Krediet Crisis aanpak. Totaal Oneens!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Krediet Crisis aanpak. Totaal Oneens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:52

Okay ik weet niet van allemaal de plannen maar 1 plan ben ik vrij tegen.

En ik was nog eens voor de Vakbond nou nu ook dus niet meer.

Mensen moeten nu tot hun 67 jaar gaan werken.

Vervolg

Mensen werken langer = minder banen voor de jongere.

Minder jongere voor baan betekend minder kennis in en voor bedrijf voor de opkomende generaties.

Ligt het nou aan mij of zijn ze aan het sukkelen?

Edit; Ze hebben niet over nagedacht ze hebben binnen 2 uur al besloten het zo moest de Vakbond liet zich te snel overhalen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:54

Ik vind het ook maar een vaag verhaal. Net als dat ik hoorde dat wij nu mogen opdraaien voor de fouten van de banken... pfff

Consort

Re: Krediet Crisis aanpak. Totaal Oneens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:54

Nou, da's ook een beetje kort door de bocht van jullie beiden hoor...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:57

Nouja feit is toch wel een beetje dat het door de banken komt en wij er uiteindelijk zoals altijd voor op kunnen draaien.. Daar betaal je belasting voor

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:08

Is het nu definitief zo dat wij tot 67 moeten gaan werken? Ik zou dat wel erg krom vinden en ik vraag me zeer sterk af of dit de economie wel zal gaan helpen...
Nu werken heel veel mensen al niet eens tot hun 65ste, de meesten stoppen wel met 62 jaar. Bovendien is het voor sommige beroepen gewoon ondoenlijk om zo lang door te werken, mijn moeder werkt in de zorg en mijn vader in de bouw.
Beiden hebben ze veel last van hun rug, voornamelijk mijn vader. Ook heeft hij veel pijn in zijn gewrichten en is lichamelijk gewoon een beetje aan het slijten, wat niet gek is als je al zo lang dergelijk zwaar werk doet.
En mensen als mijn ouders moeten dan tot 67 doorwerken... mijn moeder zei al 'ze mogen me wel een rollatortje geven tegen die tijd'...

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:14

Het doorwerken tot 67 staat zeker in de plannen, maar de definitieve beslissing hierover is een paar maanden uitgesteld. De SER gaat bekijken hoe dit het beste ingevoerd kan worden. Hierbij wordt uiteraard ook gekeken naar de zware beroepen en naar mensen die bijvoorbeeld al op hun 16e zijn gaan werken. Daarnaast is het zo dat zoiets nooit "pats boem" ingevoerd wordt, zodat je vader die volgend jaar met pensioen zou gaan, nu ineens nog twee jaar moet doorwerken. Zoiets gaat altijd gefaseerd, zodat de mensen die nu rond de dertig zijn uiteindelijk degenen zijn die tot hun 67 door gaan werken. En wat betreft het eerder genoemde argument dat het de werkgelegenheid van jongeren zou tegenwerken; dat is onzin. Nederland vergrijst in een hoog tempo. Over een aantal jaren zijn alle handen hard nodig om de samenleving draaiende te houden, ook doorwerken tot je 67e draagt daar aan bij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:16

Langer doorwerken gaat er linksom of rechtsom toch wel komen. Nederland vergrijst en als we de AOW-leeftijd niet verhogen komt de verhouding werkenden/niet werkenden op een gegeven moment zo krom te liggen dat het huidige welvaartspeil en de daarbijbehorende AOW niet meer te handhaven is. Ik vind het alleen maar een goede zaak dat ze tijdig beginnen met het langzaam aan verhogen van de leeftijd. Hoe langer je wacht, hoe sneller het ingevoerd moet worden.
Door nu afspraken over langer werken te maken, creëer je nu financiële ruimte in de toekomst, waardoor we nu meer financiële speelruimte krijgen om de recessie te verzachten. Wat mij ook altijd een beetje in deze discussie verbaast is dat we tegenwoordig met alle arboregels het niet meer tot ons 65e uit kunnen houden, terwijl tot veertig jaar geleden iedereen niet beter wist en tot z'n 65e doorwerkte zonder die arboregels om het werk lichter te maken. Ik denk dat het ook voor een gedeelte tussen de oren zit. Als iedereen je maar blijft vertellen dat het echt onmogelijk is, dan wordt het ook onmogelijk.

