Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kensha schreef:Om eerlijk te zijn.
Er zijn mensen die moeten dan doorwerken maar wat als ze rond die leeftijd worden ontslagen en nog geen pension mogen en tot hun 67e moet werken?
Citaat:En over de vergrijzing; volgens mij wordt er JUIST meer kinderen geboren dan mensen overlijden.
juval schreef:nou probeer dan maar eens te solliciteren als je 50+ bent, je komt bijna nergens meer aan de bak hoor..
juval schreef:nou probeer dan maar eens te solliciteren als je 50+ bent, je komt bijna nergens meer aan de bak hoor..
Sieppus schreef:Nederland draait door en we draaien allemaal mee!!!!
Persoonlijk ben ik van mening dat de mensen niet altijd naar de regering moeten kijken, je hebt je eigen lot in handen. Op deze manier probeert de regering je afhankelijk te maken. En het lukt ze ook nog. net als in landen als Amerika. Ik kan hiet wel een heel relaas gaan voeren, maar ja.. Daar gaat dit topic niet over!!
Citaat:Het gemiddeld aantal kinderen per vrouw is in de afgelopen eeuw sterk afgenomen. Het totaal (leeftijdsspecifiek) vruchtbaarheidscijfer, een benadering van dit gemiddeld kindertal, daalde van 4,5 in 1900 naar de huidige 1,7. Het aantal geboorten bevindt zich daarmee al enige tijd onder het niveau waarop de bevolking zichzelf op den duur kan vervangen (ca. 2,1 kinderen per vrouw).
Naast de bevolkingsomvang zal ook de bevolkingsstructuur in de toekomst veranderen. Tussen 2000 en 2050 zal het aantal mensen tussen de 25 en 50 jaar, een belangrijk deel van de beroepsbevolking, afnemen. De groep ouderen zal als gevolg van de vergrijzing juist toenemen. Dit betekent dat de demografische druk, de verhouding tussen werkenden en niet-werkenden, in 2050 aanzienlijk hoger is dan in 2000.
Op dit moment is de grijze druk 22 procent. Dit betekent dat op elke honderd potentiële arbeidskrachten 22 65-plussers zijn. Vijftig jaar geleden waren dit er nog veertien. Kort na 2010 is een versnelling in de toename van het aantal ouderen te verwachten. Vanaf dat jaar bereiken de eerste babyboomers van de naoorlogse geboortegeneratie de leeftijd van 65 jaar.
Rond 2040 bereikt de vergrijzing haar hoogtepunt. De grijze druk zal dan 43 procent zijn, bijna het dubbele van nu. Na 2040 neemt de grijze druk af omdat de naoorlogse generatie dan overleden zal zijn. De daling zal echter niet sterk zijn. In de tweede helft van deze eeuw zal de grijze druk ruim 40 procent zijn, bijna tweemaal zo hoog als nu. De vergrijzing is dus structureel.
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
Arnyek schreef:Velen vergeten voor het gemak dat de gemiddelde levensverwachting ten tijde van de invoering van de AOW 62 jaar was.
Nu is dat ergens rond de 75 jaar.
joostvangestel schreef:het moge duidelijk zijn dat ik het dus niet met highwaykind eens ben. Mijn vader is 78 en veel vitaler dan sommigen die 10 jaar jonger zijn. Hij heeft het geluk gehad dat hij tot zijn 70ste nog deeltijds mocht bijverdienen. We moeten daar veel creatiever mee worden in de toekomst. mensen van 65 hebben het niet verdiend om als oud vuil buiten het arbeidsproces gezet te worden en gezien te worden als potverdeerders voor de jongeren die nog wel mogen werken.