodje te houden
Nouks schreef:Chubby schreef:Niet bellen, niet roken, niet eten, niet drinken, geen spelende kinderen, geen radio, niet gapen, niet flirten.. Hoe ver wil en kún je gaan?
Gaan we niezen dan ook verbieden? Daarbij heb je namelijk je ogen dicht en dat is misschien nog wel gevaarlijker dan afgeleid worden door je kinderen of één hand aan het stuur hebben doordat je rookt
Trouwens, de radio kan ook wel weer wél heel nuttig zijn. Op lange stukken zorgt 't er wel voor dat je niet direct in slaap dondert omdat je alleen maar asfalt ziet en verder niks