Het is de schuld van de banken vind ik ook zo'n kort door de bocht reactie. De halve nederlandse (en wereld) economie draait op tweede hypotheken, persoonlijke kredieten en slimme financieringsoplossingen die wij met z'n allen maar al te graag wilden hebben om volop aan de welvaartsgroei mee te kunnen doen.

De financiële wereld heeft de economie over de kop gejaagd, maar wij hebben met z'n allen net zoveel schuld door hun producten te gaan consumeren. Door die schuld van de banken zitten we nou wel met z'n allen in een koopwoning met twee auto's op de oprit naar onze flatscreen tv te kijken in onze nieuwe up to date interieur met design badkamer en supermoderne keuken. Het is wat dat betreft te vergelijken met een junk die zijn dealer de schuld geeft van zijn verslaving. De banken konden de crisis alleen maar veroorzaken omdat wij met z'n allen meer welvaart wilden dan de economische groei kon verzorgen. En daarom werd er oneigenlijke economische groei geproduceerd om de welvaart te leveren.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:29

@ Karl: Geen speld tussen te krijgen :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:00

Ik vind dat je hoe dan ook niet moet gaan morrelen aan de aow leeftijd. Na 50 jaar werken vind ik dat je je aow meer dan verdient hebt en van je vrije leventje mag gaan genieten, zéker als je heel zwaar werk gedaan hebt zoals bvb mijn ouders.

Bovendien... ik ben nu 21, als ik straks 60 ben zit het er dik in dat ik tot mijn 70ste door kan gaan werken, dat zie ik nu niet echt zitten moet ik zeggen :n Ik zie het ook niet echt gebeuren dat ik op mijn 65ste nog ergens aangenomen ga worden, mijn moeder had het op haar 49ste al moeilijk om ander werk te vinden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:34

Je mag straks gewoon werken tot je er dood bij neervalt :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:24

ik vind dat ze gewoon de grens moeten stellen bij 40 of 45 jaar werken, dan heb je je pensioen wel verdiend... bijvoorbeeld een stratenmaker die vanaf zijn 16e op zijn knieën ligt is met een jaar of 56 wel op...
maar een gestudeerd iemand die pas op zijn 26 begint te werken, die mag van mij wel wat langer doorgaan.

helaas zal de praktijk wel omgedraaid uit gaan pakken.
Ik heb voor mezelf in ieder geval een eigen pensioen geregeld, spaar ik lekker helemaal zelf voor, zonder enge woekerpolissen of belegingsverzekeringen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:13

Velen vergeten voor het gemak dat de gemiddelde levensverwachting ten tijde van de invoering van de AOW 62 jaar was.
Nu is dat ergens rond de 75 jaar.

Men had al veel eerder moeten denken over het verhogen van de AOW-leeftijd.
Wel ga ik met Juval mee, ik denk dat het volgende een mooie oplossing is; werken tot je 67e of 40 jaar een fysiek zwaar beroep uitoefenen of 45 jaar werkzaam zijn.

Juval, groot gelijk. Helaas begrijpt de gemiddelde (of praktisch alle) adviseur het niet als je aangeeft dat je de AOW niet wilt meerekenen (poging gewaagd, jaar of 2 terug, werd heel, heel hard uitgelachen en kijk nu).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:32

Om eerlijk te zijn.

Er zijn mensen die moeten dan doorwerken maar wat als ze rond die leeftijd worden ontslagen en nog geen pension mogen en tot hun 67e moet werken?

Ik heb van dat best wel medelijden voor ze.

En over de vergrijzing; volgens mij wordt er JUIST meer kinderen geboren dan mensen overlijden.

Werk zat in zorg maar de zorg is niet iets waar je echt goed kan verdiennen en je nog eens de ploegen dienst in zal moeten gaan.

De ploegen dienst is al een afknapper voor de meeste mensen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:37

kensha schreef:
Om eerlijk te zijn.

Er zijn mensen die moeten dan doorwerken maar wat als ze rond die leeftijd worden ontslagen en nog geen pension mogen en tot hun 67e moet werken?

In Nederland heb je daarvoor de WW.
Vergeet niet dat het absoluut niet makkelijk is voor een werkgever om iemand te ontslaan. Zeker een oudere werknemer niet. Ga dan maar eens bewijzen dat die persoon zijn/haar werk niet goed heeft gedaan, etc.

Citaat:
En over de vergrijzing; volgens mij wordt er JUIST meer kinderen geboren dan mensen overlijden.

De vergrijzing is juist dat er "te" veel mensen "te" oud worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:21

nou probeer dan maar eens te solliciteren als je 50+ bent, je komt bijna nergens meer aan de bak hoor..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:23

Nederland draait door en we draaien allemaal mee!!!!
Persoonlijk ben ik van mening dat de mensen niet altijd naar de regering moeten kijken, je hebt je eigen lot in handen. Op deze manier probeert de regering je afhankelijk te maken.
En het lukt ze ook nog. net als in landen als Amerika. Ik kan hiet wel een heel relaas gaan voeren, maar ja.. Daar gaat dit topic niet over!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:45

juval schreef:
nou probeer dan maar eens te solliciteren als je 50+ bent, je komt bijna nergens meer aan de bak hoor..

Nee, dat klopt inderdaad. Mijn moeder is werkzaam in een sector waar toch heel veel personeel nodig is (zorg) en met haar 50 jaar heeft ze echt nog wel een tijdje te gaan qua werken. Toch heeft het haar bijna een jaar gekost om een nieuwe baan in een ziekenhuis te vinden, ze werd overal afgewezen op basis van haar leeftijd...

Kun je nagaan hoe het in sectoren gaat waar minder personeel gevraagd wordt, dan is het gewoon bijna onmogelijk om op je 55ste nog ergens aangenomen te worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:13

juval schreef:

Dat komt omdat werkgevers nu nog volop keuze hebben. Maar door die vergrijzing hebben ze straks die keuze niet meer. Het wordt niet voor niks geleidelijk opgebouwd, de uitstroom van de babyboomers begint nou op gang te komen en over twintig jaar zitten we in een situatie dat er in verhouding twee keer zoveel AOW-ers t.o.v. de werkenden zijn als nu. We kunnen natuurlijk gewoon lekker met z'n allen achterover leunen en wachten tot het schip op een keiharde manier strandt, omdat er niet meer genoeg werkenden zijn om het welvaartsniveau van de nietwerkenden op peil te houden. Of we beginnen nu met maatregelen te nemen, zodat we dit op een zachte manier kunnen laten landen.

De opstelling van de FNV is het volgende bewijs van het feit dat ze niet alle werkenden vertegenwoordigen, maar door hun ledenopbouw de oudere werkenden. Met hun afwijzing van de verhoging schuiven ze de rekening van dit verhaal naar de dertigers en veertigers door en laten die nou net massaal geen lid van een vakbond zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 03:54

Sieppus schreef:
Nederland draait door en we draaien allemaal mee!!!!
Persoonlijk ben ik van mening dat de mensen niet altijd naar de regering moeten kijken, je hebt je eigen lot in handen. Op deze manier probeert de regering je afhankelijk te maken. En het lukt ze ook nog. net als in landen als Amerika. Ik kan hiet wel een heel relaas gaan voeren, maar ja.. Daar gaat dit topic niet over!!

Toch ben ik erg benieuwd naar je redenering want de VS staat nou niet bepaald bekend als een land waar de bevolking veel van de regering hoeft te verwachten. Wat je verder wilt zeggen is me eigenlijk ook niet duidelijk. :o

Zoals Karl66 al zegt is het de hoogste tijd om maatregelen te treffen. Ik denk dat het probleem voor velen niet duidelijk is. Kijk eens naar de volgende gegevens:
Citaat:
Het gemiddeld aantal kinderen per vrouw is in de afgelopen eeuw sterk afgenomen. Het totaal (leeftijdsspecifiek) vruchtbaarheidscijfer, een benadering van dit gemiddeld kindertal, daalde van 4,5 in 1900 naar de huidige 1,7. Het aantal geboorten bevindt zich daarmee al enige tijd onder het niveau waarop de bevolking zichzelf op den duur kan vervangen (ca. 2,1 kinderen per vrouw).

Naast de bevolkingsomvang zal ook de bevolkingsstructuur in de toekomst veranderen. Tussen 2000 en 2050 zal het aantal mensen tussen de 25 en 50 jaar, een belangrijk deel van de beroepsbevolking, afnemen. De groep ouderen zal als gevolg van de vergrijzing juist toenemen. Dit betekent dat de demografische druk, de verhouding tussen werkenden en niet-werkenden, in 2050 aanzienlijk hoger is dan in 2000.

Op dit moment is de grijze druk 22 procent. Dit betekent dat op elke honderd potentiële arbeidskrachten 22 65-plussers zijn. Vijftig jaar geleden waren dit er nog veertien. Kort na 2010 is een versnelling in de toename van het aantal ouderen te verwachten. Vanaf dat jaar bereiken de eerste babyboomers van de naoorlogse geboortegeneratie de leeftijd van 65 jaar.

Rond 2040 bereikt de vergrijzing haar hoogtepunt. De grijze druk zal dan 43 procent zijn, bijna het dubbele van nu. Na 2040 neemt de grijze druk af omdat de naoorlogse generatie dan overleden zal zijn. De daling zal echter niet sterk zijn. In de tweede helft van deze eeuw zal de grijze druk ruim 40 procent zijn, bijna tweemaal zo hoog als nu. De vergrijzing is dus structureel.

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek

Wat hier staat is dat in 2040 zo'n 43% van de potentiële arbeidskrachten ouder dan 65 is. Het totale percentage niet-werkenden ligt nog iets hoger omdat er ook mensen zijn die vanwege ziekte niet werken. Daarnaast is er nog een kleine groep die om diverse redenen (onbemiddelbaar wegens gebrek aan opleiding/werkhouding/zin) niet werkt. Laten we voor het gemak zeggen dat de verhouding werkenden/niet-werkenden ongeveer 1:1 wordt. Dat betekent dat in 2040 iedere werkende voor één andere persoon de uitkering betaalt. Met andere woorden, dit systeem wordt onbetaalbaar. Iedere jongere die tegen de verhoging van de AOW-leeftijd is heeft het dus, met alle respect, niet goed begrepen. Het is juíst in ons belang dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd. Gebeurt dit niet dan zal de welvaart door de hogere belastingdruk sterk afnemen of is er helemaal geen AOW meer tegen de tijd dat wij er recht op zouden hebben.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:39

Werken tot je 67ste? tja, als je een kantoor baantje hebt is dat makkelijk haalbaar.
Maar mensen die zwaar lichamelijk werk doen, stratenmakers, bouwvakkers enz....
Voor hen is dat niet op te brengen.
Onze regering doet er goed aan om eens te kijken waarop men wel kan bezuinigen....die JSF bijvoorbeeld...Waarom dure gevechtsvliegtuigen aanschaffen als er absoluut geen oorlogsdreiging is?
Waarom nu pas kijken naar al het geld wat ten onrechte aan kinderbijslag voor uitwonende kinderen in Turkije en Marokko is uitgegeven terwijl dit jaren geleden al een bekend gegeven was?
Waarom geld blijven pompen in ontwikkelingsgebieden terwijl je weet dat het niet daar terecht komt waarvoor het bedoeld is?
Deze hele krediet crisis hebben we te danken aan het wanbeleid van onze regering, die zo nodig sinterklaas moet spelen met onze belastingcenten!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:00

Arnyek schreef:
Velen vergeten voor het gemak dat de gemiddelde levensverwachting ten tijde van de invoering van de AOW 62 jaar was.
Nu is dat ergens rond de 75 jaar.

En daar zit volgens mij de kromme redenering:
De levensverwachting gaat dan wel omhoog, maar het verouderingsproces / aftakelen van het lijf gaat niet ineens trager daardoor.
Dat mensen ouder worden betekent dus niet automatisch dat ze daardoor ook langer door kunnen werken, en zo wordt er wel over gepraat...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:28

Toen vadertje Drees te pensioenregelingen voor Nederland bedacht was de gemiddelde levensverwachting van de nederlander tussen de 65 en 70 jaar. Het hele systeem was er dus op gebouwd dat je vooral maar snel dood moest gaan als je ophield met werken, en dat gebeurde dus ook. Er zijn er velen die de 65 niet eens halen, ik ken een paar heel zure gevallen waar mensen juist met pensioen waren en dan meteen de geest gaven.

In de toekomst is de werkgelegenheid een ander soort van issue. De vergrijzing die Karl aangeeft komt er wel degelijk aan, en als we niet snel héél veel meer allochtonen het land binnenhalen gaat het fout (en misschien dan toch wel). Mensen zijn tegenwoordig lang niet allemaal meer "op" met hun 65ste, er kan nog vlot doorgewerkt worden. In tijden van werkloosheid lijkt me het nogal logisch dat de jeugd de voorkeur krijgt. Maar dat is nogal logisch, want iemand van 20 is vaak véél produktiever én goedkoper dan een 64-jarige.

het moge duidelijk zijn dat ik het dus niet met highwaykind eens ben. Mijn vader is 78 en veel vitaler dan sommigen die 10 jaar jonger zijn. Hij heeft het geluk gehad dat hij tot zijn 70ste nog deeltijds mocht bijverdienen. We moeten daar veel creatiever mee worden in de toekomst. mensen van 65 hebben het niet verdiend om als oud vuil buiten het arbeidsproces gezet te worden en gezien te worden als potverdeerders voor de jongeren die nog wel mogen werken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:15

Toen de AOW in werd gevoerd, werkten mensen ook nog echt tot hun 65e, ook in de zware beroepen als bijvoorbeeld bouwvakker. Daarnaast hadden ze maar twee weken vakantie, was de zaterdagmorgen nog een halve werkdag, waren ze al op hun vijftiende begonnen en hadden ze nog nooit van allerlei arbo-regels, zoals cementzakken van max 25kg gehoord.

Ik denk dat het voor een deel er ook mee te maken heeft dat we het elkaar aanpraten dat we echt niet langer door kunnen blijven werken. Als je dat maar vaak genoeg tegen elkaar herhaalt, dan ga je daar op een gegeven moment ook in geloven.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:10

joostvangestel schreef:
het moge duidelijk zijn dat ik het dus niet met highwaykind eens ben. Mijn vader is 78 en veel vitaler dan sommigen die 10 jaar jonger zijn. Hij heeft het geluk gehad dat hij tot zijn 70ste nog deeltijds mocht bijverdienen. We moeten daar veel creatiever mee worden in de toekomst. mensen van 65 hebben het niet verdiend om als oud vuil buiten het arbeidsproces gezet te worden en gezien te worden als potverdeerders voor de jongeren die nog wel mogen werken.

Dit is toch niet een kwestie van "eens zijn met"? Gewoon biologie/wetenschap.
Mensen (in het algemeen dus) worden wel ouder, maar het verouderingsproces vertraagt daardoor niet automatisch ook.

Dat jouw vader met 78 nog hele vitaal is is geweldig, maar dat geldt dan toch niet voor de algemene bevolking/ wereldbevolking?

Ik bedoel dus dat ik het niet eens ben met het verhogen van de AOW leeftijd omdat de politiek geld nodig heeft, en dat ik het argument "we worden allemaal gemiddeld ouder" al helemaal nergens op vind slaan...
Dat de AOW leeftijd 65 of 67 is betekent toch niet dat je dan MOET stoppen met werken, als je dat nog kan?
Het geeft toch alleen mensen van die leeftijd - en met een 'ouder' lichaam dat dat van je vader - het Recht om te kunnen stoppen met werken?
Ben het er helemaal mee eens dat, als men kan/wil doorwerken NA die leeftijdsgrens, dat zeker moet kunnen, maar ben erg tegen dwingen.

Een lichaam dat niet meer mee werkt zoals je zou willen door ziekte/ouderdom is al rottig genoeg, dan nog 2 jaar extra door moeten werken is helemaal rottig.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:38

ben het wel eens met het feit dat er wordt gezegd dat de 65 jaar vroegah..veel ouder was als nu.Toen was mij opa, een echte opa..nu zie ik mannen en vrouwen van die leeftijd nog vol met toekomstdromen zitten....Ik heb dit gesprek ook met mijn vader gehad en hij is nu 63 maar hijzelf zegt ook van, laat met maar lekker doorwerken hoor..dat is zijn sociale netwerk, zijn dagvulling...Nu heeft hij wel het geluk dat hij eigen baas is en ook gewoon lekker halve dagen kan werken..dus die man zit prima!..en ik denk dat er heel veel mensen zijn die gewoon nog lekker willen doorwerken.
Maar buiten dat alles, wil ik later ook mn AOW..dus zal ik ook langer moeten werken..het is onvermijdelijk

als vond ik de regel Juval wel erg goed!..misschien moet de regering daar ook naar kijken, bouwvakkers etc. hebben nu eenmaal een lichamelijk zwaaardere job als iemand die zit te typemiepen..bij brandweermannen/vrouwen is de grens toch ook 55 jaar??